Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 980
  • Visningar Visningar 150 239

Bukefalos 30 år!

Igår blev det en 89-kronors De Bortoli Gewürstaminer till biff teriyaki. Tycker det är skönt att fortfarande uppskatta "enkla viner" och att veta vad som ska matchas snarare än alltid behöva köpa dyrt och spännande. :)

Det finns helt klart roligare gewürstaminer (som är en druva jag alltid har liggande eftersom det ofta är helt oslagbart till all den asiatiskt kryddade mat vi lagar) men "husets viner" här får gärna vara veganska också eftersom delar av vänkretsen är veganer.

Så, har ni tips på riktigt bra veganska viner? Det jag alltid har hemma är ju typiska storsäljare och jag gissar att det är i den kategorin det är ett bra säljargument att vara vegansk, men det vore ju kul med något annorlunda också.

Jag har noll koll på veganska viner men ville bara säga att jag instämmer att det inte behöver vara så speciellt alltid. Jag har alltid en Ruppertsberger Organic Riesling hemma, den är ok men inte mer, men är bra till fisk, asiatiskt och sushi. En allroundare helt enkelt. Jean Biecher har också en god enklare riesling.

Jag brukar ha någon gewürztraminer hemma också, tex Gustave Lorentz, samt att jag gillar Marie d'Alsace från Jean Biecher men 20% gewürztraminer (resten pinot blanc).

Sedan är det kul där en får till kombinationen mat-vin. Jag är fortfarande stolt över att ha omvänt många vad gäller rosé när jag serverat min favorit Les Lauzeraies med mat som jag "uppfunnit" för att just passa till det vinet :)

Hur gick detta till, vinkyl beställd. :nailbiting: den får inte plats i köket sååå nu gör jag om klädkammaren. :rofl:
Välkommen till gänget :D :angel:

Har inga direkta tips på veganska viner, men instämmer i favoritviner som inte behöver vara så himla ”fina”. För mig är det grüner veltliner klassik som alltid går att lita på när det kommer till vitt, stabila 109:- för enlitersflaskan den säljs som 😅

På ett helt annat tema tänkte jag passa på att fråga om ni har några tips på hur man tajmar/hittar odlarchampagner? Gärna på systemet för enkelhetens skull. Blev ju ganska såld på Serge Pierlot, dessutom extra kul att köpa den :love:

Köpte en nyhet rött vin ”Growers Club” Malbec från Sydafrika. Inte alls gott. Rött vin med låg alkoholhalt och smakade mer som alkoholfri söt druvjuice. Rekommenderar att inte köpa. Diss.

Välkommen till gänget :D :angel:

Har inga direkta tips på veganska viner, men instämmer i favoritviner som inte behöver vara så himla ”fina”. För mig är det grüner veltliner klassik som alltid går att lita på när det kommer till vitt, stabila 109:- för enlitersflaskan den säljs som 😅

På ett helt annat tema tänkte jag passa på att fråga om ni har några tips på hur man tajmar/hittar odlarchampagner? Gärna på systemet för enkelhetens skull. Blev ju ganska såld på Serge Pierlot, dessutom extra kul att köpa den :love:
Jag följer en del importörer på Instagram, där lägger de upp kommande släpp till exempel ☺️

Sambon hade köpt ett - utifrån mina smaklökar - vedervärdigt vin: Bread & Butter Chardonnay. Det luktade som mitt hos frisören nystajlade hår.

Som tur var hade vi en femtedels flaska Domain Pellé Morogues i kylen som jag tröstar mig med. Inte optimalt till kyckling, men ljusår bättre än ovan.

Vill du dela några? 😃
Kul att lära sig, och ha nånstans att börja 😅
Mest naturvinsfokuserade men en del har även odlarchampagne: Vin och Natur, Pompette, Winewaves, winetrade, winemechanics, champagnebonden är några som jag kommer på på rak arm.
Hittar du ett vin som du gillar kan du se på systemet vem importören är. De flesta har någon typ av sociala medier och lägger upp kommande släpp, info om vinbönderna osv. Jag följer via Instagram ☺️

Sambon hade köpt ett - utifrån mina smaklökar - vedervärdigt vin: Bread & Butter Chardonnay. Det luktade som mitt hos frisören nystajlade hår.

Som tur var hade vi en femtedels flaska Domain Pellé Morogues i kylen som jag tröstar mig med. Inte optimalt till kyckling, men ljusår bättre än ovan.
Äsch, det är supergott. Slås nog bara av Lander Jenkins som har ännu bättre.

Mest naturvinsfokuserade men en del har även odlarchampagne: Vin och Natur, Pompette, Winewaves, winetrade, winemechanics, champagnebonden är några som jag kommer på på rak arm.
Hittar du ett vin som du gillar kan du se på systemet vem importören är. De flesta har någon typ av sociala medier och lägger upp kommande släpp, info om vinbönderna osv. Jag följer via Instagram ☺️
Tack! Ska börja botanisera :D

… att följa champagnebonden kommer inte vara bra för min plånbok 🙈

Igår åt vi på restaurang och jag drack ett glas
2018 Château La Fon Du Berger, Haut-Médoc, Bordeux. Herregud vad gott det var! :love:

Efter min upplevelse med Château Belgrave, 2016 (andra flaskan får ligga i kylen några år) som gjorde mig lite nervös - så är jag nu tillbaka på Bordeaux-tåget :D

Igår åt vi på restaurang och jag drack ett glas
2018 Château La Fon Du Berger, Haut-Médoc, Bordeux. Herregud vad gott det var! :love:

Efter min upplevelse med Château Belgrave, 2016 (andra flaskan får ligga i kylen några år) som gjorde mig lite nervös - så är jag nu tillbaka på Bordeaux-tåget :D

Det var det vinet jag och kollegan drack när vi var där också :D Han tyckte jag har bra smak (ja, jag valde vinet) :laugh:

Trodde kanske inte jag skulle bli en person med favoritvin från just Toscana, men Le Volte, dell'Ornellaia (2023) är verkligen riktigt, riktigt bra :d
Perfekt ”fint” husvin, 199:- flaskan.

På fredag ska vi bjuda sambons föräldrar till Aubergine, jag sitter redan och velar över vinerna på glas 😅
Vore kul att testa nåt annat än sist kanske. 🤔

Är i Australien just nu (Byron Bay 🩵) och vinbutikerna här har TUSENTALS viner från just Australien och Nya Zeeland. Man går in och blir liksom lost in space…. Nu är reskassan begränsad så det blev idag en Pinot Noir från Tasmanien; deras viner ska vara snäppet över de australiensiska pga höjden och jorden. Tror jag håller med. Denna var inte ens svindyr!
IMG_3852.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka