WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Jag är helt fast i diskussionen om låga insteg för att vara med och träna och tävla :D så trots att det inte har med WE att göra, och att WE kanske är ett föredöme med att ha lyckats få ut nya ekipage på tävling, så fortsätter jag med här.

Det finns ungefär 350 000 hästar i Sverige.
10 000 av dem är ridskolehästar
30 000 av dem har tävlingslicens inom SvRF
16 000 hästar finns i träning inom travet
1 000 hästar (något mindre men avrundar uppåt) finns i träning inom galoppen

293 000 hästar återstår…
Visst finns både western och Island med, har inte plockat fram siffror på det, och kanske är 10% pensionärer och 20% unghästar men ändå, det är OTROLIGT många hästar (och människor) som finns utanför SvRFs och ATGs verksamheter. Tänk om man kunde skapa plats och utrymme för dem att vara med? Vi skulle kunna bli så himla många fler, och vore vi fler så skulle det finnas mer möjligheter för oss som vill ha träningar, tävlingar och kunna ha roligt med våra hästar.

Jag är helt fast i diskussionen om låga insteg för att vara med och träna och tävla :D så trots att det inte har med WE att göra, och att WE kanske är ett föredöme med att ha lyckats få ut nya ekipage på tävling, så fortsätter jag med här.

293 000 hästar återstår…
Visst finns både western och Island med, har inte plockat fram siffror på det, och kanske är 10% pensionärer och 20% unghästar men ändå, det är OTROLIGT många hästar (och människor) som finns utanför SvRFs och ATGs verksamheter. Tänk om man kunde skapa plats och utrymme för dem att vara med? Vi skulle kunna bli så himla många fler, och vore vi fler så skulle det finnas mer möjligheter för oss som vill ha träningar, tävlingar och kunna ha roligt med våra hästar.
Det där är verkligen tänkvärda siffror!

293 000 hästar återstår…
Jag kan lägga till en siffra:
37,594 levande islandshästar i Sverige år 2025 enligt statistik från FEIF

Fortfarande väldigt många hästar som återstår.

Jag kan lägga till en siffra:
37,594 levande islandshästar i Sverige år 2025 enligt statistik från FEIF

Fortfarande väldigt många hästar som återstår.
Kul! Den ska jag lägga in i min samling.
Har du något sätt att se hur många islandshästar som löst licens för tävling med?

Såklart kan en icke licensierad ridhäst och islandshäst tränas för tränare/på ridskola och det kan man inte plocka fram statistik på, men jag upplever att den andelen (ryttare som tränar men inte tävlar) också minskar.

Kul! Den ska jag lägga in i min samling.
Har du något sätt att se hur många islandshästar som löst licens för tävling med?

Såklart kan en icke licensierad ridhäst och islandshäst tränas för tränare/på ridskola och det kan man inte plocka fram statistik på, men jag upplever att den andelen (ryttare som tränar men inte tävlar) också minskar.
Nä, den siffan hittade jag inte nu men SIF lär ha den nånstans tänker jag. Kollade snabbt både deras hemsida och om jag kunde se någon offentlig statistk på något relevant på indTA. Det kanske finns men jag hittar det inte.

Sen finns det ju många ridskole- och turridningshästar bland islandshästarna med som inte finns i din statistik (de finns ju däremot med i min siffra på antal levande hästar i Sverige). Jag vet inte heller hur duktiga folk är på att rapportera in döda hästar.

Nu blev jag nyfiken. Statistik är kul.

293 000 hästar återstår…
Jag tänker på när man tog bort att 90 cm var lägsta tävlingsklass i hoppning, då började klubbarna arrangera 80-klasser (och LE på ponny) och fick starter. Sen arrangerades 70-klasser och de fick starter. Man skulle ju kunna tänka att ryttarna vill ha nått en viss nivå innan de vill tävla, men så verkar det ju inte vara. Ryttarna VILL tävla, på den nivå de är med sin häst.

Så egentligen är det upp till klubbarna och arrangörerna att möta efterfrågan där den är.

Jag tänker att det finns fler grenar med stor potential också, som gymkhana. Det borde ju också vara en rolig tävlingsgren, men det känns lite som att om man inte bor på västkusten så finns det inga tävlingar? Åtminstone finns det inte här där jag bor. Trots att den väl utövas på ridskolorna?

Mvh,
Lady_S

Jag tänker på när man tog bort att 90 cm var lägsta tävlingsklass i hoppning, då började klubbarna arrangera 80-klasser (och LE på ponny) och fick starter. Sen arrangerades 70-klasser och de fick starter. Man skulle ju kunna tänka att ryttarna vill ha nått en viss nivå innan de vill tävla, men så verkar det ju inte vara. Ryttarna VILL tävla, på den nivå de är med sin häst.

Så egentligen är det upp till klubbarna och arrangörerna att möta efterfrågan där den är.

Jag tänker att det finns fler grenar med stor potential också, som gymkhana. Det borde ju också vara en rolig tävlingsgren, men det känns lite som att om man inte bor på västkusten så finns det inga tävlingar? Åtminstone finns det inte här där jag bor. Trots att den väl utövas på ridskolorna?

Mvh,
Lady_S
Mounted games har även ett problem med att de som inte vill vara med i laget och tävla men har egen häst oftast inte är välkommna på träningarna. Från vad jag har hört. Så där är det en annan problematik med att få med mer personer och vara inkluderande.

Mer på trådens ämne så ser det ut som att jag för första gången på ett antal år kanske kommer iväg på en träning för instruktör. Vi får se om det blir men jag hoppas verkligen, det brukar vara så kul :D

Har filmat mitt novemberbidrag med Dio idag, Katt blev vaccinerad i onsdags så får bli nästa vecka med henne. Tog ett par försök för han kommer inte riktigt framför skänkeln och då blev ffa fållan svår i galopp. Halterna måste bli tydligare men just för stunden är jag ok med att dom är korta utan att han börjar piaffa. Energin tröt på slutet så bytet i två tunnor blev tungt och orent.

Mvh,
Lady_S
Håller helt med, och tror du har rätt i din analys av att efterfrågan finns (se antalet hästar som INTE tävlar) för lägre och lättare klasser.
Hoppningen har ju lyckats där, på den tiden jag red ponny (strax innan du gjorde det ;) ) så vad Lätt C lägsta klassen. Tio år senare kom LD och nu finns LE och ibland ännu enklare nivåer.

I dressyren har man helt missat detta mål tycker jag, tills i år då LC erbjuds på lång bana för ridhäst. Och det har funkat, trots att det är en ny klass så har det varit starter i den klassen varje gång den arrangerats och ibland ganska stora startfält OCH med nya ekipage (och en del gamla med).
Tänk om man kunde lösa snäppet enklare med?
I Storbritannien finns program med bara skritt och trav… varför kan vi inte testa det i Sverige?

Likaså måste nivån för att träna för tränare sänkas tror jag. Ridskolorna gör ett stort jobb här, och det finns tränare som glatt åker runt bland elever och undervisar i skritt och tränar på enkla övningar men det finns en lite överlägsen attityd att ”man borde kunna rida om man ska ha häst” mentalitet som jag skulle vilja få stopp på. För tänkt vad kul det vore om vi var dubbelt så många som tränade och tävlade, även om en stor andel kanske gör det på en ”låg” nivå så är ju fler vi är bra för alla.

Håller helt med, och tror du har rätt i din analys av att efterfrågan finns (se antalet hästar som INTE tävlar) för lägre och lättare klasser.
Hoppningen har ju lyckats där, på den tiden jag red ponny (strax innan du gjorde det ;) ) så vad Lätt C lägsta klassen. Tio år senare kom LD och nu finns LE och ibland ännu enklare nivåer.

I dressyren har man helt missat detta mål tycker jag, tills i år då LC erbjuds på lång bana för ridhäst. Och det har funkat, trots att det är en ny klass så har det varit starter i den klassen varje gång den arrangerats och ibland ganska stora startfält OCH med nya ekipage (och en del gamla med).
Tänk om man kunde lösa snäppet enklare med?
I Storbritannien finns program med bara skritt och trav… varför kan vi inte testa det i Sverige?

Likaså måste nivån för att träna för tränare sänkas tror jag. Ridskolorna gör ett stort jobb här, och det finns tränare som glatt åker runt bland elever och undervisar i skritt och tränar på enkla övningar men det finns en lite överlägsen attityd att ”man borde kunna rida om man ska ha häst” mentalitet som jag skulle vilja få stopp på. För tänkt vad kul det vore om vi var dubbelt så många som tränade och tävlade, även om en stor andel kanske gör det på en ”låg” nivå så är ju fler vi är bra för alla.
LD-programmen är ju med bara skritt och trav, de har arrangerats på ponny och varit ganska populära! Däremot har jag inte sett det på häst (men jag är å andra sidan inte mest inne i dressyrsvängen heller).

Mvh,
Lady_S

LD-programmen är ju med bara skritt och trav, de har arrangerats på ponny och varit ganska populära! Däremot har jag inte sett det på häst (men jag är å andra sidan inte mest inne i dressyrsvängen heller).

Mvh,
Lady_S
Det här tycker jag är intressant för att på många ställen anges dressyrprogrammen vara från LC till GP. T ex på SvRFs sida om dressyr (se bild nedan).
Men LD:4 (och fler LD program) finns faktiskt, och är vad jag förstår inte heller para program?
Jag har inte följt ponny tävlingarna särskilt bra men de har alltså använts på tävling?
Var kommer de programmen från egentligen?
I TDB där protokoll numer finns är det också t ex ryttarmärken, kan man arrangera dem på tävling tro?

Bifogade filer

• IMG_2842.webp
    IMG_2842.webp
    126,5 KB · Visningar: 1 773
Det här tycker jag är intressant för att på många ställen anges dressyrprogrammen vara från LC till GP. T ex på SvRFs sida om dressyr (se bild nedan).
Men LD:4 (och fler LD program) finns faktiskt, och är vad jag förstår inte heller para program?
Jag har inte följt ponny tävlingarna särskilt bra men de har alltså använts på tävling?
I TDB där protokoll numer finns är det också t ex ryttarmärken, kan man arrangera dem på tävling tro?
Kanske lite OT men jag rider lag i dressyr div 4 just nu, där rider vi LD-LC-program på kort bana mixade lag. Första tävlingssäsongen för mig och jag gillar verkligen nivån och upplägget med att kunna starta LC på kort bana med häst (senior på icke-mätt bumling). En del hoppryttare i ponnysvängen bl.a. som hängt på också 👌🏻

Jo, de är para-program. Finns LE också som är skrittprogram.

LD har arrangerats fem gånger i vårt distrikt, fyra på ponny med 5, 5, 2 och 7 starter och en gång på häst med två starter.

Mvh,
Lady_S

Har filmat mitt novemberbidrag med Dio idag, Katt blev vaccinerad i onsdags så får bli nästa vecka med henne. Tog ett par försök för han kommer inte riktigt framför skänkeln och då blev ffa fållan svår i galopp. Halterna måste bli tydligare men just för stunden är jag ok med att dom är korta utan att han börjar piaffa. Energin tröt på slutet så bytet i två tunnor blev tungt och orent.

En fråga, jag har fått till mig att man ska vinkelrät ut från fållan men du rider och håller högervarv som i fållan, är det ok alltså? :)

En fråga, jag har fått till mig att man ska vinkelrät ut från fållan men du rider och håller högervarv som i fållan, är det ok alltså? :)
Nej, jag rider en rätt dålig väg ut för när jag rätade ut honom så bytte han tidigare. Så av två dåliga ting så valde jag en lite shitty väg😅. Definitivt något som ska tränas på i vinter!

Fick poängen för Dios ritt idag och det blev blygsamma 63.75%. Otroligt nog var det fållan som gavs högst poäng med 7.5. Fick 7, 6, 6.5 på min lanslinje som jag är jättenöjd med. Är lurigt vad olka domare vill se, FG hänger upp sig på riktigt anfall mot ringen men för andra domare får jag 8or med samma ridning. 6 är liksom precis godkänt..

Skulle egentligen varit med på Katt och filmade henne i LB ikväll. Men valde ändå att skicka in en ritt på Zacke i MsvB. Red ett så dåligt pass på Dio som inte känns ok och tröstred lite WE på Zacke och filmade. Han är ändå min klippa! Inte en perfekt ritt men det kändes så enkelt, utan ansträngning och fint högerbyte❤️.

293 000 hästar återstår…

Men vet man att dessa siffror stämmer? Jag tycker att jag läst dessa siffror i hela mitt liv. Enligt jordbruksverket är det 48.000 anläggningar som saknas i registret sist dom gick ut och påminde om att stallägare måste registrera sina stall för nått år sedan iallafall. Det borde vara en hel drös hästar som inte är rapporterade döda oxå om man kollar på blup. Hästantalet har stadigt gått ner och betäckningssiffrorna likaså. Många, många stallägare har lagt ner sin verksamhet .

"Sedan 2021 ska alla platser där hästar finns registreras hos Jordbruksverket. EU:s regler gäller alla stall, ridskolor, beten och även den som har hästar i hobbysyfte. I dag finns drygt 31 400 hästanläggningar registrerade. Uppskattningsvis saknas fortfarande mer än 48 000 anläggningar i registret.

Det lär visa sig efter nästa år hur många som finns kvar då veterinärer och djurhälsopersonal måste fylla i anläggingsnummer när dom ska behandla, vaccinera , skriva ut maskmedel osv.

Jag är jättesugen på att prova WE men är lite rädd för dressyr på kort bana… :D Jag har massor av frågor, några av dem är:
- Hur börjar jag enklast? Bygga upp med hinderstöd och bommar hemma och testa lite själv för att se om det är nåt för oss?
- Hur har ni lärt in sidvärts över bom? Min häst försöker göra en vanlig skänkelvikning och förstår inte det här med rakt åt sidan så bra uppsuttet, funkar lite bättre från marken.
- Tre tunnor, jag får inte ihop det. I texten står det ju att man ska lägga en volt även runt tunna 2 men på filmer jag sett så blir det inte en hel volt utan man mer rundar tunnan och vänder sedan ut runt tunna 3 innan volten är klar liksom. Vad är rätt?
- Fållan, hur ska man rida ut ur den egentligen? På filmer har jag sett allt från spikrakt vinkelrätt ut från öppningen till de som fortsätter i samma riktning som de hade i fållan liksom (som att de mer ”ökar volten” ut ur fållan).
- Vad har folk på sig på WE-tävling generellt? Färg på schabrak, byxor? Är hästarna oftast knoppade?
- Hur mycket ”tittiga” saker brukar förekomma i lätt klass?

@Nevermind Många frågor men ska försöka svara lite😁

- Hur börjar jag enklast? Bygga upp med hinderstöd och bommar hemma och testa lite själv för att se om det är nåt för oss?

Precis så gjorde jag! Räcker att sätta konor för slalom och tunnor, bommar för korridoren och fållan osv. Jag köpte tunnor på marketplace och rundstav på Byggmax för att börja rida med lans. Vilket nog kan vara bland det roligaste😁

- Hur har ni lärt in sidvärts över bom? Min häst försöker göra en vanlig skänkelvikning och förstår inte det här med rakt åt sidan så bra uppsuttet, funkar lite bättre från marken.

Med mina hästar började jag avsuttet och flyttade för ett spö. Massor av morötter och sen var det plättlätt att ta med upp från ryggen!

- Tre tunnor, jag får inte ihop det. I texten står det ju att man ska lägga en volt även runt tunna 2 men på filmer jag sett så blir det inte en hel volt utan man mer rundar tunnan och vänder sedan ut runt tunna 3 innan volten är klar liksom. Vad är rätt?

Det är som du säger inte riktigt en heö volt runt tunna två. Men den ska vara rund och tänk att mönstret ska bli som en treklöver där du rider in och ur på stjälken.

- Fållan, hur ska man rida ut ur den egentligen? På filmer har jag sett allt från spikrakt vinkelrätt ut från öppningen till de som fortsätter i samma riktning som de hade i fållan liksom (som att de mer ”ökar volten” ut ur fållan).

För högre poäng ska du rida rakt ut. Du kommer att märka när du rider hinder att en ibland får välja lite pest eller kolera😅.

- Vad har folk på sig på WE-tävling generellt? Färg på schabrak, byxor? Är hästarna oftast knoppade?

Tycker det varierar mycket! Vanligt med kavaj och väst. Betydligt vanligare med mörka ridbyxor än vita mot annan tävling. De flesta knoppar. Mycket olika färger på schabrak, tycker det är vanligt med välmatchade ekipage i fler färger än traditionellt svart/vitt/marin.

Inte jättemycket. Typ blommor vid hindet, nånting inne i fållan och tjuren kan variera stort vad den är. På en tävling jag var på hade de en stor färgglad tupp😂. Mina hästar tittade intet på den.

Massa pepp och klart att du ska prova😃!!

Jag är jättesugen på att prova WE men är lite rädd för dressyr på kort bana… :D Jag har massor av frågor, några av dem är:
Jag kompletterar Fioranos utmärkta svar lite. Om du börjar på egen hand, läs hinderbilagan och den här:
https://ridsport.se/download/18.4ddd7ff0182f24f4de65c6/1661934148436/WE_hinderinl-rning.PDF

Det ger dig en bra uppfattning om hindren och hur du börjar träna dem. Börja inte för svårt, det går oftast snabbare med inlärningen om man börjar väldigt lätt och sen ökar svårigheten. Hinder i galopp behöver oftast ridas hyfsat samlat.
När det gäller sidvärts över bom finns det rätt många pedagogiska knep att prova, beroende på vad som passar hästen. Om det är svårt att få till tillräcklig tvärning hade jag börjat med den utan bom, gärna med huvudet mot ett staket eller en vägg. Träna på att reglera tvärningen. Sen tvärning mellan bommar, samma där, träna på att växla mellan mer och mindre tvärning så du har kontroll. För bom under magen har jag två olika vägar jag använt för olika hästar, men för sexåringen jag har nu fick jag resonera mig fram till en tredje.
Metod 1: Rid rakt mot bommen, gör halt med bommen under magen. När det funkar och hästen stå lugnt där, prova att flytta sidvärts av bommen åt det håll ni har lättast att flytta åt. För att underlätta kan man göra halten närmre ena änden och lite lätt vinklad så framdelen leder i rörelseriktningen.
Metod 2: Flytta sidvärts med bommen framför frambenen. När det funkar, prova att be om ett steg fram i slutet av bommen och avsluta med bommen under magen. Be sen om ett steg fram tidigare och tidigare så allt större del av bommen är under magen, tills det går att göra hela på rätt sätt.
Metod 3: Börja som metod 2. Istället för att be om ett steg fram, lägg en andra bom "omlott" med bommen, så att du mot slutet av bom 1 får bom 2 under magen. Då har du först lärt hästen vad du vill att den ska göra, och då blir det lättare att förstå bommen under magen.
När det funkar - träna på att kunna variera, flytta fram hästen något (bommen ska linjera med din egen höft, det är jättevanligt att den hamnar för långt fram), göra en halvhalt och dröja lite i steget, känn att du kan rida över bommen och inte bara "åka över" för att öka kvaliteten.
Jag tycker det är så synd att det blivit norm att all dressyr är på lång bana - så att kort bana blir något konstigt som anses svårt. Inte ens på min 182 cm höga tyska gångartshäst var 40 meter egentligen särskilt trångt. WE-dressyrprogrammen är dessutom väldigt välkomponerade och roliga tycker jag!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat