Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Innan jul blev jag äntligen klar med min Obba - jisses vilket mastodontprojekt. Det var krångligt med mönstret som inte stämde överallt osv men jag fick ihop den rätt bra till slut trots allt.
IMG_20231206_093111_684.jpg
 
Minst 100 cm, annars tänker jag att det inte är någon skillnad på att sticka vantar eller sockor på loop😊 Jag har inget set, men hade gärna haft ett från addi som är mitt favoritmärke.

Förstår! Jag brukar sticka en i taget med, men det verkar helt klart ha sina fördelar att sticka två på en gång. Lite avskräckande med alla nystan bara 😅
Svarar mig själv, jag använder alltid 80 cm eftersom jag stickar en i taget och det är lagom vid tröjor med. 100 cm tycker jag är alldeles för klumpigt då😊
 
Jag magic loopar allt, 80 cm är smidigast men 60 och 100 går om det kniper. "Två samtidigt" gjorde jag i början men för mig personligen är det en sån sak som är kanon på papper men inte i praktiken. Sakerna växer ju hälften så fort och jag blir uttråkad 😅 trots att dom växer parallellt. Enda fördelen för mig är att sakerna har större chans att bli identiska.
 
Har gjort ett par handledsvärmare åt en kompis. Inget avancerat, men lustigt nog blev de precis lika. Jag klippte bort ca 30 cm marinblått när jag skulle börja på den andra för att jag ville att de skulle börja med samma nyans. Det visade sig att jag slutade exakt där garnets mönster började om.
IMG_5953.jpeg
 
Senast ändrad:
Finns det någon här som stickar brioche/patentstickning? :) Har börjat med ett mindre projekt och det är ju faktiskt riktigt roligt! :)
 
Jag håller på med en halsduk i brioche. Jag har inte kommit så långt men det är en väldigt mysig stickning. ☺️

Jag ska också göra en halsduk har jag tänkt! Jag vill börja med att sticka någon slags lapp först för att ”lära mig ordentligt men jag tror jag börjat fatta nu vad jag ska göra nu.

Vad har du för stickor och garn till halsduken? :)
 
Jag ska också göra en halsduk har jag tänkt! Jag vill börja med att sticka någon slags lapp först för att ”lära mig ordentligt men jag tror jag börjat fatta nu vad jag ska göra nu.

Vad har du för stickor och garn till halsduken? :)
Jag har 4.0 i rundstickor. 60 cm tror jag. 🤔 Sen är det en tråd Isager alpaca 2 och en tråd kid silk. ☺️
 
Vad menas med halvpatent? :)
Kopierar in den här förklaringen:

Halvpatent använder samma teknik som Helpatent Utan Omslag, men det stickas mönster bara på vartannat varv. Både falskt patent och halvpatent ger ett resultat som har olikt mönster på rätsidan och avigsidan – de har därför en lägre garnåtgång än helpatentteknikerna.

Men tycker att det fortfarande ser ut som helpatent, men är trevligare att sticka.

IMG_1370.jpeg
 
Jag har också bara stickat halvpatent, tycker det är roligt och blir väldigt fluffigt och fint! Men skulle vara roligt att testa helpatent, gärna med två färger😊
 
Jag har också bara stickat halvpatent, tycker det är roligt och blir väldigt fluffigt och fint! Men skulle vara roligt att testa helpatent, gärna med två färger😊

Helpatent med två olika färger är vad jag jobbar på nu. Har fått repa upp flera gånger och blivit jättearg några så det projektet vilar lite...
 
Helpatent med två olika färger är vad jag jobbar på nu. Har fått repa upp flera gånger och blivit jättearg några så det projektet vilar lite...

Jag har hållt på med helpatent med två färger idag och tycker det var riktigt roligt! Övar mig lite på ett litet stycke som det är mycket oklart vad det egentligen kan Bli, den är lite för liten för en grytlapp. 😂

Väntar nu på lite bredare garn och större stickor så jag kan börja min halsduk/halstub beroende på hur långt jag pallar. :D Har en rundstickad helpatent-halstub som mål men det tar nog ett tag innan jag ger mig på den! :)
 
Jag har också bara stickat halvpatent, tycker det är roligt och blir väldigt fluffigt och fint! Men skulle vara roligt att testa helpatent, gärna med två färger😊

Lee Esselström har gjort en jättebra stickskola för patentstickning med två färger! Följde den minutiöst och kunde sen begripa hur jag skulle fortsätta vidare själv för varje varv. :) Så tips om du vill ge dig på det hela!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 480
Senast: Lobelia
·
Svar
791
· Visningar
41 694
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 009
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp