Bukefalos 28 år!

Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Jag har virkat en poncho i snäckskal/virusmönster och en sjal (tror det var classical attitude från hobbii) i sånt garn. Mycket nöjd med båda, men ponchon var roligare att virka och något jag använder mer så skulle jag haft ett sånt nystan över hade jag gjort en till poncho.
Jag har också virkat en virussjal i det där (eller liknande) garn😊
 
Så snygg!
Vad använde du för mönster?
Mönstret heter "Skelly-Go_Round with Skulls of Plenty" av Ann Wanamaker och finns på Ravelry. Det går i princip att använda vilket runt dukmönster som helst men om det är ett återkommande mönster så bör det passa med antal spröt på paraplyet. Vet inte om du sett det stjärnmönstrade parasollet jag visat bild på tidigare i tråden.
 
Ok, så en poncho ska det bli. Virkad.
Men hur fasen gör man så inte uppläggningskanten så stum? Enligt mönstret ska man lägga upp 128 löpmaskor (halsen) men det blir ju så stumt att det är omöjligt att dra över huvudet..
 
Jag har börjat virka nu. Men nålen är så smal (3 mm) att jag får ont i fingrarna. Hade en ergonomisk innan men den fick jag slänga för handtaget hade smält.. Nu vill jag ha tips på andra ergonomiska virknålar!
Jag älskar min Tulip Etimo Rose. 🥰 Clover Amour är också trevlig. Addi Swing är en annan variant värd att kolla in. ☺️
 
Ok, så en poncho ska det bli. Virkad.
Men hur fasen gör man så inte uppläggningskanten så stum? Enligt mönstret ska man lägga upp 128 löpmaskor (halsen) men det blir ju så stumt att det är omöjligt att dra över huvudet..
Ett knep är att använda en grövre virknål till löpmaskorna. 1-2 nummer större gör susen samt att hålla lite löst.
 
La ner virkningen för ett tag och gav mig på att knyppla istället. Kanske inte den snyggaste i historien, men jag är nöjd.
1689600880105602536957034340315.jpg
 
Fick fråga om jag stickar på beställning och jag sa kanske. Beror på vad och under vilken tidspress. Frågade min man vad som var en lämplig timpenning och han sa 200 kronor i timmen. Det blir dyra tröjor det. Stickar ni på beställning?
 
Fick fråga om jag stickar på beställning och jag sa kanske. Beror på vad och under vilken tidspress. Frågade min man vad som var en lämplig timpenning och han sa 200 kronor i timmen. Det blir dyra tröjor det. Stickar ni på beställning?
På "beställning", ja. Mot betalning, nej.
Min systers barn beställer grejer ibland, både virkat och sytt. Stickar gör jag för långsamt för att det ska funka. Det händer att andra (vänner och familj) ber mig framförallt sy grejer och då tar jag betalt för materialet om det inte är en gåva. Ibland tar jag betalt i donation till katthemmet.

Ska man ha en vettig timpenning för sitt jobb blir det svindyrt...
 
Fick fråga om jag stickar på beställning och jag sa kanske. Beror på vad och under vilken tidspress. Frågade min man vad som var en lämplig timpenning och han sa 200 kronor i timmen. Det blir dyra tröjor det. Stickar ni på beställning?
Är det inte familj och jag känner att jag vill/har tid så brukar jag säga att vi byter tjänster.
Den tiden det tar för mig att sticka får de lägga på något jag vill ha hjälp med.

Ingen som nappat hittills....
 
Är det inte familj och jag känner att jag vill/har tid så brukar jag säga att vi byter tjänster.
Den tiden det tar för mig att sticka får de lägga på något jag vill ha hjälp med.

Ingen som nappat hittills....
Det var ett mycket bra svar.

Jag har stickat en del till vänner och släkt. För att det är roligt. Men här blev det lite konstigt.
 
Fick fråga om jag stickar på beställning och jag sa kanske. Beror på vad och under vilken tidspress. Frågade min man vad som var en lämplig timpenning och han sa 200 kronor i timmen. Det blir dyra tröjor det. Stickar ni på beställning?
Det korta svaret är nej. Nu stickar ju inte jag utan virkar filtar (och parasoller :)). Däremot har jag virkat ett antal filtar, sjalar etc och gett bort i present men det är en annan femma.

De som frågar om jag vill/kan virka en filt backar i princip omedelbart när jag talar om att garnet kostar sisådär 600-800 kr för en 160x160 cm filt.
 
Jag ser slutet på min tröja, jag har suktat efter Järbos Gryten ett tag och när jobbet kändes överjävligt i våras köpte jag garn och när jag gick på semester la jag upp de första maskorna. Nu är jag på slutet upp mot halsen och det går fortare och fortare. :)
 
Jag ser slutet på min tröja, jag har suktat efter Järbos Gryten ett tag och när jobbet kändes överjävligt i våras köpte jag garn och när jag gick på semester la jag upp de första maskorna. Nu är jag på slutet upp mot halsen och det går fortare och fortare. :)
Cool
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 749
Senast: Lobelia
·
Svar
1 651
· Visningar
88 585
Senast: sthu
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
2 550
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp