Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
4f07937ebc5a4725c15586e16dae8e2c.png


Jag vill sticka något liknande! Visst borde jag kunna påbörja vilken random tröja som helst uppifrån och sedan sticka fram och bakstycket separat?

Hittar inget mönster nämligen.
 
4f07937ebc5a4725c15586e16dae8e2c.png


Jag vill sticka något liknande! Visst borde jag kunna påbörja vilken random tröja som helst uppifrån och sedan sticka fram och bakstycket separat?

Hittar inget mönster nämligen.
Ja eller förlänga en sådan där fuskpolo? Den ser ju ut att vara lite smalare än en vanlig tröja så det mer blir som lappar fram och bak.
 
Jag har kort fast och tanker repa upp. Igen. Jag kopte monster pa Svenska till Petite Knit's Sunday Cardigan. Mycket battre tankte jag da jag ju har hela min "stick erfarenhet" pa Svenska. Men nu har jag insett att det var svarare an sa. Jag har nu kopt monstret pa Engelska ocksa, och plotsligt forstar jag atminstone vad jag ska gora. Nu galler det bara att gora det ocksa. :cautious:

IMG_1313.jpeg


Har ar mossan till barnbarnet som jag stickade av restgarner i ren frustration medan jag funderade pa den Svenska stick beskrivningen.:p
Jag larde mig sticka rata maskor i bakre mask bagen, och borjade sa, men forra aret stickade jag nagot med ett monster som anvanda bakre maskbagen sa jag fick lara mig ratt. Jag kom pa mitt misstag halvvags igenom mossan och bytte i det svarta faltet, men det syns tydligare i det gula an jag trodde. Inte for att 2-aringen kommer att se det, sa det far bli bra sa anda.
 
Jag har kort fast och tanker repa upp. Igen. Jag kopte monster pa Svenska till Petite Knit's Sunday Cardigan. Mycket battre tankte jag da jag ju har hela min "stick erfarenhet" pa Svenska. Men nu har jag insett att det var svarare an sa. Jag har nu kopt monstret pa Engelska ocksa, och plotsligt forstar jag atminstone vad jag ska gora. Nu galler det bara att gora det ocksa. :cautious:

Visa bifogad fil 61390

Har ar mossan till barnbarnet som jag stickade av restgarner i ren frustration medan jag funderade pa den Svenska stick beskrivningen.:p
Jag larde mig sticka rata maskor i bakre mask bagen, och borjade sa, men forra aret stickade jag nagot med ett monster som anvanda bakre maskbagen sa jag fick lara mig ratt. Jag kom pa mitt misstag halvvags igenom mossan och bytte i det svarta faltet, men det syns tydligare i det gula an jag trodde. Inte for att 2-aringen kommer att se det, sa det far bli bra sa anda.

Även om tvååringen skulle se det så är det ett designelement och inte ett fel, så det så :)
 
Måste ju dela med mig av mitt mästerverk och det första korsstygnsprojektet på två decennier! Panduro-kit-mönster på ramen och texten gjorde jag själv. Hade inte blivit godkänd på syslöjden för baksidan ser inte klok ut men det är det som är bra med att vara vuxen - man får bestämma själv vad som är bra nog. :D
Julklapp som mottogs med jubel :D

9095E890-8BE1-4FFD-80CF-930CDF3AB0F8.jpeg
 
Så blev den tillslut restgarnströjan, jag är inte hundra nöjd med mudden i botten och vid ärmsluten. Möjligen att jag försöker sticka om ärmmudden med ännu mindre stickor. Får se eller om jag kan leva med dom... Sjukt varm är den i varje fall, det är alla möjliga typer av ull i och lite andra konstgarn här och där. Lite som att ha på sig en väldigt kort filt, med långa ärmar.
E2F8A58A-49FB-4CAC-9F68-098FAE1123FA.jpeg
 
Snälla Buke, hjälp en novis!

försöker mig på att sticka ett par ”tofflor”.
I beskrivningen som finns länkad här nedan står det följande; Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan (= vikvarv).

Vad tusan betyder det? 😅

https://pdfgen.jarbo.se/generate/create/92093/1/Tofflor till hela familjen.pdf
I det här fallet menar de nog bara att sticka ett rent varv utan att öka eller minska, dvs samma slätstickning som du håller på med. Och tillfogar informationen om att det är på det stället som du sedan ska vika när du ska sy ihop sida på hälen.

(Med vikvarv brukar jag mena att man gör ett avigt varv mitt i slätstickningen så att det naturligt kommer att vika sig där sedan, t.ex. vid kanten på en vante. Men vad jag kan se på bilden är det bara slätt bakpå hälen (det är väl där du är om jag fattat rätt) Det ska ju bara böjas, inte vikas så mycket som man gör med invikta kanter, så bara köra slätt blir nog mer rätt här.)
 
I det här fallet menar de nog bara att sticka ett rent varv utan att öka eller minska, dvs samma slätstickning som du håller på med. Och tillfogar informationen om att det är på det stället som du sedan ska vika när du ska sy ihop sida på hälen.

(Med vikvarv brukar jag mena att man gör ett avigt varv mitt i slätstickningen så att det naturligt kommer att vika sig där sedan, t.ex. vid kanten på en vante. Men vad jag kan se på bilden är det bara slätt bakpå hälen (det är väl där du är om jag fattat rätt) Det ska ju bara böjas, inte vikas så mycket som man gör med invikta kanter, så bara köra slätt blir nog mer rätt här.)

Tack! 🙏🏻🙏🏻 Så tacksam!
Återkommer när jag fastnar igen 😏
 
Här borde du kunna hitta nåt i rätt stuk.
Stickat

Jag har nogsamt bookmarked den sidan. Minst en av vastarna ska nog bli min i framtiden.

Sjalv haller jag pa med min "Sunday Cardigan". Nu har jag repat upp det en gang och borjat om. Repat upp igen och bytt till ett monster pa Engelska ... och nu ar det dags att repa upp ett par varv igen da jag inte hade nagon aning om hur man stickar vidare efter att man lagt armens maskor pa hallare eller restgarn.
Jag stickade glatt vidare i gar kvall ... i morse tittade jag pa en youtube beskrivning (det var sa dags da :angel:) och nu ska jag straxt repa upp ett par varv igen och gora det hela ordentligt.:p
 
Jag stickade en sjal till min syster i julklapp. Hade tänkt göra en när hon fyllde jämt för några år sedan men det blev bara fel och jag blev arg.

Nu blev den färdig och jag blev nöjd, men jag har fått så ont i händerna att jag får vänta ett tag tills jag ger mig på nästa projekt.
 

Bifogade filer

  • 5C4E24A3-E4ED-4074-963A-5638FA7B51B1.jpeg
    5C4E24A3-E4ED-4074-963A-5638FA7B51B1.jpeg
    374,3 KB · Visningar: 50
Måste ju dela med mig av mitt mästerverk och det första korsstygnsprojektet på två decennier! Panduro-kit-mönster på ramen och texten gjorde jag själv. Hade inte blivit godkänd på syslöjden för baksidan ser inte klok ut men det är det som är bra med att vara vuxen - man får bestämma själv vad som är bra nog. :D
Julklapp som mottogs med jubel :D

Visa bifogad fil 61402
Jag har inte broderat sedan på syslöjden i skolan men har massor med ärvda saker med broderi. Mest monogram på olika brukstextilier visserligen men även en del annat och det kan bli väldigt vackra mönster av det som din i krans t.ex..

Är broderi något som börjar bli populärt igen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 668
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 748
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp