Vinterridbyxor

Nu har jag tillbringat fem timmar i stallet. Älskar byxorna. :love: Jag är varm och glad. Förvisso är det sju grader varmt ute, men jag tror ändå att de kommer funka bra tills det är tillräckligt kallt för overall.

Däremot var de hopplöst dåliga att rida i. Kunde knappt komma upp i sadeln för silikonet sög sig fast. :( Så jag skulle önska mig oskodda teddybyxor… Får se om jag hittar nåt liknande på Intersport istället.

Silikonet blir mindre klistrigt efter några tvättar, åtminstone har det blivit det på de tre olika par zaczess jag har (har inte hunnit köpa den senaste modellen än, men de verkar vara precis vad jag vill ha till vinter :)). Sen är det ju olika med olika sadlar såklart. De vanliga tightsen finns knäskodda om man hellre vill ha det, men vintermodellerna finns kanske bara helskodda?
 
Efter att ha ridit i mina tjocka ZacZess några gånger nu så har jag ändrat mig från älska till sälja. Blir galen på att de glider ner i grenen, men främst är det för benslutet. Det är för tjockt för att kunna ha stövlar och har man ridskor blir det kallt om vristen där det inte är fodrat.

Tradera nästa!
Idag har jag provat mina i stallet och har visserligen hållt mig varm men de kanade ner på mig också, i ryggslutet och vid ljumskarna. Precis som mina MD performance typ, funkar bra så länge jag sitter i sadeln men funkar inte alls att gå runt i. Jag är däremot rätt kort så hade inga problem alls att det blev kallt, tvärtom görbra för mig att det inte var foder längst ner så jag kunde använda mina vanliga ridskor.
 
Silikonet blir mindre klistrigt efter några tvättar, åtminstone har det blivit det på de tre olika par zaczess jag har (har inte hunnit köpa den senaste modellen än, men de verkar vara precis vad jag vill ha till vinter :)). Sen är det ju olika med olika sadlar såklart. De vanliga tightsen finns knäskodda om man hellre vill ha det, men vintermodellerna finns kanske bara helskodda?

I XL finns de bara helskodda. :(

Får tvätta några gånger helt enkelt och hoppas att det gör skillnad.
 
Fick hem vintertightsen från MD idag, Wanda. Kändes jättebra! Ful, ljus söm får jag väl stå ut med för lite bekvämlighet. De kunde dock varit högre i midjan, speciellt i ryggen. Jag älskar mina vanliga Function 😍 Hade samma storlek, L.
 
Vilka vintertajts ska jag köpa till min dotter som drar strl S i vanliga sommartajts?

Funderade först på zaczess nya fluffiga, men så läste jag era resentioner här om att de åker ner…
Idag har hon kingslands juniormodell. Bra, men för små och vill testa något nytt.
 
Jag har tidigare vintrar levt i mina pikeur softshell ridbyxor, men så förra året så råkade jag köpa covallieros vinterleggings och nu vill jag bara ha dem! Funderar på vad som är liknande, för årets covallieros var inte lika höga i midjan och gick bort.

Provade fagers vinterleggings, men de var för trånga i min vanliga storlek. Kanske ska prova igen i en större storlek, för jag älskar mina vanliga Loui.

Zaczess vanliga gillar jag inte, det är för låga i midjan.

Vilka fler märken finns i hög midja? Jag vill ha över naveln!
 
Jag minns för hundra år sedan (eller typ tidigt 80-tal i alla fall) så hade vi benvärmare utanpå ridbyxorna. För jäkla smidigt egentligen! Själv är jag också ute efter något varmare att rida i, men mer åt överdragshållet men inte så bylsiga som de ofta är. När det gäller vintertights har jag ett par gamla från Horze som funkar fint (förutom att de har en tendens att glida ner), så en kik på Horzes hemsida kan rekommenderas :)
 
Jag minns för hundra år sedan (eller typ tidigt 80-tal i alla fall) så hade vi benvärmare utanpå ridbyxorna. För jäkla smidigt egentligen! Själv är jag också ute efter något varmare att rida i, men mer åt överdragshållet men inte så bylsiga som de ofta är. När det gäller vintertights har jag ett par gamla från Horze som funkar fint (förutom att de har en tendens att glida ner), så en kik på Horzes hemsida kan rekommenderas :)

När I21 la ned var vi på utförsäljning av utrustning. Då köpte jag flera par yllebenvärmare. De var helt underbara att ha ovanpå ridbyxorna, speciellt som jag alltid haft för breda vader för ridstövlar.

Vet inte vart de tog vägen, men jag hade gärna köpt nåt liknande idag. De kostade dock bara 10 kr/par. ;)
 
Jag har tidigare vintrar levt i mina pikeur softshell ridbyxor, men så förra året så råkade jag köpa covallieros vinterleggings och nu vill jag bara ha dem! Funderar på vad som är liknande, för årets covallieros var inte lika höga i midjan och gick bort.

Provade fagers vinterleggings, men de var för trånga i min vanliga storlek. Kanske ska prova igen i en större storlek, för jag älskar mina vanliga Loui.

Zaczess vanliga gillar jag inte, det är för låga i midjan.

Vilka fler märken finns i hög midja? Jag vill ha över naveln!
Prova fagers i en större storlek. De är bland de bästa vintertightsen jag har!
Mina MD vintertights är de av mina som har högst midja, de är likvärdiga covallieros i värme (dvs lite tunnare än tex fager) men skönare. De har dock gjort om dessa sedan jag köpte så har inte koll på hur tyg osvr nuförtiden.
 
Jag minns för hundra år sedan (eller typ tidigt 80-tal i alla fall) så hade vi benvärmare utanpå ridbyxorna. För jäkla smidigt egentligen! Själv är jag också ute efter något varmare att rida i, men mer åt överdragshållet men inte så bylsiga som de ofta är. När det gäller vintertights har jag ett par gamla från Horze som funkar fint (förutom att de har en tendens att glida ner), så en kik på Horzes hemsida kan rekommenderas :)
Men hur mkt hjälper benvärmare egentligen? Iaf jag blir framförallt kall om låren.
 
Men hur mkt hjälper benvärmare egentligen? Iaf jag blir framförallt kall om låren.
De gick upp över låren. Lånade en bild från Connemaraponny i fokus :) Så chicka så :D
1700396335216.png
 
När I21 la ned var vi på utförsäljning av utrustning. Då köpte jag flera par yllebenvärmare. De var helt underbara att ha ovanpå ridbyxorna, speciellt som jag alltid haft för breda vader för ridstövlar.

Vet inte vart de tog vägen, men jag hade gärna köpt nåt liknande idag. De kostade dock bara 10 kr/par. ;)
Sjukt bra ju :D
 
Jag har tidigare vintrar levt i mina pikeur softshell ridbyxor, men så förra året så råkade jag köpa covallieros vinterleggings och nu vill jag bara ha dem! Funderar på vad som är liknande, för årets covallieros var inte lika höga i midjan och gick bort.

Provade fagers vinterleggings, men de var för trånga i min vanliga storlek. Kanske ska prova igen i en större storlek, för jag älskar mina vanliga Loui.

Zaczess vanliga gillar jag inte, det är för låga i midjan.

Vilka fler märken finns i hög midja? Jag vill ha över naveln!

Vi måste vara byggda sjukt olika, mina ZacZess Ohio slutar typ en handsbredd under min sport-bh 😆
 
Vilka vintertajts ska jag köpa till min dotter som drar strl S i vanliga sommartajts?

Funderade först på zaczess nya fluffiga, men så läste jag era resentioner här om att de åker ner…
Idag har hon kingslands juniormodell. Bra, men för små och vill testa något nytt.
Jag bär på rätt många extrakilon så kanske inte alls blir samma för din dotter. Pratade med en annan i stallet idag som älskar sina ZacZess med teddyfoder och hon övertalade mig att prova gå ner en storlek.
 
Vi måste vara byggda sjukt olika, mina ZacZess Ohio slutar typ en handsbredd under min sport-bh 😆

Min sommar-Ohio går också att dra upp tills de närmar sig bhn. Förra modellen av vinter-Ohio är lite stummare i tyget, så de blir "normala" i midjan på mig. Det är mina favoriter under större delen av året, men är för kalla nu.

Bombay-vinter är höga, vilket blir jobbigt för att de glider och blir bylsiga iom att de har gylf (jag har inte någon egentlig midja, byxor sitter bäst om de slutar precis ovanför höften).

Återstår att se hur årets vinter-Ohio sitter. :)
 
19 m/s, 1 grad och fryst regn = testade Zaczess teddyleggings ordentligt! Blåser ju inget igenom och SÅ varma! Mockade och stängslade utan jacka och blev lite för varm 😅 Knöt bandet längst upp och har min underställströja nedstoppad och liiiiite hade de glidit ner (men inte så att jag dragit upp dem) efter några timmar i stallet inkl verkning, det ovan och köra skottkärra i halvfryst lera. Det funkar för mig ändå när de trots allt är så himla tjocka :)
 
Vinterleggings utan skoning, finns det några bra sådana? Jag tycker mina vinterleggings från Hööks är så sköna att jag gärna haft ett par till hundpromenader också, men då känns det onödigt att betala för skoning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp