Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte broderat sedan på syslöjden i skolan men har massor med ärvda saker med broderi. Mest monogram på olika brukstextilier visserligen men även en del annat och det kan bli väldigt vackra mönster av det som din i krans t.ex..

Är broderi något som börjar bli populärt igen?
Jag skulle nog säga att broderier eller hantverk överlag är rätt populärt.
 
Jag har inte broderat sedan på syslöjden i skolan men har massor med ärvda saker med broderi. Mest monogram på olika brukstextilier visserligen men även en del annat och det kan bli väldigt vackra mönster av det som din i krans t.ex..

Är broderi något som börjar bli populärt igen?
Jag älskar det mönstet i kransen, funderar på att göra något i regnbågsfärger istället för gröna nyanser men den tog så sjuuuukt lång tid så vet inte Om jag orkar just nu.

Jag tänker att det blivit ganska populärt bland ”yngre” just nu (jag är 34 men känner mig som ”yngre” haha). För mig var det att jag brutit foten nyligen och hade jätteont och var trött, orkade inte koncentrera mig på tv eller bok. Men detta gick bra, det var logiskt för min hjärna på nåt sätt :)
 
Den tar sig :D
IMG_20210103_010244_512.jpg
 
Kära buke. Jag behöver lite smakråd. Jag håller på att sticka en babyfilt till min bror och har ett litet dilemma. Jag använder ett multifärgat garn (byter färg ju längre man stickar) och hållet på att sticka en fyrkant. Man stickar runt fyrkanten med rundsticka. Jag är nästan färdig med första nystanet men funderar nu på om jag verkligen skall fortsätta runt (färgskiftningarna kommer bli väldigt smala i slutet) eller om jag ska sticka fyra mindre rutor (varje ruta 40x40cm, eller ett nystan) och sätta ihop?

Vad hade blivit bäst?

Bild på hur det ser ut för tillfället
_20210109_151702.JPG
 
Kära buke. Jag behöver lite smakråd. Jag håller på att sticka en babyfilt till min bror och har ett litet dilemma. Jag använder ett multifärgat garn (byter färg ju längre man stickar) och hållet på att sticka en fyrkant. Man stickar runt fyrkanten med rundsticka. Jag är nästan färdig med första nystanet men funderar nu på om jag verkligen skall fortsätta runt (färgskiftningarna kommer bli väldigt smala i slutet) eller om jag ska sticka fyra mindre rutor (varje ruta 40x40cm, eller ett nystan) och sätta ihop?

Vad hade blivit bäst?

Bild på hur det ser ut för tillfälletVisa bifogad fil 63006
Jag tror det blir bättre med fyra rutor än en stor, just för färgskiftningarnas skull. Risken om du fortsätter på en stor är väl att en färg i garnet inte nödvändigtvis räcker hela varvet runt?
 
Kära buke. Jag behöver lite smakråd. Jag håller på att sticka en babyfilt till min bror och har ett litet dilemma. Jag använder ett multifärgat garn (byter färg ju längre man stickar) och hållet på att sticka en fyrkant. Man stickar runt fyrkanten med rundsticka. Jag är nästan färdig med första nystanet men funderar nu på om jag verkligen skall fortsätta runt (färgskiftningarna kommer bli väldigt smala i slutet) eller om jag ska sticka fyra mindre rutor (varje ruta 40x40cm, eller ett nystan) och sätta ihop?

Vad hade blivit bäst?

Bild på hur det ser ut för tillfälletVisa bifogad fil 63006

Jag tror att 4 rutor blir mycket snyggare. Det vita kommer inte racka ett helt varv annars.

Sjalv har jag nu repat upp polokragen pa vasten jag stickar ... flera ganger. :cautious: Jag ar inne pa 4de gangen jag stickar den nu. :crazy:
 
81702548-8ACB-4102-8074-AEB86C33C250_medium2.jpeg


The Night Before Ski sweater i Järbo 2-trådigt :) Hade betydligt lösare masktäthet än mönstret så gjorde en storlek mindre än normalt, och i stället för att behöva sticka aviga maskor i mönstret fram satte jag mönstret på baksidan av oket också och stickade runt och klippte upp ärmhålen.
 
81702548-8ACB-4102-8074-AEB86C33C250_medium2.jpeg


The Night Before Ski sweater i Järbo 2-trådigt :) Hade betydligt lösare masktäthet än mönstret så gjorde en storlek mindre än normalt, och i stället för att behöva sticka aviga maskor i mönstret fram satte jag mönstret på baksidan av oket också och stickade runt och klippte upp ärmhålen.
Jättesnygg!
 
Finns det någon här som gett sig på bohusstickning? Var det svårt? Roligt?Mönstrena är så sjukt snygga och som färsk "ombörjare" har jag nog en smula hybris efter att precis ha färdigställt en islandströja som blev mer än lyckad 😊 Men en bohuströja, vågar jag mig verkligen på det..?
 
Finns det någon här som gett sig på bohusstickning? Var det svårt? Roligt?Mönstrena är så sjukt snygga och som färsk "ombörjare" har jag nog en smula hybris efter att precis ha färdigställt en islandströja som blev mer än lyckad 😊 Men en bohuströja, vågar jag mig verkligen på det..?
Inte än :angel: jag inbillar mig att det är lugnt så länge man kan läsa mönster och diagram :D
 
Finns det någon här som gett sig på bohusstickning? Var det svårt? Roligt?Mönstrena är så sjukt snygga och som färsk "ombörjare" har jag nog en smula hybris efter att precis ha färdigställt en islandströja som blev mer än lyckad 😊 Men en bohuströja, vågar jag mig verkligen på det..?
Jag har bohusstickat ett par vantar för rätt många år sedan. Minnesbilden är att det var kul, men inte helt lätt.
 
Kan tänka mig att det gäller att hålla tungan rätt i mun och kontrollräkna, kontrollräkna 😊
Jo, men så är det ju med all mönsterstickning egentligen. Som jag minns det så var det de aviga maskorna som jag upplevde som jobbigast. Jag har stickat ganska mycket fair isle, med ett garn i varje hand, och att sticka aviga maskor på engelskt vis krävde en viss övning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 133
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 692
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 753
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp