WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Zacke och jag satte pb i tekniken med 64.7%😍! Så nu har vi kval redo till nästa års SM (mitt gamla teknikkval går ut en vecka innan ord anmtid till SM😅). Bra känsla överlag, blev inga byten men han fastnade verkligen inte fibern. Fick flera 8or som vägde upp momenten med bytena. Så roligt att äntligen få betalt för det som känns bra! Sen är det fortfarande mycket som kan och behöver bli ännu bättre naturligtvis.

Speeden passade oss inte alls, jag pressade inte heller så vi var väldigt långsamma. Kom inte sist i något moment men blev sist i totalen eftersom vi inte har nån topp heller. Oavsett är jag supernöjd!!

Bestämt mig för att inte rida Malmö utan han får vila lite och så rider vi DM i MsvB I september istället. Det känns bättre i magen. Förhoppningsvis är vi kvalade till SIHS-semin i Örebro i november så satsar på att träna mer till den istället 😃.

20250817_092453.webp

Senast ändrad:
Ni var så fina, och fin och överlägsen seger i tekniken. Vi har ju lite andra förutsättningar i speeden, vi vänder på ingenting och behöver inte jäkta så mycket :D
Så glad jag blir! :D Kul att få höra det också, ibland tänker folk snälla saker men glömmer berätta dem ;)
Vi har lite att jobba med i speeden, men ge oss några år ska vi nog kunna bli iallafall lite bättre 😅

Så glad jag blir! :D Kul att få höra det också, ibland tänker folk snälla saker men glömmer berätta dem ;)
Vi har lite att jobba med i speeden, men ge oss några år ska vi nog kunna bli iallafall lite bättre 😅
I speeden finns det ju en hel del knep att ta till, lite beroende på hur hästen funkar. Det gäller bara att träna och hitta det man själv vinner tid på, vilket ju kan vara väldigt olika saker. Jag var t ex nere i trav, nästan skritt, i tre tunnor - min unga häst fixar ju inte piruetter i galopp och då blir det mycket snabbare. Jag gjorde tre tunnor på under 10 sek på det sättet.

Var och tävlade idag, första gången på pelhambettet. Fick kanske inte jättebra känsla i dressyren, har ju ändå tävlat på det andra bettet i 3-4 år så tar väl lite tid att ställa om sig. Vissa saker känns bättre och vissa mindre bra. 70,2% och 3a av 7.

Tekniken kändes bra, hon skuttade lite när vi skulle genom starten men rakt igenom en bra känsla även om banan var ganska svårt bygg med många hinder där man hade nästa hinder "bakom sig" när man kom ut från förra. Bommen låg snett i ena hörnan så man kom ganska nära väggen. Enda betyget under 6 var på fånga ringen där jag fick 5 för att jag "missade" (med flit). Högsta var 7,5 på lansen. 6 på fållan som jag skrittade, 6,5 på paralellslalom där det skulle vara varannan trav och galopp men vi fick ny fattning efter andra avbrottet. Resten 7! Gick direkt upp på bron! 68,16% och 3a där också! :bump:

Men sen speeden då... Missade ringen som var lite mindre/lite annan form så då har vi ju redan ingen chans 😅. Och sen var då tre tunnor med vänster först för första gången, och det tog jag men sen tog jag de andra två tunnorna i fel ordning :banghead:. Fick ögonkontakt med domaren på väg ut och så typ "oj nu blev det fel", men hon verkade inte ha märkt något så jag tänkte att det kanske bara var jag som trodde det var fel? Men red sista tunnan en gång till på "rätt" sätt så jag i alla fall kom ut på rätt ställe och sen red jag bara vidare. Fick inga fel eller avdrag i protokollet (men näst sist) men nu när jag kollade på filmen så visst ser det ut som att jag gör fel. Så jag borde kanske egentligen ha blivit utesluten? Men jag tror inte mitt resultat hade påverkat slutresultatet för dem som blev placerade i alla fall så är väl kanske inte hela världen :bag:

Nu har det kommit banskisser till Ribban! De verkar ha numrerat alla hinder likadant i alla klasser och sen bara strukit de som inte ska vara med i den klassen, vet inte om det kommer bli mer eller mindre förvirrande när man ska lära sig banan 😅

Men i fredagens 2-momentare står det som att man ska rida fållan med lansen i speeden (inte tekniken), det måste väl vara fel? Får man ha hinder med lans i LA?

Nu har det kommit banskisser till Ribban! De verkar ha numrerat alla hinder likadant i alla klasser och sen bara strukit de som inte ska vara med i den klassen, vet inte om det kommer bli mer eller mindre förvirrande när man ska lära sig banan 😅

Men i fredagens 2-momentare står det som att man ska rida fållan med lansen i speeden (inte tekniken), det måste väl vara fel? Får man ha hinder med lans i LA?
Nej, det får man inte i lätt A så det måste ha blivit fel. Jag noterade samma förvirring, jag rider Lätt B:2 på lördagen.

Det var ett försiktigt internationellt startfält i masterclassen. Tråkigt att det inte kommer fler ekipage från andra länder.

Jag kollar med banbyggaren! Lägger ut korrigerade banskisser så snart jag får dem. Hälsningar Christina, ansvarig för sekretariatet 😃

Red hinder med Dio idag för första gången på en hel evighet. Och oj vad det brann🔥😅! Kunde inte göra så mycket och att rida med lansen var intet att tänka på. Har ju varit lite vild och anmält till tävling nästa helg så blir att rida på hinder rätt mycket kommande veckor😁. Älskar ändå känslan han ger mig! Det är så mycket lättare och smidigare än Zacke 🙈.

Fortsätter fila på hinder och först ut idag var Katt (ska rida dom andra två nu ikväll). Det blåste och hon var på tårna så anade att det inte skulle gå att rida hinder öht. Katt bevisade mig fel och när hon rastats lite så red vi en bana med enkelslalom, två och tre tunnor med övergångar, klocka i korridor, bro, repgrind och flytta mugg. Flytta mugg var för dagen det svåraste, hon känner sig lite trängd mellan pinnarna. Kunde även avsluta med att skritta hela lanslinjen 🤩. Så himla nöjd med henne!!

Zacke och Dio gjorde också bra pass på hinder❤️. Zacke var på hugget och lanslinjen blev en utmaning för han ville bara går fort och jag red förskräckligt illa. Tappade lansen och allt... Avslutade med att han fick gå två och tre tunnor lite fort och att vi skulle hålla galoppen. Det gick över förväntan! Fortfarande för stora volter men han tryckte på ordentligt hela vägen!

Dio var lite lugnare, betoning på "lite". Kunde rida de flesta hinder men vågar inte rida lanslinjen när han är så laddad. Avslutade med att galoppera runt på en hand för att hitta ridningen där. Målet är att kunna starta svår klass nästa år med honom.

Idag kom banan till helgens tävling och den ser väldigt rolig ut! Blir lite spännande med Dio såklart men red lanslinjen med bommar och två tunnor på Zacke ikväll och det kändes bra. Förutom att jag trasslar en massa med lansen... Tappade den och sen hoppade den ur vid lämning och nya ringarna från equimontage hatar jag för min tumme är för kort😅.
Screenshot_20250908_114752_Drive.webp

Nu har vi varit och tävlar på Ribban! Anmälde ju mest till fredagen för att ha varit inne på banan innan och kanske kunna tjäna några extra poäng på lördagen om vi gick direkt upp på bron och inte skyggade för tunnor mm. Ösregnade hela morgonen och precis när vi lastat ut slog det ner en blixt i ett hus inne i Malmö så det rungade på hela tävlingsplatsen... och sedan gick de ut med att de avbröt tävlingarna. Så blev lite extra väntan, sedan blev vädret ändå lite bättre men blöta blev vi. De som red MsvB blev nog dock ännu blötare 😬 .
Jag hade inte ens orkat knoppa för jag tänkte att vi mest var där för miljöträning och hade ingen riktigt chans ändå utan dressyren. Men vi vann tekniken och kom 2a i speeden så blev första placeringen och en vinst till och med! :bump:Var ganska tight med poängen, jag hade 64,47 så egentligen lägre än vi haft som bäst, 2an 64,2 och sen 2st på 63,95, men marginalerna på rätt sida äntligen! Fick en 8 på grinden bl.a!

I speeden stod hindret väldigt bra placerat för mig eftersom Pärlan är så himla van vid att vända upp tight och hoppa snett så där tjänade jag nog flera sekunder jämfört med tidigare banor. Och första speeden på ett tag där jag inte tappar grinden, missar att lämna lansen, missar ringen eller rider fel 😅

Lördagen var det strålande väder, vilket också betydde betydligt mycket mer rörelse runtomkring med cyklar, hundar, barn etc. Men också härlig stämning då många stannade och tittade! Pärlan fick syn på ett läskigt pensionärspar under dressyren och vi fick ett litet avbrott mellan volterna och serpentinen men fick ändå bra poäng på båda. Även ett lite tidigt avbrott i tunnorna på tekniken när en stor långhårig hund började skutta runt precis utanför banan rakt framför oss, men för övrigt tyckte jag ändå det gick bra! Vinst i dressyren på 71,8%, vinst i tekniken på 67,1. Inga 8or men betydligt färre 6 jämför med fredagen. Red fållan i galopp för första gången, blev fortfarande en 6a men inget omslag i alla fall! Speeden blev vi 4a, 12 sekunder efter så lite längre upp igen. Men det räckte till vinst i klassen igen! Lyckad helg!

Lördagen var det strålande väder, vilket också betydde betydligt mycket mer rörelse runtomkring med cyklar, hundar, barn etc. Men också härlig stämning då många stannade och tittade! Pärlan fick syn på ett läskigt pensionärspar under dressyren och vi fick ett litet avbrott mellan volterna och serpentinen men fick ändå bra poäng på båda. Även ett lite tidigt avbrott i tunnorna på tekniken när en stor långhårig hund började skutta runt precis utanför banan rakt framför oss, men för övrigt tyckte jag ändå det gick bra! Vinst i dressyren på 71,8%, vinst i tekniken på 67,1. Inga 8or men betydligt färre 6 jämför med fredagen. Red fållan i galopp för första gången, blev fortfarande en 6a men inget omslag i alla fall! Speeden blev vi 4a, 12 sekunder efter så lite längre upp igen. Men det räckte till vinst i klassen igen! Lyckad helg!

Snyggt jobbat 💪👏🏆

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka