Vinterföräldrar 22/23

Han är 7 veckor och väger 5,9 kg, 1 kg mer än storebror vid samma ålder men lika lång 😅.

Så länge din bebis växer på längden så kan du vara lugn. Det är det jag fick till mig när storebror hade långsam viktuppgång. I hans fall vände det när vi började utesluta mjölkprotein. Han bajsade grönt slemmigt och skummande bajs vilket var helt normalt enligt BVC 🤷‍♀️ när vi slutade med mjölk blev det normalt gul/orange bebisbajs igen.

Min bvc säger också att bebisbajs kan ha alla färger, men att det bara är vitt eller blodblandat som är dåligt. Bubblan bajsar ofta gulgrönt på kvällen och gul-orange på dan. Svårt att se i blöjan om det skummar, men det skummar ofta när jag prickar in det i handfatet. Har funderat på att utesluta mjölk för att se om det blir nån skillnad. Tog du bort mjölkprodukter, eller är det allt som innehåller mjölk som måste bort? Tänker typ bröd som är bakat med mjölk i?
 
Min bvc säger också att bebisbajs kan ha alla färger, men att det bara är vitt eller blodblandat som är dåligt. Bubblan bajsar ofta gulgrönt på kvällen och gul-orange på dan. Svårt att se i blöjan om det skummar, men det skummar ofta när jag prickar in det i handfatet. Har funderat på att utesluta mjölk för att se om det blir nån skillnad. Tog du bort mjölkprodukter, eller är det allt som innehåller mjölk som måste bort? Tänker typ bröd som är bakat med mjölk i?
Det skadar inte att utesluta i 2-4 veckor och sedan testa äta igen. Vissa säger att soja är likt mjölk men jag hinner inte leta upp källa på det nu.

Jag uteslöt mjölk helt och i början även sådant som kunde innehålla spår av. Man vänjer sig även om man kan sakna vissa saker (som ost). Gömda mjölkkällor är bland annat maizena redning, zendium tandkräm, viss prickig korv/salami och vissa kryddblandningar (tex Aromat). Eftersom jag uteslöt även soja gillar jag oatly iMat och deras créme fraîches. Bara att byta rakt av. Gratänger går utmärkt att köra i ugnen utan ost på toppen. Om andra i hushållet äter mjölkprodukter så kör allt i diskmaskinen på så hög temp som möjligt. Gillar man leverpastej så är den ugnsbakade utan mjölk.

Har hon andra symptom som magknip, kaskadspyor, dålig viktuppgång..?
 
Det skadar inte att utesluta i 2-4 veckor och sedan testa äta igen. Vissa säger att soja är likt mjölk men jag hinner inte leta upp källa på det nu.

Jag uteslöt mjölk helt och i början även sådant som kunde innehålla spår av. Man vänjer sig även om man kan sakna vissa saker (som ost). Gömda mjölkkällor är bland annat maizena redning, zendium tandkräm, viss prickig korv/salami och vissa kryddblandningar (tex Aromat). Eftersom jag uteslöt även soja gillar jag oatly iMat och deras créme fraîches. Bara att byta rakt av. Gratänger går utmärkt att köra i ugnen utan ost på toppen. Om andra i hushållet äter mjölkprodukter så kör allt i diskmaskinen på så hög temp som möjligt. Gillar man leverpastej så är den ugnsbakade utan mjölk.

Har hon andra symptom som magknip, kaskadspyor, dålig viktuppgång..?

Inte egentligen, mer än magknip vissa dagar som då fått mig att fundera. Inga spyor alls nästan och hon korsde 3 viktkurvor innan hon planade ut och följer den tjocka mittkurvan nu. Det är klart att magknip kan bero på annat, och bajset är bara gulgrönt på kvällarna.

Skönt att ni verkar klara er bra utan mjölk. Det hade säkert varit svårare för ett antal år sedan, idag finns det ju många produkter som är bra ersättare, som havremjölk erc.
 
Någon mer än jag som gått och fått ont i "gropen" nedaför tummen (efter att bebis kom)? (Kanske ett tecken på att jag lägger ifrån mig lilleman för sällan 😬.) Har liksom spridit budskapet om hur bra det var att träna sig igenom graviditeten och att jag aldrig hade klarat alla märkliga sovställningar, amningsställningar och konstiga statiska övningar som bara verkar höra föräldraledigheten till utan den träningsgrunden. Och så är det tummgropen som "gå sönder".... :banghead:
😆
 
Någon mer än jag som gått och fått ont i "gropen" nedaför tummen (efter att bebis kom)? (Kanske ett tecken på att jag lägger ifrån mig lilleman för sällan 😬.) Har liksom spridit budskapet om hur bra det var att träna sig igenom graviditeten och att jag aldrig hade klarat alla märkliga sovställningar, amningsställningar och konstiga statiska övningar som bara verkar höra föräldraledigheten till utan den träningsgrunden. Och så är det tummgropen som "gå sönder".... :banghead:
😆
Kan tyvärr inte säga att jag känner igen det, men sen föredrar ju min busunge att sitta i sele och sånt så vi kanske kan skylla på det 😁
Håller med om träningen däremot, vill inte veta hur min kropp hade känts idag utan den grundstyrkan...
 
Någon mer än jag som gått och fått ont i "gropen" nedaför tummen (efter att bebis kom)? (Kanske ett tecken på att jag lägger ifrån mig lilleman för sällan 😬.) Har liksom spridit budskapet om hur bra det var att träna sig igenom graviditeten och att jag aldrig hade klarat alla märkliga sovställningar, amningsställningar och konstiga statiska övningar som bara verkar höra föräldraledigheten till utan den träningsgrunden. Och så är det tummgropen som "gå sönder".... :banghead:
😆

Å, jag är en sån som slutade träna när jag blev gravid. Tycker ändå att jag klarat mig rätt bra, ända tills bebisen beslöt sig för att amningsstrejka, då fick jag jonglera runt henne i en massa ställningar som jag inte var van vid och rygg och nacke klagade direkt. Nu ska jag på massage på onsdag, det ska bli SÅ skönt! Måste komma igång med träningen igen, men har inte hittat energin till det... Men långa promenader går vi.
 
Någon mer än jag som gått och fått ont i "gropen" nedaför tummen (efter att bebis kom)? (Kanske ett tecken på att jag lägger ifrån mig lilleman för sällan 😬.) Har liksom spridit budskapet om hur bra det var att träna sig igenom graviditeten och att jag aldrig hade klarat alla märkliga sovställningar, amningsställningar och konstiga statiska övningar som bara verkar höra föräldraledigheten till utan den träningsgrunden. Och så är det tummgropen som "gå sönder".... :banghead:
😆
Åh, försökte hålla igång med träningen graviditeten igenom. Började till och med jogga i princip i samma vecka som jag blev gravid men fick ge upp det när det blev mörkt och halt och kroppen började protestera. Är dessutom jätteglad att det även denna gång gick att rida fram till dagen innan förlossningen, om än lite lugnare än förra graviditeten!

Men styrkan har helt klart tagit stryk. Har börjat få såå ont i ländryggen när jag sitter ned en stund och sen ska resa mig. Känner mig som en gammal gumma och till och med svagare nu än som höggravid, antar att allt bärande på bebis och sittande med bebis i mindre lämpliga positioner som spelar in.

Misstänker att det skulle hjälpa att träna upp den obefintliga bålsyrkan/stabiliteten igen, har såå svårt att hitta tiden och motivationen bara :down:
 
Idag har vi varit i Göteborg (igen) för inskrivning till operationen. Fick träffat läkare, sjuksköterska och narkosläkare. Tjejen sov jättefint både på vägen dit och hem (2,5 timmar i bil, enkel resa). Nu vill vi bara ha detta överstökat, men får vänta tre veckor till. Undertiden har vi roligt åt att hon greppar efter grejer nu och tuggar frenetiskt på typ allt. Tand på gång? Pratar fortfarande mycket och testar lite nya ljud. Igår avslutade hob varje "ord" med att gå upp i falsett. 😄
 
Idag har vi varit i Göteborg (igen) för inskrivning till operationen. Fick träffat läkare, sjuksköterska och narkosläkare. Tjejen sov jättefint både på vägen dit och hem (2,5 timmar i bil, enkel resa). Nu vill vi bara ha detta överstökat, men får vänta tre veckor till. Undertiden har vi roligt åt att hon greppar efter grejer nu och tuggar frenetiskt på typ allt. Tand på gång? Pratar fortfarande mycket och testar lite nya ljud. Igår avslutade hob varje "ord" med att gå upp i falsett. 😄
Vad skönt att höra att bilresan gick bra. Vi gjorde faktiskt också den i helgen, gick bra här med. Här tuggas det också på verkligen allt och mängden saliv busungen kan producera är verkligen imponerande 😂 har även så smått börjat med lite smaksensationer för hon har varit så otroligt nyfiken på vår mat ett tag nu. Bara smaker, inte konsistenser ännu, men smaknappen är verkligen gudomlig där 😁
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.

Det är ju svårt att klä sig själv så här års, ännu värre att klä en bebis. 🙉 Igår hade vår tjej långärmad body och en stickad tröja, mjukisbyxor, stickade strumpor och en filt på sig när vi var ute. Hon satt i babyskyddet och därmed lite mer vindutsatt än i liggdelen. Jag tyckte hon var för varm när vi kom in. Bor också i Skåne.

I fredags när vi hade +10 och mulet så låg tjejen med body, byxor, tunna strumpor och tunn mössa i åkpåsen i liggdelen och var ganska lagom.
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.
Just nu kör vi:
Strumpor, byxor, långärmad body, mössa. Sen har jag en fodrad åkpåse/overall (overall i överdelen dvs med ärmar och sen åkpåse i botten så benen inte är delade) samt en fleecefilt och en tunn filt. Min busunge avskyr att vara kall och vill i normala fall ha det varmare än de flesta andra i hennes ålder därav olika filtar med för att kunna plocka bort vid behov. Idag tex så låg hon bara i overall-påsen, men så vart det ju också typ 16 grader och varmt vind för första gången 🤩
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.
Bebis åker än så länge bara sele så han har bara vanliga kläder + väpnarluva i ull när vi är ute. Sen kör jag fodrad bärjacka om oss båda två.

Annars gillar jag ull och har en ulloverall från Disana som används under hela året.
 
Vi bor ju längre norrut än skåne och jag kör body, byxor, strumpor, tunnare mössa, tjockare strumpor, och tunn bomulllsoverall över. Sen ligger hon i åkpåse som är öppen ( eller jag stänger den inte med dragkedjan). Men sen är hon rätt frusen av sig och hatar också att bli för kall, så jag tar på en del så tar vi av vid behov istället.. Vi har dock fortfarande minusgrader på nätterna , och denna helgen som är nu är första med vårsol.
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.
Än så länge bara vanliga kläder, mössa och sedan ner i åkpåse eller i sele innanför jackan. Har typ haft en tjocktröja på henne som mesta ytterkläder någonsin :laugh:

Men nu börjar det kännas varmt nog att plocka bort åkpåsen och också som att hon vill upp mer ut vagnen vid våra allt längre utevistelser och kanske behöver lite kläder därför, så jag funderar på samma!

Idag ställde jag ut henne i trädgården i babysittern en stund medan jag rensade rabatter och hoppade studsmatta en stund med storasyster och då virade jag in henne i en tjock filt men tyckte ändå att hon kändes kall efter en stund, vagnen blir ju liksom väldigt mycket mer skyddad oavsett hur lite de har på sig däri.
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.
Lilleman har haft fleece overall med huva (+mössa vid nollan och nedåt) ovan på sina vanliga kläder och sedan ett täcke över. Nu har en typ fleecejacka och mössa och täcket över när det varit varmare.


Lillebror har smittats med vattkoppor av storasyster. Fick sina första prickar imorse. Så nu hoppas jag han inte får fler. Storasyster klarade sig bra, ingen feber eller direkt irritation av de få koppor hon fick. Hoppas att detta blir lika enkelt...
Just nu kör vi vaken rejs. Han sov 18-01 och lär nu vara vaken ett par timmar mitt i natten istället 😎.
 
Hur klär ni barnen när ni är ute nu? Vi bor ju i Skåne och idag låg lillen i vagnen på fårfäll. På sig själv hade han mössa och body och sedan själva "locket" till liggdelen och en ullfilt. Han kändes helt okej i temp den timman vi var ute men det kändes lite läskigt att skippa åkpåsen. (Skulle gissa på att vi har typ 14 grader eller så.) Jag tycker att det är svårt att klä honom och vara säker på att det blir bra.
Vi experimenterar också en del med kläder nu. I skrivande stund har Ärtan sina vanliga kläder (långärmad body, leggings, strumpor) och sovpåse, som påminner om en sommarsovsäck i materialet. Hon sover i uterummet (oisolerat) där det just nu kanske är 10 grader. Ingen mössa då hon har väldigt mycket hår, och suffletten är uppe och solskyddet nerfällt. Vill ha solskyddet nere för att få lite mörkare men det gör också att det blir varmare inne vid huvudet. Ärtan är otroligt varm av sig och avskyr att vara för varm - mössa blir hon svinförbannad av.
När det är lite varmare på dagen så ligger hon uppepå sovpåsen med en PoP-filt över sig men det blir också för varmt ibland.
För oss är hennes händer ofta en bra indikator. Hon sover bäst när hon blir sval om händerna, nästan kall, men är varm i nacken. Är hennes händer varma så är hon för varm.
(Obs, att lyssna på sin bebis signaler och klä den svalare än normen kan skapa starka känslor hos släktingar! Speciellt om man skippar mössan.)
 
Tack för input allihopa! Väldigt nyttigt att läsa om. Jag är fortfarande lite manisk med mössan men det är nog dags att släppa sargen där lite 😆. Längtar till han kan ha en tuff liten keps ❤.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 883
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 800
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 280
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 889
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp