WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Tror ni det går att använda denna pallen som skritt-bro eller behöver man förstärka mer?

1000013914.webp

Jag var iväg och tävlade igår. P kändes superfin, men det tog stopp på fjärde hindret, banken. Vi har aldrig ridit bank innan, men jag trodde nog ändå att vi skulle ta oss över den lite försiktigt. Så klart är det klantigt att inte ha provat innan, men det är samtidigt rätt ovanligt med bank på tävling. Jag har tävlat på det stället innan och visste inte att de hade en bank - de tävlingar jag har ridit har varit på grusbanan, nu var det gräsbanan som gällde. När banskissen kom ut var det liksom lite försent för mig att ta mig någonstans och testa, så jag chansade. Vi fick 7 - 8 - 7 på de tre första hindren, och vi fick rida klart banan och resten av hindren kändes lika fina, så rätt irriterande med en uteslutning. I speeden red jag fram till banken, hoppade upp, men när han inte heller då ville hoppa ner utgick jag. Det är bättre att träna i lugn och ro. Jag behöver även träna lite mer på att rida hinder med lans. Han gör precis vad jag ber om, men han är mycket mer spänd när jag håller lansen så det måste vi träna på och normalisera.
Nästa helg rider jag två klasser i Malmö, där har de i alla fall ingen bank!

Jag var iväg och tävlade igår. P kändes superfin, men det tog stopp på fjärde hindret, banken. Vi har aldrig ridit bank innan, men jag trodde nog ändå att vi skulle ta oss över den lite försiktigt. Så klart är det klantigt att inte ha provat innan, men det är samtidigt rätt ovanligt med bank på tävling. Jag har tävlat på det stället innan och visste inte att de hade en bank - de tävlingar jag har ridit har varit på grusbanan, nu var det gräsbanan som gällde. När banskissen kom ut var det liksom lite försent för mig att ta mig någonstans och testa, så jag chansade. Vi fick 7 - 8 - 7 på de tre första hindren, och vi fick rida klart banan och resten av hindren kändes lika fina, så rätt irriterande med en uteslutning. I speeden red jag fram till banken, hoppade upp, men när han inte heller då ville hoppa ner utgick jag. Det är bättre att träna i lugn och ro. Jag behöver även träna lite mer på att rida hinder med lans. Han gör precis vad jag ber om, men han är mycket mer spänd när jag håller lansen så det måste vi träna på och normalisera.
Nästa helg rider jag två klasser i Malmö, där har de i alla fall ingen bank!

Pärlan är inte heller förtjust i att hoppa ner, även efter 3 år som fälttävlanshäst står hon helst och funderar lite först. Jag gillar att börja lära dem göra det utan ryttare först för man vet aldrig hur stort de hoppar när de väl bestämmer sig för att kasta sig ut 😅, och både för sin egen och hästens rygg kan de få göra det fritt tills det går avslappnat.

Ser inte ut som att banorna i Malmö kommer passa oss så bra men vi tränade i alla fall på korridor i vinkel i början på veckan! Kommer nog göra den i skritt dock, har tillräckligt svårt att hålla igång galoppen på ett bra sätt utan att göra halt.

Vi red igenom dressyrprogrammet igår och det gick helt okej, jag måste bara komma ihåg att vända in till ryggningen i tid 😬

Pärlan är inte heller förtjust i att hoppa ner, även efter 3 år som fälttävlanshäst står hon helst och funderar lite först. Jag gillar att börja lära dem göra det utan ryttare först för man vet aldrig hur stort de hoppar när de väl bestämmer sig för att kasta sig ut 😅, och både för sin egen och hästens rygg kan de få göra det fritt tills det går avslappnat.
Ja precis så tänker jag och "förr" när jag hoppade mer terräng gjorde jag alltid så först, så planen är att först göra så, sen prova med draghjälp uppsuttet. Det kommer lösa sig!
Banorna i Malmö passar inte oss heller, man behöver stå still alldeles för mycket! Men det ska bli kul att rida där ändå.

Massa pepp till er som rider i Malmö! Jag och Dio åker på öppen bana imorgon på samna ställe det är tävling nästa helg. Blir utmärkt träning! Måste verkligen nöta trägrinden...

Ja precis så tänker jag och "förr" när jag hoppade mer terräng gjorde jag alltid så först, så planen är att först göra så, sen prova med draghjälp uppsuttet. Det kommer lösa sig!
Banorna i Malmö passar inte oss heller, man behöver stå still alldeles för mycket! Men det ska bli kul att rida där ändå.

Stå stilla är nog det enda vi kan plocka poäng på, tänkte mest att det var mycket byten :rofl:. Och ryggnings/sidvärts beror lite på hur mycket domaren drar ner på formen.

Stå stilla är nog det enda vi kan plocka poäng på, tänkte mest att det var mycket byten :rofl:. Och ryggnings/sidvärts beror lite på hur mycket domaren drar ner på formen.
Och jag tyckte det var för lite hinder med byten :) Oavsett ska det bli kul, jag rider tvåmoments imorgon också så har tagit ut en semesterdag.

Alltid lika spännande att komma till Malmö, idag var det "Olympiadagar" precis bredvid framridningen med en hel flock med ungar som dansade/klappade/sprang runt i ring 😅. Vi hade typ fullt sjå att inte springa in i någon annan så jag gav upp att försöka rida fram ordentligt efter ett tag. Som tur är sitter det inte i inne på banan utan där är hon mer avspänd även om hon blir lite kort och jämfota bak i högergaloppen.

Fick nästan 67% i tekniken (4a) och kom igenom speeden utan krångel (5a), blev 4a totalt. Hoppas det är lite lugnare på fältet när vi ska rida dressyr på söndag! 😬

Även P reagerade rätt starkt på allt klappande och farande utanför framridningen, han började med att resa sig och säga att det här är han inte med på! Men han är rätt övertalningsbar och kom igång helt ok efter ett tag. Vi fick ihop drygt 67% i tekniken med både 5 och 9 i protokollet. I speeden råkade han trampa på en av sandsäckarna till repgrinden och blev jätteupprörd. Det slutade med att jag tappade repet och jag tappade säkert 30 sekunder där. Totalt räckte det i alla fall till en tredjeplats, men tyvärr bara två placerade. På söndag kör vi tremoments, ska bli så kul! I morgon åker jag in utan häst och tittar.

Min plan att åka på öppen bana smög sig när jag tog in Dio och han råkade trampa på tassen på min lilla hund. Blev en em på Evidensia istället för 19.000:-🙄. Tur en har sin djur ordentligt försäkrade.

Red på kvällen och Dio kändes SÅ fin! Galoppen börjar bli stark och komma upp ordentligt i fronten. Han är en häst som jag verkligen njuter av att rida på-helt magisk känsla! Meeen sen tappade han en sko så det var bara att gå hem🙄. Hovis kommer på måndag och kommer kunna åka och rida på banan där tävlingen är nästa helg.

https://www.facebook.com/share/v/188gzoAzdm/

Jag visar en del som var bra från dagens tävling :D Det var rätt mycket upp och ner... Fållan (filmen) fick jag 8,5 på, parallellslalom 8 och tunnorna 7,5. Däremot blev det ett missförstånd i klockan och P vände inte i vinkeln utan hoppade rakt ut. Dessutom styrde jag in i tunnan med lansen vilket blev kaos för hela lanslinjen, jättedyrt med tre betyg på en bana med bara 11 hinder. Dressyren var helt ok, förutom att vi inte stod still i halterna, vi fick tredje bästa resultat av 10 starter. Totalt blev vi femma.
Men @Gabby_Ossi gjorde en riktigt bra tävling! Grattis!

https://www.facebook.com/share/v/188gzoAzdm/

Jag visar en del som var bra från dagens tävling :D Det var rätt mycket upp och ner... Fållan (filmen) fick jag 8,5 på, parallellslalom 8 och tunnorna 7,5. Däremot blev det ett missförstånd i klockan och P vände inte i vinkeln utan hoppade rakt ut. Dessutom styrde jag in i tunnan med lansen vilket blev kaos för hela lanslinjen, jättedyrt med tre betyg på en bana med bara 11 hinder. Dressyren var helt ok, förutom att vi inte stod still i halterna, vi fick tredje bästa resultat av 10 starter. Totalt blev vi femma.
Men @Gabby_Ossi gjorde en riktigt bra tävling! Grattis!

Tack!
Dressyren var väl inte jättebra men vi klarade kvalet vilket var målet och högerbytena var rena!
Väldigt glad för 69% i tekniken och placering också 😃

Det var betydligt bättre utanför framridningen igår (som tur var, för det hade varit väldigt svårt att inte krocka med någon när det var tre banor igång som delade framridning varav den internationella klassen som bara red speed tar ju inte speciellt lång tid per ekipage 🫣 ).

Men Pärlan trodde nog att de klappande barnen kanske hade kommit tillbaka fast på andra sidan banan när de körde igång "We will rock you" i högtalarna precis bakom oss när vi väntade på att få komma in på dressyrbanan 😬. Då blev hon väldigt upprörd och jag hann inte riktigt få henne avspänd igen innan vi startade så det var egentligen mest skritten och bakdelsvändningarna som drog ner poängen, och att hon var allmänt spänd i ryggen och fick då lite jämfotasteg i galoppen. Blev 62,8% och 5a av 10 starter.

Tekniken försökte jag plocka upp formen och visa lite mer samling eftersom det var det som saknades lite i fredags (hade inga poäng över 7 då), fick någon mer miss då jag försökte galoppera in i vinkeln och fick omslag på våg in i fållan andra gången. Men även 9 på hindret, 8 på både hämta och lämna lans och 8 på två tunnor (strategiskt placerat byte så att bakbenen döljs av tunnorna från domarens vinkel 🤣).
Fick 6,5 på ringen med kommentar "tänk överstrykning", där fattar jag inte riktigt vad han menar, vill han att jag ska lätta av i tygelhanden? Blev som sagt 69% och vi blev 2a i tekniken!

I speeden fanns det ganska många innanför/utanför alternativ så vi tog mest korta vägar och inte så mycket gas, såg en som gick alla långa vägar och hon var ändå 17 sekunder snabbare än oss men tror nog att det hade tagit ännu längre tid för oss med den taktiken. Den som var allra snabbast var 30 sekunder före, såg inte den ritten men gissar att hon hade både gas och kora vägar 😅. Hade 4e tid och blev 3a totalt!

Tekniken försökte jag plocka upp formen och visa lite mer samling eftersom det var det som saknades lite i fredags (hade inga poäng över 7 då), fick någon mer miss då jag försökte galoppera in i vinkeln och fick omslag på våg in i fållan andra gången. Men även 9 på hindret, 8 på både hämta och lämna lans och 8 på två tunnor (strategiskt placerat byte så att bakbenen döljs av tunnorna från domarens vinkel 🤣).
Fick 6,5 på ringen med kommentar "tänk överstrykning", där fattar jag inte riktigt vad han menar, vill han att jag ska lätta av i tygelhanden? Blev som sagt 69% och vi blev 2a i tekniken!

I speeden fanns det ganska många innanför/utanför alternativ så vi tog mest korta vägar och inte så mycket gas, såg en som gick alla långa vägar och hon var ändå 17 sekunder snabbare än oss men tror nog att det hade tagit ännu längre tid för oss med den taktiken. Den som var allra snabbast var 30 sekunder före, såg inte den ritten men gissar att hon hade både gas och kora vägar 😅. Hade 4e tid och blev 3a totalt!

Min man sa att han tyckte ryttaren på isabellen red så trevligt!

Fredrik och att ta ring har jag inte heller förstått vad han är ute efter. Han brukar kommentera avsaknad av utfall på mig och att jag ska öka tempot.. Andra domare har jag fått 8or för på samma sätt att ta ringen😅.

Grattis till placeringen!! Tänker du åka upp till Karlstad och rida RM?

Fredrik och att ta ring har jag inte heller förstått vad han är ute efter. Han brukar kommentera avsaknad av utfall på mig och att jag ska öka tempot.. Andra domare har jag fått 8or för på samma sätt att ta ringen😅.

Grattis till placeringen!! Tänker du åka upp till Karlstad och rida RM?

Tack!

Nä, har inte funderat något på RM, hade inte riktigt koll på när det var men vi har släktträff den helgen ändå. Hoppas på Lag-SM men som det ser ut nu är de två andra vi haft kontakt med inte kvalade i dressyren ännu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka