WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Haft PnWE ikväll och red först Katt i LB, två rundor. Andra hittade vi varandra rätt så nra och jag är väldigt nöjd med henne! Hon var pigg, uppmärksam och blev inte "tryckspänd" som hon blivit tidigare i samma situation. 73%.

Dio gick en MsvB-runda och en svår. Första rundan hade dåliga byten men fint flyt över bommarna. Svårrundan började med lite enkelslalomkaos men hittade sen rätt bra flyt. Hittade rent högerbyte men tappade sen det över bommarna då han stoppade upp lite. Väldigt positiv domare som gav oss 72 resp 70%😁. Inte riktigt värda det men jättekul att kunna rida runt en bana på en hand och känna att det är helt görbart!

Red banan med Zacke innan PnWE och det börjar ta sig! Fina högerbyten och hela enkelslalomen satt!

20251024_195204.webp

Idag byggde jag och en till upp banan som är på lördagens tävling. Är ganska stor skillnad på Svår och MsvB banorna vilket är roligt (så länge jag kommer ihåg dom...).

Zacke först ut och han är ju lurig med den där enkelslalomen. Inga problem att rida en serie innan jag går in i den, men sen ignorerar han mig helt runt första stolpen och inget byte🙄. Tar jag ett spö i handen byter han. Så idag lurade jag honom och låtsades ta ett spö från sargen och det funkade😅. Annars kändes banan helt okej. Tappar formen lite för mycket över bommarna och genom grinden. Rygga mönster är inte snyggast men det går.

Med Dio hade jag nån idiotidé att rida Svår, men den banan var definitivt FÖR svår. Med MsvB-banan kändes däremot enkel så det är roligt! Hoppas han håller sig lika chill på tävlingen som han varit nu.

Katt är stadig genom sin LB-bana. Sen är hon i utvecklingsfas och vi har precis hittat högerskänkeln och formningen runt den så vänsterskänkeln är tillfälligt ur funktion. Men men, den kommer tillbaka så småningom. Lite jobbigt att vara utan den genom grinden.

Älskar verkligen att rida hinder och jobba med hästarna!

Idag har Fager och jag debuterat i WE, vi red en MSV B och jag kunde inte vara mera nöjd! Han skötte sig superbra och bäst av allt så tyckte han det var kul! 68% i tekniken var toppen! I speeden klantade jag till det genom att inte kunna reglerna så tappade massor med tid. Trasslade in mig i ringen och tappade lansen. Där tappade jag segern i klassen…

Fina ord från domaren blev det också! En debut som verkligen gav mersmak!

Och @Fiorano har verkligen varit guld värd när jag fått ställa 1000 dumma frågor ❤️

https://www.instagram.com/p/DQhe0ujCKIR/?igsh=Mmpjb2Z0cDVndDB2

Tävling på hemmaplan och jag startade alla tre. Biten att rida alla tre gick över förväntan. Kände ingen stress och hästarna var bra förberedda inför sina starter.

Först ut Zacke i svår. Absolut katastrof. Inget var bra. Han ville inte vara med mig öht och då blev det skit. Han får gå Örebro nästa helg, vill han inte då så lägger vi det här att rida svår klass på hyllan. Han är ändå 19 nästa år och förtjänar gott att göra sånt Han tycker är roligt istället för att kunna press.

Dio gick MsvB och där förstörde jag nåt som nog skulle kunnat vara ännu bättre genom uselt ridpass igår. Satte för mycket press och red för många byten. Så då började han studsa med rumpan vilket höll i sig genom banan idag. Vissa saker ändå bra och vi satte vårt RM-kval med 65.5%. Fick kritik för att jag inte visar halterna tillräckligt, men ja, med tanke på vilket kaos det varit med att stå still är jag nöjd med våra korta halter🙈.

Katten gick LB och började med att bralla rätt ordentligt för att hon blev arg på bandekoreringen😅. Den fröken har lite väl med åsikter alltså.. Så första delen av banan var det lite spänt med dåligt flyt. Det ordnade upp sig och avslutade starkt med sjuor och åttor. Slutade på drygt 66% och det tycker jag är en bra debut!

Summan av dagen är att jag är otroligt besviken med Zacke. Han är SÅ fin på träning så det är himla tråkigt att inte kunna få visa upp honom BRA! Dio är jag jättenöjd med, vi har gjort tre starter i höst och procenten ökar atadigt 50, 60 och 65! Inser att jag måste chilla i min ambition med honom och inte vara så satans girig upp till svår utan han behöver få en Bra säsong i MsvB. Med trygghet och rutin kommer han bli en stjärna🩷. Katt utvecklas hela tiden och jag tror det är rätt bra att hon går med minimal press och är tredjehäst.

Jag har tränat för Gilberto Felipe båda dagarna i helgen, och oj så bra träningar det var! Han har verkligen öga för exakt vad det är som felar och förmåga att förmedla det. Sän gäller det bara för mig att göra också :D Men vi fick massor med bra hjälp för att höja kvaliteten i hindren och vi red enkelslaom med byten lätt och ledigt utan stress efter att vi fått instruktioner. Tre tunnor är fortfarande vårt svåraste hinder men nu vet jag hur jag ska jobba med det. Allra störst förbättring fick jag nog i sidvärts över parallella bommar, där gcik vi från att klara av det och ta oss igenom till att faktiskt göra det riktigt bra. Nu är jag så pepp på att jobba vidare.

Jag har tränat för Gilberto Felipe båda dagarna i helgen, och oj så bra träningar det var! Han har verkligen öga för exakt vad det är som felar och förmåga att förmedla det. Sän gäller det bara för mig att göra också :D Men vi fick massor med bra hjälp för att höja kvaliteten i hindren och vi red enkelslaom med byten lätt och ledigt utan stress efter att vi fått instruktioner. Tre tunnor är fortfarande vårt svåraste hinder men nu vet jag hur jag ska jobba med det. Allra störst förbättring fick jag nog i sidvärts över parallella bommar, där gcik vi från att klara av det och ta oss igenom till att faktiskt göra det riktigt bra. Nu är jag så pepp på att jobba vidare.
Åh vad roligt det låter🤩!!

Startlistan för Örebro kommun idag och jag är innerligt tacksam att jag rider precis innan Hoxi istället för direkt efter😅. Sen är det alltid en evighet väntan på banan... Har dåligt med tålamod för det.

Skrittat Zacke i ridhuset ikväll och ridit genom första delen av vår kür. Vi ÄR I bra form och han känns verkligen jättefin. Trampar bra i piruetterna, ryggar som en stjärna, slutorna flyter osv. Är så ledsen över att vi aldrig lyckas kunna visa vad vi egentligen kan på tävling. Vi blir liksom extremt dåliga när det gäller.

Vacker var han på tävlingen i lördags åtminstone.
DSC_7940.webp

Nu kom banan till helgen och himmel den är Svår på riktigt. Rygga tunnor bör vi fixa, parallellslalomen med 7 pinnar är tungt och avslutningen med högeröppning på trägrinden blir intressant. Aldrig gjort🙈. Det blir onekligen en intressant start😅
Screenshot_20251105_230526_Drive.webp

Nu kom banan till helgen och himmel den är Svår på riktigt. Rygga tunnor bör vi fixa, parallellslalomen med 7 pinnar är tungt och avslutningen med högeröppning på trägrinden blir intressant. Aldrig gjort🙈. Det blir onekligen en intressant start😅Visa bifogad fil 176644
Det der ut som om texten blivit fel på enkel och parallell? På skuseen är 4 parallell och 7 enkel och det är ju rimligare än tvärt om?

Red igenom delar av banan ikväll och den rids väldigt trevligt faktiskt! Korta linjer mellan hinderna men det passar oss ganska bra för då hinner jag inte tappa Zacke. Bommarna och momenten med lansen kändes riktigt säkra ikväll. Han bytte dessutom direkt i enkelslalomen vilket är smått otroligt! Förväntar mig dock inte det på lördag😅. Kändes ändå himla skönt att fått ett positivt och enkelt pass❤️.
20251106_222412.webp

Nu har jag ridit och filmat novemberutmaningen. Jag ångrar lite att jag inte valde tävlingsklass ändå, det känns faktiskt himla stabilt i Msv B. Vi har mycket som vi kan förbättra förstås men trots att banan blir rätt trång och knixig på 20x40 så kändes det inte svårt alls. Nu väntar jag spänt på bedömningen!

Nu har jag ridit och filmat novemberutmaningen. Jag ångrar lite att jag inte valde tävlingsklass ändå, det känns faktiskt himla stabilt i Msv B. Vi har mycket som vi kan förbättra förstås men trots att banan blir rätt trång och knixig på 20x40 så kändes det inte svårt alls. Nu väntar jag spänt på bedömningen!
Klart du skulle rida tävlingsklass! Bedömningen får en ju ändå😁. Min plan är att filma på fredag.

Kom just hem från Örebro. Det blev skit igen så nu ger jag upp med Zacke. Han vill inte och senaste starterna är ungefär det sämsta vi gjort. Nu blir det mer fokus på Dio och Katten!

...sen undrar hur tusan SIHS-kvalet hamnade på en pytteliten lerig ridskola utan toaletter, cafeteria eller ett enda varmt ställe när Linköping hade WE-tävling med svår klass samma helg. Kändes som ett hån ärligt talat.

Jag filmade min ritt i fredags samtidigt som jag tränade för @Fiorano

Är väl väldigt mycket upp och ner, en del är bra, annat är väldigt mycket mindre bra 😅

...sen undrar hur tusan SIHS-kvalet hamnade på en pytteliten lerig ridskola utan toaletter, cafeteria eller ett enda varmt ställe när Linköping hade WE-tävling med svår klass samma helg. Kändes som ett hån ärligt talat.
Jag gissar på det distriktet som lagt tävlingen där efter att klubben ansökt?

Jag gissar på det distriktet som lagt tävlingen där efter att klubben ansökt?
Distriktet väljer inte själv var SIHS-kvalen ligger. Det gör förbundet. Förra året var vi i Linköping och skillnaden på anläggning är enorm. Svår klass går dessutom alltid på *** så alltid förbundet som godkänner propparna.

Klart du skulle rida tävlingsklass! Bedömningen får en ju ändå😁. Min plan är att filma på fredag.

Kom just hem från Örebro. Det blev skit igen så nu ger jag upp med Zacke. Han vill inte och senaste starterna är ungefär det sämsta vi gjort. Nu blir det mer fokus på Dio och Katten!

Oj! När du skrev om Örebro antog jag att det var den stora fina anläggningen där jag var med ponnyn på Lag-SM i FT och New Forest-SM 😬

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka