Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på ultraljud i förmiddags och fick sen en liten skrutt med jättefina hjärtslag och i rätt storlek för sin ålder :love: Hon daterade mig till 8+4, istället för 8+1 som jag hade räknat med, men det var inte helt lätt att mäta så det blir väl ytterligare ett nytt datum vid RUL sen :laugh:

V 15 (14+1). Mötte en före detta kollega på Ica som jag inte träffat på 3 år. "Nej, men hej, vad kul att se dig, och du är gravid också, ser jag, åh så roligt, visst blir det tredje?" 😏😏 Då har jag dessutom på mig en klänning som jag inbillar mig att jag INTE ser så värst gravid ut i 🤷‍♀️ Aja, bara att erkänna, det går inte att dölja längre. Jag har inte jättemycket emot pratet i sig men just att jag faktiskt inbillar mig att det inte syns, den självbilden fick sig en törn 😅

@superstar
Alltså jag förstår inte ens hur folk vågar säga så, jag vågar knappt säga så till en höggravid av rädsla för att det ska bli fel :o

Från att ha känt som att mina bröst har svullnat upp som Dolly Partons emellanåt och ha smått illamående som kommer och går så har jag inte känt nått de senaste dagarna. Kan inte undgå att tänka på det och bli lite nojig. Fast jag ju vet att symtomen kommer och går och att jag har för mig att det var samma förra gången. Jag har bestämt att jag inte kan gå runt och vara orolig den här graviditeten. Släpp. Det. Nu. Tack!

Vecka 14 och jag tror att jag har börjat återvända till livet :up: Haft några dagar där jag varit överlag oillamående på dagarna, dock kommer det tillbaka sena eftermiddagar. Minskat intaget av Lergiganen Comp.
Men har fortfarande jobbigt med doftintrycken och dåligt med matlust, och typ noll matinspiration, kan vara någon gång ibland att jag känner mig sugen på något.

Har fortfarande inte berättat för någon än chefen och min bästa vän :angel: Men tror vi kläcker ur oss det ikväll när vi ska träffa min familj. Så himla konstigt, vill typ berätta för alla när jag plussat, men ju mer tiden går ju mindre sugen blir jag på att berätta O_o

@superstar
Alltså jag förstår inte ens hur folk vågar säga så, jag vågar knappt säga så till en höggravid av rädsla för att det ska bli fel :o

Från att ha känt som att mina bröst har svullnat upp som Dolly Partons emellanåt och ha smått illamående som kommer och går så har jag inte känt nått de senaste dagarna. Kan inte undgå att tänka på det och bli lite nojig. Fast jag ju vet att symtomen kommer och går och att jag har för mig att det var samma förra gången. Jag har bestämt att jag inte kan gå runt och vara orolig den här graviditeten. Släpp. Det. Nu. Tack!
Nej, eller hur, jag känner samma! Och jag har en ganska rund mage efter de flera barnen, ser nog lite smågravid ut "jämt". Nu hade hon ju rätt men jag tycker det var vågat...

@CajsaStina Men så härligt!

Sitter här och väntar på BM och blir rörd och kan typ börja gråta av nostalgi. Dessutom fyllde dottern två år i lördags så jag får upp massa minnen och bebisbilder från BB på snapchat nu. Jag kan ju inte börja gråta här nu. Gravidhormornerna, där är ni ju :laugh:
Haha förstår precis, jag gråter för typ allt numer. Räcker att jag tänker på nåt fint nån sagt/gjort så kommer tårarna. :p

Idag har jag haft det stora nöjet att prata med en handläggare på försäkringskassan... :banghead:

Är det någon mer än jag som tänkt gå ner i arbetstid 6 månader (eller mindre) innan bf? Eller kanske gjort det vid tidigare graviditet? Jag blir tokig på att handläggaren anser att jag inte har rätt till det pga befinner mig i ett "SGI-skydd" när jag för närvarande faktiskt jobbar heltid och har gjort sedan 1 juni... Innan det skyddade jag min SGI med föräldrapenning. Hur kan jag fortfarande vara i ett skydd, när jag inte längre är föräldraledig? Hen kan såklart heller inte visa på vart detta finns att läsa i text... :grin:

Idag har jag haft det stora nöjet att prata med en handläggare på försäkringskassan... :banghead:

Är det någon mer än jag som tänkt gå ner i arbetstid 6 månader (eller mindre) innan bf? Eller kanske gjort det vid tidigare graviditet? Jag blir tokig på att handläggaren anser att jag inte har rätt till det pga befinner mig i ett "SGI-skydd" när jag för närvarande faktiskt jobbar heltid och har gjort sedan 1 juni... Innan det skyddade jag min SGI med föräldrapenning. Hur kan jag fortfarande vara i ett skydd, när jag inte längre är föräldraledig? Hen kan såklart heller inte visa på vart detta finns att läsa i text... :grin:
Jag tänkte gå ner i arbetstid i höst och jobba 80%, mest för att vi måste bränna 67 föräldradagar innan 30/6 nästa år när dottern fyller 4 år.

Jag tycker det låter väldigt konstigt att du skulle befinna dig i något "sgi skydd" just nu om du arbetar heltid? :crazy:

Ett tips är att ställa frågan på FB, finns FK barn där. Då får du svaret i text.

Jag tänkte gå ner i arbetstid i höst och jobba 80%, mest för att vi måste bränna 67 föräldradagar innan 30/6 nästa år när dottern fyller 4 år.

Jag tycker det låter väldigt konstigt att du skulle befinna dig i något "sgi skydd" just nu om du arbetar heltid? :crazy:
Vad skönt att ha dagar kvar så länge :up: Ja, eller hur, det tycker jag också... Jag fick till och med henom att maila deras hjälpdokument där detta tydligen ska stå, men det gör det såklart inte...

Ett tips är att ställa frågan på FB, finns FK barn där. Då får du svaret i text.
Ja, tack för tipset, det ska jag göra!

Nu behöver jag gnälla lite igen. Förra veckan kändes illamåendet riktigt i schack. Visst, tog lergigan morgon och kväll, men slapp då illamående helt. Plus att jag börjat ta järntabletter pga lågt järn- och blodvärde (helt plötsligt kan jag orka vara vaken en hel dag :D). Trodde att det var på väg att gå åt rätt håll… Men igår eskalerade illamåendet igen och det håller i sig idag. Lergigan hjälper fortfarande absolut, men det finns liksom lite där i bakgrunden ändå. Har dock också känt av lite värk och ”drag” i ljumskarna vilket var ett tag sen senast, så det verkar som att illamåendet eskalerar när det ”händer” något därinne, typ? Nån som upplevt nåt liknande? :p

Försöker se det positivt, att det bör tyda på att nån växer och mår bra, men det vore så satans skönt att slippa må illa hela semestern.

Nu behöver jag gnälla lite igen. Förra veckan kändes illamåendet riktigt i schack. Visst, tog lergigan morgon och kväll, men slapp då illamående helt. Plus att jag börjat ta järntabletter pga lågt järn- och blodvärde (helt plötsligt kan jag orka vara vaken en hel dag :D). Trodde att det var på väg att gå åt rätt håll… Men igår eskalerade illamåendet igen och det håller i sig idag. Lergigan hjälper fortfarande absolut, men det finns liksom lite där i bakgrunden ändå. Har dock också känt av lite värk och ”drag” i ljumskarna vilket var ett tag sen senast, så det verkar som att illamåendet eskalerar när det ”händer” något därinne, typ? Nån som upplevt nåt liknande? :p

Försöker se det positivt, att det bör tyda på att nån växer och mår bra, men det vore så satans skönt att slippa må illa hela semestern.

Mitt illamående går också upp och ner. Jag vet inte vad det kan bero på faktiskt, men en misstanke är tyvärr att det inte är mycket mer spännande än att vår lägenhet är sjukt kvav och att jag mår sämre hemma 😅

Här går det också upp och ner. Vet sedan tidigare graviditeter att att bl.a tillräckligt med sömn är jätteviktigt för att jag inte ska må mer illa. Uttorkning och värme gör det värre nu, samt förstoppning som ju är rätt vanligt under graviditet... Jag var nere på bara 1 Lergigan comp per dag, men nu uppe på 3-4 igen... Så less på illamående.

Tufft för alla er som kämpar med illamående. Jag har klarat mig ganska bra hittills, mått illa några enstaka tillfällen i veckan bara, hoppas så att det inte blir värre :crazy:

Jag tog ditt råd @hemlig och skrev på fk barn på facebook, fick samma svar där så dom är konsekventa iallafall... Någon minut senare fick jag ett meddelande från en vän att mitt inlägg visst dyker upp i hennes flöde (och förmodligen andras också då) så jag tog snabbt ner det igen. Har inte riktigt hunnit berätta om graviditeten till alla än :angel:

Har också fått mailkontakt med en handläggare, så nu roade jag mig just med att citera stycken ur lagen och deras egna vägledningsdokument och maila över. Alla styrker att jag har rätt och jag hittar verkligen ingenting som styrker deras uttalanden... Så tröttsamt, men nu har jag blivit lite envis på detta så jag ska nog få rätt till slut :devil: Om inte annat vill jag ha hänvisat till var i lagen det står att jag har fel :p

Tufft för alla er som kämpar med illamående. Jag har klarat mig ganska bra hittills, mått illa några enstaka tillfällen i veckan bara, hoppas så att det inte blir värre :crazy:

Jag tog ditt råd @hemlig och skrev på fk barn på facebook, fick samma svar där så dom är konsekventa iallafall... Någon minut senare fick jag ett meddelande från en vän att mitt inlägg visst dyker upp i hennes flöde (och förmodligen andras också då) så jag tog snabbt ner det igen. Har inte riktigt hunnit berätta om graviditeten till alla än :angel:

Har också fått mailkontakt med en handläggare, så nu roade jag mig just med att citera stycken ur lagen och deras egna vägledningsdokument och maila över. Alla styrker att jag har rätt och jag hittar verkligen ingenting som styrker deras uttalanden... Så tröttsamt, men nu har jag blivit lite envis på detta så jag ska nog få rätt till slut :devil: Om inte annat vill jag ha hänvisat till var i lagen det står att jag har fel :p
Men jag har för mig att man behöver beräknas jobba 6 månader om det inte är inom de där 1 år och 9månader (dvs 18 månader) som staten vill att man ska skaffa barn inom. Men du kan ju knappast vara först med att göra som du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
76 655
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 580
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12... 98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
88 965
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan... 27 28 29
Svar
569
· Visningar
100 748
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31