Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag har för mig att man behöver beräknas jobba 6 månader om det inte är inom de där 1 år och 9månader (dvs 18 månader) som staten vill att man ska skaffa barn inom. Men du kan ju knappast vara först med att göra som du?

Ja, precis, men fk hävdar att jag måste ha jobbat 6 månader för att få rätt att gå ner i tid. Men lagen säger att jag ska ha jobbat, eller förväntas jobba, minst 6 månader och att SGI gäller direkt från den tidpunkt då man börjat ett arbete som uppfyller kraven på SGI, man behöver inte ha jobbat en viss tid för att kvalificera sig till en SGI.

Man behöver kunna styrka med bevis om anställning eller liknande, och det har jag ju (en fast heltidstjänst med kontorstider och månadslön) så det är inte så svårt att räkna ut vad jag hade tjänat framöver om jag jobbat heltid :up:

Tufft för alla er som kämpar med illamående. Jag har klarat mig ganska bra hittills, mått illa några enstaka tillfällen i veckan bara, hoppas så att det inte blir värre :crazy:

Jag tog ditt råd @hemlig och skrev på fk barn på facebook, fick samma svar där så dom är konsekventa iallafall... Någon minut senare fick jag ett meddelande från en vän att mitt inlägg visst dyker upp i hennes flöde (och förmodligen andras också då) så jag tog snabbt ner det igen. Har inte riktigt hunnit berätta om graviditeten till alla än :angel:

Har också fått mailkontakt med en handläggare, så nu roade jag mig just med att citera stycken ur lagen och deras egna vägledningsdokument och maila över. Alla styrker att jag har rätt och jag hittar verkligen ingenting som styrker deras uttalanden... Så tröttsamt, men nu har jag blivit lite envis på detta så jag ska nog få rätt till slut :devil: Om inte annat vill jag ha hänvisat till var i lagen det står att jag har fel :p
Oj, visste inte det hamnade i flödet, tur du upptäckte det. Sorry!

DEn här jäkla hungern.. Och allt duger inte, vill inte ha mackor, kakor, eller chips. Nej , oxbringa och rotmos, köttfärslimpa med brunsås eller en redig lasagne! Alltså när är man ens sugen på oxbringa med rotmos??? :meh:

Alltså
Ja, precis, men fk hävdar att jag måste ha jobbat 6 månader för att få rätt att gå ner i tid. Men lagen säger att jag ska ha jobbat, eller förväntas jobba, minst 6 månader och att SGI gäller direkt från den tidpunkt då man börjat ett arbete som uppfyller kraven på SGI, man behöver inte ha jobbat en viss tid för att kvalificera sig till en SGI.

Man behöver kunna styrka med bevis om anställning eller liknande, och det har jag ju (en fast heltidstjänst med kontorstider och månadslön) så det är inte så svårt att räkna ut vad jag hade tjänat framöver om jag jobbat heltid :up:
Reglerna är så jävla krångliga att sätta sig in i trots att vi är två föräldrar med hög utbildning. Jag undrar hur man klarar det om man tex inte har svenska som modersmål. Helt obegripligt hur en myndighet kan vara så diffus..

Alltså

Reglerna är så jävla krångliga att sätta sig in i trots att vi är två föräldrar med hög utbildning. Jag undrar hur man klarar det om man tex inte har svenska som modersmål. Helt obegripligt hur en myndighet kan vara så diffus..

Känner samma sak när jag försöker läsa på om föräldrapenning..

Nu har även jag fått Lergigan Comp utskrivet. Jag och maken åker på vår bröllopsresa i morgon. Vi tänkte egentligen skjuta på den på grund av omständigheterna, men när vi fick reda på att vi var med barn insåg vi att den kommande tiden är den sista vi har bara han och jag, på herrans många år. Så vi åker. Vi har varit sjuka och har sannolikt antikroppar. Idag tog vi negativt Covid-test inför reseintyg. Packat väskan med handsprit och munskydd. Men i morgon kväll vilar vi våra huvuden i ett hotell uppe i bergen i Sicilien :heart Så visst att jag får spendera två veckor i Italien utan att dricka vin, det får jag överleva, men fasen om jag inte ska få njuta av maten åtminstone! Så nu ska jag ta mig en liten elsparkcykel bort till det kvällsöppna apoteket.

Idag har jag haft det stora nöjet att prata med en handläggare på försäkringskassan... :banghead:

Är det någon mer än jag som tänkt gå ner i arbetstid 6 månader (eller mindre) innan bf? Eller kanske gjort det vid tidigare graviditet? Jag blir tokig på att handläggaren anser att jag inte har rätt till det pga befinner mig i ett "SGI-skydd" när jag för närvarande faktiskt jobbar heltid och har gjort sedan 1 juni... Innan det skyddade jag min SGI med föräldrapenning. Hur kan jag fortfarande vara i ett skydd, när jag inte längre är föräldraledig? Hen kan såklart heller inte visa på vart detta finns att läsa i text... :grin:

Om jag nu lyckas tänka rätt ;)

Att du fortfarande ”befinner dig i sgi-skydd” beror väl på att du inte har jobbat 6-månader utan del av de 6 månaderna din sgi baseras på har du tagit ut föräldrapenning för att skydda sgi? Detta eftersom du inte heller beräknas jobba heltid de närmaste 6 månaderna eftersom du planerar att gå ner i tid igen?

