Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var exakt så vi resonerade, jag hade liksom inte velat gå vidare med fler test om det inte var jättehög sannolikhet för avvikelser - och skulle inte göra abort vid downs oavsett, utan då skulle det ju vara vid nån av de andra, där sannolikheten är ännu lägre som jag förstått det. Så då hade ett ”halvdåligt” resultat antagligen bara resulterat i oro.
Det kan ju bli som för oss också. Bra resultat på sannolikhet för trisomierna, men något annat som upptäcks. Vår graviditet höll ju på att gå åt helvete, så med facit i hand borde vi ju rent krasst inte gjort kub 🤷
Men en kollega hade en där de upptäckte att bebisen hade Trisomi 13, och var glada att de upptäckte det så pass "tidigt" ändå (typ v16 blev det väl när allt var utrett), och där hade iaf jag velat avbryta så snart som möjligt.
Så himla svårt att veta hur man ska göra, och tänka.

Så länge ens eget beslut känns bra så är det rätt tänker jag 😊

Det kan ju bli som för oss också. Bra resultat på sannolikhet för trisomierna, men något annat som upptäcks. Vår graviditet höll ju på att gå åt helvete, så med facit i hand borde vi ju rent krasst inte gjort kub 🤷
Men en kollega hade en där de upptäckte att bebisen hade Trisomi 13, och var glada att de upptäckte det så pass "tidigt" ändå (typ v16 blev det väl när allt var utrett), och där hade iaf jag velat avbryta så snart som möjligt.
Så himla svårt att veta hur man ska göra, och tänka.

Så länge ens eget beslut känns bra så är det rätt tänker jag 😊
Jo exakt, det är ju det som skulle vara grejen i så fall, och det är klart man helst skulle upptäcka det så tidigt som möjligt… Men i och med att risken är så extremt låg ändå så känner jag att risken för oro i onödan ändå är högre än risken för något allvarligt fel. Så väljer att förutsätta att allt är bra och njuta av sommaren.

Det spelar väl också in att jag blev gravid extremt mycket snabbare än väntat/tänkt egentligen. Ursprungsplanen var ju att börja försöka framåt hösten egentligen… :p Hade kanske resonerat annorlunda om vi hade försökt längre/haft svårt att bli gravid, men nu känns det ändå som att vi har ”råd” att vänta något, antar jag, när det inte är någon förhöjd risk rent generellt.

Så ja, beslutet känns bra för oss nu, och förhoppningsvis håller den känslan i sig. :)

Alltså... idag hände ungefär det sista jag hade kunnat ana. Min partner slängde helt oprovocerat ur sig ett flicknamn ur en bok som han just läst, och det råkar ligga på min mentala topp 4-lista (som jag inte hade delat med mig av till honom). Så vi har nu redan ett alternativ till namn till en flicka som vi båda verkligen gillar :eek: Namndiskussion är annars något jag tänkt skjuta upp ett bra tag till för jag vet att vi kommer ha väldigt svårt att komma överens, så det här var en riktig chock. Sen tror jag att vi kommer få en pojke, så då har vi ändå lite kamp framför oss :grin:

Alltså... idag hände ungefär det sista jag hade kunnat ana. Min partner slängde helt oprovocerat ur sig ett flicknamn ur en bok som han just läst, och det råkar ligga på min mentala topp 4-lista (som jag inte hade delat med mig av till honom). Så vi har nu redan ett alternativ till namn till en flicka som vi båda verkligen gillar :eek: Namndiskussion är annars något jag tänkt skjuta upp ett bra tag till för jag vet att vi kommer ha väldigt svårt att komma överens, så det här var en riktig chock. Sen tror jag att vi kommer få en pojke, så då har vi ändå lite kamp framför oss :grin:

Jag har rekat namn i flera år men har absolut inga som känns självklara. Fina namn, absolut, men inget som känns sådär extra bra i magen. Min man föreslår bara snobbnamn, funderar på att kasta in Conny eller Månblomma i leken för att jämna ut :devil:

Kub om några timmar och börjar bli nervös! Jag vet ju med tanke på mitt blodprov där beta hcg är förhöjt att det kommer försämra sannolikhetssiffrorna. Jag hoppas bara att nackspalten ser bra ut så det inte blir några jättedåliga siffror.
Ångrar efter allt jag läst om kub och sannolikhet hit och dit att jag inte bara gjorde NIPT direkt denna gången också! Har faktiskt bokat tid för NIPT imorgon beroende på vad för sannolikhet jag får, blir det sämre än 1:200 får jag NIPT erbjudet idag, annars åker jag och gör det privat imorgon.

Kub om några timmar och börjar bli nervös! Jag vet ju med tanke på mitt blodprov där beta hcg är förhöjt att det kommer försämra sannolikhetssiffrorna. Jag hoppas bara att nackspalten ser bra ut så det inte blir några jättedåliga siffror.
Ångrar efter allt jag läst om kub och sannolikhet hit och dit att jag inte bara gjorde NIPT direkt denna gången också! Har faktiskt bokat tid för NIPT imorgon beroende på vad för sannolikhet jag får, blir det sämre än 1:200 får jag NIPT erbjudet idag, annars åker jag och gör det privat imorgon.
Håller alla tummar idag, väntan är sååå jobbig :heart

Förstår att du är nervös, men hoppas allt kommer se super ut :heart Vi kommer också köra KUB först och eventuellt NIPT efter det.

Är också nervös idag. Sitter i väntrummet för ett första UL.

Förstår att du är nervös, men hoppas allt kommer se super ut :heart Vi kommer också köra KUB först och eventuellt NIPT efter det.

Är också nervös idag. Sitter i väntrummet för ett första UL.

Håller tummarna för er båda idag ❤️

Det slår en litet hjärta där inne :heart Fostret är 1,7 cm långt och bör enligt kalendern vara 2 cm, men läkaren säger att allt ser bra ut och att det förmodligen beror på att befruktningsdagen varit lite senare än vad man estimerat med kalendern.

Min var också lite mindre när jag gjorde privat ul i v. 9+ och sen har jag flyttats totalt fem dagar ❤️

Min var också lite mindre när jag gjorde privat ul i v. 9+ och sen har jag flyttats totalt fem dagar ❤️

Verkar bli samma här! Beräknat på senaste mensen går jag in i v.10 idag, 9+0. Men läkaren skrev 8+1 på bilden. Sen har jag ju KUB i slutet av juli och RUL i början av september, så gissar att jag kommer få uppdaterat BF någonstans bland allt detta. Beräknar jag på sidor på nätet så säger de 5 februari, Preglife säger 1 februari och min barnmorska sa också månadsskiftet jan/feb. Men nu verkar det ju snarare bli någon vecka in i feb :)

Har bokat inskrivningssamtal nu. Var min gamla barnmorska som svarade, blir nostalgisk bara man prata med henne :love: (kanske lite gravidhormoner också).
Sa att jag väldigt gärna ville gå hos henne, men hon skulle börja jobba i en annan stad ett tag :cry:. Men skulle få komma på inskrivningssamtal hos henne iaf. Nu blir det svåra att hitta någon som kan ha dottern, eftersom man måste komma ensam nu i covidtider. Och försöka komma på en orsak vad man ska göra. Jag är så dålig på att ljuga 🤔

Har bokat inskrivningssamtal nu. Var min gamla barnmorska som svarade, blir nostalgisk bara man prata med henne :love: (kanske lite gravidhormoner också).
Sa att jag väldigt gärna ville gå hos henne, men hon skulle börja jobba i en annan stad ett tag :cry:. Men skulle få komma på inskrivningssamtal hos henne iaf. Nu blir det svåra att hitta någon som kan ha dottern, eftersom man måste komma ensam nu i covidtider. Och försöka komma på en orsak vad man ska göra. Jag är så dålig på att ljuga 🤔

Tandläkaren? :)

Men ja, att jag inte tänkte på det :banghead:. Det hade ju varit det enklaste. Nu skrev jag vårdcentralen till svärmor, men eftersom jag har pollenallergi kan jag säga nått om det om hon frågar. Eller typ blodtryckskontroll pga förnya recept på p-piller. Ska absolut använda tandläkaren som orsak inför ev en nästa gång, så tack för tipset :up:.

Tandläkaren är super. Ingen blir orolig och undrar vad man ska göra vid ett ordinarie läkarbesök. Mitt förra jobb tyckte att jag var hos tandläkaren ganska ofta på slutet :angel::D (jobbintervjuer) Men man kan slänga in ganska många. Ordinarie kontroll, tandhygienist och sen kan man ljuga ihop att man hade ett hål också så kan man få till ett tredje besök :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
76 655
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 580
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12... 98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
88 965
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan... 27 28 29
Svar
569
· Visningar
100 748
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31