Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och aldrig plockar fram den igen 1 januari det år de fyller 19 (dvs då de är gamla nog att komma ifrån västkravet). Ju äldre och duktigare man blir, desto mindre använder man västen. Tyå att små nybörjarbarn har alltid väst, 12-åringar som får egen ponny har väst vid hoppning och uteritt men inte dressyr, 16-åringar som tävlat några år har bara väst på tävling, aldrig annars. Trenden är tydlig, iallafall häromkring.

Funderar vidare på det här och undrar, VARFÖR är det så? Många känner sig smidigare utan väst, men om man ridit med väst sedan man började, är man då inte van? Liksom, lyckas man rida stora klasser på ponny (i säkerhetsväst) med bra resultat borde man ju kunna göra det som 19-åring också?
Och varför rider så få vuxna med säkerhetsväst? Tittar man på lite större klasser förekommer det så gott som aldrig, lokalt är det nån enstaka vuxen ryttare som har väst.

Nyfiken på vad det är som gör säkerhetsvästen så mycket mindre självklar än hjälmen? Och på hur det ser ut hos alla andra, upplever ni det lika som mig eller är det fler vuxna som rider och tävlar med väst hos er? (Alltså i ffa hoppning, i dressyr gör väl just ingen det och i fälttävlan måste ju alla)

Jag rider med hjälm och utan väst.
Jag började rida för drygt 40 år sedan - då fanns inte väst.
Jag äger två västar, som jag har för maratonkörning.
Jag känner mig inte bekväm i väst - ännu klumpigare än annars. Det är klart att det säkert finns smidigare västar än dem jag har, men jag har inte upplevt behovet.
Så i mitt fall: ålder och ohejdad vana, kanske.

Jag har en medryttare som är 15 år gammal. Hon använder väst vid all ridning.
 
Använder inte väst. Känner mig osmidig och låst, jag vill kunna vara kvick i rörelsen vid behov i sadeln.

Nuförtiden är ju västarna mindre och smidigare än när jag var yngre då de bestod av en tjock platta fram och en tjock platta bak och kardborreknäppning på magen, men jag har aldrig lärt mig att rida med dem.
 
Använde i princip bara väst på ridskolans hopplektioner och blåbärshoppningar. Annars har jag aldrig använt det.
Vid minst 2 tillfällen när jag haft väst vid avramling, har också skadorna blivit allvarligare än om jag inte hade haft väst. (Not: Detta var alltså 00-talets klumpiga hårda västar, före Racesafe:s tid!)
Med tanke på att jag sedan många år nu, bara rider ut i skritt och trav, hoppar max 50 cm och ofta då bara enstaka cavaletter samt resten av tiden rider dressyr inom 4 staket/väggar eller tömkör, ser jag faktiskt inget behov av att använda väst.

Jag är jättenyfiken!
Vad är skälet till att uteritter endast sker i skritt och trav?
att du inte hoppar högt har jag väldigt stor förståelse för även om jag lägger upp bommarna aningen mer än det du beskriver.
 
Jag hade aldrig säkerhetsväst som barn eller ungdom, det fanns liksom inte.
Köpte en som vuxen (30+) efter att min unghäst stegrade och välte över mig.
Jag har den alltid vid hoppning och terränghoppning. Har ramlat av väldigt många gånger, och västen dämpar fallet bra!

Senaste åren har jag även en airbag-väst, där har jag fått rejält ont i revbenen en gång av kraften när den blåste upp sig, men den är en livräddare vid svåra fall i terrängen.

Ibland har jag även haft väst vid uteritt och galoppjobb. Hästen behöver ju inte göra nåt fel, den kan ju råka snubbla och man slår halvt ihjäl sig.
 
Jag har en väst som enbart används vid terränghoppning eller i andra situationer där man måste. En hjälm hindrar mig inte i mina rörelser vilket jag tycker att västen gör på ett sätt som både jag och hästen upplever som störande. Hade ofta väst som yngre men vande mig aldrig då heller och tycker inte alls ”moderna” västar är speciellt mycket bättre utan det blir klumpigt. Kanske att jag skaffar en uppblåsbar om jag känner att behovet finns men måste nog erkänna att om jag skaffar en häst som regelbundet försöker skicka av mig så är jag för bekväm nuförtiden för att den skulle bli speciellt långvarig.
 
Nu var det ett tag sedan jag red men mina västar jag haft genom åren har räddat mig från mycket. Har landat på rygg över en stock vid terränghoppning så jag blev hängande, haft en häst som stått och trampat på mig (bekvämt var det inte men det kändes ju att hovens tryck fördelades över större del av bröstkorgen), fått en och annan rejäl flygtur med riktiga smällar över ryggen, landat på stenar osv.

Mina barn rider också alltid med väst och så lär vi fortsätta. Börjar jag rida igen ska jag hitta en som följer min kropp bra och som går lätt att ställa in. Jag har ju fördelen att ha ganska mycket former så det borde inte vara några problem att ställa in en väst så den sitter där den ska. Om det blir en racesafe eller en annan sort får vi se.
 
Jag är jättenyfiken!
Vad är skälet till att uteritter endast sker i skritt och trav?
att du inte hoppar högt har jag väldigt stor förståelse för även om jag lägger upp bommarna aningen mer än det du beskriver.

Alltså visst, det händer väl att jag tar 1-5 språng galopp ute, men det räknar jag knappt som galopp :p
H.H är i grunden ett väldigt pigg häst, oavsett situation etc. Därtill är han gammal FT-häst. Om han är väldigt pigg i vanliga fall på typ banan, blir han väldigt pigg ute, för att uttrycka det milt. Väldigt pigg och väldigt stark. Därtill är han såpass känslig i munnen att skarpare bett inte funkar (t.om. kimblewick fäst i övre små hålen blir på tok för skarpt!). Jag vågar helt enkelt inte mer än enstaka små fattningar på sin höjd, av risk för att helt enkelt inte få stopp på honom. Det här "galoppera på fältet", "galoppera 100-1000 m på bredare skogsväg" finns liksom inte ens i mitt huvudet. Det skulle vara totalt vansinne.

Att jag sedan inte hoppar beror delvis på samma sak, framförallt varför jag inte hoppar banor. Han blir tok-stark då med, samtidigt som han är känslig i munnen och inte speciellt ärlig på hinder.... Delvis är det också för att han faktiskt har konstaterad artros i ena bakkotan, och då förvisso får hoppa upp t.om. LD (ca. 90 cm?) enligt veterinär, men ändå inte ska hoppas regelbundet. Sen är jag ju trots allt inte särskilt intresserad av hoppning helt enkelt.
 
Alltså visst, det händer väl att jag tar 1-5 språng galopp ute, men det räknar jag knappt som galopp :p
H.H är i grunden ett väldigt pigg häst, oavsett situation etc. Därtill är han gammal FT-häst. Om han är väldigt pigg i vanliga fall på typ banan, blir han väldigt pigg ute, för att uttrycka det milt. Väldigt pigg och väldigt stark. Därtill är han såpass känslig i munnen att skarpare bett inte funkar (t.om. kimblewick fäst i övre små hålen blir på tok för skarpt!). Jag vågar helt enkelt inte mer än enstaka små fattningar på sin höjd, av risk för att helt enkelt inte få stopp på honom. Det här "galoppera på fältet", "galoppera 100-1000 m på bredare skogsväg" finns liksom inte ens i mitt huvudet. Det skulle vara totalt vansinne.

Att jag sedan inte hoppar beror delvis på samma sak, framförallt varför jag inte hoppar banor. Han blir tok-stark då med, samtidigt som han är känslig i munnen och inte speciellt ärlig på hinder.... Delvis är det också för att han faktiskt har konstaterad artros i ena bakkotan, och då förvisso får hoppa upp t.om. LD (ca. 90 cm?) enligt veterinär, men ändå inte ska hoppas regelbundet. Sen är jag ju trots allt inte särskilt intresserad av hoppning helt enkelt.
De där små fattningarna med 1-5 galoppsteg låter för mig som ett sätt att bygga upp explosivitet i honom. Bättre att låta honom springa sig lite trött, vilket han förmodligen skulle göra rätt snart om ni bara rider på bana annars. (Sagt med reservation för om han tokbockar i galopp under ryttare, då skulle inte jag heller våga)
 
Gah, min är så stel att den inte går att knäppa förrän efter 15 minuter sådär. Om jag inte lägger den i bastun först (eller på tävling i somras, det var ungefär som bastun).

Knepigt. Men är stel ”kall” men inte så kall. I kyla däremot, om man har den i bilen en kall dag - då får man inte ens på sig den. Men i rumstemp inga problem.
 
De där små fattningarna med 1-5 galoppsteg låter för mig som ett sätt att bygga upp explosivitet i honom. Bättre att låta honom springa sig lite trött, vilket han förmodligen skulle göra rätt snart om ni bara rider på bana annars. (Sagt med reservation för om han tokbockar i galopp under ryttare, då skulle inte jag heller våga)

Nja. Alltså det han gör "när det spårar ur fullständigt" är att första slänga/kasta nedåt med huvudet i galopp så att man tappar tyglarna. Sedan drar han på ännu mer, när man inte håller i tyglarna. I 80-90% av fallen stannar det där, men det har faktiskt i ett antal fall hänt att han börjat bocka, och då rejält med serier på 10-15 bocksprång på raken, för att sedan skena några meter helt okontrollerat, för att göra dessa bockserier igen osv. osv. Och detta alltså på banor/i ridhus, när han blivit för laddad och pigg. Dessa "totala urspårningarna" med bockningar har trots allt bara hänt en 7-8 gånger under de snart 4 år jag ridit honom, men det, i kombination med att bocka och kasta tyglarna ur händerna ändå händer minst 1-3 gånger/månad, gör att jag inte vågar "släppa iväg" honom ute. Visst, det är väl mycket feghet från min sida, men med tanke på att han blir väldigt pigg och urstark ute, i kombination med hans känsliga mun, tycker jag ändå någonstans att det är lite dumt att chansa. :/
 
Nja. Alltså det han gör "när det spårar ur fullständigt" är att första slänga/kasta nedåt med huvudet i galopp så att man tappar tyglarna. Sedan drar han på ännu mer, när man inte håller i tyglarna. I 80-90% av fallen stannar det där, men det har faktiskt i ett antal fall hänt att han börjat bocka, och då rejält med serier på 10-15 bocksprång på raken, för att sedan skena några meter helt okontrollerat, för att göra dessa bockserier igen osv. osv. Och detta alltså på banor/i ridhus, när han blivit för laddad och pigg. Dessa "totala urspårningarna" med bockningar har trots allt bara hänt en 7-8 gånger under de snart 4 år jag ridit honom, men det, i kombination med att bocka och kasta tyglarna ur händerna ändå händer minst 1-3 gånger/månad, gör att jag inte vågar "släppa iväg" honom ute. Visst, det är väl mycket feghet från min sida, men med tanke på att han blir väldigt pigg och urstark ute, i kombination med hans känsliga mun, tycker jag ändå någonstans att det är lite dumt att chansa. :/
Det blir ju lite OT, men du har inte möjlighet att låta någon annan galoppera av honom ute i skogen emellanåt? Jag är också en fegis och tycker att sånt kan vara guld värt.
 
Nja. Alltså det han gör "när det spårar ur fullständigt" är att första slänga/kasta nedåt med huvudet i galopp så att man tappar tyglarna. Sedan drar han på ännu mer, när man inte håller i tyglarna. I 80-90% av fallen stannar det där, men det har faktiskt i ett antal fall hänt att han börjat bocka, och då rejält med serier på 10-15 bocksprång på raken, för att sedan skena några meter helt okontrollerat, för att göra dessa bockserier igen osv. osv. Och detta alltså på banor/i ridhus, när han blivit för laddad och pigg. Dessa "totala urspårningarna" med bockningar har trots allt bara hänt en 7-8 gånger under de snart 4 år jag ridit honom, men det, i kombination med att bocka och kasta tyglarna ur händerna ändå händer minst 1-3 gånger/månad, gör att jag inte vågar "släppa iväg" honom ute. Visst, det är väl mycket feghet från min sida, men med tanke på att han blir väldigt pigg och urstark ute, i kombination med hans känsliga mun, tycker jag ändå någonstans att det är lite dumt att chansa. :/
Usch, det låter jättejobbigt! Har du suttit kvar 10-15 bocksprång på raken? :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 264
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 738
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp