Om jag ska ut på långfärd på vintern så ser jag till att ha en filt och en spade i bilen, och rejäla vinterkläder till alla. Annars så är det bara det vanliga, varningstriangel, startkablar och spärrskaft för däckbyte.
Men, jag är ju en bortskämd norrbottning. Bortskämd med dubbdäck på alla bilar, förare som kan köra i snö, och bra plogbilsplanering.
Enda gången jag varit med om bilar som fastnat var en snöstorm 2021, men då var det framförallt att ta sig ut från parkeringen på jobbet som var svårt. Hjälpte en del kollegor med att skotta loss och putta loss. Väl hemma i byn hade inte plogbilen hunnit vara där och min lilla Opel Astra kunde inte ta sig över meterdrivorna, så fick ställa bilen hos en granne. Den dagen hade jag faktiskt planerat lite extra och hade med mig en pulka, så jag kunde dra hem det jag handlat inför helgen. Skitjobbigt att pulsa i lårhöga drivor dock
.
Jag har aldrig under de 20 år jag kört bil fastnat i en bilkö orsakad av snö. Jag har kört under riktigt sjuka förhållanden på E4 dock, men alla häruppe är duktiga på vinterföre och det brukar snabbt bli en konsensus om hur vi ska köra. Är det risigt så blir det kolonnkörning, självorganiserad sådan utan att något behöver ropas ut på radion eller så.
Igår hamnade jag faktiskt i en sån, det var fullt möjligt att köra om och rätt fint väglag ärligt talat, men det var -21C och vind så ingen iddes pressa motorn och alla låg stadigt i högerfilen på 90km/h istället för 110, hela vägen från min by in till schtaaan (3 mil).
Ni har kanske mindre trafik och färre utländska lastbilar (från sydligare delar av Europa) än vi har här nere på skånska västkusten?
Men skönt att det fungrerar hos er! Här blir det stopp i samma backe (E6:an) varje år för att lastbilarna inte tar sig upp. En för stopp och nästa försöker köra om och för också stopp och sen är det totalstopp och långa köer på nolltid.