WE-tråden

Bukefalos 30 år!

En sak jag funderar över: varför är det så ojämnt deltagande på tävlingarna? Jag är t.ex. superglad att Halland äntligen kommit igång med WE-tävlingar men de har i dagsläget endast 11 starter på sin enda tävling... En skånsk klubb har tävling samma dag med lika många starter så kanske det bara är dålig krock. Vi hade också lite svårt med att få deltagare vår första gång men detta året trillar det in anmälningar mycket snabbare. Andra klubbar i närhet och ex Blekinge/Småland fylls upp snabbt också. Jag tycker det är tråkigt eftersom det lätt blir att man ger upp efter en svag öppning som första tävling.

Är det vetskapen om att tävlingen faktiskt finns som saknas? Eller är man skeptisk mot nya arrangörer? Eller bara ren slump?

En sak jag funderar över: varför är det så ojämnt deltagande på tävlingarna? Jag är t.ex. superglad att Halland äntligen kommit igång med WE-tävlingar men de har i dagsläget endast 11 starter på sin enda tävling... En skånsk klubb har tävling samma dag med lika många starter så kanske det bara är dålig krock. Vi hade också lite svårt med att få deltagare vår första gång men detta året trillar det in anmälningar mycket snabbare. Andra klubbar i närhet och ex Blekinge/Småland fylls upp snabbt också. Jag tycker det är tråkigt eftersom det lätt blir att man ger upp efter en svag öppning som första tävling.

Är det vetskapen om att tävlingen faktiskt finns som saknas? Eller är man skeptisk mot nya arrangörer? Eller bara ren slump?
Min teori är att tävlingar måste arbetas in. Folk gillar att åka dit de vet vad de kan vänta sig med banor, underlag och hinder. De första tävlingarna blir det kanske försiktigt antal starter men om ryttarna är nöjda kommer de tillbaka och tar med sig en vän eller två😁.

Jag upplever att det är allmänt färre starter (iaf per tävling) i år än förra året, ska till Willands imorgon och förra året hade de satt max 20 starter men hade typ lika många i reserv så de öppnade upp för 40 och väl på tävlingen blev det 33. I år är det bara 16.

Ingen av de tävlingarna du nämner har MsvB och därför har jag prioriterat bort dem i år t.ex.

Tävlingsterminen är ganska komprimerad, och nu har varit en period med många tävlingar. Jag tror det kan påverka också. Jag har tävlat tre klasser på två helger och väljer därför bort Willands, som ju ligger en bit bort. Jag hoppas att fler arrangörer tittar utanför månaderna maj, juni, augusti och september framöver!
Att tävlingarna bara har lätta klasser är både plus och minus - minus förstås eftersom Msv B har varit den största klassen på många av årets tävlingar här nere i söder, men också plus eftersom det öppnar upp möjligheten med fler startande i varje klass. Men det förutsätter förstås att det finns fler som vill starta. Jag tror också att det tar några tävlingar för en arrangör att bli riktigt poppis - det är lättare att åka till en tävlingsplats där man varit tidigare.

Tack för er input! Låter som rimliga orsaker ändå. Vi hoppas också kunna ha höst/vintertävling/pay&we hos oss också, dock blir det mycket enklare med två-moments då för att inte straffas alltför mycket av vädrets makter. Nästa år har anläggningen två ridhus så då har vi även fler möjligheter oavsett väder.

Tack för er input! Låter som rimliga orsaker ändå. Vi hoppas också kunna ha höst/vintertävling/pay&we hos oss också, dock blir det mycket enklare med två-moments då för att inte straffas alltför mycket av vädrets makter. Nästa år har anläggningen två ridhus så då har vi även fler möjligheter oavsett väder.
Det låter toppen! Jag kommer gärna!

Dio bjöd på ett riktigt kaospass igår... Han hade fått vila en dag extra för jag haft migrän. Pippifåglar hade sammanträde i några träd och detta var djupt upprörande. Så vi galopperade och galopperade för att få honom lite trött och jag trodde ett tag att det inte skullle gå att rida hinder öht. Men det gick faktiskt till slut, tom att rida lanslinjen. Vågade dock inte hoppa hindret och parallellen var ett kaos av luftsprång och noll styrning🙄. Det bästa var att trots att han var så jla het och toppad gick det att rida grinden utan härdsmälta. Bytte klass till LA imorgon för att slippa parallellen...

Zacke gick också hinder och gubbe känns så säker och fin i jämförelse😅. Avslutade med att rida speed och det känns väldigt bra nu! Måste få till bättre ryggning ur korridoren bara..

Var ju redan klar med mina kval så var inte jätteskärpt på tävlingen idag. Har bara joggat lite lätt nu i veckan. Bättre dressyr överlag än Malmö men inga byten satt, fick 4or på alla bytena men också några 8or och 7,5 så blev ändå 63,67% och 2a av 3 starter.

Tekniken kändes lite segt och bytena satt inte där heller, parallellslalom skulle göras med lans och ring och jag var lite rädd att peta ner pinnarna om jag skulle lagt lansen tvärsöver manken och är inte heller så van vid att rida så i galopp så provade rida på en hand, såg nog lika kämpigt ut som det kändes så fick en stark 3a 😅. Totalt 62,1% och 3a. Mamma missade starta filmningen så finns tyvärr inte dokumenterat 🙈

Speeden kändes ändå helt ok förutom att jag missade ingången på bommen igen. Är nöjd med sista vägen med snett över hindret och "bakvägen" fram till grinden. 2a tid och 3a totalt.

Efter kaospass i fredags bytte jag klass till LA idag och det var helt rätt. Jag mådde rätt dåligt på fm och i dressyren red jag dåligt och fick honom inte att gå ordentligt för mina ben. Kämpig runda och 62%.

Till tekniken hade jag sovit en stund i bilen och kände mig betydligt bättre. Fick på ett par små sporrar och red bättre i tekniken. Lite småmissar med dålig fattning ur fållan, han gick lite framåt i flytta mugg, satte ut ett bakben vid bordet och så la jag lite mycket sporre på i tre tunnor och fick en ordentlig spark som varsågod😅. Enkelslalomen, hindret, bron, lämna lans och hrinden ör jag mest nöjd med. Dock inget poäng över 7... 65.8%.

I speeden är jag försiktig men börjar åtminstone kunna rida mer framåt. Skulle gjort lite andra val i vägarna kanske men jag satsade på att hålla ett gott flyt. 12 sekunder efter den som vann momentet, och de tolv var egentligen inte alls omöjliga. Innan har vi varit minuter efter😂.

Slutade med vinst! Väldigt roligt och överraskande😁🤩!
20260614_141225_4.webp

Överallt ser jag inlägg om Sveriges förstaplacering på rankinglistan i världen och det är sååå häftigt!! Vilket fint läge inför VM och vilken fin ridning alla tre toppryttarna representerar😍!! Men jag tycker det skaver med hur ett visst sadelmärke gör väääldigt mycket reklam på det🙈. Säkert bara jag som är gnällig men det är rätt extremt.

Överallt ser jag inlägg om Sveriges förstaplacering på rankinglistan i världen och det är sååå häftigt!! Vilket fint läge inför VM och vilken fin ridning alla tre toppryttarna representerar😍!! Men jag tycker det skaver med hur ett visst sadelmärke gör väääldigt mycket reklam på det🙈. Säkert bara jag som är gnällig men det är rätt extremt.
Jag är glad för att våra ryttare ses som bra sponsrings-objekt, och hoppas sponsringen blir bredare och hjälper ryttarna mer. De är verkligen bra förebilder och det vore fint om det kan generera lite inkomster för dem. Och verkligen kul att så många delar och sprider om förstaplaceringen, de ryttarna + flera andra vi har är så värda det, och det är bra för sportens status och tillväxt på sikt att vi uppmärksammas.

Jag är glad för att våra ryttare ses som bra sponsrings-objekt, och hoppas sponsringen blir bredare och hjälper ryttarna mer. De är verkligen bra förebilder och det vore fint om det kan generera lite inkomster för dem. Och verkligen kul att så många delar och sprider om förstaplaceringen, de ryttarna + flera andra vi har är så värda det, och det är bra för sportens status och tillväxt på sikt att vi uppmärksammas.
Sponsring är absolut suveränt men det är på en nivå just nu som skaver för min del. Sen kan ryttarna, deras ridning och världsrankningen inte få tillräckligt med uppmärksamhet! Till skillnad från våra topprankade dressyrryttare så är ju detta ridning en kan stå bakom🙈😅.

Sponsring är absolut suveränt men det är på en nivå just nu som skaver för min del. Sen kan ryttarna, deras ridning och världsrankningen inte få tillräckligt med uppmärksamhet! Till skillnad från våra topprankade dressyrryttare så är ju detta ridning en kan stå bakom🙈😅.
Jag har bara sett någon enstaka delning från sadelmärket, så skaver inte än :D Men förstår vad du menar. Och ja, det är verkligen bra ridning som resulterat i topplatsen, något som är värt att visa upp i alla lägen.

Jag får upp rätt mycket sadelrelaterat i mitt flöde men inte sett något alls om det du beskriver ang reklam. Däremot sett massvis om rankningen mm. Så kanske ser du extra mycket av reklamen pga algoritmerna?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka