Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Jag har kollat på raggi också men det är ju tyvärr lika dyrt som Léttlopi. Tänkte att första tröjan behöver inte bli så dyr när den garanterat kommer bli lite ful. :D Fast kanske lika bra att göra den i det material man vill ha från början, blir det bara hyfsat går ju det mesta till sig med blockning..
Akryl eller andra konstfiber är det som gäller om man vill komma ned i pris. Tex https://hobbii.se/amigo-xl
Masktäthet är det jag brukar kolla på när jag ersätter garn och på lettlopi verkar det vara 18 maskor/ 10 cm.
 
Jag har kollat på raggi också men det är ju tyvärr lika dyrt som Léttlopi. Tänkte att första tröjan behöver inte bli så dyr när den garanterat kommer bli lite ful. :D Fast kanske lika bra att göra den i det material man vill ha från början, blir det bara hyfsat går ju det mesta till sig med blockning..
Stickade min första tröja med drops snow. Dock chunky deluxe men ville ha stora maskor iom första gången. Det kostade typ 17kr nystanet
 
Det blev Drops Karisma. En kompis stickar med den och det verkar helt ok.

Går det bra att sticka kommer jag vilja sticka (minst :D) en tröja i Lettlopi men det kan jag lägga pengar på när jag är lite skickligare och jag vet om jag orkar igenom den.
 
Jag har haft ett litet uppehåll från filtvirkandet för att tillverka några mindre grejer.
Visa bifogad fil 141501
Den teal/grå ponchon är i bomullsgarn 8/4 och den grön/röd/svarta är virkad i merinoull. Det lilla överdraget till plattan är också i bomullsgarn. Behövde träna på att virka mönster med flera trådar samtidigt med tanke på ett stort projekt som ligger i pipeline.
Uppehållet från filtvirkning blev lite längre. Trodde jag tog mig vatten över huvudet när jag började på Arachne's Curse, ett mönster av Marcus Miller. Om någon kommer ihåg Halloweentävlingen på hobbii där jag kom tvåa med mitt döskalleparasoll så är Arachne's Curse den creation som vann.
DSC_1508~2.JPG

Det hänger lite lösa trådar här och var. Även några maskmarkörer sitter kvar då jag inte bestämt om jag ska virka ihop den fram eller satsa på några fina spännen.
 
Jag har kollat på raggi också men det är ju tyvärr lika dyrt som Léttlopi. Tänkte att första tröjan behöver inte bli så dyr när den garanterat kommer bli lite ful. :D Fast kanske lika bra att göra den i det material man vill ha från början, blir det bara hyfsat går ju det mesta till sig med blockning..
Jag stickade min första (och enda haha) i garn från Adlibris, deras motsvarighet till Raggi. Var min första tröja så ville inte ha så dyrt garn. Såg nu medan jag svarar att du redan hittat garn men kanske duger som tips till någon annan!
 
Det blev Drops Karisma. En kompis stickar med den och det verkar helt ok.

Går det bra att sticka kommer jag vilja sticka (minst :D) en tröja i Lettlopi men det kan jag lägga pengar på när jag är lite skickligare och jag vet om jag orkar igenom den.
Lettlopi är fantastiskt fint att sticka med! Nästa tröja blir dock stickad i Per Gynt eftersom Lettlopi är för tjockt för mönstret.
 
Den har jag varit sugen på! Har lite rester i lettlopi faktiskt, kanske går att nyttja till den!
Jätterolig stickning!! Dock är den väldigt väldigt kort i bålen, bara 26cm i mönstret men det går ju att reglera eftersom mönstret inte går hela vägen. Jag har gjort min 36cm lång (brukar göra tröjor runt 40cm)
Går åt ca 4 nystan till själva bottenfärgen.
 
Visa bifogad fil 136460
Jamen nuså!
Tog en evighet längre än jag tänkt mig, men nu ligger de där på tork. Uppstoppade med ett par sidor av Dagens Nyheter. Till nästa kylsväng är de redo för provrunda.

EDIT:
får nog erkänna att jag nog sträckt en muskel, möjligtvis två. kan komma att mynna ut i en massiv träningsvärk i överkroppen. snacka om husmorsgymnastik!
1712252200445.png

De blev klara att använda till slut.
Håller värmen utmärkt! Lite tighta över tumkilen, men det gick att lösa hjälpligt med lite hårbalsam och lite dragande och vidgande.
 
Orkade inte vänta på mitt beställda garn så köpte lettlopi i stickaffären och började bara. Och nu är jag inne på sista ärmen och ska snart sätta ihop allt och börja på oket. :D Det är ju ett otroligt förlåtande garn, älskar det! Sen hur det känns att ha på sig är en annan sak.. Nåväl, med en polo under blir det nog bra.

Och har också hittat chiagoos stickor! Trodde jag var nöjd med knitpro men ack vad fel jag hade! :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 486
Senast: Lobelia
·
Svar
839
· Visningar
44 972
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
508
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 162
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp