Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Bukefalos 30 år!

Visa bifogad fil 190324

Min första tröja blev lite för kort och har dessutom blivit lite vid längst ner. Den avslutas med en icord-kant.
Har kvar massor av garn så jag funderar på att förlänga den genom att sticka på en resår.

Vänder mig till buke-oraklet för att få lite svar 😊
Vill helst inte behöva repa upp icord-kanten. Skulle det månne funka att plocka upp maskor ovanför den och sticka på resåren utanpå icord-kanten?
Brukar man minska antalet maskor i resåren jämfört med antalet maskor i själva tröjdelen när man avslutar med resår?
Vad är det för mönster förresten? o garn? (du har säkert skrivit det innan men hittar inte)

Är helt nybörjare på stickning, Gjorde ett pannband idag, Men jag skulle så gärna vilja göra en typ ridkappa i stickat reflexgarn. Men svårt hitta mönster till nått liknande. Men ingen minns en fegis. :angel: blir väl färdig om typ 5 år.

Vad är det för mönster förresten? o garn? (du har säkert skrivit det innan men hittar inte)
Petite knit, Cumulus Tee. Garnet är Sandnes Tynn Line. Hemskt garn. Stickade om samma tröja i Pure Silk från Knitting for Olive. Det garnet var mycket bättre men oxå mycket dyrare.

Du kan virka in dom under tiden om du inte vill sitta på slutet och fästa alla.
Även om man virkar in trådarna så måste de säkras så de inte inte glider ur när man tvättar grejerna. Jag kör under sju maskor, vänder, under fem, vänder och så under tre tillbaka.

Fästa trådar enligt husguden Helen Shrimpton

Jag har lärt mig i livets hårda skola :D.

Petite knit, Cumulus Tee. Garnet är Sandnes Tynn Line. Hemskt garn. Stickade om samma tröja i Pure Silk från Knitting for Olive. Det garnet var mycket bättre men oxå mycket dyrare.
Tror den är för svår för mig att testa nu :) svårt att sticka i linne eller silke.
Jag funderar på att testa Bea blouse :) haken är att garnet är dyrt.

Även om man virkar in trådarna så måste de säkras så de inte inte glider ur när man tvättar grejerna. Jag kör under sju maskor, vänder, under fem, vänder och så under tre tillbaka.

Jag vägrar numer täta färgbyten, jag hatar att fästa trådar. Förstör allt kul.

Ah okej, jag brukar inte göra så noga. Gillar inte när det blir klumpigt. Har hitills inte haft problem med rymmande trådar, men virkar ganska hårt eller i ull så det kanske är därför.

Jag är lite olycklig för min färdiga stickade tröja i ull blir längre och längre för varje gång jag använder den. Jag tyckte att den blivit ganska bra först, men nu ser det rätt lufsigt ut när den når nedanför fingertopparna.

Ugg! Igårkväll virkade jag för första gången på min filt i lampsken och ser att ett färgbad skiljer sig, något jag inte sett i dagsljus. Eftersom jag tyckt färgerna sett identiska ut så har jag blandat så det är två vitare ränder i nuläget. Orutinerat. Relevant är kanske att min mamma som ska få filten har väldigt lite belysning på hemma. Haha.

Vad skulle ni göra?
1) virka på. Jag har ett nystan kvar av det vitare (och tre av det gulare) varav ett nystan ska bli fransar. Det blir två ljusare ränder då som är osynliga eller knappt syns i dagsljus men syns i varm belysning. Den jag visar på fotot och den i kanten jag virkar (till höger i bild)
2) repa upp och göra om med
a) samma garn jag har, dvs få ett färgskifte ungefär 25 cm från filtens kant istället för flera
b) nytt garn ut samma färgbad som de två tidigare jag använt (dvs köpa nytt garn, 5 nystan)
c) färga de vitare garnnystanen med avokadoskal och göra en gammel-/puderrosa kant av dem på var kortsida
d) något annat smart som jag missat

IMG_8969.webp

I övrigt är det roligt och jag blir glad över hur den blir. Asvarm!

Ugg! Igårkväll virkade jag för första gången på min filt i lampsken och ser att ett färgbad skiljer sig, något jag inte sett i dagsljus. Eftersom jag tyckt färgerna sett identiska ut så har jag blandat så det är två vitare ränder i nuläget. Orutinerat. Relevant är kanske att min mamma som ska få filten har väldigt lite belysning på hemma. Haha.

Vad skulle ni göra?
1) virka på. Jag har ett nystan kvar av det vitare (och tre av det gulare) varav ett nystan ska bli fransar. Det blir två ljusare ränder då som är osynliga eller knappt syns i dagsljus men syns i varm belysning. Den jag visar på fotot och den i kanten jag virkar (till höger i bild)
2) repa upp och göra om med
a) samma garn jag har, dvs få ett färgskifte ungefär 25 cm från filtens kant istället för flera
b) nytt garn ut samma färgbad som de två tidigare jag använt (dvs köpa nytt garn, 5 nystan)
c) färga de vitare garnnystanen med avokadoskal och göra en gammel-/puderrosa kant av dem på var kortsida
d) något annat smart som jag missat

Visa bifogad fil 190888

I övrigt är det roligt och jag blir glad över hur den blir. Asvarm!
Jag hade virkat på bara. ☺️

Jag var på en sån himla rull nyligen och la upp till höger och vänster. Och nu måste jag repa till höger och vänster också :arghh: :laugh: ungefär hälften av kroppen på min Islander för jag experimenterade och gjorde insnitt/kortvarv, funkade men blev fult, mönsterstickningen ser inte schyst ut. Jag vet att det går, har bara inte spikat exakt rätt formula än. Även en kvarts ärm som blir för liten ska repas på den. Och så den här västen som blir alldeles för stor, det svider lite faktiskt för jag är ärligt talat sjukt nöjd annars :o
IMG_0691.webp

Jag fattar inte hur ni hinner sticka så mycket! Här sitter jag fortfarande med min t-shirt och kommer typ ingenstans 😅 Hur jag än försöker går det inte snabbare. Jag stickar lite varje kväll (ett varv tar typ en kvart eller nåt).

Tack för input!

Efter att ha velat valde jag att igårkväll repa upp och lägga allt det ljusa i ena änden. Den ska ju inte vara klar förrän till jul så det finns gott om tid och är ett mysigt projekt.
Tänkte föreslå att spara det ljusare till fransarna, men läste igen och såg att det bara behövdes 1 dit 😅 eller lägg 1 nystan vitt mitt i som en lämplig "vik mig här" hjälp 😗

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka