WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Slalomlinjerna kan man vinna många poäng på att ha en bra plan för! Att veta precis vad man klarar av och hur man rider för att bäst visa sin hästs kvaliteter och för att få jämna bågar hela vägen gör stor skillnad - och det var faktiskt en sak jag jobbade med flera av dem som red hos mig häromdagen med också. Så kul att ni fixade trägrinden! Den kan vara en utmaning men är rolig att rida.
Kul att vi är på rätt väg ändå! Det känns bra också att kunna träna för någon som har lite koll på domarögat. Vi kan ju rida hindren som de är på basnivån men jag vill liksom veta vad jag ska visa upp och fokusera på för att höja poängen. Så känns poängen lite mindre slumpmässig också för mig, jag är lite uttråkad på träningar där man "bara" rider hinder. Kanske lite överambitiöst för LC men målet är ju att komma upp till LB:1 i nästa år även om vi behöver hitta lite mer i eftergift och driv men vi skyndar långsamt.

Trägrinden var kul! Mycket svårare än repet när man hamnar lite ur spår bara 😅 När Elsa fattade att man kan gå mot hindret och att det flyttar sig så trillade poletten ner för oss båda. Jag tyckte det var kul att träna på min energi också under träningen, att rida med lite mer självsäker pondus i lanslinjen gjorde jättemycket för oss.

Senast ändrad:
Kul att vi är på rätt väg ändå! Det känns bra också att kunna träna för någon som har lite koll på domarögat. Vi kan ju rida hindren som de är på basnivån men jag vill liksom veta vad jag ska visa upp och fokusera på för att höja poängen. Så känns poängen lite mindre slumpmässig också för mig, jag är lite uttråkad på träningar där man "bara" rider hinder. Kanske lite överambitiöst för LC men målet är ju att komma upp till LB:1 i nästa år även om vi behöver hitta lite mer i eftergift och driv men vi skyndar långsamt.

Trägrinden var kul! Mycket svårare än repet när man hamnar lite ur spår bara 😅 När Elsa fattade att man kan gå mot hindret och att det flyttar sig så trillade poletten ner för oss båda. Jag tyckte det var kul att träna på min energi också under träningen, att rida med lite mer självsäker pondus i lanslinjen gjorde jättemycket för oss.
Fast även om man tränar på Lätt C-nivå behöver man ju jobba med kvaliteten i hindren. Jag försöker alltid utbilda de som rider för mig så att de tar steg på vägen mot svår klass, även om de inte räknar med att komma till svår klass - MEN det innebär förstås inte att man rider på samma sätt. Man måste arbeta utifrån klassens krav, men göra det så man inte går in i en återvändsgränd.
Jag pratar en del om att man måste skilja på domarkommentarer och tränarkommentarer. Domaren motiverar sitt betyg i kommentaren, utifrån bedömningskriterier. Tränaren hjälper till med hur man ska jobba för att bli bättre. Utifrån hur man känner sig själv och sin häst behöver man för det mesta ta strategiska beslut på tävling.
För att inte prata om mina elever tar jag ett exempel från mig själv: Min häst är ännu inte tillräckligt stark för vissa linjer. Därför kan jag välja en väg in i fållan där jag vet att jag kan hålla en galopp med kvalitet och jag gör vändningen/halvpiruetten ganska stor. Det kommer jag troligen få en kommentar om, som motivering till varför jag inte får ett högre betyg. Men om jag skulle ta den kommentaren som en instruktion och rida tightare nästa gång kommer jag troligen få en sämre galopp, ett sämre flyt genom hindret och ett sämre genomförande - och ett lägre poäng. Dvs det är mer strategiskt att inte göra som domaren skriver att jag behöver göra, eftersom vi inte är där än.
Pondus i lanslinjen gör stor skillnad! Det är också viktigt att verkligen ta det lugnt, det är lätt att bli lite för hastig där.

Fast även om man tränar på Lätt C-nivå behöver man ju jobba med kvaliteten i hindren. Jag försöker alltid utbilda de som rider för mig så att de tar steg på vägen mot svår klass, även om de inte räknar med att komma till svår klass - MEN det innebär förstås inte att man rider på samma sätt. Man måste arbeta utifrån klassens krav, men göra det så man inte går in i en återvändsgränd.
Jag pratar en del om att man måste skilja på domarkommentarer och tränarkommentarer. Domaren motiverar sitt betyg i kommentaren, utifrån bedömningskriterier. Tränaren hjälper till med hur man ska jobba för att bli bättre. Utifrån hur man känner sig själv och sin häst behöver man för det mesta ta strategiska beslut på tävling.
För att inte prata om mina elever tar jag ett exempel från mig själv: Min häst är ännu inte tillräckligt stark för vissa linjer. Därför kan jag välja en väg in i fållan där jag vet att jag kan hålla en galopp med kvalitet och jag gör vändningen/halvpiruetten ganska stor. Det kommer jag troligen få en kommentar om, som motivering till varför jag inte får ett högre betyg. Men om jag skulle ta den kommentaren som en instruktion och rida tightare nästa gång kommer jag troligen få en sämre galopp, ett sämre flyt genom hindret och ett sämre genomförande - och ett lägre poäng. Dvs det är mer strategiskt att inte göra som domaren skriver att jag behöver göra, eftersom vi inte är där än.
Pondus i lanslinjen gör stor skillnad! Det är också viktigt att verkligen ta det lugnt, det är lätt att bli lite för hastig där.
Håller verkligen med om att även om en rider på låg nivå så är det kanon att ha tanken om svår klass med hela tiden. Jag låter ju mina elever rida en del på en hand för att träna på att styra med vikt och ben. När de gjort det genom enkelslalom blir tex lanslinjen mycket rakare! Älskar just hur en kan använda hinderna så himla mycket i WEn!

Eftersom SM blir så väldigt långt bort nästa år så blev årets SM Zackes sista. Vill inte släpa med en 20 år gammal häst 80 mil enkel resa för att komma sist. Han får fortsätta tävla här hemma eftersom han verkar tycka det är kul, blir en LA om två veckor😁
file_00000000ac0481f4b837802128f4151a.webp

Tycker det är skönt att höra sånt här. Vet inte om det är att jag känner mig lite osäker som tävlande och känslan av att "bara" rida LC. Jag har ju aldrig tävlat eller tränat för den delen konsekvent förrän jag skaffade Elsa så jag känner mig lite malplacerad ibland. Men samtidigt vill jag grotta ner mig och bli bättre och vi vill ju klättra uppåt i vår takt.

Och det är logiskt med feedback-skillnaderna och hur jag lägger upp efter vad som funkar för oss. Vi har gjort liknande i dressyrprogrammet när Elsa tidigare hade svårt för att fatta rätt, då offrade jag linjen i hörnan för att kunna leda henne bättre in i högra/vänstra. Så jag får tänka likadant i WE-n och hitta våra styrkor och svagheter.

Jag väntar på banskisser till helgen, tog fram trägrinden idag för att vara förberedd om den kommer. P gjorde den jättefint, och stod faktiskt still i halterna före och efter också. Tyvärr har halterna blivit sämre igen efter att jag har snäppt upp den generella dressyrnivån lite. Med en häst som har kastanjetter i fötterna är det svårt att vara mellan hand och skänkel och samtidigt stå helt still med fötterna. Jag släpper ju ut honom en hel del i halterna, men det blir ändå en balansgång.

Red igenom lördagens bana med Dio och det kändes ganska bra. På lördagen är parallellslalomen med varannan båge i trav och på söndag med enkla byten. Båda varianterna känns som vi kan göra bra, så länge jag håller ihop yttersidan. Han hoppade fint och repgrinden flyter-väldigt glad att slippa den i speeden! Bäst var tre tunnor med enkla byten, så himla fin och ridbar🩷.

Hemma från Fagersta och jag är så nöjd och glad över Dio😍!! Lördag var tremoments LA och dressyren kändes betydligt bättre än senast. Hade ett par missar för han var pigg😅. 65.0%. In till tekniken hade jag suverän känsla och han var så ridbar och fin! Fick ett stopp på hindret för jag är en mes men banken gick galant. 9 på enkelslalom och massor av 8or gav 72.3%🤩! Speeden var vi 9 sekunder efter vinnaren men det funkade att trycka på.

Söndag var tvåmoments LA och jag mådde piss med huvudvärk som gränsade till migrän. Så jag red inte fram tillräckligt för att ha honom lika fint på hjälperna. Vi rörde oss för tidigt ur halterna, hade en felfattning i 2 tunnor och lite annat som inte var så bra. Så resultatmässigt sjönk vi som en sten ner till 62%. I speeden kunde jag rida på ännu mer än dagen innan och vi var 2/6!! Känslan är att vi kan vara betydligt snabbare dessutom, sååå roligt🤩.

Vi har hamnat första utanför rosettplats båda dagarna men vi kom trea som kompislag med min klubbis/elev som också var med! Dessutom satte hon SM-kval i teknik och speed, såååå glad för henne!! När hon började rida för mig kämpade de runt LB-dressyr på 58% och nu rider de Svår klass😍!!

@cili fotade🙏😍
Messenger_creation_77B7FFB9-AF2B-4D2D-80C2-CAC58A135730.webp

Jag har också tävlat i helgen, Msv B. Jag var jättenöjd med dressyren, fick 65,3% med kommentaren att det behövs mer bärighet i de samlade gångarterna, och den här gången inga poäng över 7. Ändå nöjd med en "bra halt" som kommentar :D och 7 på mellantrav.
I tekniken hade vi lite tråkiga missar i hinder vi brukar vara bra på - men stadiga 7or på i princip allt annat och 8 på fållan gav oss drygt 66%.
Speeden var jag jättenöjd med, men vi petade ner ena sidvärtsbommen. Det kostade ju 10 sekunder, så vi blev slagna (av Gabby_Ossy) med 2 sekunder - så grundtempot var det verkligen inget fel på i alla fall.
Vi blev 2-3-2 i de olika momenten och 3 totalt i en klass med 8 startande. Det var riktigt tätt mellan oss tre, så placeringen kändes retligt nära. På det hela ändå en kul tävling och fin känsla i ridningen.
Lite extra kul att @Gabby_Ossi vann klassen, kul att ses!
1785754203883.webp

Ja vi fick ju alltså vår första vinst i MsvB i helgen! 🤩. Även första vinsten i ett Speedmoment, 3e tid men utan straffsekunder. Vinst i Tekniken och 3a i dressyren. Känner fortfarande lite impostersyndrome när jag tar placeringar i MsvB fast bytena inte sitter 😅, men på dressyren var högerbytena ändå lite bättre, första efter hjälpen men rent och andra jämfota.

Film från vår Teknik, var första gången vi red rygga i mönster och fick lite hack på slutet när vi var på väg in i ytterpinnen men blev ändå 7. Grinden lyckades jag också på något sätt lyfta av från gångjärnen när jag skulle svänga runt den andra änden 😅 . Trodde det skulle bli avdrag för rivet hinder men fick 7 där också. Överlag jämna poäng med 7 på det mesta, 8 på bron och 6 på kannan, sidvärts och klockan. Totalt 68,3 %

Film på Speeden. Jag lyckades köra ifrån broddarna men det var torrt och inte speciellt tjockt med gräs så gick att rida på rätt bra ändå. Men vågade inte både gasa och svänga samtidigt så tog det lite lugnare i tunnor och parallellslalom och valde att inte gå innanför efter att jag gasat fram till hindret. Sen hade jag tänkt gå innanför fållan efter lanslinjen men hade lite mer fart in än vanligt och missade att låsa ringen med tummen och blev lite distraherad av det, så höll på att rida rakt igenom fållan istället och fick väja utåt i sista sekund :rofl:.

Men tyvärr verkar det inte bli något Lag-SM för oss, vi var ju tre stycken från olika klubbar som planerat att rida ihop och de andra två kvalade klart på Klippans tävling men nu kan en av dem inte vara med längre :(. Så lite tråkigt men vi fick ju i alla fall en spark i baken att våga prova på MsvB och har ju gått helt OK ändå :).

Nästa helg kommer Ido hit och jag ska rida två pass med både Dio och Katt. Är så himla pepp och det ska bli så himla kul! Båda hästarna känns superfina och utvecklas jättefint just nu. Hoppas få hjälp med bytena på Dio och hur jag ska jobba dom i hinderna. Med Katt vill jag få lite tips ffa i hinderna med halter där hon gärna förekommer och öppnar sig.

1786295927450.webp

Vi var på terrängbanan och tränade bland annat bank idag. Vi studsade även över några låga stockar och red lite WE-hinder, bl a parallellslalom, bord och mugg. Det kändes jättebra att kunna rida några terränghinder, galoppera på framåt, och ändå stå still i halterna eller komma tillbaka i parallellen. Tyvärr sträckte jag rumpan i en landning, så jag är rätt halt nu. Men hästen är i fin form!

Ni erfarna WE-ryttare, har ni några smarta tips på att introducera träning med lans för en känslig och aningen reaktiv dressyrhäst? Är det klokast att avvakta en medhjälpare eller finns det några finurliga knep när jag tränar själv - jag tänkte testa uppsuttet med en tunn och ganska kort list så det blir en mycket försiktig och successiv förlängning av dressyrspöet och sedan försöka jobba mig långsamt därifrån. Och parallellt med det en lite större "lans" att bara röra runt kroppen när jag står och går bredvid.

Men det är en häst som blir rädd för grenar med löv, när jag sågat av sly för att servera dem lite variation. Han tror att de jagar honom när han börjar äta och de hänger ner på ett obehagligt sätt vid hans ben, och så springer han förtvivlad iväg med den dumma attackerande grenen i munnen. Så att kasta fram en full size lans till mig som inte heller är van att manövrera den känns som en obra idé att börja med. :rolleyes:

Ni erfarna WE-ryttare, har ni några smarta tips på att introducera träning med lans för en känslig och aningen reaktiv dressyrhäst? Är det klokast att avvakta en medhjälpare eller finns det några finurliga knep när jag tränar själv - jag tänkte testa uppsuttet med en tunn och ganska kort list så det blir en mycket försiktig och successiv förlängning av dressyrspöet och sedan försöka jobba mig långsamt därifrån. Och parallellt med det en lite större "lans" att bara röra runt kroppen när jag står och går bredvid.

Men det är en häst som blir rädd för grenar med löv, när jag sågat av sly för att servera dem lite variation. Han tror att de jagar honom när han börjar äta och de hänger ner på ett obehagligt sätt vid hans ben, och så springer han förtvivlad iväg med den dumma attackerande grenen i munnen. Så att kasta fram en full size lans till mig som inte heller är van att manövrera den känns som en obra idé att börja med. :rolleyes:
Jag har jobbat med ett gäng kallblodstravare som tyckt att lansen varit riktigt obehaglig och då dragit ordentligt. Börjat avsuttet med alla, gått med lansen och vevat runt den. Gett massor av morötter och beröm. Nästa steg är att slamra med lansen vid tunnorna så de inte blir rädda för ljudet. Först när dpm accepterar och är chill med de bitarna gör jag lansen uppsuttet. På vissa har det tagit ganska lång tid-flera månader men när de väl släppt rädslan går de som tåget med lans! Så mycket jobb från marken är mitt bästa tips.

Jag håller med Fiorano! Jag brukar även försöka rida på banan när någon annan (med mer erfaren häst) jobbar med lansen, så hästen får se och höra ljudet utan att direkt själv vara inblandad. Som @Fiorano säger - det går oftast snabbast när man går långsamt framåt. Samma med t ex grind.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka