Vinterutrustad bil

the_connemara

Trådstartare
Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp? 😅

Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.

Vad vill ni inte vara utan?
 
Ingenting förutom en kombinerad isskrapa/borste. Är dock alltid noga med att ha varma kläder ifall jag skulle bli stående efter vägen. Bor där det blir ”riktig” vinter med snö och kyla.
 
En filt är ganska bra att ha ifall man blir stående. Det blir väldigt fort väldigt kallt om motorn lägger av.
Fick motorstopp i —16 på hemväg från en begravning för några år sedan. Det blev kallt på en kvart och iklädd kjol var det verkligen inget nöje att vänta på bärgning.
 
Ungefär samma som jag har i lastbilen i fall det det blir stopp. Gasol kök med 2-3 extra behållare gas (biltemas är lätt att stuva undan), vatten (gärna 5-10 liter för matlagning och kaffe/te), kokkärl, några paket nudlar eller annat man vil tänkas äta varmt, Täcke och filtar för att hålla värmen när motorn är avstängd, samt 2-3 10 liters dunkar med bränsle för bilen ifall tanken skulle börja sina efter några timmar på tomgång. Att kunna ladda telefonen/dator/padda samt oberoende och olika internet uppkoppling för dessa är ju alltid ett plus så man alltid har tillgång till senaste uppdatering på läget i närområdet.
 
Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp? 😅

Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.

Vad vill ni inte vara utan?
För vinterkörning: mössa och vantar, filt som redan har nämnts här. Låsolja hade jag förr i tiden. Sen har jag en liten förbandslåda och en morakniv.
 
Mobilladdare
Spade
Reflexväst
Bogserlina
Borste och skrapa

Kör främst mellan jobb och hem, en sträcka på ca 2 mil eller så. Räknar med att antingen kunna gå dit jag ska eller få hjälp att ta mig dit, om något händer.

Jag bor där det är mer vanligt med vinter än sommar och samhället och infrastrukturen är anpassat för det.
 
En filt är ganska bra att ha ifall man blir stående. Det blir väldigt fort väldigt kallt om motorn lägger av.
Fick motorstopp i —16 på hemväg från en begravning för några år sedan. Det blev kallt på en kvart och iklädd kjol var det verkligen inget nöje att vänta på bärgning.

Filtar har jag men hade lika gärna kunnat lägga ner en vinterjacka jag aldrig använder och ett par ordentliga stövlar också. Brukar ju åka till stallet I foppatofflor och byta till vinterskodon där 😅 Funkar ju otroligt dåligt att skotta fram bilen i foppa 🙈
 
Jag har heller inte långt till något. Stora vägar förutom sista 2 km till stallet (alltid något hus där man kan få hjälp i från). Men ibland är man ju ute på vift och framförallt vill jag nog åt tryggheten att kunna göra något om man fastnar. Känns så himla lamt att bara vänta på hjälp, det gör mig stressad. Och när det väl är snö och blåser här, då behöver ju alla resurser gå till att försöka hålla större vägar öppna och till alla olyckor som alltid sker.

Tillägg: i mitt förra boende fick jag flytta ut när det snöade. Liten väg ynka 1 km från större men plogbilen kom när den hann (försökte hinna 2 gånger under dagen) och då hade man max 1 h på sig innan det blåst igen. Åt ena hållet var det en driva högre än bilen, åt andra hållet lägre men 90 graderssväng så det var en avvägning hur mycket fart man tog om man fastnade i drivan innan svängen eller fick fart och inte kunde svänga. Efter att ha fastnat en gång så gav jag upp. Packade. Stod o väntade på plogbilen o smet direkt efter den och bodde hos en kollega en vecka 😆
 
Senast ändrad:
Filtar har jag men hade lika gärna kunnat lägga ner en vinterjacka jag aldrig använder och ett par ordentliga stövlar också. Brukar ju åka till stallet I foppatofflor och byta till vinterskodon där 😅 Funkar ju otroligt dåligt att skotta fram bilen i foppa 🙈
Ja stövlar kör jag alltid omkring med, sommar som vinter! Väldigt bra ifall det krisar och man behöver byta från de skodon man kommit åkande i till något mer robust.
 
Filtar har jag men hade lika gärna kunnat lägga ner en vinterjacka jag aldrig använder och ett par ordentliga stövlar också. Brukar ju åka till stallet I foppatofflor och byta till vinterskodon där 😅 Funkar ju otroligt dåligt att skotta fram bilen i foppa 🙈

Har man raggsockar fungerar det med foppatofflor, annars blir det svinaktigt (ursäkta grisen) kallt om fötterna.
 
Har filt, laddare till mobilen, ett litet förbandskit, reflexsele och extra koppel till hunden, och fyrhjulsdrift på bilen. :rofl::up:

Skulle behöva reflexvästar, dunk med extra diesel, skyffel, sand, bogserlina och startkablar.

Vi får alltid snö, men det är oftast hanterbart oberoende vilka mängder det kommer.

Pappa har också en liten fogsvans och sovsäck i bilen, men då bor han långt ute i skogen också! 😅
 
Snöspade och 2 snökedjor (bakhjulsdriven bil+knixig backe från utfarten) är det jag har extra i bilen för vintern.
Året runt har jag reflexväst, bogserlina, startkablar. Lite andra bra-att-ha-saker typ några verktyg, snöre och hushållsrulle. Även snöborste, isskrapor, torkduk till rutan ligger där hela året.
 
Vad vill ni alltid ha med er i bilen vintertid? Jag bor i Skåne så oftast har vi inte ens vinterväglag. Men när vi har det så blåser det oftast extremt mycket och på tvären. Finns det snö (behöver inte ens snöa) driver det igen direkt och är det minus är det oftast blankis eftersom antingen har det regnat innan eller så har snön smält. Jag är alltid nojig att fastna/blåsa av vägen och att inte komma upp igen och undrar vad ni har för prylar ni alltid ser till att ha med er vintertid? Är det rimligt att ha en hink sand för att lättare ta sig upp? 😅

Men jag tänker typ på saker som (många är ju bra året runt):
Reflexvästar
Liten snöskyffel
Bogserlina
Rejäl lampa
Pannlampa
Osv.

Vad vill ni inte vara utan?

Din lista plus vatten och kalorier (typ bars), varma kläder och en powerbank för mobilen. Jag kör ofta i Norrland där det är väldigt ödsligt så det gäller att ha framförhållning.
 
Om jag bara ska till jobbet så har jag inte så mycket extra i bilen, men för längre resor har jag:
  • Filt
  • Spade
  • Tändstickor (standard)
  • Värmeljus
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Bogserlina (standard)
  • Yxa (standard)
  • Kniv (standard)
  • Reflexjacka och varma skor med mig i bilen.
  • Snökedjor
  • Starthjälp
  • Reflexväst (standard)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp