Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni det? Vi är iväg på semester med husvagnen och gör inte mycket alls. Väldigt välbehövligt. Illamåendet är under kontroll. Längtar efter att börja känna fosterröresler, men känner mig fortfarande rätt lugn efter KUB (har lätt för oro och katastroftankar...). Inatt hade jag dock flertalet oroliga drömmar, en att vi fick ett sent missfall och en att jag blev svårt sjuk och fick välja mellan att avsluta graviditeten eller kanske inte överleva själv 😏 Haft sådana drömmar i tidigare graviditeter också så det är väl något jag måste igenom men kul är det ju inte. Dessutom redan börjat få kramper i vaderna på nätterna och fy tusan va ont det gör!!!

Så, färdiggnällt för denna gång 😂

Är i vecka 15 och hade min sist arbetsdag i fredags, så nu väntar 4 veckors semester, aldrig känt att den varit så välbehövlig som i år faktiskt! Kommer mest bli en del dagsutflykter, har bara planerat en helg i Gbg och gå på Liseberg om två veckor, men annars blir det att ta dagarna lite som dem kommer beroende på väder. Håller även på att bygga uterum.

Förövrigt mår jag sådär, illamåendet är väldigt mycket bättre, ofta knappt eller inte alls illamående dagtid, men kommer tillbaka sena em/kvällar. Fortfarande dåligt med matlust och har svårt för lukter oavsett vad det är egentligen.
Psykiskt är det tungt, har liksom dåligt med ork och motivation. Älskar att hitta på saker, ha projekt i huset osv. Men nu känns det mesta bara jobbigt.

Har fått tid för RUL 18/8 och än så länge får partnern inte följa med. Men det gör inte mig något, sambon tycker dock det är lite trist, men hade nog känts väldigt jobbigt om det varit första barnet.

Väntar på svaret från NIPT fortfarande, gjorde det den 1/7, borde dyka upp när som helst.

Funderar även på om jag ibland börjat känna av rörelser, liksom fladdrar till lite lätt ibland, och ibland känns det som någon petar till snabbt ner mot fiffin liksom. Sist började jag känna rörelser i vecka 18. Dem säger att man kan börja känna tidigare med andra barnet, men samtidigt så i vecka 15 är den ju fortfarande väldigt liten. Kan ju även vara typ nervryckningar eller något :angel:

Hur har ni det? Vi är iväg på semester med husvagnen och gör inte mycket alls. Väldigt välbehövligt. Illamåendet är under kontroll. Längtar efter att börja känna fosterröresler, men känner mig fortfarande rätt lugn efter KUB (har lätt för oro och katastroftankar...). Inatt hade jag dock flertalet oroliga drömmar, en att vi fick ett sent missfall och en att jag blev svårt sjuk och fick välja mellan att avsluta graviditeten eller kanske inte överleva själv 😏 Haft sådana drömmar i tidigare graviditeter också så det är väl något jag måste igenom men kul är det ju inte. Dessutom redan börjat få kramper i vaderna på nätterna och fy tusan va ont det gör!!!

Så, färdiggnällt för denna gång 😂
Jobbiga drömmar! :crazy: Men skönt att illamåendet är under kontroll iallafall.

Här har lättnaden efter ultraljudet i måndags helt försvunnit och är nu övertygad om att den har dött igen.. :meh: började ju få lite illamående typ när jag var hungrig och efter att jag ätit men det har försvunnit igen tyvärr.. :( bara hungrig jämt och blir proppmätt jättefort. Men har magkatarr ibland, så vet inte om det är det bara. Stora och ömma bröst är annars enda symtomet fortfarande. Känns sådär.

Imorrn ska jag lämna prover och på torsdag träffa barnmorskan för första gången. Tänk om man skulle kunna tjata/grina till sig ett ultraljud då, vore ju inte fel. Men lär väl vara i princip omöjligt..?

Gnäll här med då..:o

Jobbiga drömmar! :crazy: Men skönt att illamåendet är under kontroll iallafall.

Här har lättnaden efter ultraljudet i måndags helt försvunnit och är nu övertygad om att den har dött igen.. :meh: började ju få lite illamående typ när jag var hungrig och efter att jag ätit men det har försvunnit igen tyvärr.. :( bara hungrig jämt och blir proppmätt jättefort. Men har magkatarr ibland, så vet inte om det är det bara. Stora och ömma bröst är annars enda symtomet fortfarande. Känns sådär.

Imorrn ska jag lämna prover och på torsdag träffa barnmorskan för första gången. Tänk om man skulle kunna tjata/grina till sig ett ultraljud då, vore ju inte fel. Men lär väl vara i princip omöjligt..?

Gnäll här med då..:o
Jag vill inte alls förringa din oro, men NJUT av att slippa må illa! Brösten är väl alldeles tillräckligt symptom? :) Min mamma mådde inte illa alls under någon av sina graviditeter, det är inget man måste göra för att det ska gå bra.

Jag skulle jättegärna byta med dig. :D Men förstår att det är jobbigt att känna sån oro.

Jag vill inte alls förringa din oro, men NJUT av att slippa må illa! Brösten är väl alldeles tillräckligt symptom? :) Min mamma mådde inte illa alls under någon av sina graviditeter, det är inget man måste göra för att det ska gå bra.

Jag skulle jättegärna byta med dig. :D Men förstår att det är jobbigt att känna sån oro.
Om jag visste att allt var bra skulle jag ju känna mig superlyckligt lottad såklart, även om jag vet att illamående inte är någon garanti att allt är bra heller. Men inbillar mig att det hade känts bättre på nåt sätt. :down:

Byter gärna! :up:😅

Jag for av hästen idag och landade på höger sida av rumpan. Gjorde inte så fasligt ont då men nu har jag ökade smärtor i bäckenet och tycker att jag känner av fogarna bak redan :nailbiting: Förra graviditeten hade jag ganska tufft med foglossning/bäckensmärta och jag vill verkligen verkligen inte ha det redan... Är ju bara i v 9+6! Nån med erfarenhet? Kan man förebygga på något sätt?

Har bokat en tid till fysioterapeut inriktad på kvinnohälsa, men det är först om två veckor...

Jag var så nöjd för att jag fått lite mer illamående och igår kändes brösten så stora och ömma (jag behöver lite symtom för att inte nojja). Men igårkväll när jag lade mig fick jag väldigt ont i magen och har fortfarande litegrann. Jag vet att det är normalt, men jag kan inte hjälpa att jag tänker tillbaka på mina missfall och fundera på om det är fel typ av ont i magen. Tänk om man kunde få slippa att vara en så orolig själ

Idag har jag tagit första covid-sprutan! Trodde nästan jag skulle bli nekad en sväng när hon som skulle vaccinera såg väldigt fundersam och skeptisk ut efter att jag sagt att jag var gravid i v.13. Sen sa hon ”ja, man säger ju att det ska vara lugnt efter vecka 12… Är du helt säker på att du är i vecka 13?”. I och med att min barnmorska sagt att jag kunde boka in vaccination till (uppskattad) v.13 så svarade jag ja trots att det inte riktigt stämmer, och fick min spruta. :D

Yes! :D Jag fick idag ett mail från handläggaren på FK och jag har rätt! Så nu kan jag i lugn o ro gå ner i procent utan att behöva ta ut f-ledigt, himla skönt!

Har också varit på besök hos min barnmorska idag, valde en som höll i föräldragruppsträffarna med första barnet som jag verkligen trivdes med då - och hon var precis lika bra idag. Känns så skönt att ha en bm som jag verkligen gillar och kan prata lätt och öppet med om allt. Vi hade ett jättefint samtal i nästan en timma och så togs lite blodprover, blodtryck och vikt. Fick också bokat tid för RUL - 14 september :love:

Alltså, potentiellt jättedum fråga, men kan man dricka måltidsersättning, typ naturdiet eller liknande som gravid eller är det jättedumt? Syftet är absolut inte viktminskning, utan helt enkelt att få i mig ordentligt med näring dagar när jag har svårt att äta. Finns det nåt negativt med det? Eller finns det nåt annat liknande som är bättre?

Jag har liksom jättesvårt att få i mig mat såhär varma dagar och då blir det lätt att jag lever på typ smörgås och yoghurt. Och resultatet blir att jag ligger och spyr på kvällen när jag inte fått i mig nog med bra mat… Så tänker att måltidsersättning borde vara ett bättre alternativ? Inte enbart, såklart, men istället för nån omgång smörgås, t.ex.

Alltså, potentiellt jättedum fråga, men kan man dricka måltidsersättning, typ naturdiet eller liknande som gravid eller är det jättedumt? Syftet är absolut inte viktminskning, utan helt enkelt att få i mig ordentligt med näring dagar när jag har svårt att äta. Finns det nåt negativt med det? Eller finns det nåt annat liknande som är bättre?

Jag har liksom jättesvårt att få i mig mat såhär varma dagar och då blir det lätt att jag lever på typ smörgås och yoghurt. Och resultatet blir att jag ligger och spyr på kvällen när jag inte fått i mig nog med bra mat… Så tänker att måltidsersättning borde vara ett bättre alternativ? Inte enbart, såklart, men istället för nån omgång smörgås, t.ex.

Jag har inte så jättebra koll på dessa, men av de lilla jag förstått så ska väl måltidsersättningar vara rätt bra innehållsmässigt? Alltså innehålla mycket näring på sina få kalorier? Så jag tänker att det vore bra mellis, men vet som sagt inte om de också innehåller något mindre bra men det har jag svårt att tänka mig.

En liten uppdatering från Sicilien. Vi har det fantastiskt, men det har varit lite av en utmaning att resa som gravid i v. 11 😅 Vi har varit uppe i bergen så det har varit svårt att ta sig runt, vilket har gjort utbudet av mat lite begränsat. Hotellet har haft frukost med enbart socker, restaurangerna serverar fisk och skaldjur men ingen pratar engelska och man vette tusan om man får ut maten rå eller lagad 😅 Eller som när man hittat ett litet café med en pizzaslize och köper nåt som ser ut som en margherita men biter i en jävlas ansjovis. Sammanfattningsvis en inte så bra vecka för mitt illamående och ork. Värmen tar på krafterna och det har varit extra tufft att en del saker varit lite omständiga. Men vi har tagit det lugnt, naturen och poolen har varit magiskt. Nu har vi förflyttat oss till stad och köpt egen frukost med fibrer, grönsaker, naturell yoghurt och ägg. Åt precis en morot och det kan vara den godaste moroten jag någonsin ätit, haha. Min kropp skriker verkligen efter näring. Hoppas min bebis inte får genetiskt sockerberoende efter förra veckan 🙈 Nu har vi en vecka kvar med gångavstånd till mataffär och restauranger, vilket känns bra, och mycket eget utrymme på hotellrum och hotellområde.

En liten uppdatering från Sicilien. Vi har det fantastiskt, men det har varit lite av en utmaning att resa som gravid i v. 11 😅 Vi har varit uppe i bergen så det har varit svårt att ta sig runt, vilket har gjort utbudet av mat lite begränsat. Hotellet har haft frukost med enbart socker, restaurangerna serverar fisk och skaldjur men ingen pratar engelska och man vette tusan om man får ut maten rå eller lagad 😅 Eller som när man hittat ett litet café med en pizzaslize och köper nåt som ser ut som en margherita men biter i en jävlas ansjovis. Sammanfattningsvis en inte så bra vecka för mitt illamående och ork. Värmen tar på krafterna och det har varit extra tufft att en del saker varit lite omständiga. Men vi har tagit det lugnt, naturen och poolen har varit magiskt. Nu har vi förflyttat oss till stad och köpt egen frukost med fibrer, grönsaker, naturell yoghurt och ägg. Åt precis en morot och det kan vara den godaste moroten jag någonsin ätit, haha. Min kropp skriker verkligen efter näring. Hoppas min bebis inte får genetiskt sockerberoende efter förra veckan 🙈 Nu har vi en vecka kvar med gångavstånd till mataffär och restauranger, vilket känns bra, och mycket eget utrymme på hotellrum och hotellområde.
Det är helt ok att äta rå fisk och råa skaldjur :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
76 657
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 930
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12... 98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
89 371
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan... 27 28 29
Svar
569
· Visningar
100 748
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V