WE-tråden

Ska rida en PnR i påsk och tänkte rida MsvB-programmet på en hand för att testa. Ska sätta ihop en kür men det känns som stort att göra🙈.
Ja det är verkligen en tröskel. Jag har ritat mina linjer utifrån vad jag tror passar oss och har en ide om musik. Men där har jag fastnat.
 
Ja det är verkligen en tröskel. Jag har ritat mina linjer utifrån vad jag tror passar oss och har en ide om musik. Men där har jag fastnat.
Jo jag har en idé om linjer men det är nog musiken som är svårast. Har idéer förstås men det ska som falla domaren i smak och passa hästen och jag ska tycka om det osv osv😅.
 
Jo jag har en idé om linjer men det är nog musiken som är svårast. Har idéer förstås men det ska som falla domaren i smak och passa hästen och jag ska tycka om det osv osv😅.

Jag tycker att det viktigaste är att det passar ekipaget, inte vad domarens musiksmak är.

Jag såg en Lätt B kür en gång. Det var ett ekipage som hade superläcker musik som verkligen passade hästen. Hästen var en frieser och musiken var Queen, Bon Jovi och liknande. Det passade den hästen såå bra!
 
Jag tycker att det viktigaste är att det passar ekipaget, inte vad domarens musiksmak är.

Jag såg en Lätt B kür en gång. Det var ett ekipage som hade superläcker musik som verkligen passade hästen. Hästen var en frieser och musiken var Queen, Bon Jovi och liknande. Det passade den hästen såå bra!
Jag tycker ju att min häst är en jazz-häst, han rör sig mjukt och coolt liksom. Men visst spelar det in vad domaren tycker om musiken. Fördelen med WE är att musiken bara är ett betyg under allmänt intryck, så det är inte så dominerande. Men jag tycker det jobbigaste är själva hantverket att sätta ihop en musikfil :D
 
Jag tycker att det viktigaste är att det passar ekipaget, inte vad domarens musiksmak är.

Jag såg en Lätt B kür en gång. Det var ett ekipage som hade superläcker musik som verkligen passade hästen. Hästen var en frieser och musiken var Queen, Bon Jovi och liknande. Det passade den hästen såå bra!
Jo men en vill ha så mycket poäng som möjligt för musiken😁. Lutar just nu på att basera den på gamla klassikern Hotel California med Eagles. Den har en bra rytm till skritten och kan nog bli lite häftig med gitarrerna i alla galoppökningar. Och så är det en låt många känner igen.
 
Jo men en vill ha så mycket poäng som möjligt för musiken😁. Lutar just nu på att basera den på gamla klassikern Hotel California med Eagles. Den har en bra rytm till skritten och kan nog bli lite häftig med gitarrerna i alla galoppökningar. Och så är det en låt många känner igen.

Den låten kan jag absolut se passa riktigt bra till en kür!

Jag menade mer att jag tycker att det blir som bäst när musiken passar hästen. Oavsett min personliga musiksmak. Vissa hästar ska ha stillsam klassisk musik och andra rock med mer tryck i. Det beror på hästen. För min del blir det fel när nån rider en häst med en massa power och så spelas stillsam klassisk musik till. En sån häst ska ha musik med mer tryck i. Kan fortfarande vara klassiskt men då, som sagt, med mer tryck i. Den eleganta hästen med mjuka rörelser som dansar sig igenom ett program kan däremot "bära upp" den stillsamma klassiska musiken.

För mig blev det helt fel när Dujardin och Valegro hade latinska rytmer på OS i Rio. Det kändes inte alls som de och matchade inte deras energi alls. För min del. Andra kanske tyckte att det passade jättebra. Eldig latinsk musik passar bättre om man rider en eldig spansk häst än en mjukt dansade Valegro.

Musik jag tycker matchar hästen bra är den musik Kittel hade till Welli. "Isn't she loveley" Stevie Wonder. Det passade Welli så otroligt bra! Glamourdale's Queen-kür passar honom otroligt bra!

Nu ska jag sluta prata om musik. Jag blir lätt lite nördig då...
 
Den låten kan jag absolut se passa riktigt bra till en kür!

Jag menade mer att jag tycker att det blir som bäst när musiken passar hästen. Oavsett min personliga musiksmak. Vissa hästar ska ha stillsam klassisk musik och andra rock med mer tryck i. Det beror på hästen. För min del blir det fel när nån rider en häst med en massa power och så spelas stillsam klassisk musik till. En sån häst ska ha musik med mer tryck i. Kan fortfarande vara klassiskt men då, som sagt, med mer tryck i. Den eleganta hästen med mjuka rörelser som dansar sig igenom ett program kan däremot "bära upp" den stillsamma klassiska musiken.

För mig blev det helt fel när Dujardin och Valegro hade latinska rytmer på OS i Rio. Det kändes inte alls som de och matchade inte deras energi alls. För min del. Andra kanske tyckte att det passade jättebra. Eldig latinsk musik passar bättre om man rider en eldig spansk häst än en mjukt dansade Valegro.

Musik jag tycker matchar hästen bra är den musik Kittel hade till Welli. "Isn't she loveley" Stevie Wonder. Det passade Welli så otroligt bra! Glamourdale's Queen-kür passar honom otroligt bra!

Nu ska jag sluta prata om musik. Jag blir lätt lite nördig då...
Du kan få fundera på några musikförslag till en jazzkatt-lusitano om du vill nörda mer :-)
 
Javisst, jag tränar WE! Här är några tips för att komma igång:

1. Hitta en WE-ridklubb: Börja med att besöka olika klubbar och se vilken som passar dig. Fråga om nybörjarkurser eller prova-på-dagar. Många klubbar har volontärer som kan ge dig en introduktion.

2. Läs på: Det finns många bra böcker och webbsidor om WE. Börja med grunden och lär dig om grenarna, reglerna och ridtekniken.

3. Skaffa rätt utrustning: Du behöver inte dyraste utrustningen i början. Fråga din ridklubb eller en erfaren ryttare om tips.

4. Träna grunden: Att behärska grundläggande ridteknik är avgörande i WE. Öva på balans, sits och kommunikation med hästen.

5. Hitta en mentor: En erfaren WE-ryttare kan ge dig ovärderlig vägledning och stöd.

Kom ihåg: Att lära sig WE tar tid och tålamod. Njut av resan och fokusera på att skapa en god relation till din häst.
Kul att du tränar WE! Vi är några stycken här som är hyfsat etablerade som arrangörer/domare/tävlingsryttare😃. Berätta gärna mer om dig och din häst/hästar, mål osv!
 
Idag och imorgon ska jag rida lite hinder! Har lite träningar också så har en bana framme. Känner mig väldigt pepp att komma igång med hinderträningen nu. På måndag ska jag med Zacke på PnR och rida MsvB på en hand😃.
 
Jag tränade WE för kanske femton år sedan, då det var rätt nytt i Sverige och nu har jag fått för mig att testa lite igen :)
På hemmaplan, kanske ska tilläggas, så jag bygger hinder själv.
 
Jag har också byggt mina hinder själv. :)
Kul!

Hittills har vi kommit halvvägs med tjuren. Tänkte använda hinderstöd till repgrind. Bro har jag byggt liknande tidigare men klurar på räckena bara, och om en lastpall blir för trångt (eller om jag bara ska träna hästen att gå ändå :rofl: )
 
Lekte lite med WE-hinder idag. Det var väldigt länge sen. Inget avancerat, tog fram lans och ring samt övade lite på sidepass.

Det gick ganska bra, men det går fortfarande inte riktigt att trava på enhandsfattning. I tölten går det bra däremot. Behöver jobba lite där men det är så det är med en femgångare 😄

Jag bygger hinder själv med @Blyger, till sommaren kommer jag förhoppningsvis att bli med tjur och jag drömmer om en ordentlig bro men man kommer rätt långt ändå.
 
Det har blivit WE-pass med gubbarna! Igår bara med Dio och jag red på hack för att han haft en allergisk reaktion i ena mungipan. Det var hemskt. Usch alltså, noll känsla. Så byggde lite enkelt ikväll med bara en tunna med lans, två hinderstöd för mugg och två sockerbitar till två tunnor. Satte det på medellinjen så gick det perfekt att rida hinderna i följd vilket jag verkligen gillar att göra. Hade WE-tränset på med vårt trustpelham och det var enormt mycket bättre känsla! Lansen känns väldigt trygg nu och han gjorde jättefina volter i två tunnor. Däremot väldigt svårt med muggen. Både att komma in till en bra halt sen stå still och så ta sig ur utan spänning.

Zacke gick lite fler hinder; slalom, två tunnor, grind, korridor, kanna och full lanslinje. Red allt på en hand och lyckades rida slalomen med byten. Antagligen inte rena, men himmel det är mycket att tänka på😅. Lansen känns bra och jag har äntligen hittat tekniken för att ta den lägre. Styrkan måste bli bättre och jag behöver rida ännu mer på en hand!
20240330_131209.jpg
 
Det gick ganska bra idag! Inte riktigt på topp och det behövs såklart mer träning på en hand. Väldigt roligt ändå att rida på en hand och känna att det faktiskt fungerar! 67% blev det och han ställde upp hela vägen. Senaste starterna i det här programmet har han sagt upp sig i de samlade volterna. Så är nöjd att han tuffade på även om bytena behöver bli bättre generellt.
Screenshot_20240401_162856_Gallery.jpg
 
Lekte lite med WE-hinder idag. Det var väldigt länge sen. Inget avancerat, tog fram lans och ring samt övade lite på sidepass.

Det gick ganska bra, men det går fortfarande inte riktigt att trava på enhandsfattning. I tölten går det bra däremot. Behöver jobba lite där men det är så det är med en femgångare 😄

Jag bygger hinder själv med @Blyger, till sommaren kommer jag förhoppningsvis att bli med tjur och jag drömmer om en ordentlig bro men man kommer rätt långt ändå.
Det finns absolut ingen anledning att jobba med enhandsfattning förrän man är etablerad på msv-nivå och sikta mot svår klass. Det ställer bara till det! Jobba istället på att bli bra på två händer - det är det som avgör hur man lyckas på en hand så småningom.
 
Vi har haft en väldigt trist vinter ridmässigt, och nu när våren är på väg har jag inte riktigt hängt med så jag missar anmälan till det mesta. (det är ju väldigt kul att det blivit sån fart på grenen så man måste vara på hugget för att komma med till både träningar och tävlingar, jag har hållit på i många år och jobbat på att få fart på det - men ändå lite egoistiskt trist när man missar!) Men igår fick jag iaf en återbudstid på en träning, så vi red på hinder för första gången på ett halvår. Jag är jättenöjd! Vi behöver fortsatt jobba på att rida långsammare, men bytena i två tunnor, parallellslalom och byte/vändning i fållan satt som de skule.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 986
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp