Det ska vi inte, därför behövs både inspektioner och att folk anmäler missförhållanden, men vi har iaf en betydligt bättre lagstiftning än majoriteten i andra länder.
Jag har väldigt svårt att tro att svensken i gemen inte har råd att köpa svenskproducerat, när de har råd med resor, alkohol, importerade ox- och fläskfiléer. Jag har kollegor som glatt smäller i sig "naturkött" från grillen efter att nyss ha köpt både villa och stor husbil, för att inte tala om alla utlandsresor.
Jag har känt de som knappt haft råd att köpa mat och kläder, men samtidigt har råd att röka, kröka och tacka nej till jobb och inte kan tänka sig second hand. Jag ser det som ett större problem att många ska ha ny mobil, beställer kläder och annan skit från Kina och slänger det som är omodernt. Maten har aldrig kostat så lite som nu av den disponibla inkomsten, kruxet är att den får inte kosta något och skit samma med öppna landskap och djurvälfärd.
Och jo, jag tycker absolut att man kan lägga ansvar på konsumenten, det är de som skapar efterfrågan. Om ingen köper skit så tar inte affärerna in skit.