Vit schäfer?

Lycan

Trådstartare
Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla men får bara fram information om vita herdehundar. Jag skulle gärna vilja uppfatta dem som samma sak men det är de tydligen inte. Att vita schäfrar inte får registreras inom skk har jag förstått men som jag fattar det som så får de inte registreras som vit herdehund heller utan anses då vara en blandras? För hur mycket skk än vill förneka det så existerar det uppenbarligen schäfrar som föds vita.:confused:

Anledningen till att jag har kört fast i det här ämnet är för att en närstående till mig har skaffat sig en vit schäfervalp. Jag fick följa med och hämta den och fick träffa båda föräldrarna till valpen. De var båda så kallade vita schäfrar. Uppfödaren försökte beskriva rasen och skillnaderna för mig men när jag sedan läser om vit herdehund så får jag fortfarande bilden av att det inte är någon större skillnad förutom att den ena är godkänd som ras. Ett annat problem som jag stöter på är att all information och alla diskussioner jag hittar på google är upp till 10 år gamla och en del är äldre. Så vad är det som gäller idag? Finns det några kunniga som kan reda ut den här härvan åt mig så att jag kan förstå?:crazy:

Hur som helst så är denna närstående till mig mest intresserad av en sällskapshund som kan följa med i skogen och bryr sig inte så mycket om en hund är en renrasig hund eller blandras. Han är mest intresserad av en fyrbent kompis som är sund och frisk.
Denna tråd är mest bara för att jag ska kunna förstå vad valpen är för något. Än fast den uppenbarligen har en stamtavla och är registrerad i vshk.:cautious:

Sedan vet jag att detta är bukefalos och inte facebook så då kan jag väl vara trygg med att man slipper påhopp och sådana dumheter? ;)
 
Som du redan skrivit finns inte vit schäfer som godkänd ras medan vit herdehund har egen rasstandard (som skiljer sig från schäferns), den är en bruksras och därmed krav på hälsotester som HD/ad röntgen, mh m.m.
Såg nån "vit schäfer" hane till avel, han är lugn och snäll :meh: ja det säger ju mycket...
Däremot är de säkert billigare i inköp...
 
@Lycan
Det finns väl ingen godkänd ras som heter vit schäferhund?

Det finns schäfer och så finns det vit herdehund. De har samma historia fram till 1933 då den vita färgen förbjöds i Tyskland :)
Jag tycker att historielänken på herdehundklubbens hemsida förklarar det bra :)
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik

Jag vet att det inte finns någon godkänd ras i sverige som heter vit schäfer. Men ponera att det föds en vit schäfer i en vanlig schäfer kull med tecknade föräldrar. Anses den då vara en vit herde eller en vit schäfer? Jag antar att det än idag finns schäfrar som bär anlag för vitt men det är inte så vanligt att de får en vit valp i en annars färgad kull. Men det måste ändå finnas någon som kommit på att man kan para två schäfrar födda med vit färg. Vad blir då valparna? Blir de vita herdar eller vita schäfrar? Eller är det jag som krånglar till det onödigt mycket? Händer det ens att det föds helvita schäfrar?
 
Som du redan skrivit finns inte vit schäfer som godkänd ras medan vit herdehund har egen rasstandard (som skiljer sig från schäferns), den är en bruksras och därmed krav på hälsotester som HD/ad röntgen, mh m.m.
Såg nån "vit schäfer" hane till avel, han är lugn och snäll :meh: ja det säger ju mycket...
Däremot är de säkert billigare i inköp...

Fast uppfödaren till denna valp i fråga hade kollat höfter och sånt innan hen parade hundarna. Tittar man i "stamtavlan" så hade tidigare generationer också blivit testade. För tydligen har vita schäferhundsklubben också krav på sina uppfödare.
 
Nej det blir ingen vit herde, blir "vit schäfer" och räknas som blandras. Vit herdehund kan det endast bli med två renrasiga vita herdehundsföräldrar!

Varför räknas inte syskonen som blandras? Är det här något som förekommer inom andra raser?
Varför är inte vit färg godkänd inom schäferaveln? Den har ju uppenbarligen varit det en gång i tiden? Typ slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Det här är ärligt talat rena grekiskan för mig.
 
Den reggas väl som schäfer fast med färgfel?
Precis som andra raser ska väl alla valpar reggas, även om de inte har en korrekt färg :)

Det finns säkert en del uppfödare som helt enkelt tar bort felfärgade valpar också. Finns inte valparna finns inte färgfel i linjerna typ... :grin:
 
Varför är inte vit färg godkänd inom schäferaveln? Den har ju uppenbarligen varit det en gång i tiden? Typ slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Det här är ärligt talat rena grekiskan för mig.

"Förbudet mot vit färg infördes 1933. Vilka diskussioner och vilka uppfattningar som förde fram till beslutet kommer måhända aldrig att i detalj bli klarlagt. Men att beslutet hade såväl politiska som sociala undertoner är en vanlig uppfattning bland rasens aktiva i Tyskland idag. Turerna runt FCIs erkännande av vit herdehund som självständig ras år 2003 visar att ämnet fortfarande, sjuttio år senare, var svårbemästrat.

Från början hade Max von Stephanitz inget att invända mot vita hundar. Hans kynologiska ledmotiv var att ”duglighet är det enda kriteriet för skönhet”. På ett ställe skriver han att ”ingen bra hund kan ha en dålig färg” och ”färgen har inget inflytande på en hunds bruksduglighet”. Även om han själv inte uppskattade enfärgat svart eller vitt menade han att färgen var en fråga för uppfödarens tycke och smak. Med tiden kom han dock att ändra uppfattning, förmodligen under påverkan av många uppfödare. I den standard som han utformade tillsammans med Arthur Meyer tillät han vit färg endast för långhåren. …”vitt korthår ser platt och ointressant ut”.

Vad som hände i Tyskland var att de vita schäfrarna på olika grunder tappade i popularitet under 1900-talets första decennier. Och inte bara det. De ärftliga defekter, som så småningom uppträdde i populationen skyldes på den vita färgen, man började betrakta de vita hundarna som degenererade albinos. Också Max von Stephanitz deltog under senare delen av sitt liv i opinionsbildningen mot de vita hundarna, som vid den här tiden också började diskvalificeras på utställningar på grund av färgen. Von Stephanitz ledde Verein für Deutsche Schäferhunde ända till sin död 1935."

:) http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
 
@Lycan
Det finns väl ingen godkänd ras som heter vit schäferhund?

Det finns schäfer och så finns det vit herdehund. De har samma historia fram till 1933 då den vita färgen på schäfer förbjöds :)
Jag tycker att historielänken på herdehundklubbens hemsida förklarar det bra :)
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik

Tack för länken! Har dock redan läst den. Det är kanske lite därför jag är förvirrad angående hundar som sägs vara vita schäfrar. Hur har de uppkommit och varför fick inte alla som var vita schäfrar vara vit herde från början då herden blev godkänd i sverige?
 
Fast uppfödaren till denna valp i fråga hade kollat höfter och sånt innan hen parade hundarna. Tittar man i "stamtavlan" så hade tidigare generationer också blivit testade. För tydligen har vita schäferhundsklubben också krav på sina uppfödare.

Ja det är givetvis jättebra men är föga imponerad av vita schäferhundklubbens hemsida :banghead: På utställningssidan är helt plötsligt en vit herdehund med på bild :confused:
 
Den reggas väl som schäfer fast med färgfel?
Precis som andra raser ska väl alla valpar reggas, även om de inte har en korrekt färg :)

Det finns säkert en del uppfödare som helt enkelt tar bort felfärgade valpar också. Finns inte valparna finns inte färgfel i linjerna typ... :grin:
De får inte reggas i skk som jag fattade det som. Det är väl därför det finns en klubb utanför för vita schäfrar?

Men självklart ska alla valpar reggas i jordbruksverket. :)
 
Ja det är givetvis jättebra men är föga imponerad av vita schäferhundklubbens hemsida :banghead: På utställningssidan är helt plötsligt en vit herdehund med på bild :confused:

Haha, till och med uppfödaren var missnöjd med hemsidan.
Jag fattar inte ens hur man ser skillnad med vit herde och vit schäfer. :D Tycker de ser likadan ut. Men då är valpen alltså en felfärgad schäfer?
 
Tack för länken! Har dock redan läst den. Det är kanske lite därför jag är förvirrad angående hundar som sägs vara vita schäfrar. Hur har de uppkommit och varför fick inte alla som var vita schäfrar vara vit herde från början då herden blev godkänd i sverige?

Vit herdehund och schäfer är ju inte samma ras med olika färg :)
En vit, schäferliknande hund som inte är reggad i skk som felfärgad schäfer (obs, är inte säker på att de ens får reggas, även om de borde få det i mitt tycke, men det har @Voff koll på) eller som vit herdehund kan ju vara en korsning mellan precis vad som helst egentligen. Därför kan man ju inte regga dem som en ras bara för att de ser ut som den.

Jag är inte insatt i Vshk, men det skulle ju rent krasst lika gärna kunna vara en klubb i stil med cockerpoo-klubben :p
 
De får inte reggas i skk som jag fattade det som. Det är väl därför det finns en klubb utanför för vita schäfrar?

Men självklart ska alla valpar reggas i jordbruksverket. :)

Såg nu i SKK:s regler att det mycket riktigt är registreringsförbud för vit avkomma samt för avkommor efter vita föräldrar.
Märkligt tycker jag, personligen känns det som att de borde reggas som felfärgade och beläggas med avelsförbud. Ett X helt enkelt: ej standardenlig färg.
 
Om jag inte har helt fel;
Vita valpar kan födas i en kull mellan två SKK-reggade schäfrar. Alla valpar reggas i SKK, utom de vita. Schäfer är enda rasen där man gör så, i andra raser reggas felfärgade valpar också.

Vit herdehund är en helt annan ras.

Valpen som din bekant har köpt är en ren o skär blandras, och så även föräldrarna till den alltså. Klubben för rasen är.. Tja, en påhittad klubb ;)
 
Om jag inte har helt fel;
Vita valpar kan födas i en kull mellan två SKK-reggade schäfrar. Alla valpar reggas i SKK, utom de vita. Schäfer är enda rasen där man gör så, i andra raser reggas felfärgade valpar också.

Vit herdehund är en helt annan ras.

Valpen som din bekant har köpt är en ren o skär blandras, och så även föräldrarna till den alltså. Klubben för rasen är.. Tja, en påhittad klubb ;)

Låter lite märkligt att de inte måste registrerar även de felfärgade när man måste det i alla andra raser? Nu kan jag ingenting om just schäfer men skk är ju för att alla hundar med känd stamtavla ska reggas. Finns detta nerskrivet någonstans eller är det något som uppfödaren bara gör?
 
Låter lite märkligt att de inte måste registrerar även de felfärgade när man måste det i alla andra raser? Nu kan jag ingenting om just schäfer men skk är ju för att alla hundar med känd stamtavla ska reggas. Finns detta nerskrivet någonstans eller är det något som uppfödaren bara gör?

Det står i SKKs registreringsregler, jag kollade nyss :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 208
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 247
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp