Bukefalos 28 år!

Vit schäfer?

Hittintills har ingen rasren vit schäfer födds där man kan uppvisa en stamtavla eller via DNA bevisa att den vita avkomman verkligen kommer från två 100% rasrena föräldrar.
De som hävdat att de har en vit schäfer har alla kommit från oreggad avel, dvs blandrasavel och då kan det finnas både en och flera vita herdehundar bakåt i leden som är orsaken till de vita avkommorna.
Det fanns ett fall i Tyskland för inte sålänge sen (nått år el två kanske) dären kull blev blandad. Där visade det sig att tiken blivit dubbelparad och att de vita avkommorna hade en annan far.
 
Såg nu i SKK:s regler att det mycket riktigt är registreringsförbud för vit avkomma samt för avkommor efter vita föräldrar.
Märkligt tycker jag, personligen känns det som att de borde reggas som felfärgade och beläggas med avelsförbud. Ett X helt enkelt: ej standardenlig färg.
Bästa hade väl varit om den vita färgen aldrig förbjudits överhuvudtaget. Då hade man sluppit att det föddes blandras i en annars renrasig kull.
 
Om jag inte har helt fel;
Vita valpar kan födas i en kull mellan två SKK-reggade schäfrar. Alla valpar reggas i SKK, utom de vita. Schäfer är enda rasen där man gör så, i andra raser reggas felfärgade valpar också.

Vit herdehund är en helt annan ras.

Valpen som din bekant har köpt är en ren o skär blandras, och så även föräldrarna till den alltså. Klubben för rasen är.. Tja, en påhittad klubb ;)

Men det säger mig att skk inte är allsmäktig då man kan helt enkelt starta en egen klubb och skapa en egen ras. ;)
 
Bästa hade väl varit om den vita färgen aldrig förbjudits överhuvudtaget. Då hade man sluppit att det föddes blandras i en annars renrasig kull.

Fast det har inte hänt. Inte där valparna har varit helsyskon. Ingen har någonsin kunnat visa OCH bevisat upp en sådan kull.

Den vita färgen förbjöds av flera anledningar. Dels var den för avslöjade i flera av deras arbetsuppgifter, tex rapporteringen under krigen. Sen hävdade många att de hade sämre hälsa och psyke (hur det var med den saken låter jag vara osagt)
 
Något fanns i mitt bakhuvud, så jag kollade upp. Svenska Hundklubben har med vit schäfer i en av sina rasgrupper. Om nu Svenska Hundklubben har egen registrering kan valpen vara stambokförd där. Men det är inte en SKK-valp.
 
Hittintills har ingen rasren vit schäfer födds där man kan uppvisa en stamtavla eller via DNA bevisa att den vita avkomman verkligen kommer från två 100% rasrena föräldrar.
De som hävdat att de har en vit schäfer har alla kommit från oreggad avel, dvs blandrasavel och då kan det finnas både en och flera vita herdehundar bakåt i leden som är orsaken till de vita avkommorna.
Det fanns ett fall i Tyskland för inte sålänge sen (nått år el två kanske) dären kull blev blandad. Där visade det sig att tiken blivit dubbelparad och att de vita avkommorna hade en annan far.

Tycker det är jätte intressant. Hur kommer det sig att skk då har med i sina registeringsbestämmelser att man inte får registrera vita valpar hos schäfer, när det inte inte finns färgrestriktioner för registrering på någon annan ras utan de registeras med X. Jag menar varför måste det ens tas upp i registeringsbestämmelserna om det aldrig har förekommit några vita renrasiga valpar? Borde väl inte vara större risk för tjuvparningar/oseriös avel hos schäfer än hos någon annan ras?
 
Tycker det är jätte intressant. Hur kommer det sig att skk då har med i sina registeringsbestämmelser att man inte får registrera vita valpar hos schäfer, när det inte inte finns färgrestriktioner för registrering på någon annan ras utan de registeras med X. Jag menar varför måste det ens tas upp i registeringsbestämmelserna om det aldrig har förekommit några vita renrasiga valpar? Borde väl inte vara större risk för tjuvparningar/oseriös avel hos schäfer än hos någon annan ras?

Frågan har diskuterats livligt i Schäfergruppen på FB och till slut lyftes även frågan hos SKK. Svaret som kom var att om det föds en vit valp i en renrasig kull och man säkert kan fastställa att det är rätt föräldrar så kommer valpen reggas. Sannolikheten för att detta ska hända är dock lika med noll då den vita färgen anses utdöd och inte har setts i en renrasig kull på 40 år. De vita valpar som dykt upp har alltid haft minst en förälder som inte är reggad Schäfer.

En vit Schäfer är således ingen egen ras utan en färgvariant av vanlig Tysk Schäferhund, dock bortavlad sådan. Det existerar helt enkelt inte längre.
 
Frågan har diskuterats livligt i Schäfergruppen på FB och till slut lyftes även frågan hos SKK. Svaret som kom var att om det föds en vit valp i en renrasig kull och man säkert kan fastställa att det är rätt föräldrar så kommer valpen reggas. Sannolikheten för att detta ska hända är dock lika med noll då den vita färgen anses utdöd och inte har setts i en renrasig kull på 40 år. De vita valpar som dykt upp har alltid haft minst en förälder som inte är reggad Schäfer.

En vit Schäfer är således ingen egen ras utan en färgvariant av vanlig Tysk Schäferhund, dock bortavlad sådan. Det existerar helt enkelt inte längre.
Tack för mycket intressant info!
 
Tack för mycket intressant info!

Registreringsbestämmelsen är en kvarleva från när det faktiskt förekom renrasiga vita Schäfrar. Då vill man ha bort färgen och således reggades de inte. Att bestämmelsen inte är borttagen beror mest på att man inte sett någon mening med att lägga energi på att ändra en bestämmelse gällande en färg som inte längre existerar.
 
Nej, du kan skapa en blandras.
Har du tur kan den bli en ras efter sisådär 70 års gediget avelsarbete.

Det är klart att SKK inte är allsmäktigt. Det är ingen myndighet. Det står dig fritt att starta hur många avelsföreningar du vill och även hitta på nya namn till korsningar. Ras blir det dock inte förrän korsningen uppfyller svenska språkets definition för en ras. Du kan ju självklart välja att hitta på en helt egen definition och kalla alla nya korsningar för raser, men då får du också räkna med mängder av missförstånd. Det finns en mening med att ha en vedertagen definition av ett begrepp eller ord. Det blir enklare att förstå varandra då.
 
Det är klart att SKK inte är allsmäktigt. Det är ingen myndighet. Det står dig fritt att starta hur många avelsföreningar du vill och även hitta på nya namn till korsningar. Ras blir det dock inte förrän korsningen uppfyller svenska språkets definition för en ras. Du kan ju självklart välja att hitta på en helt egen definition och kalla alla nya korsningar för raser, men då får du också räkna med mängder av missförstånd. Det finns en mening med att ha en vedertagen definition av ett begrepp eller ord. Det blir enklare att förstå varandra då.

...ja? Jag förstår inte riktigt varför ditt svar är riktat mot mig?
 
Nu plockade vi bort merle på chihuahua pga hälsoaspekten, men det var även en del diskussioner om att det inte var fel i att ta bort den då man inte räknade med att den funnits naturligt utan att det var blandraser med sheltie etc som ansågs ligga till grund för det. Men just den delen av diskussionen var större innan jag började med rasen så jag kan inte säga att jag har lagt mkt energi på det (hälsoaspekten räckte liksom) men det är i vart fall inte så att det endast är på vita "schäfrar" som man sett det som att en färg automatiskt faktiskt innebär att det troligtvis ligger fuskavel bakåt.

I övrigt håller jag med om att det är som princip knas att inte få regga en viss färg, men har man nu sett att den inte förekommer med renrasavel inom rasen så finns väl inget incitament att ändra det hela.
 
Vad märkligt...det skulle ha blivit en replik till Lycans inlägg. Jaja, shit happens.
Jag följer tråden så jag får notiser för allt ni skriver och läser när tid dyker upp. Enda anledningen till att jag inte har svarat är för att jag jobbar ikväll. Men som sagt, shit happens :P
 
Tycker det är jätte intressant. Hur kommer det sig att skk då har med i sina registeringsbestämmelser att man inte får registrera vita valpar hos schäfer, när det inte inte finns färgrestriktioner för registrering på någon annan ras utan de registeras med X. Jag menar varför måste det ens tas upp i registeringsbestämmelserna om det aldrig har förekommit några vita renrasiga valpar? Borde väl inte vara större risk för tjuvparningar/oseriös avel hos schäfer än hos någon annan ras?

Nej schäfer är inte mer utsatt för tjuvparningar eller oseriösa uppfödare än andra raser men trots att man länge ville ha bort de vita Schäfrarna så fortsatte aveln, för att många tycker de vita är snygga. Registreringsförbudet var nog enda sättet att få stopp på aveln.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 381
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 337
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 363
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp