VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Häftigt att se honom utsträckt sådär, sällan man får se bilder på afghaner i full aktion! :) inte många som verkar släppa dem lösa, varför är det så? Är jakten så mkt starkare än på t.ex. en saluki?

Åh, vilka härliga bilder! Det lyser verkligen om honom!

Jag kan tänka mig att du hade lite jobb när du kom hem. ;)

Du får kika på hans blogg lite då och då då, jag älskar bilder på honom när han springer och busar och brottas. :D

Hmm, jag vet inte riktigt. Det är nog väldigt individuellt. Dom har nog snäppet mer egensinnighet tror jag, jakten är väl ungefär den samma (alltså väldigt stark) men alla afghaner vi har haft har lätt traskat iväg på egna promenader när dom varit lösa utan staket. Min kompis har en afghan som hon kan ha lös dock. Cebbe fick vara det när han var mindre, men nu törs jag verkligen inte. Dels pga jakten, han jagar allt. Men också för att han älskar hundar och människor, och det är ju inte säkert att alla älskar honom.

Sista gången jag hade honom lös utan staket (förutom som nu på stranden, eller på ett gigantiskt fält utan vilt osv) så lekte han med flera hundar. En afghantik blev skrämd av en jobbig hanhund så hon försökte springa ifrån den. Våra trodde det var lek och "jagade" efter och vips var alla hundar nästan borta vid en vältrafikerad spårvagnshållplats. :crazy: Det var skitläskigt. Efter det fick jag inte tag på honom utan han hll sig sidådär 10 meter bort hela tiden. Och när andra hundar skulle gå hem så ville han följa med dom, vilket resulterade i lös afghanhund på gångvägarna. Inte kul. Detta trots både köttbullar och ost och hundgodis. Han vet helt enkelt mycket väl vad jag vill men han skiter helt i det när han är lös. Han gör fortfarande så att han håller sig borta från mig, oftast iallafall.

Jag brukar se hundar som på en linje, där tex beardercollie osv är i vänstra änden. Och vinthundarna i högra. Sedan tänker jag vissa vintisar som tex whippet i vänstra delen av vinthundarna medan saluki och afghan hamnar längst till höger på min lilla "lydnads och egensinnighetslinjal". :p Min vovve vet som sagt vad jag vill och när jag har honom kopplad så lyder han. Men trots att jag övat inkallning sedan han var liten pluttevalp så kör han ändå sitt eget race. Det har liksom aldrig suttit och kommer kanske aldrig göra. :cool:

KlaraJ: Han fick åka och leka lite med några afghankompisar på kvällen, då skakade han nog ur den mesta av sanden. Badet sköt vi upp till idag och.. tja.. några tovor var det ju men jag hade väntat mig värre faktiskt. :D Hade han kommit in i lägenheten när han var blöt hade det nog varit sand precis överallt nu dock, så jag är tacksam att han hann torka utomhus. :p

Oj låter jobbigt! Gissar att du provat att leka "kurragömmalekar" när han var liten också? Afghaner verkar ju snäppet "svårare" än salukis. Jag ser dock egentligen inte som salukin som någon svår ras, eftersom jag är uppvuxen med dem är ju de min "hundnorm" :D så jag har inget annat rättesnöre ;)
Dock skulle det vara häftigt att någon gång äga en hund som var ovanligt lättdresserad! :D

Ceb låter precis som Wahidah när det gäller att vara lös... Stå någon meter bort, titta på en med den där busblicken och säga "Haha, jag vet att du vill ha dit mig för att ge mig en ynklig godisbit och fånga mig, men jag tänker springa lite mer först!"

Förresten, den där bilden där han sträcker ut på stranden och man ser vattnet bakom. Räta upp den, skriv ut och rama in!

Hihi, precis så. Och när man vill fånga honom så travar han bort som om det var det han tänkt göra hela tiden. Lite så där förstrött. Eller så toookspringer han för kung och fosterland.

Niangi: Hihi! Ja, kurragömma har vi testat. Första dagarna jag hade honom satt han själv på en kulle och andades dofter medan jag hade sprungit iväg. Han är helt och hållet trygg i sig själv. Antagligen hade han väl kommit efter efter ett tag, men jag vågade inte gömma mig mer än en stund. Det hade ju kunnat ta en halvtimme innan han behagade komma. :crazy: Jag är också uppvuxen med rasen, men har haft en omplaceringsdobermann i några år innan nu. Viss skillnad kan jag lova. ;)

Förstår att det är en enorm skillnad! :p Dobermann är väl riktigt "bruksdugliga"?
Jobbigt att han inte ville vara med och leka. Med Yazid har jag bara kutat åt andra hållet om han dragit iväg så han är väldigt observant på vad jag gör. Men salukin skiljer sig säkerligen från afghanen också.

Med Yazid har jag bara kutat åt andra hållet om han dragit iväg så han är väldigt observant på vad jag gör. Men salukin skiljer sig säkerligen från afghanen också.

Vänta bara tills han riktigt kommer in i trots- frigörningsåldern! :p :D
Eller hur gammal är han nu förresten? Med Faiza har inkallning gått väldigt lätt (förutom om hon leker med andra hundar t.ex.) men nu vid ca 9-10 månaders ålder börjar hon bli mer självständig och gör ibland så som Cebbe och Wahidah. Jag som tyckte det gått så bra. :angel:
Sedan tror jag det har mycket att göra med att jag inte kunnat ha henne lös mer en enstaka gånger senaste två månaderna pga av hennes tass, och därför har hon blivit som galen när jag väl släppt henne. Men nu ska här minsann tränas igen. :devil:

Det behöver ju såklart inte bli så med Yazid, men det är nog himla viktigt att hålla de intresserade av lek osv. Du som är van vid salukis vet väl lite hur som är viktigt att träna också, så det går säkert bra.

För mig är dobbisen rena lydnadsmaskinen, som är van vid afghaner. Men jag vet att många tycker att dom är egensinniga, envisa och gapiga. Dom personerna har nog inte jobbat med afghanhund. ;) Carmen piper och visst utmanar hon ödet genom att trotsa, men ryter man till så gör hon vad man säger åt henne. Cerberus ger ju långfingret och trotsar bara ännu mer. Plus att han gärna börjar gapa och skrika, och hoppar upp i luften och knuffar på mig med framtassarna. När han tycker att jag behandlar honom fel alltså, eller kräver saker som han inte vill. Han kan lyda också såklart, men man vet aldrig vad han känner för för stunden/dagen.

Det är nog en del skillnader på saluki och afghan, och sedan stora skillnader från hund till hund inom raserna med. :)

Jobbigt att han inte ville vara med och leka. Med Yazid har jag bara kutat åt andra hållet om han dragit iväg så han är väldigt observant på vad jag gör. Men salukin skiljer sig säkerligen från afghanen också.

Prova ha mina damer så kommer du älska din pojk ännu mer sedan :p
Springer jag åt andra hållet får jag vara glad om de öht märker det och ännu gladare om de ens ägnar mig en blick.

Vad roligt! :laugh: Jag vill också komma ut och tävla lite. Hoppas på att det är träning någon gång så vi kan ta LC-licensen iallafall. :)

Mmm, det var faktiskt ganska roligt, roligare än vad jag trodde det skulle vara. Abbe har tävlat LC också och har ett cert, men här är träningarna så himla långt bort.

Håller iaf tummarna för att du och Cebbe kommer ut på LC snart :)

Jo vi fortsätter att öva, det gör vi alltid när han är lös. Mina föräldrars saluki är superduktig, kommer alltid på vissling och honom lärde vi upp på samma sätt. Sedan är det ju givetvis olika hur de artar sig... ;)
Yazid är snart 8 månader.

Ja jag tror också att det varierar jättemycket från individ till individ. Jag har t.ex. försökt lära Yazid olika trix men han verkar ha rätt svårt för det. Djinn däremot (föräldrarnas saluki) har jag lärt massor av saker, krypa, ligga, tass, o.s.v. Han är en saluki med stor arbetslust.
Y vill mest bara hopp och studsa! :p

haha jaså? :p Men har du lekt lika intensivt denna lek från start med dem (eller waha då)? Jag har kört stenhårt på att han måste ha koll på mig från första lösa stund.

haha jaså? :p Men har du lekt lika intensivt denna lek från start med dem (eller waha då)? Jag har kört stenhårt på att han måste ha koll på mig från första lösa stund.

Jag har provat att släppa och direkt gå och gömma mig. Hjälper inte ;)

Förövrigt pratade jag idag med en kvinna som har Wahidahs syster. Hon har haft 7 afghaner innan och sa att hon hela tiden blev förvånad över hur "tuff" Wahas syster är och hur otroligt mycket energi hon har. Hon var tydligen jobbigare än afghanerna. Det kändes bra att man inte är ensam om att ha en dåre :angel:

Jo men man kan inte bara "gå och gömma sig", man måste uppmuntra leklusten med, jag gömmer mig inte bara utan jag varvar också en hel del med ögonkontakt, varpå jag tok-kutar åt ett annat håll. På så vis vill de springa efter. Och lär sig ha koll. Har funkat på våra iaf.

Haha, jadu, leklust har hon ju så det räcker till och blir över och hon kommer gärna framspringandes till mig om jag ropar och har en boll, pinne eller annat som hon kan leka med. Men misstänker hon att jag försöker fånga henne, då håller hon sig på någon meters avstånd, eller precis så att det inte ska gå att fånga henne. Hon är smart den lilla jäveln.

trist ha en hund som inte kommer ända fram till en!

Jag har lärt idis att koppel är det bästa som finns! I princip gick han bara lös fram till 10månaders ålder (sen flyttade vi till befolkat område med trafikerade vägar) så när han väl får ha koppel på sig är det en 'ära' och jag har ofta hästgrimskaft som han FÅR ha i munnen och vi kan ha dragkamp/jaktlekar etc med grimskaftet. Så han tycker det är jätteroligt att bli kopplad:laugh:

När vi är ensamma försvinner han aldrig mer än 10meter bort från, även när det dykt upp hare och annan hund;) Jag kör mycket kurragömma och lekar/godis.

Har vi däremot sällskap, människa som hund blir han ofokuserad (eller om det är jag som blir?) och han blir rörig och springer hit och dit. Så jag skulle inte släppa honom med någon hund som sticker iväg för det vill jag inte att han får smak för!

Han är lika lätt att ha lös även för mina föräldrar om dem är hundvakt och är ute och går vilket känns skönt:)

På så vis vill de springa efter. Och lär sig ha koll. Har funkat på våra iaf.

Instämmer! Jag kör stenhårt på att det är hundens uppgift att ha koll på mig, och inte jag:D
Som tur är reagerar min hund mycket starkt när jag gömmer mig, han ylar och skriker rakt ut :devil: Sen vänder han inte blicken från mig...

Jo, det är samma för mig. Och han blir väldigt ängslig när jag försvinner. Då ska det direkt letas upp! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka