Visning av hyresrätt

BernT

Trådstartare
Finns det någon oskriven (eller skriven) regel för uthyrning av lägenhet och visning? Jag frågade om visning när vi sa upp vår lägenhet men fick svar att ansvarig uthyrare kommer kontakta oss när det är dags. Tiden gick och ingen info. Men folk börjar ringa om visning. Fick hålla fem visningar (vissa stannade i en timme!!). Igår ringer en ny och ska ha visning för alla fem hade tackat nej. Så nu är det dags för ny visningsrunda och vi har inte fått någon info.

Hyresvärden är värdelös i största allmänhet så jag är inte förvånad att de inte säger något trots att de sa att de skulle informera, men kan de kräva att vi håller hur många visningar som helst? Lägenheten är dyr så det är därför folk tackade nej så det kan ju lika gärna bli så att alla denna runda med tackar nej. Och så blir det en till runda och en till och en till.

Vet att man kan be värden visa lägenheten om man absolut inte kan/vill men vill inte ha okända människor klampandes omkring här så får stå ut. Dock kommer ingen få stanna en timme igen för det är bara konstigt.
 
Jag skulle gissa att man är skyldig att visa lägenheten för de som hyresvärden valt ut. När vi tittade på den vi har nu så kallades fem sökanden att titta. Vid olika tillfällen.
 
Jag skulle gissa att man är skyldig att visa lägenheten för de som hyresvärden valt ut. När vi tittade på den vi har nu så kallades fem sökanden att titta. Vid olika tillfällen.
Jo men nu har vi ju haft fem visningar. När vi fick denna fick vi inte visning utan endast se planlösning och det gick ju det med..
 
Jo men nu har vi ju haft fem visningar. När vi fick denna fick vi inte visning utan endast se planlösning och det gick ju det med..

Du får väl prata med hyresvärden. Det måste ju vara nåt fel på lägenheten om alla fem tackat nej. Iaf där vi hyr så får man bara tacka nej två gånger. Tredje gången man tackar nej till ett erbjudande förlorar man alla sina köpoäng.
 
Du får väl prata med hyresvärden. Det måste ju vara nåt fel på lägenheten om alla fem tackat nej. Iaf där vi hyr så får man bara tacka nej två gånger. Tredje gången man tackar nej till ett erbjudande förlorar man alla sina köpoäng.
Det är tokdyr hyra så jag förstår att folk tackar nej. En tackade dock nej för att han hellre ville ha en fyra.
 
Enligt hyreslagen måste hyresgästen hålla sin lägenhet ”tillgänglig” för visning. Och i lagstiftarens kommentarer står det uttryckligen: ”Hyresgästen behöver inte själv visa lägenheten. Han är skyldig att låta den visas, dvs. av värden”.

Du som hyresgäst är skyldig att låta lägenheten visas, men det måste ske på "lämplig tid", vilket är dagtid/kvällstid. Du kan vägra visning om tiden är olämplig. Hyresvärden måste såklart också meddela dig om visningen och få ditt godkännande i god tid i förväg (JB 12 kap. 26 § första stycket).
De som går på visning får inte ta foton utan godkännande från nuvarande hyresgäst
 
Enligt hyreslagen måste hyresgästen hålla sin lägenhet ”tillgänglig” för visning. Och i lagstiftarens kommentarer står det uttryckligen: ”Hyresgästen behöver inte själv visa lägenheten. Han är skyldig att låta den visas, dvs. av värden”.

Du som hyresgäst är skyldig att låta lägenheten visas, men det måste ske på "lämplig tid", vilket är dagtid/kvällstid. Du kan vägra visning om tiden är olämplig. Hyresvärden måste såklart också meddela dig om visningen och få ditt godkännande i god tid i förväg (JB 12 kap. 26 § första stycket).
De som går på visning får inte ta foton utan godkännande från nuvarande hyresgäst


Hyresvärden måste såklart också meddela dig om visningen och få ditt godkännande i god tid i förväg (JB 12 kap. 26 § första stycket).

Detta har inte skett. Men jag är inte förvånad 😅
 
Som jämförelse så har de två största hyresvärdarna i Stockholmsområdet båda gångerna kollat tid och datum med mig, sedan har jag bara behövt se till att släppa in folk under en halvtimme på tiden jag och HV kommit överrens om. Jag hade blivit knäpp av att behöva vara beredd på yolo-visningar när som helst 😅
 
Hyresvärden måste såklart också meddela dig om visningen och få ditt godkännande i god tid i förväg (JB 12 kap. 26 § första stycket).

Detta har inte skett. Men jag är inte förvånad 😅
Btw kan vi klämma åt hyresvärden på detta? Vi avskyr varandra så jag har noll ambitioner att lämna på god fot.
 
Som jämförelse så har de två största hyresvärdarna i Stockholmsområdet båda gångerna kollat tid och datum med mig, sedan har jag bara behövt se till att släppa in folk under en halvtimme på tiden jag och HV kommit överrens om. Jag hade blivit knäpp av att behöva vara beredd på yolo-visningar när som helst 😅
Jaha vad konstigt. Här ringer folk och när vi försökte koordinera ihop en visningstid som gällde alla (typ 18-19 drop in en vardag) så kom ett par 1.5 timme sent utan att säga något (och ringde och skällde och undrade varför vi inte var hemma?? Mongo..) eller så kom de och stannade i en hel jävla timme. Eller kom inte alls och skulle sen ändå kräva visning en annan dag. Jävla cirkus.
 
Det är ju också jäkligt irriterande att visa för folk som lika gärna kunde skippat det. Hyra och antal rum vet man ju om innan man tittar.
Jaa men jag vet inte. För folk frågade vad betalar ni i hyra med el och vatten och när vi sa vad det blir bleknade de och sa oj herregud. Så jag antar att folk inte riktigt räknat. Sen är hyran faktiskt för dyr, det är högsta hyran i huset dessutom.
 
När jag flyttade näst senast var vi tvugna att visa lägenheten för de 8 sökande som fick erbjudande i mån av köplats, eventuellt låta hyresvärden visa den åt oss. Då var den ute två vändor på annons. Oj, så roligt. :angel:
 
Man får vara övertydlig. Om ev nya hyresgäster ringer till dig och bokar ta alla detaljer direkt. hyra inkl allt. Säg att när ni kommit överens om tid att du måste vara borta ett visst klockslag, dvs dom måste gå ett visst klockslag. Låt hårt uppbokad så förstår dom att tiden är viktig samt att dom inte kan drälla omkring hur länge som helst.
 
Man får vara övertydlig. Om ev nya hyresgäster ringer till dig och bokar ta alla detaljer direkt. hyra inkl allt. Säg att när ni kommit överens om tid att du måste vara borta ett visst klockslag, dvs dom måste gå ett visst klockslag. Låt hårt uppbokad så förstår dom att tiden är viktig samt att dom inte kan drälla omkring hur länge som helst.
Ja får väl göra så, tycker mest att har man sagt en tid så kommer man inte 1.5 timme senare. Dessutom utan att ens höra av sig innan om att man inte kommer, och sen ha mage och gnälla för att vi var på Ica just då så de fick vänta 6-7 minuter innan vi kom hem.

Men det som stör mig mest är att hyresvärden inte informerat att det ska ske visning utan skiter i det. Dessutom när jag frågade vid uppsägningen och bad dem informera. Sjukt dålig stil. Men typ allt har varit dåligt med dem faktiskt.
 
Man får vara övertydlig. Om ev nya hyresgäster ringer till dig och bokar ta alla detaljer direkt. hyra inkl allt. Säg att när ni kommit överens om tid att du måste vara borta ett visst klockslag, dvs dom måste gå ett visst klockslag. Låt hårt uppbokad så förstår dom att tiden är viktig samt att dom inte kan drälla omkring hur länge som helst.
Det här är nog enda sättet, @BernT, att vara väldigt tydlig och väldigt strikt och hålla på tiderna.

Inser att jag var lyckligt lottad när jag flyttade ifrån min hyresrätt och bara behövde hålla EN visning (som tog typ en kvart) - inte så svåruthyrd lägenhet! :D
 
Fast hyran, storleken och antalet rum vet de väl om redan när de anmäler sitt intresse?
Ingen aning, kändes inte så med tanke på hur chockade folk blev när vi sa vad vi betalade varje månad med hyra, el och vatten 😂 är man ensamstående med normal lön så är det nog smart att inte sätta sig i en såhär dyr lägenhet.

För vår del är det ju skitsamma om de hittar ny hyresgäst eller ej, vårt kontrakt går ut oavsett liksom och vi är inte skyldiga att fixa en hyresgäst till dem. Sen vore det såklart skönt slippa ha massa visningar till.
 
När vi visat lägenhet när vi skulle flytta ut så har HV gett den sökande vårt telefonnummer så har de ringt och så har vi kommit överens om en tid när det passar oss båda. Ingen har stannat en timme. Alla har tittat snabbt, ställt några frågor och sen gått.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 541
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp