WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Oj! När du skrev om Örebro antog jag att det var den stora fina anläggningen där jag var med ponnyn på Lag-SM i FT och New Forest-SM 😬
Nope. Framridning på liten lerig och slirig utebana. Tävlingen i oisolerat ridhus som visserligen hade bland de bästa underlagen detta årets säsong bjudit på. Så det var åtminstone bra. Sen var det allmänt lite struligt. Ryttarmeddelandet kom i fredags, fick ingen återkoppling att de fått min musik och när de startade min musik var det fel..

Jag var och tränade för JW för några veckor sedan, nyttig övning med enkelslalomen och volter! Har ju inte övat så mycket på att rida i trav eftersom jag hoppade direkt in i LA, och har då inte format så mycket i bågarna heller för att undvika omslag. Så nu fick vi träna lite mer på att hitta böjningen och spårningen!

Jag var och tränade för JW för några veckor sedan, nyttig övning med enkelslalomen och volter! Har ju inte övat så mycket på att rida i trav eftersom jag hoppade direkt in i LA, och har då inte format så mycket i bågarna heller för att undvika omslag. Så nu fick vi träna lite mer på att hitta böjningen och spårningen!

Jag älskar enkelslalomen på träningar! Går att variera massor med volter och övergångar. Ser ut som om du kommer kunna jobba bytena riktigt bra för för hon blir lite ärtig i bakbenen 😃

Klart du skulle rida tävlingsklass! Bedömningen får en ju ändå😁. Min plan är att filma på fredag.

Kom just hem från Örebro. Det blev skit igen så nu ger jag upp med Zacke. Han vill inte och senaste starterna är ungefär det sämsta vi gjort. Nu blir det mer fokus på Dio och Katten!

...sen undrar hur tusan SIHS-kvalet hamnade på en pytteliten lerig ridskola utan toaletter, cafeteria eller ett enda varmt ställe när Linköping hade WE-tävling med svår klass samma helg. Kändes som ett hån ärligt talat.

Har dom så många ekipage att dom har råd att ha 2 tävlingar såpass nära varandra samma helg? Det skulle aldrig gå på en fälttävlan. Märkligt!

Har dom så många ekipage att dom har råd att ha 2 tävlingar såpass nära varandra samma helg? Det skulle aldrig gå på en fälttävlan. Märkligt!
Linköpings svårklass blev inställd eftersom nära nog Sveriges alla svårklassryttare red i Örebro. Men de hade flera starter I MsvB istället. Båda tävlingarna hade rätt gott om starter I de lätta klasserna.

Det är inte så märkligt om man tar i beaktande att WE exploderar i antal nya ekipage, på ett sätt som fälttävlan inte gör, och att WE kanske snittar på 25-30 starter per tävling, men till och med min klubb (som just nu är den nordligaste arrangören av fälttävlan) har fler starter än så på våra fälttävlan.

I WE tror jag att du kan komma undan med att betala för två officiella funktionärer, samma siffra för fälttävlan blir fem om jag räknat rätt, plus veterinär och ambulans. Fälttävlan kräver alltså fler starter än WE per tävling för att tävlingarna ska gå runt.

Mvh,
Lady_S

Det är inte så märkligt om man tar i beaktande att WE exploderar i antal nya ekipage, på ett sätt som fälttävlan inte gör, och att WE kanske snittar på 25-30 starter per tävling, men till och med min klubb (som just nu är den nordligaste arrangören av fälttävlan) har fler starter än så på våra fälttävlan.

I WE tror jag att du kan komma undan med att betala för två officiella funktionärer, samma siffra för fälttävlan blir fem om jag räknat rätt, plus veterinär och ambulans. Fälttävlan kräver alltså fler starter än WE per tävling för att tävlingarna ska gå runt.

Mvh,
Lady_S

Som jag ser det är anledningen att fälttävlan inte "exploderar" att man inte bara kan starta fälttävlan sådär bara, du måste kunna rida bättre och vara mer utbildad. WE tillåter nybörjarridning som räknas till tävlingsklass, kan skritta o trava sig igenom.

Det finns liksom inte tävlingsfälttävlansklasser där du kan trava lite o sen skritta över en bom eller nåt sånt.

Mvh,
Lady_S

Fast om Linköping fick ställa in sin klass så finns det ju inte ekipage nog?

Fast om Linköping fick ställa in sin klass så finns det ju inte ekipage nog?
De fick ställa in Svår klass. Än är det inte så hemskt många på den nivån och de flesta har ridit SIHS-kval under säsongen och kvalat till semin. Då blir det naturligtvis så att de väljer tävlingen med semin. Svår klass har generellt väldigt små startfält, max 5-6 oftast 2-3. SM hade 15 ekipage och semin 17 anmälda, 16 till start.

Annars har jag inte riktigt bestämt mig hur mycket jag ska orka hålla igång denna månaden och om jag ska rida Onlinecupen. Nu har det blivit så blött här hemma att jag inte kan rida annat än på grusvägen om jag inte kör iväg till ridhuset. Pärlan ska vaccineras i veckan och jag funderade på om hon skulle få lite vila sen. Samtidigt lär det ju bara bli ännu värre och vill inte ställa av hela vintern. 😬

Annars har jag inte riktigt bestämt mig hur mycket jag ska orka hålla igång denna månaden och om jag ska rida Onlinecupen. Nu har det blivit så blött här hemma att jag inte kan rida annat än på grusvägen om jag inte kör iväg till ridhuset. Pärlan ska vaccineras i veckan och jag funderade på om hon skulle få lite vila sen. Samtidigt lär det ju bara bli ännu värre och vill inte ställa av hela vintern. 😬
Massa pepp! November är verkligen det gråaste, mörkaste och jobbigaste tiden för motivationen.. Tycker verkligen onlinecupen är guld för att hålla mål och mening vid liv. Sen är det som du säger-låter en dom väl ila en vecka för att det är jobbigt böir det lätt en vecka till och en vecka till och sen blir det bara jobbigare attkomma igång..

Som jag ser det är anledningen att fälttävlan inte "exploderar" att man inte bara kan starta fälttävlan sådär bara, du måste kunna rida bättre och vara mer utbildad. WE tillåter nybörjarridning som räknas till tävlingsklass, kan skritta o trava sig igenom.

Det finns liksom inte tävlingsfälttävlansklasser där du kan trava lite o sen skritta över en bom eller nåt sånt.
Sista stycket... 😂

Tänk vilket drag det skulle vara! Storpublik!

Det känns lite skönt att tagit beslutet att Zacke inte ska tävla mer. Vet inte hur länge han blir kvar, det beror lite på ägarens situation. Han kommer naturligtvis hållas igång oavsett men nu är Dio och Katt prio! Båda dom har gått i ridhuset ikväll och gjort toppenpass! Dio ska gå en PnR på söndag och ska rida MsvB-programmet. Vi måste hålla i det här att åka iväg så att det inte blir en sån grej och behöver dessutom träna på bytena I tävlingssmässig situation.

Fröken hårfager❤️
20251110_223110.webp

Sista stycket... 😂

Tänk vilket drag det skulle vara! Storpublik!
Inte bara det jag skrev förut…. Det finns ridskolor som har en stark WE grund och som också ordnar tävlingar där även ridskoleekipage då enkelt kan starta( de behöver ex varken ha häst eller föräldrar som kör) och då stiger antalet starter enkelt. Det finns inga ridskolor som kan arbeta så vad gäller fälttävlan av väldigt många förklarliga skäl. Så det att så många utövar WE är för att grenen har getts möjlighet att ta in nybörjare med mkt mindre ridkunskap än fälttävlan. Jag vet också att de som fixar och ordnar jobbar rätt aktivt för att WE ska bli större än fälttävlan, det är liksom samma lilla tajta grupp då med ridskolegrund/ privat hästhållare som lånar ut hästar till hemmatävlingar för att få fler starter. I andra grenar hopp o dressyr finns väl mer pay and ride och pay and jump- inte ens pay and cross släpper in ekipage på den lägre nivån i WE.

Inte bara det jag skrev förut…. Det finns ridskolor som har en stark WE grund och som också ordnar tävlingar där även ridskoleekipage då enkelt kan starta( de behöver ex varken ha häst eller föräldrar som kör) och då stiger antalet starter enkelt. Det finns inga ridskolor som kan arbeta så vad gäller fälttävlan av väldigt många förklarliga skäl. Så det att så många utövar WE är för att grenen har getts möjlighet att ta in nybörjare med mkt mindre ridkunskap än fälttävlan. Jag vet också att de som fixar och ordnar jobbar rätt aktivt för att WE ska bli större än fälttävlan, det är liksom samma lilla tajta grupp då med ridskolegrund/ privat hästhållare som lånar ut hästar till hemmatävlingar för att få fler starter. I andra grenar hopp o dressyr finns väl mer pay and ride och pay and jump- inte ens pay and cross släpper in ekipage på den lägre nivån i WE.
Menar du att det är dåligt att ryttare med lägre ridkunskap får tävla? Våra ridskoleelever tävlar både dressyr, hoppning och WE på ridskoleponnierna. Tror det är väldigt vanligt att hemmaekipage är med på låg nivå i dressyr och hoppning när det arrangeras tävling. I vårt distrikt har det börjat arrangeras väldigt låg cm-hoppning för att få upp antalet starter. Det gynnar bara hela sporten att få upp starterna-oavsett nivå. Fälttävlan har sin Sugar cup tex som borde vara mycket värd för grenen. Samtidigt kräver ft extremt mycket av arrangörer och i dagens läge med hur svårt det är att få funktionärer och ekonomi i tävlingar förstår jag att grenen tappar.

Menar du att det är dåligt att ryttare med lägre ridkunskap får tävla? Våra ridskoleelever tävlar både dressyr, hoppning och WE på ridskoleponnierna. Tror det är väldigt vanligt att hemmaekipage är med på låg nivå i dressyr och hoppning när det arrangeras tävling. I vårt distrikt har det börjat arrangeras väldigt låg cm-hoppning för att få upp antalet starter. Det gynnar bara hela sporten att få upp starterna-oavsett nivå. Fälttävlan har sin Sugar cup tex som borde vara mycket värd för grenen. Samtidigt kräver ft extremt mycket av arrangörer och i dagens läge med hur svårt det är att få funktionärer och ekonomi i tävlingar förstår jag att grenen tappar.
Ja precis, låg tröskel in i tävlandet är bra och jag kan tänka mig att det gynnar även andra grenar - dels kommer ryttarna som tagit steget att ta grönt kort och våga sig ut på tävling ha lättare att våga sig ut även i andra grenar. Dels kommer ju licenspengarna hela förbundet tillgodo. WE är ju de facto den enda delen av förbundet som ökar. Ökningen är inte så stor att den täcker upp det som blöder från andra grenar, men det är ändå en ansenlig tillväxt. Än så länge finns det en del flaskhalsar som bromsar tillväxten också, det kräver en hel del att förvalta det växande intresset. För några år sedan var det antalet tävlingsarrangörer som var den stora bromsen, men där har fler arrangörer fått utbildning och vågat ta steget och nu ser det lite bättre ut. Sen är det förstås en begränsning att det är svårt att ha jättemånga starter då vi rider tre moment. Många tävlingar är fulla snabbt, men klasserna blir ändå inte jättestora eftersom det för många anläggningar är svårt att ta mer än 40 starter per dag.

Menar du att det är dåligt att ryttare med lägre ridkunskap får tävla? Våra ridskoleelever tävlar både dressyr, hoppning och WE på ridskoleponnierna. Tror det är väldigt vanligt att hemmaekipage är med på låg nivå i dressyr och hoppning när det arrangeras tävling.
Det var en förklaring till att WE får fler starter. WE är inte större än fälttävlan , de har det bara mkt lättare att få starta på väldigt låg ridnivå och jag drog där in ridskolor, behöver ju inte betyda att alla som tävlar från ridskolor har lägre ridkunskap, men just i WE är det mer möjligt.

Ja precis, låg tröskel in i tävlandet är bra och jag kan tänka mig att det gynnar även andra grenar - dels kommer ryttarna som tagit steget att ta grönt kort och våga sig ut på tävling ha lättare att våga sig ut även i andra grenar. Dels kommer ju licenspengarna hela förbundet tillgodo.
Det är jag egentligen tveksam till, att tävla och inte klara av den nivån man går ut i ger ingen bra ridning som regel och kan missgynna hästen eller då ponnyn om du nu med låg tröskel in i tävlandet menar tävlingar på den nivån som finns nu.

Fast nej... Det finns visst ridskolor som kan låta eleverna tävla fälttävlan på ridskolehästarna, Hofors tex. Och WE är inte större än fälttävlan, den bara ökar mer just nu. För att det är en ny gren som fyller ett behov, vilket väl är fantastiskt?!

Mvh,
Lady_S

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka