Álafosslopi.Vad har du använt för garn? Ser fluffigt och mysigt ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Álafosslopi.Vad har du använt för garn? Ser fluffigt och mysigt ut.
Typiskt islandströjegarn (lopi) är väldigt löst spunnet, så det är fluffigt jämfört med det vi är van som ett "standard" ullgarn.Vad har du använt för garn? Ser fluffigt och mysigt ut.
Blocka när den är klarWork in progress
Visa bifogad fil 189752
Ska bli en kortärmad oversize tröja till mig.
Men hur sjutton får jag resårkanten att ligga plant? Den krullar sig uppåt hela tiden..
Det är så enkelt alltså? Tänkte att det kanske inte var tillräckligt.Blocka när den är klar
Nja skulle jag vilja påstå. Eller, det går ju, men jag tror i-corden kommer bli bullig och irriterande. Tror det är värt att repa upp den om du ändå ska plocka upp maskor och sticka resår.Skulle det månne funka att plocka upp maskor ovanför den och sticka på resåren utanpå icord-kanten?
Brukar man minska antalet maskor i resåren jämfört med antalet maskor i själva tröjdelen när man avslutar med resår?
Tack för svar. Kanske måste bita i det sura äpplet och repa upp ändå.Nja skulle jag vilja påstå. Eller, det går ju, men jag tror i-corden kommer bli bullig och irriterande. Tror det är värt att repa upp den om du ändå ska plocka upp maskor och sticka resår.
Man kan minska antalet maskor, jag brukar nöja mig med att gå ner 0,5-1 mm i stickstorlek(om det inte är nåt alldeles extra som ska göras enligt mönstret då)
Jättefin tröja!
Den håller jag på med också! Men har alla rutor plus små trianglar kvarSå var filt nr 31 klar. En viss osäkerhet råder dock om antalet... Det kan vara fler!
Just den här filten virkas i form av octagoner, fyrkanter och trekanter som virkas ihop för att avslutas med en kant runt alltihop. Antal av varje del beror ju på vilken storlek man vill ha. En varning om någon får för sig att virka en är att det är förjävla många trådar att fästa, vilket är något jag personligen tycker är astrist.
Visa bifogad fil 190345
Ehh glömde ju skriva att den heter Persian tiles och är designad av Jane Crowfoot. Min är i färdigt skick 115x135 cm.
Så var filt nr 31 klar. En viss osäkerhet råder dock om antalet... Det kan vara fler!
Just den här filten virkas i form av octagoner, fyrkanter och trekanter som virkas ihop för att avslutas med en kant runt alltihop. Antal av varje del beror ju på vilken storlek man vill ha. En varning om någon får för sig att virka en är att det är förjävla många trådar att fästa, vilket är något jag personligen tycker är astrist.
Visa bifogad fil 190345
Ehh glömde ju skriva att den heter Persian tiles och är designad av Jane Crowfoot. Min är i färdigt skick 115x135 cm.
Totalt är det nästan 1400 trådar att fästa. Varje oktagon ger 44 trådar. Fyrkanter, trekanter samt hörn ger 14 trådar per styck. Sen tillkommer ett antal trådar för ihopvirkningen och kanten runt.Fantastiskt vacker!!
Jag hade aldrig stått ut med mängden trådar att fästa. Jag är imponerad!!
Det är ju tack vare ditt tidigare inlägg i tråden om Persian Tiles som jag fick för mig att virka en. Den är ju fördjävla snygg!Den håller jag på med också! Men har alla rutor plus små trianglar kvar![]()
Just ja, det har jag redan glömtDet är ju tack vare ditt tidigare inlägg i tråden om Persian Tiles som jag fick för mig att virka en. Den är ju fördjävla snygg!
Två månader ganska exakt. Det är normaltid för en filt. Jag varken jobbar eller har hästar längre så jag har ju lite tid att slå ihjälJust ja, det har jag redan glömtmen så snabb du är! Jag tröttnar lite ibland, så gar nog hållt på sen i julas med min
![]()
Du kan virka in dom under tiden om du inte vill sitta på slutet och fästa alla.Fantastiskt vacker!!
Jag hade aldrig stått ut med mängden trådar att fästa. Jag är imponerad!!
Jag blev faktiskt jättepepp...Totalt är det nästan 1400 trådar att fästa. Varje oktagon ger 44 trådar. Fyrkanter, trekanter samt hörn ger 14 trådar per styck. Sen tillkommer ett antal trådar för ihopvirkningen och kanten runt.
Jag kommer inte att virka någon mer.
Visa bifogad fil 190351
Tycker den är jättefin och skulle ha ett linne under om jag var orolig för att visa magen. Tycker den slutar på precis rätt plats när du står på det viset.Tack för svar. Kanske måste bita i det sura äpplet och repa upp ändå.