WE-tråden

Filmade vår onlineritt för FG igår och det var inte så bra... Har varit lite jobbigt senaste tiden för min lilla hund fick somna in och jag klarar inye tomheten, så mitt i det har det byggts ett litet valpkrypin i stallet och har proppat för att hämta valp idag. I efterhand skulle jag skippat WEn igår men jag är lite enkelspårig så när jag väl gjort en plan har jag svårt att avvika från den..

Fick bygga ensam, tog en timme. Var trött i kroppen när jag red och kunde inte hålla ihop galoppen. Zacke var jättepigg och det är egentligen bara positivt! Nöjd med att vi tog oss igenom parallellslalomen på kortsidan! Alla vänsterbyten satt genom banan också. Sen får jag kortslutning i fållan hur jag ska ta mig in och ur den på ett bra sätt. Rider vilse över mig själv🙄. Lyckades inte ta lansen på första försöket för det gick lite för fort😅.
Visa bifogad fil 132308
Jag tycker det är svårt just att få bra an- och utridningar ur många hinder tex skänkelvinkning över bommar, tunnor, grinden mm… 😕
 
Jag tycker det är svårt just att få bra an- och utridningar ur många hinder tex skänkelvinkning över bommar, tunnor, grinden mm… 😕
Jag håller helt med, men jag tror också att det är en större del i själva uppgiften än vad man tänker på. Det är lätt att man tränar de olika hindren och glömmer att träna transportsträckorna.

Jag red en bana i helgen som var anpassad för många olika klasser. Ibland var det lite snirkliga vägar men med tränarens hjälp hittade vi olika alternativ. Det var nyttigt!
 
Vi har tränat två dagar för Emma Ejeblad och det har varit riktigt roligt och nyttigt! Fick bra hjälp med parallellslalomen och han var på alla byteshjälper även om det blev lite jämfota ibland. Så glad över utvecklingen i parallellslalomen! Sen har fokuset varit att jag måste vara noggranare med övergångarna in i hinderna, tappar onödiga poäng där. Är så lätt att jag har allt fokus på hur jag ska rida själva hindret att jag missar det första som faktiskt är övergången..

Red Smedstorps onlinebana och den var riktigt rolig men svår. En skulle både hoppa med lansen och rida enkelslalomen sen var ringen på böjt spår. Lyckas inte riktigt hålla ihop galoppen på en hand men kunde åtminstone styra slalomen.

Hsr fått bedömningen från FGs online också och det var helt rättvist bedömt på drygt 62%. Jag var så stressad för folk ville in i ridhuset så allt blev lite hastigt. Men 6.5 på parallellslalomen på kortsidan!
 
Jag har också tränat två pass i helgen, toppen att kunna följa upp andra dagen. Vi hade fokus på det som är kärnan för oss just nu - lugn. Vi måste klara av att galoppera långsamt utan att gå upp i energi (och samling). Det är svårt, och när vi lyckas händer det att vi tappar galoppen och hamnar i fyrtaktsgalopp eller tappar galoppen helt. Men det är absolut det här vi måste komma tillrätta med. Vi har en tendens att öka varandras energi exponentiellt för varje hinder. Lyckas vi bara hålla lugnet kan vi ju det mesta, men vi lyckas inte med det och vi hamnar i lite drag- och bromsläge. Det gör ju också att vi får svårt att göra fler hinder i rad på en hand - enstaka hinder går ändå rätt bra. På filmen nedan har jag klippt bort en mängd volter som jag lagt mellan hindren för att ge oss en möjlighet att hitta tillbaka till lugn innan vi rider in i nästa hinder. @Fiorano jag undrar om det här är samma bana som du ridit i FGs utmaning? Jag anmälde aldrig, men såg att flera andra filmade banan.
 
Det var många rätt knepiga vägar, ingen självklar bana på något sätt.
Nej den var inte lätt. Smedstorps gav betydligt mer flyt. Tror att jag kommer använda den mer i träning. Det var 15 hinder och kändes naturlig att rulla på.
 
Nej den var inte lätt. Smedstorps gav betydligt mer flyt. Tror att jag kommer använda den mer i träning. Det var 15 hinder och kändes naturlig att rulla på.
Jättekul att se din ritt på samma bana! Ni har ju massor av kvaliteter, ser toppen ut, många jättefina byten!
 
Jag tycker det var en jättefin runda, värd betydligt mer än 62! Och parallellslalomen var väldigt bra ju! Fick du någon kommentar varför bara 6,5??
Eller har jag blivit blind?
Minns inte helt vad han sa men tror det var bärigheten som drog ner. Sen är det mycket missar som drar ner, felplacerad in i grinden så jag backade första stegen, han var i staketet när vi ryggade klockan, han drog även på att jag cjorde ett enkelt byte när jag tappade bort mig in i fållan. Sa att en inte får bryta transportgångarten. Har dock gjort samma på tävling och tom gjort halt utan kommentar. Sen missade jag att fånga lansen först och så var han för rak i två tunnor. Enda poängen över 6.5 var hindret där vi fick 7.5. Tycker ändå det var rättvist, ser så mycket fel jag gör😅.
 
Minns inte helt vad han sa men tror det var bärigheten som drog ner. Sen är det mycket missar som drar ner, felplacerad in i grinden så jag backade första stegen, han var i staketet när vi ryggade klockan, han drog även på att jag cjorde ett enkelt byte när jag tappade bort mig in i fållan. Sa att en inte får bryta transportgångarten. Har dock gjort samma på tävling och tom gjort halt utan kommentar. Sen missade jag att fånga lansen först och så var han för rak i två tunnor. Enda poängen över 6.5 var hindret där vi fick 7.5. Tycker ändå det var rättvist, ser så mycket fel jag gör😅.
Såklart att man ser fel man gör, jag tycker ändå det var snålt, tyckte det var en jättetrevlig runda!
 
Minns inte helt vad han sa men tror det var bärigheten som drog ner. Sen är det mycket missar som drar ner, felplacerad in i grinden så jag backade första stegen, han var i staketet när vi ryggade klockan, han drog även på att jag cjorde ett enkelt byte när jag tappade bort mig in i fållan. Sa att en inte får bryta transportgångarten. Har dock gjort samma på tävling och tom gjort halt utan kommentar. Sen missade jag att fånga lansen först och så var han för rak i två tunnor. Enda poängen över 6.5 var hindret där vi fick 7.5. Tycker ändå det var rättvist, ser så mycket fel jag gör😅.
Rundan är ju jättefin, det är lite orutin-missar mest! Men sånt går över.
 
Det ska börjas i tid. Han går ju fram och på överallt så bron var ingen fara. Just nu "vilar" han och vi håller till i ridhuset en hel del. Å ibland står det WE hinder framme som tur är! 😍🙌

20231206_192046.jpg
 
Fick poängen för Smedstorps onlinebana och det blev 69.5%😍! Nästa helg filmar vi för FG delcup 2. Är verkligen guld med dessa onlinetävlingar då det blir ordentligt med banridning. Är så lätt att bara rida enskilda hinder och inte sätta ihop bana. Det ökar verkligen svårigheten..
 
Idag följde vi med som stöd för en annan häst som inte kan vara själv. Vi testade oss på vad jag tror heter sidepass när man ska flytta åt sidan över en bom. Halle fatta nada först men efter några försök så förstod han och kunde göra det där plätt lätt. :love:

Sen så gick vi runt tunnorna och tillsist så kunde jag longera honom runt och igenom tunnorna. Alltså så grym pålle. Vi lär oss sakta men säkert. Om nån månad ska han sättas igång med ryttare på ryggen igen. Då har han fått vila i nästan 2,5 månad för ryggens och kroppens skull då han bara är 4 år. ❤️
Screenshot_20231212_215031_Gallery.jpg
 
Har ridit lite WE med båda hästarna idag. Eller egentligen, det är ju dressyr med WE😅. Byggde en enkelslalom och med Zacke var målet att rida den fint på en hand. Tänk att det hjälpte när jag lyfte blicken😁. Jobbade även med enhandsridningen och använde slalomen för att lägga volter runt konorna. Lyckades även göra ganska hyfsade skrittpiruetter och serpentiner med byten på en hand. Vill verkligen starta svår klass nästa år!!

Dio fick gå en liten enkelslalom i galopp och känna på lansen för första gången sen i somras. Han blev sååå pepp🤩.
 
Filmat delcup 2 idag och är väldigt nöjd med vissa delar. Definitivt en utmaning att rygga i mönster och är verkligen supernöjd med Zacke i både korridoren och muggen. Tänk att vi för ett par år sen fick mellan 0-3 på alla våra ryggningar😅. Tre tunnor ska jobbas på för jag har svårt att hitta bra väg igenom och då blir bytena därefter. Ska sätta en tejpbit på lansen också så jag har en bättre punkt att sikta på. Återigen är det galet nyttigt att rida bana, det är verkligen SÅ svårt att få till varje moment!

 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 259
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
788
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 941
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp