Visning av hyresrätt

Du kan neka flera visningar.
De har ju haft sin chans.
Det är inte ditt problem att de som har fått visning inte ville hyra.
Vilket lagstöd? För när jag googlar verkar det inte finnas en gräns för antal visningar? När måste hyresvärden informera om att visning kommer ske?
 
Fast du är skyldig att samarbeta så att HV kan visa lägenheten för sökanden. Så man kan inte göra sig okontaktbar på det sättet i det läget.
Bara en gång.
Och inte mot blivande hyresgäster.
Om man läser mail från hyresvärden så har man uppfyllt sin skyldighet.
 
Vilket lagstöd? För när jag googlar verkar det inte finnas en gräns för antal visningar? När måste hyresvärden informera om att visning kommer ske?
Du behöver bara möjliggöra en visning.
Det skall ske på en tid som passar dig, de får anpassa sig.
När den visningen har skett så har du "hållit bostaden tillgänglig för visning".
Du kan ju inte direkt bli vräkt för att ha nekat tillträde, eller hur? Du skall ju ändå flytta.
Återstår att stämma dig för ekonomisk förlust.
Och där är det faktiskt inte ditt fel att din hyresvärd inte hittar någon ny hyresgäst.
Inte är det ditt problem heller.
Så vad skall de göra och vad kan hända?
Du kan alltså helt lugnt neka till fler än en visning.
 
Hyresvärden måste be om en visning.
Hyresgästen måste erbjuda en tid för visning.
Hyresgästen bestämmer tiden.
Tiden måste vara "rimlig".

När den visningen är avklarad så har hyresgästen uppfyllt sin del.
Okej men här har vi inte fått info alls. Vi fick veta att det skulle vara visning av den första som ringde och ville boka visning. Känns inte okej faktiskt. Och nu börjar det ju om, återigen utan att hyresvärden sagt ett skit utan återigen får vi veta av första som ska ha visning nu.
 
När jag läser jordabalken hittar jag inget om tid. Bara ”När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.”

Sen står det i andra stycket att Hv ska säga till en månad i förväg, men det är om de ska reparera/underhålla eller liknande tolkar jag det som.
 
Okej men här har vi inte fått info alls. Vi fick veta att det skulle vara visning av den första som ringde och ville boka visning. Känns inte okej faktiskt. Och nu börjar det ju om, återigen utan att hyresvärden sagt ett skit utan återigen får vi veta av första som ska ha visning nu.
Nej det är helt fel av din hyresvärd och saknar helt lagstöd.
Om jag var i din situation så skulle jag upplysa dem som ringer om att visning redan har hållits och att de får vända sig till hyresvärden.
Alltså bara helt sonika neka visning utan att vara otrevlig.
 
Nej det är helt fel av din hyresvärd och saknar helt lagstöd.
Om jag var i din situation så skulle jag upplysa dem som ringer om att visning redan har hållits och att de får vända sig till hyresvärden.
Alltså bara helt sonika neka visning utan att vara otrevlig.
Nu har vi sagt ja till en redan, men klart det är för nästa vecka så vi kan ju ändra oss.
 
När jag läser jordabalken hittar jag inget om tid. Bara ”När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.”

Sen står det i andra stycket att Hv ska säga till en månad i förväg, men det är om de ska reparera/underhålla eller liknande tolkar jag det som.
Lämplig tid innebär lämplig för dig och lämplig för hyresvärden.
Det är inte mer reglerat än så.
På vanlig Svenska så heter det "komma överens om en tid".
Eftersom att den avflyttande hyresgästen kan bestämma tiden så är ju inte hur långt i förväg så intressant.
Man får svara "Nej det går inte" men måste ge ett annat tillfälle.
Ett (1) annat tillfälle, inte 10.
 
Det är tokdyr hyra så jag förstår att folk tackar nej. En tackade dock nej för att han hellre ville ha en fyra.
Tröttsamt. Både hyra och hur många rum det är framgår ju av beskrivningen.

Man måste tillgängliggöra lägenheten för visning, men jag tänker att du kan samla alla. Så gjorde vi. "Absolut, ni är välkomna tisdag kl 16-17, hejdå!".
 
Då avviker din hyresvärd från de jag har erfarenhet av (kommunalt bostadsbolag). Hos dem har man alltid fått komma överens med den nya hyresgästen om ett nytt datum men det ska skrivas papper på det.
Jag har också tidigare tillåtit det, men nu har jag ändrat på detta och tillåter inte längre tidigare inflyttningar. Anledningen är att nästan alla vill hålla på och ändra datum, oftast efter att det nya kontraktet är skrivet, och det har varit mycket tjafs och krångel kring detta. Det blir massor med extra administration och svårt att planera våra jobb när datum ska ändras hela tiden.
 
Jag har också tidigare tillåtit det, men nu har jag ändrat på detta och tillåter inte längre tidigare inflyttningar. Anledningen är att nästan alla vill hålla på och ändra datum, oftast efter att det nya kontraktet är skrivet, och det har varit mycket tjafs och krångel kring detta. Det blir massor med extra administration och svårt att planera våra jobb när datum ska ändras hela tiden.
Aha, vad segt. Den förra vi bodde hos tillät tidigare inflytt. Där kom vi bara överens om ett datum mellan varandra och sen räknade vi ut vad hyran var per dag och så betalade de som flyttade in sin del till oss. Vi hade såklart betalat hela hyran sen innan. De som flyttade in var jätteglada att flytta in typ 10 dar innan för de hade ingenstans att bo.

Men mig veterligen var hyresvärden inte inblandad alls annat än att vi frågade om det var okej att göra så eller ej. Datum osv struntade de i.
 
Aha, vad segt. Den förra vi bodde hos tillät tidigare inflytt. Där kom vi bara överens om ett datum mellan varandra och sen räknade vi ut vad hyran var per dag och så betalade de som flyttade in sin del till oss. Vi hade såklart betalat hela hyran sen innan. De som flyttade in var jätteglada att flytta in typ 10 dar innan för de hade ingenstans att bo.

Men mig veterligen var hyresvärden inte inblandad alls annat än att vi frågade om det var okej att göra så eller ej. Datum osv struntade de i.
Lägenheten ska ju besiktigas och rätt antal nycklar ska återlämnas av utflyttande hyresgäst och kvitteras av inflyttande, så vi måste vara inblandade.
 
För sent nu för de som redan har varit. Men nästa gång någon ringer så svara bara att du inte har fått besked från hyresvärden om att de skulle höra av sig och hänvisa dem till att kontakta hyresvärden igen. Om/när hyresvärden sedan kontaktar dig så kan du tydligen vägra (jag kan inte reglerna), men om du vill kan du säga till hyresvärden att ev ytterligare spekulanter är välkomna en viss tid men att du innan du ger besked om den tiden vill ha namn på dem som ska komma.
Jag är verkligen inte nojig av mig. Men att släppa in vilt främmande personer i sitt hem som man inte vet något om? Mäklare tar anmälningar och man får skriva upp sig när man är på visning. Men ni har ju noll koll på vad det är för människor som kommer/hyresvärden har lämnat ditt nummer till. Kan ni ens vara säker på att hyresvärden har hänvisat just den personen som ringer? Kan ju vara en kompis kompis kusin ...
 
Lägenheten ska ju besiktigas och rätt antal nycklar ska återlämnas av utflyttande hyresgäst och kvitteras av inflyttande, så vi måste vara inblandade.
Det hände inte med förra lägenheten. Då var det Wallenstam och de besiktade inte. De sa att det är upp till nästa hyresgäst att klaga om något är fel. Nu tog vi in städfirma så allt var tiptop men ändå. Nycklarna möttes vi på kontoret och överlämnade.
 
Det hände inte med förra lägenheten. Då var det Wallenstam och de besiktade inte. De sa att det är upp till nästa hyresgäst att klaga om något är fel. Nu tog vi in städfirma så allt var tiptop men ändå. Nycklarna möttes vi på kontoret och överlämnade.

Så oproffessionellt av Wallenstam att inte besikta lägenheten. Jag hade inte känt mig bekväm med att lämna över en obesiktad lägenhet till den nya hyresgästen om lägenheten var obesiktad! Hen kan ju rent krasst förstöra något för att hen vill ha en ny tapet/golv/whatever och säga att det var jag som gjorde det.
 
Så oproffessionellt av Wallenstam att inte besikta lägenheten. Jag hade inte känt mig bekväm med att lämna över en obesiktad lägenhet till den nya hyresgästen om lägenheten var obesiktad! Hen kan ju rent krasst förstöra något för att hen vill ha en ny tapet/golv/whatever och säga att det var jag som gjorde det.
Det är 6 år sen så svårt göra något åt nu 😄
 
Så oproffessionellt av Wallenstam att inte besikta lägenheten. Jag hade inte känt mig bekväm med att lämna över en obesiktad lägenhet till den nya hyresgästen om lägenheten var obesiktad! Hen kan ju rent krasst förstöra något för att hen vill ha en ny tapet/golv/whatever och säga att det var jag som gjorde det.
Min var inte besiktigad efter förra hyresgästen. Jag kontaktade hv som skickade ut en efter att jag fått nycklarna och höll på att flytta in.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 219
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp