Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Ja, de gångerna var jag väl inte som allra stoltast över honom kan vi väl säga... :angel::rage:
Mirakulöst nog: Ja.
Har (lika mirakulöst nog) bara ramlat av honom 1 gång - När en skentur tog tvärnit in i ett staket....
Jag blir rädd bara jag läser om det. (Jag ÄR alltså rädd, så till den grad att jag sålde hästen och slutade rida. Så att föreställa mig att sitta kvar under en serie bockningar ... :crazy:)
 
Sedan jag mitt under skritt på långa tyglar trillade av en av ridskolans lugnaste hästar (som alltså blev rädd för något och fullkomligen exploderade) och fick en fraktur i ryggen trots säkerhetsväst rider jag aldrig utan väst, oavsett häst och aktivitet. Personalen på akuten sa att jag med största sannolikhet hade haft betydligt värre skador utan västen.

Jag har en gammal Racesafe-väst och den stör mig inte alls, förutom när det är supervarmt ute. Det är dock sällan som jag rider i temperaturer över 20 grader. Jag har ridit utan väst en enda gång sedan olyckan, när det var dags för dressyrträning i ett 27 grader varmt ridhus, och upplevde inte att jag red så fantastiskt mycket bättre utan väst faktiskt så jag tror absolut att det där är mycket av en vanesak.

Hade jag haft egen häst och ridit oftare hade jag kanske slarvat mer, men som det är nu känns det bara dumt att inte använda alla skydd som finns tillgängliga när jag nu utövar en så pass farlig sport.
 
Jag kom precis på min värsta avramling också var i skritt på lång tygel i ett ridhus. Jag gick aldrig till läkaren för jag är så korkad, men det var väldigt nära att de ringde ambulans för jäklar vilken smärta det var i ryggen, den satt i länge och sen dess har jag varit grymt stel i ländryggen. Revbenen fick också en smäll och gjorde helt fruktansvärt ont.

Såå jag kanske borde införskaffa en ny, smidig väst att ha när jag rider ut! Hästen är jäkligt feg och vänder gärna på en femöring för att dra iväg i sken och förr eller senare kommer jag inte hänga med..
 
Knepigt. Men är stel ”kall” men inte så kall. I kyla däremot, om man har den i bilen en kall dag - då får man inte ens på sig den. Men i rumstemp inga problem.

Den ligger ju oftast i en hyfsat kall bil på väg till träning och tävling. Mina ”sidostycken” är alltid ihopvikta på nåt sätt och måste bändas upp med våld. :mad:

Men när den väl är uppvärmd stör den mig inte, förutom skavsår på insidan av överarmarna mot kardborren. 🙄 *känslig*
 
Tycker många skriver att väst användas för vissa aktiviteter och andra för att dom bara ägnar sig åt vissa saker så väst inte behövs.

Dom avtrillinigar som kunde gått riktigt illa för mig har hänt utan hinder/bommar och utan att hästen har bockat/kastatsig/dragit, ena gången var i ridhus och troligen fick hästen en nerv i kläm (vet eller osteopat hittade inget fel) när hästen i galopp stöp ner på bogarna och gjorde en kullerbytta.
 
Tycker många skriver att väst användas för vissa aktiviteter och andra för att dom bara ägnar sig åt vissa saker så väst inte behövs.

Dom avtrillinigar som kunde gått riktigt illa för mig har hänt utan hinder/bommar och utan att hästen har bockat/kastatsig/dragit, ena gången var i ridhus och troligen fick hästen en nerv i kläm (vet eller osteopat hittade inget fel) när hästen i galopp stöp ner på bogarna och gjorde en kullerbytta.
Ja, jag tycker inte heller att det där argumentet håller riktigt. Samma med "men min häst gör ändå aldrig något". Hästen jag trillade av var (och är fortfarande) ridklubbens främsta handikappsridningshäst och går alltså med gravt handikappade barn och vuxna fyra dagar i veckan eftersom han är så lugn och snäll. Och en av mina medryttarhästar just nu är totalt bombsäker 360 dagar om året, men ungefär 5 dagar om året får han tokspel och då har man inte en chans. Eftersom man aldrig vet när en av de där 5 dagarna inträffar skulle jag aldrig sätta mig på honom utan säkerhetsväst.
 
Jag har väst när jag rider ut, har westernsadel och kan ibland noja över att fastna i hornet, men känns bättre med västen på ändå :)
 
Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och aldrig plockar fram den igen 1 januari det år de fyller 19 (dvs då de är gamla nog att komma ifrån västkravet). Ju äldre och duktigare man blir, desto mindre använder man västen. Tyå att små nybörjarbarn har alltid väst, 12-åringar som får egen ponny har väst vid hoppning och uteritt men inte dressyr, 16-åringar som tävlat några år har bara väst på tävling, aldrig annars. Trenden är tydlig, iallafall häromkring.

Funderar vidare på det här och undrar, VARFÖR är det så? Många känner sig smidigare utan väst, men om man ridit med väst sedan man började, är man då inte van? Liksom, lyckas man rida stora klasser på ponny (i säkerhetsväst) med bra resultat borde man ju kunna göra det som 19-åring också?
Och varför rider så få vuxna med säkerhetsväst? Tittar man på lite större klasser förekommer det så gott som aldrig, lokalt är det nån enstaka vuxen ryttare som har väst.

Nyfiken på vad det är som gör säkerhetsvästen så mycket mindre självklar än hjälmen? Och på hur det ser ut hos alla andra, upplever ni det lika som mig eller är det fler vuxna som rider och tävlar med väst hos er? (Alltså i ffa hoppning, i dressyr gör väl just ingen det och i fälttävlan måste ju alla)
Använder alltid väst när jag rider hopplektioner (åkte av med en väst ock klarade mig med blåmärken, utan hade jag haft revbensfrakturer). Dressyr och markarbete rider jag utan, mest pga att jag känner mig låst och stel med väst men tror de handlar om vana och passform egentligen.
 
Den ligger ju oftast i en hyfsat kall bil på väg till träning och tävling. Mina ”sidostycken” är alltid ihopvikta på nåt sätt och måste bändas upp med våld. :mad:

Men när den väl är uppvärmd stör den mig inte, förutom skavsår på insidan av överarmarna mot kardborren. 🙄 *känslig*

Mina sidostycken böjer sig också helt hopplöst.
 
Senaste åren har jag även en airbag-väst, där har jag fått rejält ont i revbenen en gång av kraften när den blåste upp sig, men den är en livräddare vid svåra fall i terrängen

Det är inte av infästningen där patronen sitter då? Hörde detta från något annat håll att någon hade skadat sig av den pga något jag inte minns nu 😂
 
Ja, jag tycker inte heller att det där argumentet håller riktigt. Samma med "men min häst gör ändå aldrig något". Hästen jag trillade av var (och är fortfarande) ridklubbens främsta handikappsridningshäst och går alltså med gravt handikappade barn och vuxna fyra dagar i veckan eftersom han är så lugn och snäll. Och en av mina medryttarhästar just nu är totalt bombsäker 360 dagar om året, men ungefär 5 dagar om året får han tokspel och då har man inte en chans. Eftersom man aldrig vet när en av de där 5 dagarna inträffar skulle jag aldrig sätta mig på honom utan säkerhetsväst.
Jag tänker att det är en riskavvägningsfråga. Man KAN ramla av illa även på en snäll häst i skritt, men risken att det ska hända ökar markant om man slänger in hinder i ekvationen. Jag tror också att sannolikheten att västen ska göra stor skillnad ökar om det finns bommar, stenar och liknande att landa på. Landar man platt i spånet upplever jag inte att den tryckutjämnande förmågan gör så stor skillnad.
Ska man vara SÄKER borde man väl inte sätta sig på ett 500 kg reaktiv flyktdjur över huvud taget.
 
Alltså min ena häst gör massor.. Bockar, flyger i luften slänger sig, tvärvänder och visst.. Jag ramlar av någon enstaka gång om året, nu sist när han hoppade 1m över en bom och sedan bockade och tvärvände i landningen två ggr. Men jag är sällan oförberedd men jag rider alltid med halsring.
Fattar inte att dom inte kan göra en bekväm väst som inte är ivägen för allt hela tiden.

Fanns någon bolotelli eller vad den nu hette som är level 3 och sydd med bröst och allt, undrar om den kan vara bekväm?
 
Tycker många skriver att väst användas för vissa aktiviteter och andra för att dom bara ägnar sig åt vissa saker så väst inte behövs.

Dom avtrillinigar som kunde gått riktigt illa för mig har hänt utan hinder/bommar och utan att hästen har bockat/kastatsig/dragit, ena gången var i ridhus och troligen fick hästen en nerv i kläm (vet eller osteopat hittade inget fel) när hästen i galopp stöp ner på bogarna och gjorde en kullerbytta.

Egentligen håller jag med, samtidigt som samtliga av mina (potentiellt) värsta avramlingar har varit i samband med hoppning. Har aldrig (peppar peppar) ramlat av illa vid uteritt. Risken att mina hästar skulle göra något som skulle orsaka en allvarlig avramling vid uteritt känns väldigt mycket mindre än risken att jag ska flyga av i samband med (mer avancerad) hoppning.

Samtidigt blir jag skitirriterad på mig själv för att jag resonerar såhär, och känner mig som en hycklare när jag t.ex. haft medryttare på ponnyn och sagt att de ska använda säkerhetsväst, för att sedan själv inte använda det om vi rider ut tillsammans :o Hur dum kan man vara liksom?! :crazy:
Och jag vet inte ens varför jag inte använder den oftare även i "vanlig ridning". Har ingen vinterjacka som västen passar under, men många av årets ridpass sker ju utan vinterjacka...
 
Jag köper alla mina kläder så det passar att ha säkerhetsväst under, förutom t-shirts. Det är liksom inget bra argument (för mig) med "kläderna passar inte".
Har för mig att jag sett statistik på att flest avramlingar sker i skritt också..
 
Jag köper alla mina kläder så det passar att ha säkerhetsväst under, förutom t-shirts. Det är liksom inget bra argument (för mig) med "kläderna passar inte".
Har för mig att jag sett statistik på att flest avramlingar sker i skritt också..
Men är innebär inte det att du får ha olika uppsättningar kläder för tex stalljobb/arbete från marken och ridning?
Jag hade nog fått gå upp två storlekar för att få plats med väst under jackan nämligen.
 
Men är innebär inte det att du får ha olika uppsättningar kläder för tex stalljobb/arbete från marken och ridning?
Jag hade nog fått gå upp två storlekar för att få plats med väst under jackan nämligen.

Det är nog väldigt olika. Jag får plats med väst under de flesta av mina, men kan bli lite tight. Går jag upp en storlek ryms västen med råge. Så har en vinterjacka som är en storlek större men övrigt är normalt. Inkl uhip-kappan. Västen får plats under men den har ju lite lösare passform kappan

Så skiljer sig nog jättemycket från person till person
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 139
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp