Igår blev det en 89-kronors De Bortoli Gewürstaminer till biff teriyaki. Tycker det är skönt att fortfarande uppskatta "enkla viner" och att veta vad som ska matchas snarare än alltid behöva köpa dyrt och spännande.
Det finns helt klart roligare gewürstaminer (som är en druva jag alltid har liggande eftersom det ofta är helt oslagbart till all den asiatiskt kryddade mat vi lagar) men "husets viner" här får gärna vara veganska också eftersom delar av vänkretsen är veganer.
Så, har ni tips på riktigt bra veganska viner? Det jag alltid har hemma är ju typiska storsäljare och jag gissar att det är i den kategorin det är ett bra säljargument att vara vegansk, men det vore ju kul med något annorlunda också.
Jag har noll koll på veganska viner men ville bara säga att jag instämmer att det inte behöver vara så speciellt alltid. Jag har alltid en Ruppertsberger Organic Riesling hemma, den är ok men inte mer, men är bra till fisk, asiatiskt och sushi. En allroundare helt enkelt. Jean Biecher har också en god enklare riesling.
Jag brukar ha någon gewürztraminer hemma också, tex Gustave Lorentz, samt att jag gillar Marie d'Alsace från Jean Biecher men 20% gewürztraminer (resten pinot blanc).
Sedan är det kul där en får till kombinationen mat-vin. Jag är fortfarande stolt över att ha omvänt många vad gäller rosé när jag serverat min favorit Les Lauzeraies med mat som jag "uppfunnit" för att just passa till det vinet