Westernsadlar på avbetalning samt modell

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har inte fått min första rejäla lön än men behöver verkligen köpa mig en till westernsadel! :angel: Då tänkte jag att det kanske finns någonstans att köpa på räntefri avbetalning på några månader.

Jag hittar hur många sidor som helst som erbjuder detta med allroundsadlar, men inga med westernsadlar. :mad:

Jag funderar även på vilken modell som är lämplig.
Jag har inte riktigt hittat "min" gren än utan vill ha en som funkar till det mesta.
Jag vet att jag sitter rätt skönt i reiningsadlar. :love:

Sv: Westernsadlar på avbetalning samt modell

Tack!

Frågan är vilken modell jag bör satsa på! Jag kikar på Dakota sadlarna då de låg bra i pris. Hur är andrahandsvärdet? Dakota Basic Roper ser ut ungefär som sadeln jag har nu, som är väldigt skön. 16 tum finns bara i nötbrun.
Vill ju göra lite av varje, men sitta skönt.

Och vilken färg/modell/storlek passar till en sån här dam?
DSC02808.jpg

Min erfarenhet är att man bör leta efter en sadel som passar hästen, punkt slut. Och då är det bara prova som gäller. Det är fullständigt omöjligt att bedöma vilken sadel som borde kunna passa en häst genom ett foto. Det där med färg och modell brukar få bli en bisak, om man inte har gott om pengar och kan välja och vraka bland modeller och färger, vill säga.

Min erfarenhet är att man bör leta efter en sadel som passar hästen, punkt slut.

Varför så ilsk?
Har jag skrivit något annat?

Jag ville bara ha tips, men det verkar vara förbjudet.
Jag ska självklart prova olika typer av sadlar men det kan ju vara intressant att se vad som skrivs här också.

Continentalsadlarna finns ju i många olika modeller med ett bra urval för de flesta typer av hästryggar och de brukar oftast även ha ett bra andrahandsvärde.
De kan visserligen ligga lite högt i pris som nya, men de är väl värda det också.
Men kan du hitta en begagnad Continental så vet du att du fått tag på en bra sadel.

Dock svårt att hitta där det finns avbetalning.
Jag kan inte köpa en sadel kontant förrän i september.

Vill inte behöva rida med allroundsadeln tills dess :D

Vad menas med "Fiber-wrapped Hi-rise" på bom?

Kan det vara fiberöverdragen träbom månne?
Hi-rise låter som om den är hög fram i bommen.....hmm...eller?

Varför så ilsk?
Har jag skrivit något annat?

Jag ville bara ha tips, men det verkar vara förbjudet.
Jag ska självklart prova olika typer av sadlar men det kan ju vara intressant att se vad som skrivs här också.

Inte ett dugg ilsk! Sorry...
Menade bara att det där andra, färg, modell osv brukar få bli vad det blir eftersom det är en hel djungel bara att hitta en sadel som verkligen passar pållen. Been there, done that, ett antal gånger... Så ilskan du tyckte dig se finns faktiskt inte alls. Försökte bara tala om hur jag ser på saken... Det är väl det man brukar göra?

Senast ändrad:

:D

Självklart prioriteras passform, men ett plus är ju även om sadeln faktiskt är fin!
Den måste ju vara bekväm att rida i också annars blir det ju jobbigt att träna och rida ut osv.

:D

Självklart prioriteras passform, men ett plus är ju även om sadeln faktiskt är fin!
Den måste ju vara bekväm att rida i också annars blir det ju jobbigt att träna och rida ut osv.

Detta skriver jag verkligen under på.... Jag kravlade i sadelträsket i 3? år, dels för att unghästen ändrade sig massor hela tiden, dels för att hon var breeeed.

Köpte uteslutande begade kvalitetssadlar (nåja, hade ju faktiskt en RR ett kort tag), och det var knöligt. När hon så började närma sig 6 år, tyckte jag att nu kan jag väl ändå köpa dig DIN sadel, dvs den sadeln som hon BORDE kunna ha i resten av sitt liv....

Här ringer jag Tommy på Scandinavian Western, då han är mycket väl kompetent...

"-Hej, jag behöver en breeeed sadel (mycket förkortat, har man en gång ringt honom, så vet man att det sällan blir ett kort samtal:angel:, but you gotta love him :love:)

"-Jag har maaassor!"

"-Bra, vi kommer"

Lastar och åker bort. När vi efter en och en halv timme är framme och lastar ur säger gubbstrutten:
"-Oj, var hon så bred. Utav dom 100+ sadlarna jag har hemma, KANSKE jag har 5 som KAN passa"
"-Jamen, jag sa ju att hon var bred?"
"-Det säger alla, och när dom väl kommer hit så är det en semi som passar"

Han plockar fram sina 5 sadlar, 3 ligger som sk*t rent ut sagt, 1 ligger vettigt ocj en ligger som en smäck!

Självklart är det en massa silver och blingbling på den, vilket jag INTE vill ha.
Men vad gör man?
Provrider i den, och jag sitter också som sk*t i den... Det tog mig nästan 3 månader att lära mig rida igen... Skittråkigt...

Och det f*rbannade blinget gjorde ju att notan landade på 22000... :devil:

Men HON har ju i alla fall en passande sadel... :grin:

Fick du någon hjälp av detta?!? :D:p

:rofl::rofl:

Jag har också pratat med honom, ska rita lite streck och maila honom bilder på henne så skulle han kika.

Vad tror folket om en Double C Reiner? Är det bra sadlar?

:rofl::rofl:

Jag har också pratat med honom, ska rita lite streck och maila honom bilder på henne så skulle han kika.

Vad tror folket om en Double C Reiner? Är det bra sadlar?

Har för mig att de är rätt så vettiga, men som sagt var märket är ju inte det viktigaste utan att sadeln passar hästen (viktigast) och din häck (näst viktigast). ;)

Jag har en Double C reiner och jag är nöjd med den. Med den sadlen bör hästen ha en ganska så rak rygg och "normal" manke. Jag har en i stl quater (eller heter det full quater?) och den ligger bra på min stora connemara med ganska så rak och bred rygg och normalhög manke.
Jag köpte den begagnad och den är kanske 4-5 år gammal och den är i fint skick, så jag har inget att klaga över. Skön att rida i, om än ngt hård i sätet (som de flesta andra w-sadlar tycker jag).

Lycka till där ute i sadel-djunglen.

Jo tack. Inte hade jag tänkt sitta i en bomlös Nevada i fler år och harva.. men så blev det. Nu tror jag dock att jag kommit så att jag hittat en sadel som passar oss båda riktigt bra, så nu väntar jag på pengar, råd och sista provning

Mitt bästa tips på westernsadel är McCalls sadel med Wade-bom. De passar på 9 av 10 hästar, är superbekväma att rida i, korta som långa sträckor. Jag har praktiserat och jobbat en kort sväng på Jultorp Ranch och där höjs wadebommen till skyarna!
Håller själv på att leta en av trailmodell till min tös så att vi kan börja lite seriöst. En annan sak som är bra med dem är att det inte är någon förbannad mockasits! du har friare rörlighet utan, du klistras inte fast och kan inte ändra ställning eller vinkel om du måste se dig runt osv. du fattar ;) och de som måste ha mockasits för att känna sig säker borde kanske se över sin egen sits och balans. :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vår har i dagsläget en Finsk lapphund. Han är världens finaste, men börjar dock bli lite till åren. Han har aldrig varit mycket för dom...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: Kibani
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
6 030
Senast: Fetaost
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 205
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025