Vinthundstråden återuppstår!

Brukar väl vara samma mängd oavsett om det är valpfoder/vuxenfoder?
På de jag jämfört valpfoder kontra vuxenfoder så står det ca 4-5% av beräknad vuxen vikt på valp, 2% av beräknad/faktiskt vikt på vuxen 🤷🏼‍♀️
Nu har ju tilda I princip haft fri tillgång på färskfoder då hon äter dåligt i perider så har dålig koll på hur mycket det blir.
 
På de jag jämfört valpfoder kontra vuxenfoder så står det ca 4-5% av beräknad vuxen vikt på valp, 2% av beräknad/faktiskt vikt på vuxen 🤷🏼‍♀️
Nu har ju tilda I princip haft fri tillgång på färskfoder då hon äter dåligt i perider så har dålig koll på hur mycket det blir.
Det är nog för att valpar ofta behöver äta mer pga aktiva galningar. Mina har alltid ätit mer när de varit ca ett halvår gamla jämfört med när de varit vuxna :)
 
Det är nog för att valpar ofta behöver äta mer pga aktiva galningar. Mina har alltid ätit mer när de varit ca ett halvår gamla jämfört med när de varit vuxna :)
Ja förmodligen 😊 jag är bara glad att jag inte "behöver" känna lika mycket panik att hon inte får I sig ca 500 g som "det sägs att hon ska" utan att nu "behöver hon bara" ca 250 g 😂
Nu blev det många kaninöron men du fattar nog vad jag menar 😂
Hon har ju vissa dagar kanske ätit knappt 150 g färskfoder men så någon dag senare får hon i sig typ 450 g 🤷🏼‍♀️ pondus valp som hon äter nu äter hon dock mycket bättre än mush/vom/smaak valp som jag också testat. Har beställt Real nu, två olika smaker (vuxen), som jag ska blanda ut med de sista korvarna pondus tänkte jag, då jag läste att många kräsna gillar det.
 
Ja förmodligen 😊 jag är bara glad att jag inte "behöver" känna lika mycket panik att hon inte får I sig ca 500 g som "det sägs att hon ska" utan att nu "behöver hon bara" ca 250 g 😂
Nu blev det många kaninöron men du fattar nog vad jag menar 😂
Hon har ju vissa dagar kanske ätit knappt 150 g färskfoder men så någon dag senare får hon i sig typ 450 g 🤷🏼‍♀️ pondus valp som hon äter nu äter hon dock mycket bättre än mush/vom/smaak valp som jag också testat. Har beställt Real nu, två olika smaker (vuxen), som jag ska blanda ut med de sista korvarna pondus tänkte jag, då jag läste att många kräsna gillar det.
Gillar hon real skulle jag variera sorterna, jag tycker det funkar bäst på min kräsna. Då brukar det alltid finnas en sort som duger. Har alltid olika sorter hemma (köper två lådor i månaden).
 
Gillar hon real skulle jag variera sorterna, jag tycker det funkar bäst på min kräsna. Då brukar det alltid finnas en sort som duger. Har alltid olika sorter hemma (köper två lådor i månaden).
Ja lite så jag tänkte! Tog 2 lådor, en salmon och en exclusive, hoppas det duger för damen 😅 igår fick hon i sig en halv korv Magnusson ångkokta nöt, idag dög det inte utan då blev det pondus på fm. Men nu på kvällen vill hon inte ha pondus 😂 🤷🏼‍♀️
 
Åh. Uppfödaren till Lilys pappa ska ha en valpkull snart. Valparna säljs bara till hem där det pysslas med open field coursing, och jag känner starkt för att flytta till tex USA och skaffa mig en liten valp :rofl: Så vansinnigt läckra hundar. Precis såna där som fick mig att för många år sedan börja drömma om en valp från den kenneln (fortfarande helt galet att jag faktiskt har en liten Lily här). Det ska bli SÅ spännande att följa den här kullen :love:
 
Ahhh en vinthundstråd som jag missat 😜😜😜

Har en Whippet tik som heter Zelda. Hon är 8 år och jag har haft henne sedan hon var 8 veckor! Hon betyder verkligen ALLT för mig och vi har en väldigt nära relation (vill inte ens gå ut och kissa med någon annan än jag..).

Agility har alltid varit vår huvudgren och vi har tävlat en hel del med vinster och placeringar! Är i klass tre för närvarande. Vi har även pysslat med rally lydnad (är i fortsättnings klass), LC samt vanliga utställningar ☺️ Men det har alltid varit agilityn som varit våran huvudgren.

Zelda är extremt tillgiven och gosig. Är en enmans hund. Vi får dagligen långa långa promenader (speciellt nu då jag är sjukskriven). Och hon är SÅ lätt att gå promenader med. Man behöver aldrig ha henne kopplad i skog o mark. Hon är så naturligt följsam och kommer alltid när man ropar! Detta är inget jag lärt henne utan hon är så av sig själv. Behöver aldrig ha med mig koppel när jag tar bilen ut i skogen 🤩🤩🤩 älskar henne mer en livet självt och hon går under benämningen Griz/ grizan 🐷 ❤️❤️❤️
 

Bifogade filer

  • 6A015C69-3777-4408-B294-DFA56632AE0B.jpeg
    6A015C69-3777-4408-B294-DFA56632AE0B.jpeg
    685,8 KB · Visningar: 49
Sitter nu och funderar lite på det här med utställningar... Tanken är att ställa ut Lily på hundmässan i December i hopp om att få ett very good på henne till lure coursingen. Vi ska ändå dit och sitta i rasmonter så...

Sedan behöver hon även ett very good från en internationell utställning (där domaren är från annat land än den som dömt på nationell :grin: ) så då har jag tänkt åka ner till MyDog för att ställa där. Men... jag kanske borde anmäla till den nationella där också, OM hon nu inte får sitt VG i Stockholm? Samtidigt måste jag då klura på boende osv. Kanske lättast att bara åka över dagen och ställa på den internationella? Vet inte hur många vänner jag har som bor i närheten av Gbg som jag kan övernatta hos :p
 
Sitter nu och funderar lite på det här med utställningar... Tanken är att ställa ut Lily på hundmässan i December i hopp om att få ett very good på henne till lure coursingen. Vi ska ändå dit och sitta i rasmonter så...

Sedan behöver hon även ett very good från en internationell utställning (där domaren är från annat land än den som dömt på nationell :grin: ) så då har jag tänkt åka ner till MyDog för att ställa där. Men... jag kanske borde anmäla till den nationella där också, OM hon nu inte får sitt VG i Stockholm? Samtidigt måste jag då klura på boende osv. Kanske lättast att bara åka över dagen och ställa på den internationella? Vet inte hur många vänner jag har som bor i närheten av Gbg som jag kan övernatta hos :p
Skulle det inte vara jobbigt att åka fram och tillbaka + utställning samma dag? Det hade jag tyckt iaf :o
 
Har ni någon tracker/GPS på era vovvar? Jag har haft en i 5 år men ALDRIG behövt använda den i skarpt läge så att säga. Men känns så skönt att OM det skulle ske något inferno och hon sprang bort så kan jag se vart hon är någonstans!
Dock har jag ibland använt den för att lokalisera hur vi ska gå i diverse sjumila skogar där vi gått vilse haha 😂
857FED75-64B9-4D80-B8F0-D519EB051782.jpeg
 
Har ni någon tracker/GPS på era vovvar? Jag har haft en i 5 år men ALDRIG behövt använda den i skarpt läge så att säga. Men känns så skönt att OM det skulle ske något inferno och hon sprang bort så kan jag se vart hon är någonstans!
Dock har jag ibland använt den för att lokalisera hur vi ska gå i diverse sjumila skogar där vi gått vilse haha 😂
Visa bifogad fil 99302
Jag har en men har aldrig provat. Jag är helt hysteriskt rädd över att släppa på annat än inhägnat område.
 
Blir helt strrssad. Det hsr varit rätt sparsamt med anmälningar tills årets tävlingar (bekvämlighet efter covid, bränslepriser) och vi hoppades på att få ens 50-60 hundar till tävlingen där jag är sekreterare. Vi brukar ha 75-100.

Ja alltså det är typ hundra nu och jag vet att flera ännu är på väg att anmäla sig.

Be careful what you wish for... Vill inte ha FÖR många hundar för vi har bara ett fält och om vi måste använda en dag till så blir det för jobbigt. Men över 100 på en dag med ett fält i September är nog alltid riskabelt. Allt måste funka...

Ett par svenska hundar är med också :)
 
Blir helt strrssad. Det hsr varit rätt sparsamt med anmälningar tills årets tävlingar (bekvämlighet efter covid, bränslepriser) och vi hoppades på att få ens 50-60 hundar till tävlingen där jag är sekreterare. Vi brukar ha 75-100.

Ja alltså det är typ hundra nu och jag vet att flera ännu är på väg att anmäla sig.

Be careful what you wish for... Vill inte ha FÖR många hundar för vi har bara ett fält och om vi måste använda en dag till så blir det för jobbigt. Men över 100 på en dag med ett fält i September är nog alltid riskabelt. Allt måste funka...

Ett par svenska hundar är med också :)
Har ni ingen maxgräns för hur många som får anmäla sig? Det är det alltid på proven i Sverige (förutom de internationella då, där får det väl inte vara någon gräns har jag för mig).
 
Nu är Lily anmäld till sololopp och parlopp på lure coursing :D Salukiringen ska för första gången (som jag känner till) ha klubbmästerskap och som tur är så är det nära mig :banana: Ska bli så kul att äntligen kunna starta igång Lily på LC. Det är inte förrän i oktober, men tidigare hade inte fungerat eftersom hon fyller 1år sista september. Jag tycker mig se en sån otrolig kapacitet hos henne, så det ska bli intressant att se hur det faktiskt blir när hon får springa hel bana. Traständ till tusen är hon i alla fall :rofl:
 
Har ni ingen maxgräns för hur många som får anmäla sig? Det är det alltid på proven i Sverige (förutom de internationella då, där får det väl inte vara någon gräns har jag för mig).
Nej, bara ibland om vi har begränsat utrymme/tid. Men det måste meddelas på förhand. Nu har vi kapacitet för 200 om vi tar reservdag ibruk. Hoppas på att klara oss med endsgstävling. Det blir genast svårare och dyrare med tvådagars.

Men anmälningarna droppar in fortfarande :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
105 945
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 674
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp