Visar han förtroende?

L

Lawendel

Idag när jag kom ut till stallet så låg min ponny ner, och jag gick in och satt mig hos honom för att mysa en stund. Så plötsligt när jag sitter vid hans huvud, hummar han lite, lägger sig ganska raklång (han låg vid väggen :p) och lägger huvudet i mitt knä med en suck. Jag höll andan, inte trodde jag att han skulle göra så nån gång :bump:, men när mina ben höll på att somna så höjde han huvudet. Men sen så la han ner huvudet igen, men ganska snabbt höjde han det då hans öra pressades ihop mot väggen :crazy:... Det här som han gjorde, visade han förtroende för mig då? Jag "håller på" med NH, är dock inte så duktig, men jag vill vill vill lära mig!! Helst åka till Klaus Ferdinand eller någon annan duktig :love:, men det känns som att jag inte får uppmuntran av mitt intresse hemma :(... Men som sagt, till er som "kan" NH, visade min ponny tillit till mig när han gjorde sådär?

Tacksam för svar :smirk:
 
Sv: Visar han förtroende?

Har inget svar till dig men e också nyfiken på vad detta betyder. Mitt sto lägger ibland huvudet emot mitt bröst o bara myser när jag tex kliar henne på halsen eller borstar hennes huvud. Det känns otroligt gulligt när hon gör så, men jag har ingen aning om vad det betyder......
 
Sv: Visar han förtroende?

Har inget svar till dig men e också nyfiken på vad detta betyder. Mitt sto lägger ibland huvudet emot mitt bröst o bara myser när jag tex kliar henne på halsen eller borstar hennes huvud. Det känns otroligt gulligt när hon gör så, men jag har ingen aning om vad det betyder......

Så kan min valack göra också ibland. Först är han jättesur när man kommer in i boxen (vet inte om dom varit dum emot honom förut :(, men det blir bättre och bättre ;)), och sen kan han lägga huvudet i ens famn och mysa, och när man t.ex. backar så följer han efter med huvudet :smirk: :D
 
En häst som inte är bekväm/säkert i sin närvaror ligger inte ner eller ligger kvar när "hotet" är nära sig. Vissa kan lita på dig t ex till en viss gräns (i meter tal) sen reser sig innan man hamnar fram. Vissa kan ligger kvar men huvud är högt och de är spänd, "Jag vill lita på dig men jag är inte säkert, jag är bara bered".

En häst i min åsikt som ligger ner helt när du kommer och klia/gossas med de vill vissa din förtroende i dig. Att han slappa så helt är ett enormt bra täcken för eras förhållande.

Jag kan kommer up till alla mina 8 hästar när de ligger men bara 3 kan jag ta i nacken och ligga ner de helt och röra de över allt och får de att låtar med. De andra resa sig om jag äns försöker. Men alla är på olika nivå i deras "lita på matte-issues".

Njuter av det du kan, inte alla får en stund som ni fick.:love::banana:
 
Sv: Re: Visar han förtroende?

En häst som inte är bekväm/säkert i sin närvaror ligger inte ner eller ligger kvar när "hotet" är nära sig. Vissa kan lita på dig t ex till en viss gräns (i meter tal) sen reser sig innan man hamnar fram. Vissa kan ligger kvar men huvud är högt och de är spänd, "Jag vill lita på dig men jag är inte säkert, jag är bara bered".

En häst i min åsikt som ligger ner helt när du kommer och klia/gossas med de vill vissa din förtroende i dig. Att han slappa så helt är ett enormt bra täcken för eras förhållande.

Jag kan kommer up till alla mina 8 hästar när de ligger men bara 3 kan jag ta i nacken och ligga ner de helt och röra de över allt och får de att låtar med. De andra resa sig om jag äns försöker. Men alla är på olika nivå i deras "lita på matte-issues".

Njuter av det du kan, inte alla får en stund som ni fick.:love::banana:


Åh, vad roligt att det betydde nåt bra då :love: :D :bump:!! Jag njöt för fullt, dock inte mina ben :smirk: :p
 
Sv: Re: Visar han förtroende?

Min ponny gjorde också så fast ute i hagen, visst är det underbart...han är borta nu sen många år
 
Sv: Re: Visar han förtroende?

Min ponny gjorde också så fast ute i hagen, visst är det underbart...han är borta nu sen många år

La sej raklång med huvudet i knät? Jaa, det är underbart :love:! Men mina ben tyckte inte det :smirk: :crazy:... Okej :cry:
 
Sv: Visar han förtroende?

Eftersom du vill börja med NH får du lita på din känsla. När din häst nu låg i ditt knä och slappnade av visade han självklart förtroende för dig. Lite mer självförtroende från din sida behövs, men grattis! Du är en bit på vägen. :banana:
 
Sv: Visar han förtroende?

Eftersom du vill börja med NH får du lita på din känsla. När din häst nu låg i ditt knä och slappnade av visade han självklart förtroende för dig. Lite mer självförtroende från din sida behövs, men grattis! Du är en bit på vägen. :banana:

Hur menar du med mer självförtroende från min sida? (vill veta vad, eftersom jag vet att jag har dåligt självförtroende :( )
 
Sv: Visar han förtroende?

Tror möjligen att Tenesie menade att du måste lita på vad du känner.

Du kände det som att det var en bra sak men vågade inte lita på det - sånt känner hästen av.

En liten gissning om vad Tenesie menade - hoppas det var ok?
 
Sv: Visar han förtroende?

Hade sådana mystunder med min förra häst. Han älskade att ligga i solen och så skulle jag klia honom i manen och på magen.
Suck, vad jag saknar honom nu!! :(
 
Sv: Visar han förtroende?

Tror möjligen att Tenesie menade att du måste lita på vad du känner.

Du kände det som att det var en bra sak men vågade inte lita på det - sånt känner hästen av.

En liten gissning om vad Tenesie menade - hoppas det var ok?

Jo, det var rätt gissat...

Till lawendel: Att umgås med hästar handlar inte om att uppnå vissa moment. Man kan få resultat av mer eller mindre grova hjälpmedel (eg. fusk). Det egentliga målet är att du och hästen utvecklas var för sig och tillsammans genom känsla (så som jag ser det). Det är ingen annan som kan tala om vad som är rätt för dig (i din relation till hästen), det måste du känna efter själv.

Att ha häst är för övrigt ett väldigt bra sätt att stärka självförtroendet på. Det vill säga; om du litar på din känsla inser du dina och hästens begränsningar och ser möjligheterna. Det tjänar både du o hästen på. Se er som ett team... Dessutom om du känner efter hur det känns i olika situationer med hästen, märker du om det är något fel, om hästen har ont eller är sjuk etc.

Vad jag kan förstå av det du skrev, så litar din häst till stor del på dig, i o med att han lade sig i ditt knä. Det är ett stort steg. Fortsätter du i samma bana kommer snart självförtroendet att komma, även om det tar sin tid...
 
Sv: Visar han förtroende?

Kl

Så här?

rambo2.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Visar han förtroende?

Härom dagen när jag var och hälsade på min tvåårshingst på betet så stod jag en bra stund och kliade honom över hela kroppen. Han brukar då stå och hänga med läppen och med öronen rakt ut på vars en sida som ett cykelstyre :D När jag klappade som bäst så lade han sig ner, med huvudet fortfarande upp men precis vid min famn, som om han ville säga "fortsätt att klia mig, jag orkar bara inte stå upp". Så låg han en stund sedan rullade han över på andra sidan och sedan fick jag klappa honom igen. Jag vill tro att det är ett förtroende han visar för mig. Redan som fölunge låg han ofta ner i boxen och i hagen med huvudet i mitt knä. Då älskade han när man stretchade hans bakben samtidigt :love:

Han mamma är mycket mer reserverad vad gäller att bli klappad i ansikte och uppe vid öronen, så har hon varit sedan jag fick henne och hon är idag 20 år så jag vet inte vart det kommer ifrån. Däremot kan man klappa henne på mulen ett tag, sedan vänder hon sig med rumpan mot en (vet att många anser det vara ohyfs från hästens sida) och så vill hon bli kliad mellan bakbenen och på rumpan. Eftersom hon är en mycket speciell individ så har jag aldrig bannat henne för det utan ser det som att det är hennes sätt att visa att hon vill mysa. Sedan står hon och gungar fram och tillbaka medan man kliar en stund och går man därifrån följer hon bestämt efter och vill ha mer.
 
Sv: Visar han förtroende?

Fick hem min nya pålla i ondags kväll fr Tyskland,när jag gick ut i hagen till henne i torsdags så låg hon ner o vilade.Hon fick inte vara nära de andra hästarna ,de gick o betade ca 50 m från henne. Hon låg kvar när jag kom fram och jag fick klia o pilla på henne utan att hon reste sig.
Hon lade även ner huvudet o sträkte ut sig o snarkade i ca 15 min medans jag stod på "vakt".
Snacka om en häst med ett stort förtroende för människor! Hon är 5 år o haflinger.
 
Sv: Visar han förtroende?

Jag har iaf alltid fått höra att hästen litar på dig om den inte reser sig upp när man kommer fram. Var med om typ samma sak för ett tag sen. Min ponny låg ner i hagen, så jag sa till min bror att stanna vid hagöppningen för att jag skulle gå fram och se om hon reste på sig. Hon rörde sig inte. I stället började jag klappa henne, då gjorde hon en lång suck och la sig helt ner låg och "frust-andades" sådär som hon brukar göra när hon är nöjd :love:

47523_1186613168.jpg


41522_1186613170.jpg


ööh, tar du kort eller?
43086_1186613171.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 932
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 982
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 795
Senast: tott
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp