Vinterrustad bil

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 2 250

Bukefalos 30 år!

Jag som bor i NV Skåne vid E6 skulle säga att det första man ska undvika vid sånt här snöväder som igår är just E6. Det allra första som händer här när det kommer några enstaka snöflingor är att lastbilarna inte tar sig upp för för backen vid Glumslöv och blockerar vägen. Det var kaos på E6 igår. Det är likadant varje gång det kommer snö och halka. Det man här omkring ska välja är de mellanstora vägarna. Ofta plogade men inte alls lika många lastbilar som ställer till det. Då kommer man fram till sin destination.

Mycket dåligt och verklighetsfrånvänt råd måste jag säga!
Jag hoppas du förstod att det inte var @Mia_R råd utan en lista från en kvällstidning. Ett råd som fungerar i 90% av landet. Tråkig ton

Problemet med staketvägar är ju när det blir stopp då tar det tvärstopp och inga möjligheter att vända.

Jag håller med. Min man hade blivit stående i timmar om vägen han körde hem haft mitträcke. Det var en olycka (lastbil inblandad surprise!) så det stod helt still. Folk i kön där min man stod gjorde en U-sväng och körde tillbaka och hittade andra vägar att ta sig fram på. 15 min försening jämfört med många timmar. Sent på kvällen var det fortfarande stopp där rapporterar folk vi känner som bor i närheten.

alltså jag skulle aldrig komma på tanken att ha ytterkläder i bagaget? Har aldrig hört om nån som brukar det..vad ska de där att göra? Antingen ligger de i baksätet/framsätet eller på mig? Nu sitter det iofs hundar i bagaget, men jag hade aldrig kommit på att stoppa de där ändå? Fryser ju ihjäl så fort man ska ta av sig dom, då vill man ju ha kortast väg in i bilen haha!
Ok jag känner många som vid långa resor lägger dem i bagaget, vilket gör att man måste gå ut och hämta dem och släppa ut värmen ur bilen om den stannar.

(på sig är inte heller super om de är tjocka iom säkerhetsbältet blir sämre)

Jag som bor i NV Skåne vid E6 skulle säga att det första man ska undvika vid sånt här snöväder som igår är just E6. Det allra första som händer här när det kommer några enstaka snöflingor är att lastbilarna inte tar sig upp för för backen vid Glumslöv och blockerar vägen. Det var kaos på E6 igår. Det är likadant varje gång det kommer snö och halka. Det man här omkring ska välja är de mellanstora vägarna. Ofta plogade men inte alls lika många lastbilar som ställer till det. Då kommer man fram till sin destination.

Jag fattar inte varför de inte har större koll på däcken på lastbilar :( (och de typ borde inte få köra om en fastnad lastbil så de står två bredvid varandra fast i timmar så som de gjorde mitt i Stockholm en annan hel natt) Och fler långa transporter på tåg. Tågtransporter har tydligen minskat iom trängsel på spåren och någonting trafikverket gjort så att de går sämre nu, -gör dem lägre prioriterade än tidigare eller ngt.

Jag fattar inte varför de inte har större koll på däcken på lastbilar :( (och de typ borde inte få köra om en fastnad lastbil så de står två bredvid varandra fast i timmar så som de gjorde mitt i Stockholm en annan hel natt) Och fler långa transporter på tåg. Tågtransporter har tydligen minskat iom trängsel på spåren och någonting trafikverket gjort så att de går sämre nu, -gör dem lägre prioriterade än tidigare eller ngt.

De verkar inte inse sina begränsningar och ställer därför till det för alla andra.

Jag håller med. Min man hade blivit stående i timmar om vägen han körde hem haft mitträcke. Det var en olycka (lastbil inblandad surprise!) så det stod helt still. Folk i kön där min man stod gjorde en U-sväng och körde tillbaka och hittade andra vägar att ta sig fram på. 15 min försening jämfört med många timmar. Sent på kvällen var det fortfarande stopp där rapporterar folk vi känner som bor i närheten.
Jag gillar ju annars vägar med mitträcke men det verkar väldigt riskabelt ur den synvinkeln och det är helt horribelt för cyklar. Det finns flera lagda cykelvägar som går flera km längs med vägar med mitträcke, helt galet.

De verkar inte inse sina begränsningar och ställer därför till det för alla andra.
De kör inte riktigt klokt, vi körde i snöstorm en gång förbi Gränna. Det var lastbilar totalt överallt och de körde snabbt, de körde om varandra hetsigt. Det var långtradare framför oss, bakom oss, bredvid oss som skulle hetsköra om de andra osv. Vi var livrädda men kom därifrån och stannade på en krog. Bara 30 minuter efter var det en krock mellan hur många tradare som helst precis där.

Hum, kanske är ngt med moderna bilar? Pappa (såklart :rofl: ) hävdade alltid att en bil blev utfryst på bara någon timma och det var därför jag aldrig fick ha ytterkläderna i bagaget.
Lösningen är elbil. Bilen är alltid fulladdad innan jag ger mig ut för dagen eftersom jag laddar hemma. Och med någorlunda laddning så kan jag hålla värmen i bilen under ganska många timmar.

Lösningen är elbil. Bilen är alltid fulladdad innan jag ger mig ut för dagen eftersom jag laddar hemma. Och med någorlunda laddning så kan jag hålla värmen i bilen under ganska många timmar.
Var går gränsen för "någorlunda laddning"? På hemvägen på kvällen, hur mycket laddning har du kvar och hur många timmar tror du det hade räckt för att hålla bilen varm?

(genuint intresserad av svaret, inte något ifrågasättande på något sätt utan vill mest veta hur det fungerar med elbil)

Var går gränsen för "någorlunda laddning"? På hemvägen på kvällen, hur mycket laddning har du kvar och hur många timmar tror du det hade räckt för att hålla bilen varm?

(genuint intresserad av svaret, inte något ifrågasättande på något sätt utan vill mest veta hur det fungerar med elbil)
En kamrat som regelbundet övernattar i sin bil upplever att det tar ca 20% av batteriet att ha klimatanläggningen på över natten. Men det kommer så klart att variera med temperaturen. Lite mer om det är extra varmt eller kallt. Så med tanke på att jag sällan har mindre än 50% laddning under vardagskörning så skulle jag nog kunna ha på värmen ett dygn eller så.

Varför hackar du på mig? Jag har sammanställt råden från andra, jag väljer själv vilka vägar jag ska köra utifrån omständigheterna och kör aldrig själv E4:an mellan Sthlm och mitt hus vid dåligt väglag just pga andra trafikanter.

Det går att göra inlägg utan att hacka på andra och även om det inte var länkat till AB så skrev jag var jag hämtat listan så du hade mycket väl kunnat utgå från den istället för att ge dig på mig. Det är inte mitt problem hur din man tar sig hem och jag är inte ansvarig för andras körningar.

Håller er långt från mig i trafiken så blir det bra!

Senast ändrad:
Nu kör jag ju extremt sällan på platser (eller i väderförhållanden) där jag inte skulle kunna traska till närmaste hus/bensinstation/stad/bebyggelse. Men! Tycker ändå detta var en väldigt bra påminnelse och senast igår hade jag problem med att ta mig ut från en parkeringsplats i backe pga halka och hade varit behjälpt av sand i en petflaska. Reflexväst, första hjälpen-kit, hundmat, pannlampa och en stor filt finns alltid i bilen, men ska lägga dit några extra filtar, värmeljus/tändare och sand efter denna påminnelse!

Det här ligger alltid i bilen:

• Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Extra varma kläder
  • Varma filtar
  • Reflexväst
  • Ficklampa med fungerande batterier
  • Extra spolarvätska
  • Bogserlina
  • Täcke till hunden
  • Reflexväst till hunden
Åker jag på långtur så packar jag med oavsett årstid:

Vatten
Och nåt ätbart (är typ alltid hungrig😁)

Har ingen powerbank i bilen, men brukar alltid sätta i laddaren vid långturer, så mobilen är ofta fulladdad och bör räcka ett tag om nåt händer.

Har assistansförsäkring, så jag räknar med att inte bli sittande allt för länge om det nu inte är nån massiv masskrock och man inte kan förflytta sig.
Värmeljus kanske man ska fundera på att lägga i bilen.

Jag funderar på det där med värmeljus i bilen. Blir det verkligen någon värme att tala om? Eller är det bara för att hålla rutorna imfria?

Inte läst alla inlägg men har väldigt lite av detta i min bil trots att jag tillbringar större delar av alla arbetsdagar på mindre vägar runtom i landet.

Har med medicin
Extra vantar, mössa och lätt filt
Vatten
Reflexer
Enklare plastskyffel
Laddkabel till mobilen

Resterande nödutrustning för bilen finns vid reservdäcket.

Om jag ska ut på långfärd på vintern så ser jag till att ha en filt och en spade i bilen, och rejäla vinterkläder till alla. Annars så är det bara det vanliga, varningstriangel, startkablar och spärrskaft för däckbyte.

Men, jag är ju en bortskämd norrbottning. Bortskämd med dubbdäck på alla bilar, förare som kan köra i snö, och bra plogbilsplanering.

Enda gången jag varit med om bilar som fastnat var en snöstorm 2021, men då var det framförallt att ta sig ut från parkeringen på jobbet som var svårt. Hjälpte en del kollegor med att skotta loss och putta loss. Väl hemma i byn hade inte plogbilen hunnit vara där och min lilla Opel Astra kunde inte ta sig över meterdrivorna, så fick ställa bilen hos en granne. Den dagen hade jag faktiskt planerat lite extra och hade med mig en pulka, så jag kunde dra hem det jag handlat inför helgen :). Skitjobbigt att pulsa i lårhöga drivor dock 😅.

Jag har aldrig under de 20 år jag kört bil fastnat i en bilkö orsakad av snö. Jag har kört under riktigt sjuka förhållanden på E4 dock, men alla häruppe är duktiga på vinterföre och det brukar snabbt bli en konsensus om hur vi ska köra. Är det risigt så blir det kolonnkörning, självorganiserad sådan utan att något behöver ropas ut på radion eller så.

Igår hamnade jag faktiskt i en sån, det var fullt möjligt att köra om och rätt fint väglag ärligt talat, men det var -21C och vind så ingen iddes pressa motorn och alla låg stadigt i högerfilen på 90km/h istället för 110, hela vägen från min by in till schtaaan (3 mil).

Varför hackar du på mig? Jag har sammanställt råden från andra, jag väljer själv vilka vägar jag ska köra utifrån omständigheterna och kör aldrig själv E4:an mellan Sthlm och mitt hus vid dåligt väglag just pga andra trafikanter.

Det går att göra inlägg utan att hacka på andra och även om det inte var länkat till AB så skrev jag var jag hämtat listan så du hade mycket väl kunnat utgå från den istället för att ge dig på mig. Det är inte mitt problem hur din man tar sig hem och jag är inte ansvarig för andras körningar.

Håller er långt från mig i trafiken så blir det bra!

Det var inte riktat till dig och om det inte är du som ger det rådet kan du lugna dig och låta bli att ta åt det. Jag upplevde det som ett farligt råd och ville påpeka det. Jag tycker att det är viktigt att nämna när det delas råd här som är potentiellt farliga utifall att någon läser och sen bara tar rådet utan att tänka efter själv. Du citerade bara för att det var du som skrev det här på Buke.

Liknande trådar

• Vinterutrustad bil

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka