WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Tack för tips! Jag jobbar redan ganska mycket från marken så ska asa ut ett par blå tunnor och påbörja projekt lansträning med både dressyrhalvblod och nordsvensk. Jag anar att Darwin kommer vara betydligt mer chill med detta (och förhoppningsfullt gissa att de blå tunnorna kanske innehåller mat) men börjar från marken med honom också.

Jag har ju aldrig gjort med mer än min så har egentligen inte så mycket erfarenhet men jag skulle nog ändå börja med ungefär "rätt" tjocklek och styvhet på lansen men kanske kortare då. Just för att göra skillnad på spö och lans. Och skapa en trygghet i att lansen inte prasslar, snärtar, kommer i någon oberäknelig svängning eller liknande. Och hellre då köra bara från marken.

Sen kan du ju öva att bara vifta med handen från ryggen utan att hålla i något. Typ ta armen rakt ut upp och ner, i en stor halvcirkel över ditt huvud, svinga fram och tillbaka längs med sidan.

Första dagens träningar och slutsatsen var att Katten är en superstar, gjorde trägrinden första gången lätt som en plätt! I övrogt ska jag mest rida långsammare med henne, fila på övergångarna och säcka ihop i de stillastående hinderna så hon står stilla.

Med Dio var det upp och ner. Han var pigg och eldig samtidigt som han är svår att hålla framför skänkeln. På slutet tappade jag konceptet och gick ett litet bryt. Men men, påt igen imorgon.
file_00000000dddc81f4bbff86566377b262.webp

Lag-SM teknik och speed sänds nu på Equisport om man har konto där!

Alltså, så många turer fram och tillbaka och känslomässiga ups and downs som detta lag-SM har gett mig 😅

(Var nästan på väg att halka in på ett bananskal för ett par dagar sedan men det föll på en teknikalitet)

Men @warg s lag ligger etta och det andra Skåne-laget som jag nästan fick vara med i ligger trea efter dressyren! Så heja Skåne!

Andra dagens träning och Katt har verkligen briljerat! Dio har varit väldigt svårriden i helgen. Får som inte till det. Men men, det blir väl bättre. De ska båda starta nästa söndag LB och LA.
file_000000003a1881f4b5a86999920745da.webp

Nu har jag introducerat lans från marken, gått mellan två tunnor och skramlat och hållit på, lyft den över och runt hästarna. Jag prövade med lite olika "lansar" i olika längder och material, ett smalt ganska långt plaströr, en förlängd gåstav och en smal trästör från gamla hässjor. Tornado fick också öva samma saker även om han mest troligt aldrig kommer att bli riden, men han klarade det fint. :) Darwin var ungefär lika orolig som Dominus i början men alla kändes hyfsat bekväma efter en stund så detta blir en jättebra introduktionsträning att göra några gånger för dem allihop. Ser fram emot fredagens träning! Och att i förlängningen kunna åka med Darwin också.

Alltså jag hade verkligen velat testa rida banan från lag-SM, speciellt linjen/slingan med bank, ta lans, bro, hinder, fånga ring. Nu såg jag inte alla men det märks att den blev utslagsgivande. Hoppas Mörrum har tävling nästa säsong som passar in för oss!

• Gilla
Reactions: fio
Alltså jag hade verkligen velat testa rida banan från lag-SM, speciellt linjen/slingan med bank, ta lans, bro, hinder, fånga ring. Nu såg jag inte alla men det märks att den blev utslagsgivande. Hoppas Mörrum har tävling nästa säsong som passar in för oss!
Ja den linjen blev vårt fall, eller egentligen var det ju banken - trots flitig bankträning under sommaren.

Ja den linjen blev vårt fall, eller egentligen var det ju banken - trots flitig bankträning under sommaren.
Ja jag såg att ni fick lite olika problem i laget relaterat till den!

Jag säger inte att vi hade tagit oss igenom problemfritt heller, tror att de fladdrande flaggorna kanske hade varit det värsta för oss trots att nerhopp inte är Pärlans favorit heller. Men någon fördel hade man kanske haft av att ha en fälttävlanshäst 😅. Sen verkar hon ändå tycka det är mer ok att hoppa ner från en upphöjd bank än när det blir en kant ner från ingenstans på plan mark, speciellt när man hoppar ner i ett "hål" man ska hoppa upp från igen. Men sen ska man ju landa i tillräckligt bra balans för att pricka rätt och hinna ta lansen, även om man får göra volt också.

Jag har inte provat att hoppa med lans heller men tänkte att jag ska göra det nästa gång jag släpar fram grejer, och sätta dem i gräshagen där jag har lite stockar osv.

Det låter spännande. Finns det någon banskiss man kan se? Så som banskisser läggs ut i ft?

Det låter spännande. Finns det någon banskiss man kan se? Så som banskisser läggs ut i ft?

Ja den ligger på Equipe, under klassen "Individuella resultat Lag-SM". Tog en screenshot men fick inte med texten med mer beskrivning på hindren. Står inga avstånd men det stod ju inte så nära som i en FT-kombination eller så.

Bifogade filer

• Screenshot_20260817-232311~2.webp
    Screenshot_20260817-232311~2.webp
    24 KB · Visningar: 748
  • Gilla
Reactions: fio
Ja den ligger på Equipe, under klassen "Individuella resultat Lag-SM". Tog en screenshot men fick inte med texten med mer beskrivning på hindren. Står inga avstånd men det stod ju inte så nära som i en FT-kombination eller så.
Den linjen hade jag också velat känt på! Rolig bana som definitivt hade SM-status!

Just det, tänkte på en till sak angående Lag-SM

I tekniken står det "3 tunnor, första vänster, byten", men i speeden står det bara "3 tunnor", och i hinderbilagan står det "om inget anges är höger först". Betyder detta att det är höger först som gäller i speeden då?

Just det, tänkte på en till sak angående Lag-SM

I tekniken står det "3 tunnor, första vänster, byten", men i speeden står det bara "3 tunnor", och i hinderbilagan står det "om inget anges är höger först". Betyder detta att det är höger först som gäller i speeden då?
Frågan var uppe och det beslutades att båda delarna skulle godkännas i speeden. Troligen hade banbyggaren tänkt samma i speeden men missat att skriva ut. Men läser man strikt bör det vara höger först.

Mina fina fina hästar. Vi har bara lans-övat två gånger från marken och idag kunde jag och Darwin redan ta upp "lansen"/plaströret uppsuttet, skritta iväg till nästa tunna och tjonga ner den där. Utan någon medhjälpare. Och då ska man inte lura sig och tänka att han är en okänslig nordsvensk som tåler allt. Utan han är en allmänt lite ängslig individ för nya saker och var ganska orolig till och med i början idag när vi skulle närma oss tunnorna.

Även Dominus hanterade jättebra att jag uppsuttet lyfte upp röret ur tunnan, rörde det lite försiktigt och satte ner det bredvid honom på marken och grejade lite till innan jag satte ner det i tunnan igen. Men om han spänner han till så bär det iväg ännu snabbare med honom, så där avslutade jag inom säkerhetsmarginalen medan denna första övning gick så bra. Darwin är också allmänt mer förtjust i övningen "stå stilla" så det i sig är en utmaning för Dominus (som samtidigt gör WE-momenten nyttiga att öva för honom) men väldigt fin och harmonisk idag med goda framsteg också inom dressyrpasset. Mkt nöjd!

Någon som kan bekräfta min tanke i att jag ska rygga ur klockan i speeden även om den i tekniken har utgång fram i LC? Det är inte specat i speed på banskissen men det får ju inte vara ridning rakt fram där enligt hinderbilagan.

Någon som kan bekräfta min tanke i att jag ska rygga ur klockan i speeden även om den i tekniken har utgång fram i LC? Det är inte specat i speed på banskissen men det får ju inte vara ridning rakt fram där enligt hinderbilagan.
Är det verkligen utan ryggning i tekniken? Dubbelkolla det först för det är det väl bara i LD? Är rätt ofta det smyger sig in såna fel i banskisserna...

Har bytt klass till LC för Katten på söndag. Känner att jag vill ha flytet och slippa övergångarna. Köpt en ny kavaj så det är typ min motivation att starta, känner mig hemskt opepp trots att hästarna känns jättefina.

Är det verkligen utan ryggning i tekniken? Dubbelkolla det först för det är det väl bara i LD? Är rätt ofta det smyger sig in såna fel i banskisserna...
Yes, rakt fram i LC på denna. Hade samma med rakt fram i tekniken på förra tävlingen med denna banbyggaren men då var iallafall den sedan struken i speeden. Jag tycker det blir lite bakvänt att ha ryggning i speed men inte i teknik...

Yes, rakt fram i LC på denna. Hade samma med rakt fram i tekniken på förra tävlingen med denna banbyggaren men då var iallafall den sedan struken i speeden. Jag tycker det blir lite bakvänt att ha ryggning i speed men inte i teknik...
Ja verkligen! Det blir väldigt ologiskt. Därför jag trott också att utridning framåt bara fanns i LD när det inte är någon speed..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka