Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Men jag har en maktlös skuld. Ett ansvar utan rådighet. Jag kan inte påverka situationen, och beroende på var vi lägger ribban för oetiskt, kan det mycket väl vara så att realistiska alternativ saknas, och något måste vi ju äta och några kläder måste vi ha på oss. Det är inte konsumentens ansvar, på grund av konsumentens maktlöshet.
Har du aldrig hört talas om konsumentmakt? Vad tror du Kanada sysslar med nu om inte bojkott av amerikanska varor? Klart du har makt, ensam är det svårt att göra något, men att bara skylla på handeln är att göra det väl enkelt för sig. Självklart är det ditt ansvar vad du väljer att köpa, regnskogsfilé eller svenskt naturbete.

Du har lite dålig koll på verkligheten. Det är inga problem att fodra. Problemet är att kossorna till största delen vill vara inne om dom får välja för att slippa värmen och flugorna. Precis som jag.

Ja det säger jag ingenting om. Men de borde få valmöjligheten att gå ut om de vill.
Våra får står också inne helst hela dagarna i värmen, men går ut på kvällen.

Jag tycker det är helt bakåtsträvande att ta bort ett krav på utevistelse.

Det finns vetenskapliga studier på detta. Sverige ligger på näst högsta betyg i världen. Högst ligger Schweiz, nya Zeeland och något land mer har jag för mig. Sverige ligger strax under.
Fast det är o andra sidan inte särskilt svårt att ligga högt när det gäller djurvälfärd, tycker den är ganska usel i väldigt väldigt många länder.

Du har lite dålig koll på verkligheten. Det är inga problem att fodra. Problemet är att kossorna till största delen vill vara inne om dom får välja för att slippa värmen och flugorna. Precis som jag.
Det finns ju fler timmar på dygnet än dagtid, får kossorna välja så kan dom göra som dom vill.

Det ska vi inte, därför behövs både inspektioner och att folk anmäler missförhållanden, men vi har iaf en betydligt bättre lagstiftning än majoriteten i andra länder.

Jag har väldigt svårt att tro att svensken i gemen inte har råd att köpa svenskproducerat, när de har råd med resor, alkohol, importerade ox- och fläskfiléer. Jag har kollegor som glatt smäller i sig "naturkött" från grillen efter att nyss ha köpt både villa och stor husbil, för att inte tala om alla utlandsresor.

Jag har känt de som knappt haft råd att köpa mat och kläder, men samtidigt har råd att röka, kröka och tacka nej till jobb och inte kan tänka sig second hand. Jag ser det som ett större problem att många ska ha ny mobil, beställer kläder och annan skit från Kina och slänger det som är omodernt. Maten har aldrig kostat så lite som nu av den disponibla inkomsten, kruxet är att den får inte kosta något och skit samma med öppna landskap och djurvälfärd.

Och jo, jag tycker absolut att man kan lägga ansvar på konsumenten, det är de som skapar efterfrågan. Om ingen köper skit så tar inte affärerna in skit.
Svensken i gemen eller den del som är lågavlönad, ensamstående med barn?

Liksom många har det bra finns det en betydande andel som får vända på slantarna. Det känns som du pekar på avarterna och generaliserar det till att alla har råd om de bara vill.

Svensken i gemen eller den del som är lågavlönad, ensamstående med barn?

Liksom många har det bra finns det en betydande andel som får vända på slantarna. Det känns som du pekar på avarterna och generaliserar det till att alla har råd om de bara vill.
Jag känner lågavlönade, ensamstående med barn och på något vis så har de ändå råd att röka och köpa vin. Självklart finns det de som inte röker eller köper vin, men fortfarande så tror jag att majoriteten av Sveriges befolkning har råd att göra andra val.

Ja det säger jag ingenting om. Men de borde få valmöjligheten att gå ut om de vill.
Våra får står också inne helst hela dagarna i värmen, men går ut på kvällen.

Jag tycker det är helt bakåtsträvande att ta bort ett krav på utevistelse.

På kvällen kan det vara farligt och obekvämt mkt svidknott.

Men jag har en maktlös skuld. Ett ansvar utan rådighet. Jag kan inte påverka situationen, och beroende på var vi lägger ribban för oetiskt, kan det mycket väl vara så att realistiska alternativ saknas, och något måste vi ju äta och några kläder måste vi ha på oss. Det är inte konsumentens ansvar, på grund av konsumentens maktlöshet.
Du får väl lägga din ribba för vad du tycker är oetiskt själv, tycker du inget är oetiskt, eller om det enkelt finns bättre val än de mindre bra valen i affären men du skiter i det,då kan man ju resonera som du.

Finns lite intressant läsning i DN idag. Vet inte om man måste prenumera för att kunna läsa:
https://www.dn.se/sverige/matproduktionen-ska-oka-men-mjolkbonder-slas-ut/

Förutom stärkt nationellt stöd handlar LRF:s kravlista om förenklingar i böndernas vardag.

– En mjölkbonde i dag ska leva upp till ungefär 900 regler som kan gå mellan olika myndigheter, säger Inger-Lise Sjöström.

Organisationen vill att regler, handläggning av miljötillstånd för större gårdar samt att den svenska beteslagstiftningen ses över. Regeringens särskilda utredare Elisabeth Nilsson föreslog i fjol bland annat slopat beteskrav för mjölkkor, i syfte att öka konkurrenskraften – ett förslag som kritiserats av bland andra Svenska djurskyddsföreningen.

Det är en drastisk förändring trots att politiker säger tvärtom varje år. Här har alla i närheten lagt ner mjölkkorna, fanns flera gårdar när vi flyttade hit 2003. Det enda positiva är att man slipper näradöden-upplevelserna när man mötte mjölkbilen kommandes i hög hastighet och täcka hela grusvägens bredd. Det är svårt för markägarna att få markerna betade, men även i år lyckades grannen till slut få låna in lite djur.

Det sydamerikanska köttet fascinerar även bonden i reportaget. Vad gör det sopigt producerade bulk-köttet från Långtbortistan som lockvara i svenska butiker nästan varje vecka?

Det finns ju fler timmar på dygnet än dagtid, får kossorna välja så kan dom göra som dom vill.
Där är ju problemet. De får inte välja idag. Så det finns utrymme att förbättra lagen, kanske med utevistelse istället för bete, med krav på hur marken ser ut (ska alltså inte vara lervälling) vore kanske ett steg i rätt riktning. Istället för att bara slopa betet kan man ändra det till utevistelse.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?