Däremot hade jag ingen aning om (Om det nu är så) att man inte kunde återgå till att jobba deltid och skydda sgi om man inte först jobbat 6 månader emellan. Antar att det inte varit några bekymmer om du aldrig gått upp till heltid utan jobbat deltid och fyllt ut med FP hela tiden?

Alltså

Jag håller helt med.. vi är också högutbildade bägge två och känner precis samma. Desto mer jag läser på desto mer frustrerad blir jag, när dom säger saker som det inte finns stöd för - men vägrar ge sig eller ge mig en korrekt hänvisning.

Om jag nu lyckas tänka rätt ;)

Att du fortfarande ”befinner dig i sgi-skydd” beror väl på att du inte har jobbat 6-månader utan del av de 6 månaderna din sgi baseras på har du tagit ut föräldrapenning för att skydda sgi? Detta eftersom du inte heller beräknas jobba heltid de närmaste 6 månaderna eftersom du planerar att gå ner i tid igen?

Däremot hade jag ingen aning om (Om det nu är så) att man inte kunde återgå till att jobba deltid och skydda sgi om man inte först jobbat 6 månader emellan. Antar att det inte varit några bekymmer om du aldrig gått upp till heltid utan jobbat deltid och fyllt ut med FP hela tiden?

Alltså ja, du har fattat precis hur dom tycker. Problemet är bara att det inte finns någon text som styrker att jag måste jobba 6 månader för att få SGI. SGI ska räknas från första dagen man har en inkomst som kan antas vara ihållande i minst 6 månader. Jag gick tillbaka på heltid innan jag var gravid, och således antog jag att jag skulle fortsätta jobba heltid i minst 6 månader... Sjukt svårt att se in i framtiden och börja jobba heltid 1 år innan bf för säkerhets skull? Så orimligt. Speciellt eftersom dom inte visar något lagstöd för det dom säger.

Jo, jag kan gå ner på deltid o ta ut fp för mitt första barn och på så vis skydda SGI. Men jag vill ju spara de dagarna när jag nu faktiskt är gravid och har rätt till skyddad SGI 6 månader före bf... :meh:

Fortsättning följer på detta, ska bli intressant att se vart det landar :D

Nu har även jag fått Lergigan Comp utskrivet. Jag och maken åker på vår bröllopsresa i morgon. Vi tänkte egentligen skjuta på den på grund av omständigheterna, men när vi fick reda på att vi var med barn insåg vi att den kommande tiden är den sista vi har bara han och jag, på herrans många år. Så vi åker. Vi har varit sjuka och har sannolikt antikroppar. Idag tog vi negativt Covid-test inför reseintyg. Packat väskan med handsprit och munskydd. Men i morgon kväll vilar vi våra huvuden i ett hotell uppe i bergen i Sicilien :heart Så visst att jag får spendera två veckor i Italien utan att dricka vin, det får jag överleva, men fasen om jag inte ska få njuta av maten åtminstone! Så nu ska jag ta mig en liten elsparkcykel bort till det kvällsöppna apoteket.

Åh men så himla härligt! ❤️

Ligger här och håller om lilla magen som om det finns en kula men vet mycket väl att det är 100% för mycket godis :D

9C872CC6-96DE-4A83-8CF1-6516AEB3182E.webp

Igår var jag hos bm och träffade min ordinarie för första gången... och nästa gång vi ses blir i slutet av september. Jag nöter inte på golvet hos henne direkt :p

Och så fick jag tid för RUL den 23 augusti, och som det ser ut just nu så får min partner följa med. Håller tummarna att covid fortsätter att sansa sig.

Igår var jag hos bm och träffade min ordinarie för första gången... och nästa gång vi ses blir i slutet av september. Jag nöter inte på golvet hos henne direkt :p

Och så fick jag tid för RUL den 23 augusti, och som det ser ut just nu så får min partner följa med. Håller tummarna att covid fortsätter att sansa sig.
Oj, så lång tid? Eller ska du träffa nån annan emellan? Här får också partner följa med nu, vilket gjorde mig SÅ lycklig. Det är ju hans barn också, så för mig känns det jätteviktigt att han är med på ultraljud.

Oj, så lång tid? Eller ska du träffa nån annan emellan? Här får också partner följa med nu, vilket gjorde mig SÅ lycklig. Det är ju hans barn också, så för mig känns det jätteviktigt att han är med på ultraljud.

Åh vad fint!
Här har de inte släppt på det på Östra Sjukhuset där jag ska göra mina TUL... 💩

Åh vad fint!
Här har de inte släppt på det på Östra Sjukhuset där jag ska göra mina TUL... 💩
Fy vad trist. Här var orsaken små väntrum, vilket ju då är förståeligt att de vill minimera antalet därinne. Men de har löst det som så att en får sitta inne i väntrummet och partnern vänta utanför, så får man ringa och meddela vart partnern ska när man blir upphämtad för sin tur. Borde ju inte vara så svårt att göra samma system på andra ställen kan jag tycka.

Jag ska träffa den som gör mitt RUL i slutet av augusti men annars så är det fri lek fram till slutet av september (om det inte händer något eller så). Känns verkligen långt, men å andra sidan har jag inget jag känner behov av att prata om nu. Lite surrealistiskt dock att jag nu fick tips om hur jag ska agera vid ev foglossning, och vid ev minskade fosterrörelser. Jag är i v 13 och har knappt fattar att jag verkligen är gravid, fosterrörelser överhuvudtaget känns väldigt avlägset!

Jag håller med, känns viktigt för mig med. Jag tror att det kommer hjälpa för min partner att faktiskt se fostret, det gjorde det för mig.

Idag har jag haft det stora nöjet att prata med en handläggare på försäkringskassan... :banghead:

Är det någon mer än jag som tänkt gå ner i arbetstid 6 månader (eller mindre) innan bf? Eller kanske gjort det vid tidigare graviditet? Jag blir tokig på att handläggaren anser att jag inte har rätt till det pga befinner mig i ett "SGI-skydd" när jag för närvarande faktiskt jobbar heltid och har gjort sedan 1 juni... Innan det skyddade jag min SGI med föräldrapenning. Hur kan jag fortfarande vara i ett skydd, när jag inte längre är föräldraledig? Hen kan såklart heller inte visa på vart detta finns att läsa i text... :grin:
Jag pratade med en på FK igår, och hon menade att du har rätt...

Hur har ni det? Vi är iväg på semester med husvagnen och gör inte mycket alls. Väldigt välbehövligt. Illamåendet är under kontroll. Längtar efter att börja känna fosterröresler, men känner mig fortfarande rätt lugn efter KUB (har lätt för oro och katastroftankar...). Inatt hade jag dock flertalet oroliga drömmar, en att vi fick ett sent missfall och en att jag blev svårt sjuk och fick välja mellan att avsluta graviditeten eller kanske inte överleva själv 😏 Haft sådana drömmar i tidigare graviditeter också så det är väl något jag måste igenom men kul är det ju inte. Dessutom redan börjat få kramper i vaderna på nätterna och fy tusan va ont det gör!!!

Så, färdiggnällt för denna gång 😂

Hur har ni det? Vi är iväg på semester med husvagnen och gör inte mycket alls. Väldigt välbehövligt. Illamåendet är under kontroll. Längtar efter att börja känna fosterröresler, men känner mig fortfarande rätt lugn efter KUB (har lätt för oro och katastroftankar...). Inatt hade jag dock flertalet oroliga drömmar, en att vi fick ett sent missfall och en att jag blev svårt sjuk och fick välja mellan att avsluta graviditeten eller kanske inte överleva själv 😏 Haft sådana drömmar i tidigare graviditeter också så det är väl något jag måste igenom men kul är det ju inte. Dessutom redan börjat få kramper i vaderna på nätterna och fy tusan va ont det gör!!!

Så, färdiggnällt för denna gång 😂
Åh vad skönt det låter! Jag har precis gått in i vecka 13 och illamåendet är kvar. Tycker också jag blivit tröttare igen, något som gick över i början med järntillskott (låg väldigt lågt i både järn och blodvärde vid senaste kollen) och får blodtrycksfall varje gång jag reser mig upp. Det faktum att jag det senaste blivit väldigt sugen på fläskfilé (är generellt inte sugen på nån annan mat annars) gör ju också att jag misstänker att det inte går riktigt så fort som jag önskat att fylla på de där depåerna (jag har inte ätit kött på ca åtta år :p). Huvudvärk har jag börjat få också.

Så jaaa, lite less och hoppas det vänder snart. Tycker dock jag har ont lite överallt i kroppen, ljumskarna framför allt men även ländrygg och nacke/skuldror (de senare beror antagligen på sängen, vi ska köpa ny så förhoppningsvis blir det bättre då).

Och så tycker jag synd om min sambo för att jag bara är trött, orkeslös och gnällig. Skulle nog behöva ett ultraljud snart för att tycka det är värt det igen. :laugh:

Så, nu har jag också gnällt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
76 657
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 930
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12... 98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
89 371
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan... 27 28 29
Svar
569
· Visningar
100 748
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V