Vintertäckes-träsket

FrontLine_

Trådstartare
Nu är det dags, vintern börjar närma sig!
Och det är ju ett träsk att försöka hitta ett täcke man både tycker är snyggt, funktionellt och lagomt varmt.

Så jag har hittat några jag funderar på, och undrar om ni har några erfarenheter ang dom.

1. Vintertäcke Capriati. 1680D, vattentätt och andas. 300 grams fyllning och halvhals. Snyggt enligt mig, då det är helsvart med gråa kantband.

2. Amigo plus heavy. 1600D, 400 grams fyllning och avtagbart halstäcke.
Också det, svart med gråa kantband.

3. Bucas Irish turnout extra. Står ingenting om D. Vattentätt och andas. 300 grams fyllning. Går att komplettera med halstäcke. Finns i rött och svart, båda supersnygga.

Måste jag tillägga att jag tycker svarta täcken är snygga?;) Fastnar dock väldigt lätt för rött också, men då ska det verkligen vara RÖTT.

Sist men inte minst, egentligen inte alls min smak men det här tyckte jag var verkligen superhäftigt haha.

4. Snowdon vintertäcke horsepower (hööks). 600D. 400 grams fyllning. Står en hel del om täcket..

Har ni några erfarenheter av dessa täcken?
Jag vill ha ett varmt vintertäcke, samtidigt som det inte får vara FÖR varmt dom dagar det är lite mildare ute. Så, vad tror ni?
Och ni som äger något utav dessa, hur är passformen?

Har också kikat på rambo-täckena. Dom lämnar ju tre års garanti men det synar jag egentligen. Alltid finns det kryphål..;)
Ersätter dom t.ex om täcket blir sönderbitet?
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jag har ett amigo plus heavy, dock tror jag att det är 1200D och 350 g fyllning. Är väldigt nöjd med det täcket, bra passform till min som är något grövre modell, lätt och luftigt. Halsen använder jag inte så mycket, men bra att ha när det är riktigt kallt och blåsigt. Jag halvklipper min häst och då är det täcket alldeles för varmt till mildare vinterdagar, då har han max 200 g fyllning. Så jag hade inte valt ett täcke med så mycket som 400 g fyllning som enda vintertäcke om hästen inte är väldigt frusen.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jag har också tänkt halvklippa hästen.
Nä jag känner också det att 400 gram kanske är lite för mycket.
Samtidigt så har jag ju två övergångstäcken som, om jag skulle gissa, ligger kring 200 grams fyllning. Har ju även det gamla vintertäcket som kanske ligger på 300. Det är tyvärr otroligt slitet, annars hade jag inte behövt köpa nytt haha!

Men hästen är väldigt känslig om ryggen, plus att han faktist verkar vara rätt frusen. Kommer dock stå på fri tillgång i vinter och det hjälper ju bra för att hålla värmen.

Men min främsta tanke nu är att kanske köpa ett med 300 grams fyllning, och när det är riktigt snorkallt, använda stalltäcket under? Det ligger väl på ca 100 - 150 gram skulle jag tro..
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jag tycker mkt om HW Rambo och Bucas. Rambo Duo är senaste HW-köpet och det är super. Byter linern efter yttertempen och täcket andas mkt bra. Avtagbar hals och slitstarkt, inget skav.

Bucas har passat bra på de hästar jag haft dem på, andas bra och håller tätt.

Jag har även ett Amigo vintertäcke som jag gillar mkt. Lite billigare men det har hållt bra och sitter bra.

För några vintrar sedan köpte jag två Horse Saver Cornwall. 360 eller 370 g med halvhals och 1200 denier. Håller alltid helt tätt, varma och goa, andas bra (har aldrig haft svettiga hästar i dem) och sitter som en smäck på två helt olika hästar. Snabbspännen även på bukgjordarna vilket jag gillar, dessa gick tyvärr sönder efter 1½ säsong men det var lätt att sätta dit nya spännen. Dessutom har de sjunkit MASSOR i pris så nu är de väldigt prisvärda.

Köpte ett annat täcke på hööks med hals och det satt som en påse skit. Används i princip aldrig.

Har ngt Shirestäcke till ponnyn som är lagom i ryggen, enormt i bogen och kryssgjordarna är alldeles för långa, används heller aldrig.

Jag använder i princip bara HW, Bucas samt mina Horse Saver. Vill jag ha ngt akut budgetalternativ kör jag Börjes. De är kanonbra och väldigt billiga men man får räkna med att de går sönder. Har dock haft flera exemplar som hållt flera säsonger men även några som inte ens hållt en, det beror mkt på flocken eftersom rivstyrkan är sådär. Dock håller de hästarna varma och torra.

Mvh JV
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Tack för tipsen!

jag funderar på det där bucas-täcket jag nämnde.. fastnade för designen, men en stor nackdel att det inte stod så mycket om täcket. Får kanske ringa och höra imorgon..

Angående rambotäcket, jag tycker det känns så himla bökigt att byta undertäcken hela tiden.. Speciellt när jag bara är i stallet oftast en gång per dag och har hästen på en ridklubb där det istället är en anställd, som oftast inte ens får det här med vanliga täcken rätt haha..;)

Hästen kommer mest troligtvis gå i egen hage i vinter, så jag kan ju vara rätt säker på att täcket inte bits sönder, iaf inte av någon annan häst haha!

Åååh vilket träsk..
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Om du redan har övergångstäcken och hästen är frusen tycker jag gott att du kan köpa ett med 350-400 g ändå. Det är ingen större skillnad för hästen med 50 g hit eller dit, så hellre ett som är ordentligt varmt och skiljer sig mot de du har. Så slipper du köra med ett annat täcke under. Jag försöker undvika dubbla täcken då passformen ofta blir sämre samt att täckena trycks ihop och blir tunga.

Bucas är också bra täcken men de sitter bättre på min andra häst som är nättare, annars upplever jag dem som lite trånga i bogen. Men jag har bara äldre täcken från bucas så det är möjligt att det är annorlunda nu :)
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Horsewares alla täcken är ju kalas, så skulle i ditt fall köpa Amigo't.
Vad är lite vamare dagar? Plusgrader? Om det blir för varmt eller inte beror ju helt på vilken häst du har.
 
Senast ändrad:
Sv: Vintertäckes-träsket

för att vara negativ, köper man nya vintertäcken varje år eller duger inte förra årets täcken? :)

Jag har aldrig fattat det där haha :)
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Delvis kl

Gelina: Ja du har kanske rätt.. Större delen av vintern här ligger ju ändå på typ - 30 grader..

Elischa: Varmare dagar är dom som ligger kring -10 och mot nollsträcket..;)
Jag har en varmblodsvalack, känslig om ryggen och fryser lätt. Iaf i våra temperaturer :)

whitoutyou: haha du är absolut inte negativ, och jag förstår vad du menar;)
Jag är en sån som nöter täckena in i det sista, helst ska dom nästan springa iväg av sig själva haha! Men nu är det verkligen dags, täcket jag hade förra året duger väl, men det sitter inte direkt bra och har lite lagningar här och där:)
 
Sv: Vintertäckes-träsket

haha jag kände mig som en negativ liten *pip pip pip* Ja du fattar ;)

Jag nöter alltid mina täcken in i det sista haha! Sen om det finns nått på rea kan det ju följa med hem och ligga och vänta på att få användas haha :)
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Info om Bucastäckena borde du kunna hitta på Bucas egna hemsida ifall du bara känner till modellen. HW har ju många andra modeller än Rambo Duo och enligt mig är alla rambomodeller bra. De amigo som jag testat har också varit bra.

Ang. att byta täcke så är det inte ett dugg jobbigt. Man tar av det på exakt samma sätt som ett vanligt täcke. Det enda som skiljer är att det är tre bogspännen istället för två. Sedan har man ju ett separat stalltäcke s.a.s. Själva undertäcket byter man ju bara istället för att byta till tjockare/tunnare täcke.

Jag var lite skeptisk eftersom jag var orolig att undertäcket skulle kasa. Min donna springer, bockar och busar mkt och har dessutom en förkärlek till att rulla sig. Men jag blev positivt överraskad då det låg blick still hela vintern.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Köp horseware, du kommer inte att ångra dig! Amigo är riktigt prisvärda!
Rambo är 3års garanti på att de inte läcker, går sönder i sömmar o spännen och sånt, det täcker ju inte om en häst biter sönder det.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jag har ett Bucas Irish Turn Out Light och är väldigt nöjd. Därför lutar det mot att jag köper ett Extra till vintern. :) Dessutom tycker jag det är snyggt. :angel:
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Rambo duo tycker jag är jättebra. Smidigt att man kan köpa ett täcke som inte är jättetjockt och fylla på när det behövs, ffa blir det så mkt enklare att tvätta och man kan välja att bara tvätta innertäcket och ta yttertäcket först när det ska sommarförvaras. Dessutom håller Rambo tätt, och då menar jag tätt på riktigt.

Tror faktiskt inte att det blir så mkt dyrare i längden för det är väldigt bra hållbarhet.


Jag hade gärna testat deras nya täcke Optimo (eller nåt sånt).
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jag skulle gärna använda samma täcken år ut och år in, men min förbrukar ca 5-6 vintertäcken varje år. SOm verkligen går helt sönder så det inte ens är nåpn idé att laga. Hon jhar gått med ganksa oförsiktiga hagkompisar.

Hööks täcken är itne ens att tänka på, de håller ca 2-3 dagar:crazy: De som håller längst hittills är konstigt nog börjes specialtäcken som de har då och då, med helhals och jättestarkt tyg. :) KANONBRA passform, inget manskav alls och det blir bara småhål som inte rivs upp när de biter och sliter. Deras vanliga vintertäcken vet jag inte om de är bra.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Bucas täckena är jättesnygga och tycker de är hållbara, en tränare jag jobbade åt förut hade en tunnare variant med fleecefoder, på vintrarna hade vi på dom innetäcken under. Dessa hästar tränades hårt och startade, hade fin päls trots kylan.

Upplever dock att de sitter lite bättre på smäckrare hästar, typ travarformer :D Är själv på jakt efter ett bättre begagnat Bucas vinter nu till min häst då jag inte har råd att slänga ut pengar på ett sprillans.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

KL
Istället för att starta en egen tråd så lånar jag denna!

Jag leter också vintertäcke, men jag hade velat ha ett "skal"täcke, så man kan byta innertäcket efter väder och vind. Vilket är det jag ska kika efter, gärna Horseware tror jag!
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Horseware har det systemet både hos Amigo, Rhino och Rambo numera. Kolla in deras egen hemsida, där finns alla modeller :) Täcken med halvhals (Wug) har inte systemet med liners, kanske inte heller de med fast helhals? Men många av de med vanlig halsskärning har ringar för liners.
 
Sv: Vintertäckes-träsket

Jaha ok, för jag hittade ett igår som var brunrutigt (beige kantband?) 370g stod det, är det liner system på det också? Kommer inte ihåg vad det hette..

Edit: Rhino Plus tror jag det var!
 
Senast ändrad:
Sv: Vintertäckes-träsket

Har också kikat på rambo-täckena. Dom lämnar ju tre års garanti men det synar jag egentligen. Alltid finns det kryphål..;)
Ersätter dom t.ex om täcket blir sönderbitet?

Jag köpte mitt första Rambo-täcke för tio år sen och har sedan dess inte köpt nån annan sort och jag har aldrig behövt kassera något pga att det gått sönder. Det enda som gått sönder är ett bogspänne som lätt kunde ersättas med två karbinhakar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för täcke på era kusar så här års? Vädret varierar ju verkligen hela tiden, helt svårt att veta hur pass varmt man ska lägga...
Svar
13
· Visningar
1 835
Senast: lil-sis
·
O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Bison
·
Utrustning Ska köpa mig ett nytt stalltäcke... Men har lite beslutsångest. Velar mellan ett event stable plus och ett amigo turnout heavy. Ska...
2
Svar
32
· Visningar
1 988
Senast: nyponros
·
S
Utrustning Jag är på jakt efter ett nytt vintertäcke, då det jag har precis blev upprivet längs hela bogen. Det måste vara väldigt varmt, helst...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 741
Senast: Ilion2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp