Wow, vilket Hösilage jag köpt!

B

BJÖRKIS

Har letat länge efter ett bra Hö men inte hittat något alls som passar mina hästars behov (unghästar, som tränas för galopp). Men nu äntligen har jag hittat det optimala för mina älsklingar, ett hösilage med följande värden:
TS = 65%
Mj = 7.5/kg foder
SmbRp = 65 gr/kilo foder
Ca = 2.2/kg foder
P = 1.9/kg foder
Mg = 1.2/kg foder
Tänk så bra att slippa en massa kraftfoder samt att deras magar mår bra av fri tillgång. Inte för att de får mycket kraftfoder idag men ju mindre desto bättre! Även idag har de fri tillgång på bra Hösilage men detta är ännu bättre. :bump:
 
Somliga har tur! Vart har du hittat detta kanon hösilage??? Själv har jag precis bytt ut mitt urkassa hösilage (smrp 12g/kg foder...)mot ett mkt bättre hö. Men det ligger ju en bit under dina värden. Vad fick du betala för det ??
 
Vad är det lägsta protein innehållet någon av er fått i ert grovfoder? Känns som om jag slagit alla rekord genom att hitta ett på 12g/kg foder...Har som sagt bytt ut det i stort sett samma dag som analysen kom!! Foderrådgivaren på KRAAFT hade aldrig hört någon som haft så låga värden..
 
Jag och en kompis köpte billigt hö en gång (sista gången utan analys!). Hon hade 12 i sitt och jag hade 9 i mitt!! Det blev dyrt i slutänden.
 
Absolut, visst har du rätt! Har just packat på mig 10 ton av detta suveräna stråfoder!!! Och för den som vill ha så finns det kvar :rofl:
 
Jag betalar visserligen en hel del men det är värt varenda krona! Jag betalar runt 3.00 kr/kg för HorseHae, men har då fri leverans hem då min kvantitet är stor. Det är en supertrevlig kille att prata med, han har fått mkt beröm för sitt Hösilage, inte ett enda klagomål. Har fortfarande några ton kvar av mitt andra Hösilage hemma så det blir inte förrän till Februari jag börjar fodra med HorseHae. Det enda jag behöver lägga till är lite mineraler, känns toppen, inget klabb med kraftfoder eller så. :banana:
 
Min kompis hade ett tag 9 g/kg foder!!! :eek: Hon bytte när hon fick veta...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 627
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
34 177
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp