Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, eller hur, jag känner samma! Och jag har en ganska rund mage efter de flera barnen, ser nog lite smågravid ut "jämt". Nu hade hon ju rätt men jag tycker det var vågat...@superstar
Alltså jag förstår inte ens hur folk vågar säga så, jag vågar knappt säga så till en höggravid av rädsla för att det ska bli fel
Från att ha känt som att mina bröst har svullnat upp som Dolly Partons emellanåt och ha smått illamående som kommer och går så har jag inte känt nått de senaste dagarna. Kan inte undgå att tänka på det och bli lite nojig. Fast jag ju vet att symtomen kommer och går och att jag har för mig att det var samma förra gången. Jag har bestämt att jag inte kan gå runt och vara orolig den här graviditeten. Släpp. Det. Nu. Tack!
Tack! Ja visst, måste ju vara ödet!?
Haha förstår precis, jag gråter för typ allt numer. Räcker att jag tänker på nåt fint nån sagt/gjort så kommer tårarna.@CajsaStina Men så härligt!
Sitter här och väntar på BM och blir rörd och kan typ börja gråta av nostalgi. Dessutom fyllde dottern två år i lördags så jag får upp massa minnen och bebisbilder från BB på snapchat nu. Jag kan ju inte börja gråta här nu. Gravidhormornerna, där är ni ju![]()
Jag tänkte gå ner i arbetstid i höst och jobba 80%, mest för att vi måste bränna 67 föräldradagar innan 30/6 nästa år när dottern fyller 4 år.Idag har jag haft det stora nöjet att prata med en handläggare på försäkringskassan...
Är det någon mer än jag som tänkt gå ner i arbetstid 6 månader (eller mindre) innan bf? Eller kanske gjort det vid tidigare graviditet? Jag blir tokig på att handläggaren anser att jag inte har rätt till det pga befinner mig i ett "SGI-skydd" när jag för närvarande faktiskt jobbar heltid och har gjort sedan 1 juni... Innan det skyddade jag min SGI med föräldrapenning. Hur kan jag fortfarande vara i ett skydd, när jag inte längre är föräldraledig? Hen kan såklart heller inte visa på vart detta finns att läsa i text...![]()
Ett tips är att ställa frågan på FB, finns FK barn där. Då får du svaret i text.Idag har jag haft det stora nöjet att prata med en handläggare på försäkringskassan...
Är det någon mer än jag som tänkt gå ner i arbetstid 6 månader (eller mindre) innan bf? Eller kanske gjort det vid tidigare graviditet? Jag blir tokig på att handläggaren anser att jag inte har rätt till det pga befinner mig i ett "SGI-skydd" när jag för närvarande faktiskt jobbar heltid och har gjort sedan 1 juni... Innan det skyddade jag min SGI med föräldrapenning. Hur kan jag fortfarande vara i ett skydd, när jag inte längre är föräldraledig? Hen kan såklart heller inte visa på vart detta finns att läsa i text...![]()
Vad skönt att ha dagar kvar så längeJag tänkte gå ner i arbetstid i höst och jobba 80%, mest för att vi måste bränna 67 föräldradagar innan 30/6 nästa år när dottern fyller 4 år.
Jag tycker det låter väldigt konstigt att du skulle befinna dig i något "sgi skydd" just nu om du arbetar heltid?![]()
Ja, tack för tipset, det ska jag göra!Ett tips är att ställa frågan på FB, finns FK barn där. Då får du svaret i text.
Nu behöver jag gnälla lite igen. Förra veckan kändes illamåendet riktigt i schack. Visst, tog lergigan morgon och kväll, men slapp då illamående helt. Plus att jag börjat ta järntabletter pga lågt järn- och blodvärde (helt plötsligt kan jag orka vara vaken en hel dag). Trodde att det var på väg att gå åt rätt håll… Men igår eskalerade illamåendet igen och det håller i sig idag. Lergigan hjälper fortfarande absolut, men det finns liksom lite där i bakgrunden ändå. Har dock också känt av lite värk och ”drag” i ljumskarna vilket var ett tag sen senast, så det verkar som att illamåendet eskalerar när det ”händer” något därinne, typ? Nån som upplevt nåt liknande?
Försöker se det positivt, att det bör tyda på att nån växer och mår bra, men det vore så satans skönt att slippa må illa hela semestern.
Men jag har för mig att man behöver beräknas jobba 6 månader om det inte är inom de där 1 år och 9månader (dvs 18 månader) som staten vill att man ska skaffa barn inom. Men du kan ju knappast vara först med att göra som du?Tufft för alla er som kämpar med illamående. Jag har klarat mig ganska bra hittills, mått illa några enstaka tillfällen i veckan bara, hoppas så att det inte blir värre
Jag tog ditt råd @hemlig och skrev på fk barn på facebook, fick samma svar där så dom är konsekventa iallafall... Någon minut senare fick jag ett meddelande från en vän att mitt inlägg visst dyker upp i hennes flöde (och förmodligen andras också då) så jag tog snabbt ner det igen. Har inte riktigt hunnit berätta om graviditeten till alla än
Har också fått mailkontakt med en handläggare, så nu roade jag mig just med att citera stycken ur lagen och deras egna vägledningsdokument och maila över. Alla styrker att jag har rätt och jag hittar verkligen ingenting som styrker deras uttalanden... Så tröttsamt, men nu har jag blivit lite envis på detta så jag ska nog få rätt till slutOm inte annat vill jag ha hänvisat till var i lagen det står att jag har fel
![]()