WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Red lite hinder med Katten igår, enkelslalom, korridor, fålla och bro. Hon är så duktig med allt! Första gången hon ryggade ur korridoren uppsuttet och det är verkligen guld att ha jobbat det avsuttet som förberedelser. Nästa steg är att få lite hjälp från marken med lansen. Hon är rätt så chill med den så tror det går bra men vill verkligen inte skrämma henne och skapa stress.

Filmade passet med Pivon men jag stängde av den så fort att filmen inte sparades🙄. Så irriterad på mig själv för det för hon var så fin❤️.

Tänkte vi skulle vara lite tidiga och åka iväg till ridhuset för att träna program innan det blev för varmt, men hade visst missat att den tiden ska det vattnas och harvas 😅. Så fick stega upp och göra en dressyrbana på utebanan istället, tog lite tid så solen hann komma fram ändå 🥵. Och ingen luva eller flugmedel hade jag med heller så Pärlan var lite irriterad på det. Annars kändes det ändå OK för att vara första gången vi provar ett MsvB-program. Gjorde om galoppen en gång efter och fick då bytena lite bättre placerade i alla fall.

Köpt foto från tävlingen, Zacke alltså😍!
DSC_9941.webp

Nu har det kommit banskiss till helgen! Tyvärr tunnor med byte två gånger, och båda gångerna åt vårt svåraste håll 😅 , men ingen parallellslalom i alla fall.

Två bommar som ligger på rad, har vi inte gjort innan. Hur långt ungefär brukar det vara mellan bommarna? Är det så att man ska visa rakriktning och skritt några steg emellan eller blir det mest en sammanhängande vändning hela vägen till nästa bom?

Sen står fållan som trav i MsvB, jag trodde det alltid skulle vara galopp? Eller tolkar jag hinderbilagan fel?

Nu har det kommit banskiss till helgen! Tyvärr tunnor med byte två gånger, och båda gångerna åt vårt svåraste håll 😅 , men ingen parallellslalom i alla fall.

Två bommar som ligger på rad, har vi inte gjort innan. Hur långt ungefär brukar det vara mellan bommarna? Är det så att man ska visa rakriktning och skritt några steg emellan eller blir det mest en sammanhängande vändning hela vägen till nästa bom?

Sen står fållan som trav i MsvB, jag trodde det alltid skulle vara galopp? Eller tolkar jag hinderbilagan fel?
Måste blivit knas med fållan i trav. Är alltid i galopp från LA (även om du förstås får skritta). Faktiskt aldrig ridit en bana med två bommar på rad. Men när jag hsr tränat har jag lagt dom med ca fem meter mellan. Inget fokus på rakriktning mellan.

Sex meter mellan sidvärtsbommar är det vanligaste. Se till att du är ordentligt över, vänd och gå in på nr 2. Och nej, ine trav i fållan i msv, det är fel.(och rätt märkligt att ha två tunnor tvä ggr åt samma håll också för den delen...)

Sex meter mellan sidvärtsbommar är det vanligaste. Se till att du är ordentligt över, vänd och gå in på nr 2. Och nej, ine trav i fållan i msv, det är fel.(och rätt märkligt att ha två tunnor tvä ggr åt samma håll också för den delen...)

Tack!
De kanske glömt ändra texten på fållan från de lägre klasserna bara? Ja alltså, man rider ju in från två olika håll i tunnorna men båda står höger först och båda med galoppombyte. Så det blir ju i princip samma hinder 2ggr. I och för sig lättare att hålla reda på säger hon som är expert på att lära sig banor/dressyrprogram "ungefär" och hälften av gångerna får chansa på "höger/vänster först" :angel1:

Hej Gabby. Jag kollar med Ulrika Pernler som ritat banorna. 🤗 Återkommer

Senast ändrad:
Jag tycker att det viktigaste är att det passar ekipaget, inte vad domarens musiksmak är.

Jag såg en Lätt B kür en gång. Det var ett ekipage som hade superläcker musik som verkligen passade hästen. Hästen var en frieser och musiken var Queen, Bon Jovi och liknande. Det passade den hästen såå bra!
Haha, supergammalt inlägg, men det måste nästan varit mig du såg, i seniorcupen 😂🥰🐴

Tack!
De kanske glömt ändra texten på fållan från de lägre klasserna bara? Ja alltså, man rider ju in från två olika håll i tunnorna men båda står höger först och båda med galoppombyte. Så det blir ju i princip samma hinder 2ggr. I och för sig lättare att hålla reda på säger hon som är expert på att lära sig banor/dressyrprogram "ungefär" och hälften av gångerna får chansa på "höger/vänster först" :angel1:
Fel på banskissen. Kommer ny med fållan i galopp.

Vi hann inte harva i paddocken innan det torkade efter helgens regnskurar, då blir den nästan hård som en grusväg så tog ett pass i bara skritt igår med bommar och trägrinden. Provade att öppna grinden bortåt denna gången. Och bommarna på rad var svårare än jag trodde, red parallella förra veckan och det går väldigt bra, men det är som att de få stegen man rider rakt fram bli som en paus medans på rad blir det väldigt lång bit med bara korta steg som hon tycker är väldigt jobbigt 😅.

https://www.instagram.com/reel/DMq3QF9iXXy/?igsh=YXBsZGJqeXZsdDFl

Finaste lilla Katt har ikväll gjort repgrinden och gått med lans första gången uppsuttet😍! Red även enkelslalom, korridoren, bord med kanna och över bron. Nu är hon äntligen så trygg med allt att vi kan börja jobba hinder uppsuttet. Är så glad att jag gett henne tiden att vänja henne långsamt vid alla hinder från marken. Många morötter och massa beröm! Det har gett resultat för ikväll var hon så trygg med allt och jag blir så stolt över henne! Målet för hösten är att rida KM här hemma och ev kommer vi ha en 2-moments tävling framåt hösten. Sen vill jag rida FGs onlinecup i vinter!
20250730_210745.webp

Jahapp. Blir ingen MsvB för oss idag, Pärlan lyckades få in uppbindningen eller något i munnen medan jag stod med ryggen emot och rotade i min broddpåse. Sedan blev hon rädd och kastade sig, så nu har hon sår i sidan på underläppen och precis bakom sista framtanden 🙄

Men, jag har nu varit iväg och inhandlat ett ponnyhack och letat fram gamla ponnyträns och gjort extra hål här och var, så tänkte prova rida på det i em och känns hon ok för övrigt så provar vi väl LA imorgon i alla fall 😅

Dagens dressyr, ändå nöjd för att bara vara andra gången på bettlöst. Hon var faktiskt ganska fin ett tag men hann bli lite trött och lite lång i traven. Men övergångarna och galoppen funkade över förväntan! Däremot lite missar som jag skyller på orutin med hacket, ledande tygeltag funkar ju inte riktigt likadant så ingången på skänkelvikningarna kom bakdelen lite före. Och samlingen innan bakdelsvändningarna fick jag inte heller igenom riktigt. Halt och ryggning gjorde hon bra på framridningen så var inte riktigt med på att hon skulle vara såpass mycket mot handen. Drygt 68% och en tredjeplats av 10.

Teknik och speed gick också bra! 7,5 på parallellslalom, 6-7-7 på lanslinjen, 6 på klockan (skrittade in för kände mig inte riktigt säker på att kunna driva tillräckligt för att hålla galoppen och ändå få stopp i tid). Bron stannade hon och kollade lite på (5) men nu är det ju ett tag sedan vi var på tävling. Nöjd med grinden men sista halten ställde vi aldrig upp riktigt ordentligt (6,5). Fint flyt över bommen men jag var lite sen med att hitta vägen till nästa hinder så blev sen fattning (7). Tunnorna fick jag avdrag för att jag gjorde övergångarna för tidigt (6,5), muggen ganska bra även om hon lade till ett oplanerat byte när jag skulle samla ihop galoppen (7). Innan hindret tror jag hon hörde något och drog iväg/bytte galopp igen så tappade avståndet och fick avdrag för vi kom för nära (6). Enkelslalom har hon ju varit så himla säker men vet inte om det är för att vi ridit lite mer byten nu som förberedelse för MsvB eller om hon hoppade till för högtalaren (eller båda) men blev omslag där och jag bröt av för att rätta. Så 5 där också. 6-6,5 på allt på allmänna intrycket, totalt 63,9%.

Speeden är jag nöjd med, hon skuttade och drog iväg lite när vi tog ringen så jag lyckades inte styra in mot sista tunnan utan fick t tyglarna i båda händerna och göra en volt där men resten flöt på bra. Galopperade bron för första gången! :up:

Teknik och speed gick också bra! 7,5 på parallellslalom, 6-7-7 på lanslinjen, 6 på klockan (skrittade in för kände mig inte riktigt säker på att kunna driva tillräckligt för att hålla galoppen och ändå få stopp i tid). Bron stannade hon och kollade lite på (5) men nu är det ju ett tag sedan vi var på tävling. Nöjd med grinden men sista halten ställde vi aldrig upp riktigt ordentligt (6,5). Fint flyt över bommen men jag var lite sen med att hitta vägen till nästa hinder så blev sen fattning (7). Tunnorna fick jag avdrag för att jag gjorde övergångarna för tidigt (6,5), muggen ganska bra även om hon lade till ett oplanerat byte när jag skulle samla ihop galoppen (7). Innan hindret tror jag hon hörde något och drog iväg/bytte galopp igen så tappade avståndet och fick avdrag för vi kom för nära (6). Enkelslalom har hon ju varit så himla säker men vet inte om det är för att vi ridit lite mer byten nu som förberedelse för MsvB eller om hon hoppade till för högtalaren (eller båda) men blev omslag där och jag bröt av för att rätta. Så 5 där också. 6-6,5 på allt på allmänna intrycket, totalt 63,9%.

Speeden är jag nöjd med, hon skuttade och drog iväg lite när vi tog ringen så jag lyckades inte styra in mot sista tunnan utan fick t tyglarna i båda händerna och göra en volt där men resten flöt på bra. Galopperade bron för första gången! :up:

Det gick ju jättebra för er i alla moment, stort grattis!

Red igenom vår kür igårkväll och vi har verkligen hittat en bättre och mer samlad skritt. Nackdelen är att jag måste korrigera min musik för vi skrittar för långsamt och hamnar direkt efter I musiken. Angenämt problem ändå😁. Tror vi gjorde våra bästa galoppiruetter nånsin som höll både rytm och vändning. Lite sämre med bytena för han var lite för pigg och då blir det svårt att komma till eftergiften så han får plats att byta rent. Ändå väldigt nöjd med känslan!

Vi åker till Borlänge och tävlar nästa helg och om det inte känns absolut katastrof så kommer vi nog åka ner till Malmö i september. Får lov att starta masterclassen och det hade varit en sån otrolig upplevelse! Behöver hitta lite mer sponsorer för att finansiera äventyret bara 😅.

Till helgen ska jag och Eddie debutera WE, ska bli jättekul men är också väldigt nervöst.
Vi tränade i lördags, joggade lite i trav i går och red själva på öppen bana idag som jag filmade. Som vanligt väldigt nyttigt att filma!
Ni behöver verkligen inte titta på hela filmen men har en fråga kring parallellslalom (börjar vid 2 min). Eddie är bra på väldigt mycket, men smidig är han inte :angel: Är det ok att flytta lite sidvärts även på tävling? Har sett det som träningstips och vi har ganska svårt med alla snäva svängar. Om det inte syns på mitt baxande så är det tydligt att formen blir lidande.
På slutet tränade vi på några linjer till vår speed 😅 Sen avslutade vi med premiär för mig att hoppa med Eddie, han har gjort det två gånger tidigare med andra utan ryggskada, men han är verkligen så bussig på alla sätt 🥰

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka