WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Vad bra, då vet jag att vi förhoppningsvis kan lösa det iaf om det dyker upp på tävling! Kan man få lika höga poäng på båda eller är det ändå mer rätt att blockera öppningen?
Det finns inget utralat att det ena ger mer än det andra. (Men i wes anda känns det förstås rätt att blocka, men står varken i nat eller i ternat regler att det ska ge bättre betyg)

IMG_6372.webp

Andra träningen för oss. Snäll och modig.🩷

Nu börjar finslipet på hinder inför SM.. Räknar med hög svårighetsgrad på banan naturligtvis så har tagit fram trägrinden och så jobbade vi lite med rygga mönster ikväll. Ska jobba ryggningen i två tunnor också för det lär vara med. Tycker det svåraste är att bibehålla bra eftergift i ryggningarna. Zacke tycker ryggning är rätt jobbigt så det blir lite stretigt.

Har även lagt in en tävlingsansökan här hemma i juli vilket blir träningstillfälke för vårt kvalade lag till lag-SM och en liten chans att kvala Dio dit också. Bara han håller sig lugn bör det gå för han är egentligen sypersäker i alla hinder. Red igenom trägrinden med honom också ikväll och han var så duktig. Är så glad att vara igång med honom igen!

Tävling igen på lördag! En del "nya" hinder som vi inte ridit på tävling innan: sidvärts över bom, grind baklänges och lanslinjen på böjt spår. Parallellslalom med skritt i varannan båge har vi inte gjort innan heller.

Hon har ju varit lite väl taggad på tidigare tävlingar så tänkte rida lite mer ordentligt innan nu, idag tänkte jag rasta henne ordentligt och hoppa i ena hagen där vi har lite små stövlar, och imorgon blir det att bygga om grinden till rep igen och träna det + bom. Ev lite med lansen också.

Tävling igen på lördag! En del "nya" hinder som vi inte ridit på tävling innan: sidvärts över bom, grind baklänges och lanslinjen på böjt spår. Parallellslalom med skritt i varannan båge har vi inte gjort innan heller.

Hon har ju varit lite väl taggad på tidigare tävlingar så tänkte rida lite mer ordentligt innan nu, idag tänkte jag rasta henne ordentligt och hoppa i ena hagen där vi har lite små stövlar, och imorgon blir det att bygga om grinden till rep igen och träna det + bom. Ev lite med lansen också.
Såg er i listorna, lycka till! Vi startar tidigt, 08.45 i dressyren. Får köra hemifrån 06.00 så man hinner gå banan innan 😅

Såg er i listorna, lycka till! Vi startar tidigt, 08.45 i dressyren. Får köra hemifrån 06.00 så man hinner gå banan innan 😅

Tack, detsamma! Jag startar inte så tidigt men rider dressyren när min bana är öppen för visning så får göra paus i framridningen och gå banan innan klassen före istället... Lite besvärligt när hästen har fått för sig att hon ska riva transporten om hon blir lämnad ensam innan hon fått komma ut och bli tiden 😅

Idag startade vi LC och Elsa var fantastisk 😍 Matt på dressyren men vi satte allt, så jag blev faktiskt väldigt besviken när domaren satt 58% på oss... Det fick vi liksom förra gången när vi fattade fel galopp, red fel och var allmänt skitdåliga. Men hon uppskattade inte oss helt enkelt, så vi kan inte göra så mycket åt det. Synd eftersom vi blev 5a i tekniken och sedan 3a i speeden (!). Min lilla klump liksom ❤️

Så jag veto:ar mitt dressyr-resultat mentalt och hälsar till Elsa att hon vann 😎

Pärlan kändes mycket mer rimlig i dressyren idag även om hon fortfarande hade lite svårt att skritta. Speciellt i enkla bytena tyckte jag att vi knappt fick någon ordentlig skritt, men vi fick ändå 7,5 där 😅. 8or på skänkelvikning i skritt, första bakdelsvändningen, mellantrav och sits. 72,2% och vinst i dressyren.

Sen blåste det ganska bra på tekniken så precis när vi skulle rida förbi ringen (som satt på en stor glass-strut) innan start så blåste den ner och Pärlan blev rädd 🙈. Det satt även en glansigt svart tyg på tunnorna som fladdrade i vinden så speciellt lämna-lans tunnan var jättefarlig :cautious:. Så vi hamnade för långt ifrån glassen för att kunna ta ringen och fick bryta av till skritt för att kunna komma fram och lämna lansen.

Men fick 7,5 på bommen och 8 på parallellslalom! 67,63% och 7/10.

Sen speeden klöddade jag till det på för många ställen, tappade repet bredvid kroken på grinden så fick rida fram och plocka upp det igen. Lyckades fånga ringen och trodde jag skulle kunna lämna lansen i galopp men hamnade för långt ifrån så fick backa tillbaka där också. Blev ändå inte sist, 8/10 så hamnade 4 totalt, första utanför placering men ändå några poäng ifrån så inte riktigt nära.

Vi fortsätter preppen och har varit på PnR ikväll. Har ändrat i min musik och det var lite tokigt bitvis så tur jag gjorde detta genrepet! Ridmässigt var det väl inte toppen. Har inte ridit på två dagar och Zacke behöver sin skritt. Han var tung i kroppen idag men tyckte ändå han var relativt ridbar. Inget motstånd i piruetterna även om jag rider dom jättestora. På framridningen fick jag riktigt bra språng men han blev väldigt kort i formen. Valde att rida på två händer eftersom det kändes viktigare att kunna rida igenom honom. Enhandsfattningen är som inget problem sen.

Det jag är mest nöjd med är att han trampade fint runt hela skrittpiruetterna och att han lät mig jobba med bytena! Inte att han bara blev spänd och låste sig utan jag fick rida! Sen överdrev jag i ett högerbyte och fick en rätt dramatisk reaktion😅
VID-20250619-WA0005.webp

Är det bara jag som tränar på🙈? Känner mig lite tjatig här i tråden😅. Har åtminstone ridit en bana med Zacke ikväll och jag hade medvetet byggt den väldigt svår med tajta avstånd. Var nöjd med tre tunnor för han tog byteshjälpen men att det ska vara så svårt att hålla upp blicken och se vägen?? Sidförande över bom, ta lans, hinder, ta ring och lämna lans är vi ganska trygga i. Trägrinden och rygga mönster är också ok. Sen är allt med byten vad det är. Vi tävlar för erfarenheten och målet är bara att komma runt alla tre moment och bonus är om vi rider på över 60%.

Det allra allra bästa är att jag inte har något motstånd i gubbe🤩. Han må vara lite tung i kroppen men samlar snällt och inga kast eller att han säger upp sig❤️. Det är värt så otroligt mycket!!

Är det bara jag som tränar på🙈? Känner mig lite tjatig här i tråden😅. Har åtminstone ridit en bana med Zacke ikväll och jag hade medvetet byggt den väldigt svår med tajta avstånd. Var nöjd med tre tunnor för han tog byteshjälpen men att det ska vara så svårt att hålla upp blicken och se vägen?? Sidförande över bom, ta lans, hinder, ta ring och lämna lans är vi ganska trygga i. Trägrinden och rygga mönster är också ok. Sen är allt med byten vad det är. Vi tävlar för erfarenheten och målet är bara att komma runt alla tre moment och bonus är om vi rider på över 60%.

Det allra allra bästa är att jag inte har något motstånd i gubbe🤩. Han må vara lite tung i kroppen men samlar snällt och inga kast eller att han säger upp sig❤️. Det är värt så otroligt mycket!!

Här är inte fler tävlingar nu förrän i Augusti så jag har lite låg träningsmotivation 😅

Men i förrgår va vi iväg på gräsbanan som klubben hyr in sig på över sommaren och tränade lite galopp. Även lite halter, ryggningar och vändningar utan hinder men med mer fokus på form och kontakt.

Här är inte fler tävlingar nu förrän i Augusti så jag har lite låg träningsmotivation 😅

Men i förrgår va vi iväg på gräsbanan som klubben hyr in sig på över sommaren och tränade lite galopp. Även lite halter, ryggningar och vändningar utan hinder men med mer fokus på form och kontakt.
Vi (jag) la in en extra tävling hos oss en måndagskväll i juli😁. Max 15 starter och LB, LA, MsvB. Den är full!! Sen blir det Borlänge i augusti och förhoppningsvis lyckas jag kvala Dio till lag-SM på hemmatävlingen. Annars får Zacke följa med och gå någon kringklass eftersom jag ändå ska vara lagledare. Efter det finns det två tävlingar till på ca 20 mils avstånd under september. Så massor av tävlingar här😂.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka