WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Ja verkligen! Det blir väldigt ologiskt. Därför jag trott också att utridning framåt bara fanns i LD när det inte är någon speed..
Jag mailade iallafall till tävlingsansvariga och frågade om det blivit lite galet och att de menar att man ska rygga i tekniken också. Så får vi se vad som händer med banskissen, jag misstänker att det lätt också missuppfattas bland ryttare att man ska rida samma som i grunden men där säger ju hinderbilagan njet.

Byggde banan igår som jag ska tävla imorgon. Dio var skogstokig och knappt ridbar. Han har fått vila lite i början av veckan för jag har mått dåligt. Hoppas han känns bättre idag.. Katt däremot känns som en miljon🤩! Så himla fin att rida att jag nästan började gråta😅. Det ena som är svårt är att stå stilla vid bordet..

Ikväll/natt är det cruising på byn så lär inte få sova inför imorgon heller.. Är sinnessjukt less på den motorburna ungdomen i byn som har noll respekt för oss som behöver sova om nätterna.

1000021340.webp

Jag har köpt en splitsad repgrind i skeppshandeln. Jag valde öglor i båda ändarna så den går att öppna åt alla håll.

Idag var båda hästarna bättre! Katt stod stilla och Dio var ridbar😅. Dio fick avsluta med en speedrunda och jag är så glad över att han faktiskt klarar av att hålla huvudet kallt nu🤩

Katt och Dio tävlade hemma idag. Började med Katt och hennes första 3-moments LB..Dressyren började med blandade småhopp för det gick hästar i backen. Detta är ändå så milt mot hur hon har varit! Till slut landade hon och hela galoppen var månne lite spänd i aktionen men fullt ridbar. 63%

I tekniken ÖSregnade det. Hon skötte sig väldigt fint förutom att stå stilla alltid.. 70% och en 9a på enkelslalom. Otroligt glad att vi är uppe på runt 70%! Speeden kändes som en röra av blöta handskar, blöta tyglar och blöt in på kroppen.

Till Dios tur hade det tokregnat ett par timmar. Dressyrbanan var det vattenpölar (sjöar) hela långsidan en gör mest på. Det var under Dios värdighet och han stod mest emot. Tråkigt att jag inte alls kom till ridning i bytena som jag gjorde på framridningen. 60%

Tekniken blandade högt och lågt med 2-8. Parallen blev för tung i kladdet och bytet i 2 tunnor var jämfota. 8or på hela lanslinjen, klockan och enkelslalom❤️. 61%. Speeden vann vi men vi var verkligen inte snabba. Visste att vi ändå inte hade en chans att vinna så tuffade runt rätt lagom.

Dio blev 2a i DM (två starter😅) och Katt 3a i KM😃. Men alltså mina elever!! De är så duktiga och en vann LA på 73% i tekniken, en red på 75% i MsvB-tekniken och en annan satte sitt SM-kval i dressyren på 65% (hon var redan klar i tekniken). Är sååå himla stolt över dom🤩!!
20260829_144153.webp

Katt och Dio tävlade hemma idag. Började med Katt och hennes första 3-moments LB..Dressyren började med blandade småhopp för det gick hästar i backen. Detta är ändå så milt mot hur hon har varit! Till slut landade hon och hela galoppen var månne lite spänd i aktionen men fullt ridbar. 63%

I tekniken ÖSregnade det. Hon skötte sig väldigt fint förutom att stå stilla alltid.. 70% och en 9a på enkelslalom. Otroligt glad att vi är uppe på runt 70%! Speeden kändes som en röra av blöta handskar, blöta tyglar och blöt in på kroppen.

Till Dios tur hade det tokregnat ett par timmar. Dressyrbanan var det vattenpölar (sjöar) hela långsidan en gör mest på. Det var under Dios värdighet och han stod mest emot. Tråkigt att jag inte alls kom till ridning i bytena som jag gjorde på framridningen. 60%

Tekniken blandade högt och lågt med 2-8. Parallen blev för tung i kladdet och bytet i 2 tunnor var jämfota. 8or på hela lanslinjen, klockan och enkelslalom❤️. 61%. Speeden vann vi men vi var verkligen inte snabba. Visste att vi ändå inte hade en chans att vinna så tuffade runt rätt lagom.

Dio blev 2a i DM (två starter😅) och Katt 3a i KM😃. Men alltså mina elever!! De är så duktiga och en vann LA på 73% i tekniken, en red på 75% i MsvB-tekniken och en annan satte sitt SM-kval i dressyren på 65% (hon var redan klar i tekniken). Är sååå himla stolt över dom🤩!!Visa bifogad fil 190205

Grattis! 😃

Vi ska också rida DM imorgon men lär inte ha så stor chans, förutom 6 andra i MsvB är även LB:2 och LA:1 med i DM och där brukar de rida på riktigt höga procent. Eftersom det är samma speed-bana så är det inte så mycket utmanande hinder med där heller. Men, men, vi får komma ut och träffa folk i alla fall 😅.

Grattis! 😃

Vi ska också rida DM imorgon men lär inte ha så stor chans, förutom 6 andra i MsvB är även LB:2 och LA:1 med i DM och där brukar de rida på riktigt höga procent. Eftersom det är samma speed-bana så är det inte så mycket utmanande hinder med där heller. Men, men, vi får komma ut och träffa folk i alla fall 😅.
Ingen koefficient heller för er i högre klass? Så har vi gjort i KM så alla kan rida "sin" klass, stal Gotlands distrikts DM-regler😁.

Det slutade med en medaljör från varje klass, och vi blev uteslutna för blod i näsborren 🙃. Vet inte riktigt vad som hänt, var inte många droppar men jag vet att reagerade på att hon frustade ganska mycket i slutet på tekniken.

Men inga toppresultat ändå så gjorde väl inte så mycket. Protokollen skulle komma på mail men det har de inte gjort än, det har dock varningen på TDB 😬.

62,8% i dressyren och 4a (av 7), 63,2% i tekniken och 5a och 4e tid i speeden, 6e om man räknar alla 13 i DM.

Dressyrfilm, 1 byte rent, tycker att jag har hittat mönstret att när hon inte byter på hjälpen utan senare så blir bytet oftare rent. Sen om det betyder att jag har fel timing i min byteshjälp eller helt enkelt behöver förbereda bättre/annorlunda vet jag inte. Kan dock inte skylla låga poängen helt på bytena denna gången, fick 6,5 6 och 5 på de momenten. Dyraste missarna var att vi inte trampade runt i bakdelsvändningarna och felfattningen.

Tekniken, ponnyn i hagen nere i hörnan syns inte direkt så ser ut som att vi bara får ett omslag utan anledning (den stod och åt av ett träd så det prasslade till precis då) och sen bröt jag visst av till trav, det minns jag inte ens att jag gjorde, kommer bara ihåg att jag försökte hinna bestämma om jag skulle göra en volt eller försöka fixa till galoppen innan fösta pinnen 😅 . Så blev en 5a i enkelslalom. Hade egentligen tänkt ta fållan i galopp, därav vägvalet för att komma in i vänstergaloppen och ut i höger (var valfritt varv först) + att jag tänkte om jag rider runt fållan precis utanför en extra gång är hon kanske mindre tittig på den. Men hon stod emot ganska mycket ändå så det blev skritt. Sedan de två bästa momenten, ta lans och ta ring som båda fick 7,5. Sen när hon hörde ringen slå i tunnan bakom sig for hon iväg litegrann så blev en 5a där också. 5 även på bron som behövde en liten extra inspektion, blöt och grusig med svart gummimatta. 7 på hinder och sen 5,5 på bommarna, gissar att det är att hon inte riktigt korsar. Men 7 på tunnorna är jag väldigt nöjd med! Speciellt att vänsterbytet faktiskt var rent, Kanske tom båda, ser inte riktigt med den vinkeln på första bytet. Sen hör man ju att hon frustar flera gånger där så undrar om det är där näsblodet börjar? Fick även 7 på övergångarna och sedan 6-6,5 på resten.

Och så speeden. Här gjorde jag faktiskt lite analys på klassens vinnare som har en häst som är samma typ som Pärlan, lite större inte så naturligt snabbt halvblod, för att se var jag egentligen tappar mest tid. Det skiljde 5,5 sekunder på oss (sen var där en som alltid är väldigt snabb som var ytterligare 18 sekunder före men missade ringen och fick inte riktigt i lansen så den tippade ur igen) och hon lade också ut en film så jag försökte göra en sån jämförelse som de gör ibland i omhoppningar med våra filmer samtidigt. Kom fram till att jag hamnade flera sekunder efter redan från första hindret så gav inte så mycket 😅 . Men provade sedan att starta på lite lika hinder i banan. Största tappet var som sagt i början sedan tappar vi lite hela vägen runt förutom i tunnorna där vi faktiskt tog igen lite tid.

Senast ändrad:
Här går det skitdåligt. I måndags skulle jag åka iväg på tjänsteresa på eftermiddagen. Jag såg en lucka och tänkte rida på lunchen, när ett möte slutade 15 min tidigare än planerat. När jag ska stänga grinden efter P lyckas han komma emot elstaketet med örat, far iväg och drar ikull mig rätt illa. Jag lyckas på adrenalin få tag i honom och få in honom i hagen, men sen kan jag inte stödja på högerbenet. Det hela slutade med ambulans. Inget är brutet, men en lindrig (väldigt lindrig enl min bedömning... ) hjärnskakning och en lite värre skadad hamstringsmuskel. Jag hoppar fram med kryckor och fick förstås stryka mig från dressyrtävlingen den 20 september jag var anmäld till. Jag hoppas vara uppe i sadeln om 14 dagar, håll tummarna för det.

Nu har jag bokat assistans på flygplatsen och meddelat hotellet i Jerez att jag kommer på kryckor inför VM nästa vecka... Jag får försöka hitta en hemmabas inne på tävlingsområdet där jag ser någorlunda och kan hänga så stor del av tiden som möjligt, för att minska på gåendet.

Nu har jag bokat assistans på flygplatsen och meddelat hotellet i Jerez att jag kommer på kryckor inför VM nästa vecka... Jag får försöka hitta en hemmabas inne på tävlingsområdet där jag ser någorlunda och kan hänga så stor del av tiden som möjligt, för att minska på gåendet.
Kom ihåg SPF😅. Himmel vad varmt det är därnere!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka