Vitamin A i morot

Habina

Trådstartare
Jag försöker få ihop siffrorna i mitt huvud, men lyckas inte.

Enligt matkalkyl.se ska 100 g morot innehålla 862 ug A-vitamin. Dvs 1 kg innehåller 8620 ug. 1 ug motsvarar 40 IE enligt lite googling, vilket alltså skulle betyda att 1 kg morot innehåller 344800 IE.

Om mitt sto har behov av 30000 IE A-vitamin, så skulle det alltså räcka att ge henne 1 hg morot? Eller missar jag något helt vitalt nu?

För det blir ju mycket billigare än att trycka i henne 40 g Krafft Vitamin Multi?

Hjälp en hysterisk-dräktig-sto-ägare!
 
Jag blev nyfiken och googlade. Morötter innehåller inte a-vitamin, däremot betakaroten som kan omvandlas till a-vitamin.
 
Har du läst den här rapporten?
https://stud.epsilon.slu.se/4170/1/robertsson_c_120504.pdf
Bla står detta
"Hästar är relativt ineffektiva på att konvertera betakaroten till vitamin A och till
exempel andra djurslag som råttor har en mycket mer effektiv omvandling (Saastamoinen &
Harris, 2008). Från 1 mg betakaroten är slutprodukten vitamin A 300-555 IE."

Jag inser att jag nog är en dålig hästägare. Tänkte inte ens tanke på A-vitamin när min märr var dräktig, iof fick hon nog runt 1 kg morötter/dag hela vintern men det av andra orsaker (bortskämd).
 
Har du läst den här rapporten?
https://stud.epsilon.slu.se/4170/1/robertsson_c_120504.pdf
Bla står detta
"Hästar är relativt ineffektiva på att konvertera betakaroten till vitamin A och till
exempel andra djurslag som råttor har en mycket mer effektiv omvandling (Saastamoinen &
Harris, 2008). Från 1 mg betakaroten är slutprodukten vitamin A 300-555 IE."

Jag inser att jag nog är en dålig hästägare. Tänkte inte ens tanke på A-vitamin när min märr var dräktig, iof fick hon nog runt 1 kg morötter/dag hela vintern men det av andra orsaker (bortskämd).

Ska genast läsa! D-vitamin får hon från ljuset och E-vitamin från SeloE, men just A-vitamin brukar det vara dåligt av i hösilage.

Jag är kanske inte en dålig hästägare (det tror jag inte att du är heller), men jag är helt hysterisk över allt som kan gå fel, så jag försöker minimera alla slags risker. :crazy:
 
Jag fick sån ångest efter läsning så det får nog bli dyr vitaminhink ändå. :arghh:
 
Ska genast läsa! D-vitamin får hon från ljuset och E-vitamin från SeloE, men just A-vitamin brukar det vara dåligt av i hösilage.

Jag är kanske inte en dålig hästägare (det tror jag inte att du är heller), men jag är helt hysterisk över allt som kan gå fel, så jag försöker minimera alla slags risker. :crazy:
När jag väntade föl så var jag nog rätt avslappnad. Kollade att näringsinnehållet i fodret var bra och sen var jag nöjd med det. Att räkna på småmängder av vitaminer när det finns närvarande i grovfoder och annat de äter kändes för mig som total gissning iom att jag inte har någon baslinje att utgå ifrån. Var och en måste ju dock lösa sin oro på sitt sätt :)
Min fick alltså silage, morötter, lite proteintillskott och mineraler. Det verkade funka bra.
 
När jag väntade föl så var jag nog rätt avslappnad. Kollade att näringsinnehållet i fodret var bra och sen var jag nöjd med det. Att räkna på småmängder av vitaminer när det finns närvarande i grovfoder och annat de äter kändes för mig som total gissning iom att jag inte har någon baslinje att utgå ifrån. Var och en måste ju dock lösa sin oro på sitt sätt :)
Min fick alltså silage, morötter, lite proteintillskott och mineraler. Det verkade funka bra.

Kruxet där är ju att jag inte ens vet näringsinnehållet i hösilaget.

Med vår historik kommer jag aldrig kunna vara avslappnad, men det var jag förberedd på när jag valde att betäcka.
 
Kruxet där är ju att jag inte ens vet näringsinnehållet i hösilaget.

Med vår historik kommer jag aldrig kunna vara avslappnad, men det var jag förberedd på när jag valde att betäcka.
Det löser du ju enkelt genom att ta en analys. Det blir lite vanskligt att fodra i blindo om du är så orolig för fölet.
 
Kruxet där är ju att jag inte ens vet näringsinnehållet i hösilaget.

Med vår historik kommer jag aldrig kunna vara avslappnad, men det var jag förberedd på när jag valde att betäcka.
Hästen omvandlar en del vitaminer själv, tex Betakaroten till A-vitamin, det gör att den typen av A-vitamin inte är farlig.
däremot behöver du ta analys, det är väldigt viktigt att Kalcium/fosforkvoten är rätt och att stoet får i sig det hon behöver sista tre månaderna av dräktigheten och under digivningen annars kan fölet få bristsjukdomar. Även sedan när fölet växer upp är det viktigt med micro- och macromineraler, rätt energi och proteininnehåll.
 
Det löser du ju enkelt genom att ta en analys. Det blir lite vanskligt att fodra i blindo om du är så orolig för fölet.

Jag skickade in en analys som tyvärr hann mögla. Nu är det ingen mening då vi har 1-2 balar kvar bara innan vi börjar fodra med annat hösilage.
 
Hästen omvandlar en del vitaminer själv, tex Betakaroten till A-vitamin, det gör att den typen av A-vitamin inte är farlig.
däremot behöver du ta analys, det är väldigt viktigt att Kalcium/fosforkvoten är rätt och att stoet får i sig det hon behöver sista tre månaderna av dräktigheten och under digivningen annars kan fölet få bristsjukdomar. Även sedan när fölet växer upp är det viktigt med micro- och macromineraler, rätt energi och proteininnehåll.

Hon har ett analyserat foder när hon går in i högdräktighet.
 
Har funderat sen jag läste denna tråd, är det vanligt att tillsätta vitaminer? Förutom e och ev b… När jag kollar foderstaten så har min tillräckligt med a-vitamin genom lite müsli och mineraler. Nu blir jag osäker om jag tänker fel…
 
I vanliga fall brukar jag inte börja med vitamintilskott förens på senvintern, men jag är aningens mera nojjig i år iom att mitt ena föl föddes med en medfött defekt i våras.... (gissar det beror på medicinering av stoet under dräktigheten, men vet ju inte säkert). Nu är förvisso mina ston lakterande i tillägg till att det ena är dräktigt, så de behöver ju även extra pga det.

Ger inget kraftforder, men hö med mineralanalys, full dos multivitaminer/mineraler, extra selen/e-vitamin och extra koppar. Förra året fick vi även ge extra kalcium, men den kvoten är bra i år.
Har aldrig tänkt att man skulle behöva extra av just A-vitamin, snarare D iom att vi bor långt nord och det snart är vinter... (men det ska ju finnas i soltorrkat grovfoder, iaf i teorin)
 
Har funderat sen jag läste denna tråd, är det vanligt att tillsätta vitaminer? Förutom e och ev b… När jag kollar foderstaten så har min tillräckligt med a-vitamin genom lite müsli och mineraler. Nu blir jag osäker om jag tänker fel…
En del ger väl ngn form av multivitamintillskott.
De mineraler jag ger är vitaminberikade och det ska ju finnas en del i hösilage också så själv ger jag inget extra.
 
En del ger väl ngn form av multivitamintillskott.
De mineraler jag ger är vitaminberikade och det ska ju finnas en del i hösilage också så själv ger jag inget extra.

Det svåra är ju att veta om det är tillräckligt, eftersom hösilage inte finns att få med vitaminanalys.

Jag räknade på prov med noll innehåll i allt foder hästen får (förutom seloE där innehållet förhoppningsvis stämmer) och då skulle hon ha en dl krafft multi varje dag. Det känns dyrt och lite onödigt om hon faktiskt får i sig vitaminer via grovfodret, men svårt att veta om man ska våga chansa.
 
Det svåra är ju att veta om det är tillräckligt, eftersom hösilage inte finns att få med vitaminanalys.

Jag räknade på prov med noll innehåll i allt foder hästen får (förutom seloE där innehållet förhoppningsvis stämmer) och då skulle hon ha en dl krafft multi varje dag. Det känns dyrt och lite onödigt om hon faktiskt får i sig vitaminer via grovfodret, men svårt att veta om man ska våga chansa.
Jag skulle inte chansa på grovfodret, det är ju lite oklart hur länge vitaminerna lagras där. Men för min del är det en icke-fråga eftersom jag behöver ge mineraler och där finns det även vitaminer. Dock viktigt att hålla koll på bäst-före eftersom vitamininnehållet börjar sjunka sen.
Ger du inga blandade mineraler? Eller de kanske inte innehåller vitaminer också?

Om det finns uppgivet vitamininnehåll i kraftfoder osv kan du nog lita på det, sålänge datumet inte passerat.
 
Jag skulle inte chansa på grovfodret, det är ju lite oklart hur länge vitaminerna lagras där. Men för min del är det en icke-fråga eftersom jag behöver ge mineraler och där finns det även vitaminer. Dock viktigt att hålla koll på bäst-före eftersom vitamininnehållet börjar sjunka sen.
Ger du inga blandade mineraler? Eller de kanske inte innehåller vitaminer också?

Om det finns uppgivet vitamininnehåll i kraftfoder osv kan du nog lita på det, sålänge datumet inte passerat.

Nä, jag ger Forage Plus, så inga vitaminer där.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 682
Senast: MalanMjöl
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 844
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 431
Senast: snorp
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp