Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
Du får kika på hans blogg lite då och då då, jag älskar bilder på honom när han springer och busar och brottas.
Hmm, jag vet inte riktigt. Det är nog väldigt individuellt. Dom har nog snäppet mer egensinnighet tror jag, jakten är väl ungefär den samma (alltså väldigt stark) men alla afghaner vi har haft har lätt traskat iväg på egna promenader när dom varit lösa utan staket. Min kompis har en afghan som hon kan ha lös dock. Cebbe fick vara det när han var mindre, men nu törs jag verkligen inte. Dels pga jakten, han jagar
allt. Men också för att han älskar hundar och människor, och det är ju inte säkert att alla älskar honom.
Sista gången jag hade honom lös utan staket (förutom som nu på stranden, eller på ett gigantiskt fält utan vilt osv) så lekte han med flera hundar. En afghantik blev skrämd av en jobbig hanhund så hon försökte springa ifrån den. Våra trodde det var lek och "jagade" efter och vips var alla hundar nästan borta vid en vältrafikerad spårvagnshållplats.

Det var skitläskigt. Efter det fick jag inte tag på honom utan han hll sig sidådär 10 meter bort hela tiden. Och när andra hundar skulle gå hem så ville han följa med dom, vilket resulterade i lös afghanhund på gångvägarna. Inte kul. Detta trots både köttbullar och ost och hundgodis. Han vet helt enkelt mycket väl vad jag vill men han skiter helt i det när han är lös. Han gör fortfarande så att han håller sig borta från mig, oftast iallafall.
Jag brukar se hundar som på en linje, där tex beardercollie osv är i vänstra änden. Och vinthundarna i högra. Sedan tänker jag vissa vintisar som tex whippet i vänstra delen av vinthundarna medan saluki och afghan hamnar längst till höger på min lilla "lydnads och egensinnighetslinjal".

Min vovve vet som sagt vad jag vill och när jag har honom kopplad så lyder han. Men trots att jag övat inkallning sedan han var liten pluttevalp så kör han ändå sitt eget race. Det har liksom aldrig suttit och kommer kanske aldrig göra.
KlaraJ: Han fick åka och leka lite med några afghankompisar på kvällen, då skakade han nog ur den mesta av sanden. Badet sköt vi upp till idag och.. tja.. några tovor var det ju men jag hade väntat mig värre faktiskt.

Hade han kommit in i lägenheten när han var blöt hade det nog varit sand precis överallt nu dock, så jag är tacksam att han hann torka utomhus.