Yrkeshemligheter

Bukefalos 30 Är!

Inte direkt en yrkeshemlighet men ÀndÄ en observation frÄn rör/grÀv/el. MÀn pratar mycket med varandra om de upplever att de bara har mÀn omkring sig. Mycket "gossip", skvaller. Att kvinnor skulle prata mer om liknande Àmnen Àr jag mycket tveksam till. Med det sagt har det inte varit olÀmpliga diskussioner, bara en jargong som nog inte Àr sÄ stereotypisk utan en bÀttre variant. Egentligen ingen större skillnad frÄn en vÀnligt instÀlld grupp tonÄrstjejer.

Relaterat till ovan sÄ Àr flertalet av dessa rörmokare och liknande vÀldigt glada i att förklara hur saker och ting fungerar, hur man kopplar rör osv. Min uppfattning om rörarbeten Àr att de Àr ungefÀr lego för vuxna.

NĂ€ :D
Men de kan kolla om jag verkligen har en (dyr) sluten kompostbehÄllare...
Det kommer aldrig att hÀnda, dom orkar sÀllan lyfta arslet frÄn stolen pÄ kontoret och att Äka runt och kolla komposter och utedass, glöm det sÄ lÀnge ingen anmÀlan om sanitÀr olÀgenhet kommer in.

Glasputs pÄ rostfritt

Mat: Krydda mer Àn vad man tror

Mat: Om nÄgot kÀnns smaklöst eller 'det saknas nÄgot' sÄ tillsÀtter man salt först och lÄter saltet fÄ fram smakerna
innan man hĂ€ller i 'allt man har framme'. 😎

Mat: Nudlar behöver inte koka, lÀgg dom i vatten. Varmt och du ska ha snart. Kallt om du förbereder för senare.

Mat: smÄkaksdeg eller pajdeg, lÀgg i allt och kör i matberedare, nÀr ingredienserna blir en boll i matberedaren (allt har gÄtt ihop) Àr den klar.

PÄ ett jobb hade vi en diskbÀnk som alltid blÀnkte utan kalkringar elleer spÄr av vattnet.
FrÄgade stÀderskan och hon sa att rostfria diskbÀnkar anvÀnde hon toarent till.

Det kommer aldrig att hÀnda, dom orkar sÀllan lyfta arslet frÄn stolen pÄ kontoret och att Äka runt och kolla komposter och utedass, glöm det sÄ lÀnge ingen anmÀlan om sanitÀr olÀgenhet kommer in.
Fast det dÀr tycker jag var onödigt och elakt formulerat. Det Àr mÀnniskor bakom de yrkestitlarna (flera finns dessutom hÀr pÄ Buke) och jag Àr övertygad om att majoriteten, precis som inom alla yrken, gör ett bra jobb. Det finns ingen anledning att skriva att alla (oavsett yrkestitel) Àr lata/inte gör sitt jobb...

Fast det dÀr tycker jag var onödigt och elakt formulerat. Det Àr mÀnniskor bakom de yrkestitlarna (flera finns dessutom hÀr pÄ Buke) och jag Àr övertygad om att majoriteten, precis som inom alla yrken, gör ett bra jobb. Det finns ingen anledning att skriva att alla (oavsett yrkestitel) Àr lata/inte gör sitt jobb...
Det var inte att racka ner pÄ miljöinspektörerna utan jag menade att sÄ lÀnge ingen anmÀlan kommer in kollar dom inte heller privata komposter eller utedass utan lÀgger krutet dÀr det verkligen behövs.

Jag hade gĂ€rna haft tillgĂ„ng till Trivs Trafikbilder 😅😇

Jag gillar ju att jag har 1409 PRO vÀldigt mycket.

MVH Gillar att ha info.
Japp och Ofelia sĂ„ lĂ€nge det finns kvar 😁

Vi hade problem nÀr det gick frÄn trafikbilder till Titti. Det var inte tanken att vi skulle ha tillgÄng till det men vi mena pÄ att nÀr vi bÄde gör underhÄll och felsöker sÄ underlÀttar det för alla parter om vi ser vad de ser. Vi belastar fjÀrren mindre med frÄgor samt undviker missförstÄnd.
Men vi sĂ€ger trafikbilder fortfarande i dagligt tal 😊

Var alltid ordentligt trevlig om du vill ha hjÀlp av nÄgon pÄ affÀren. Jag har jobbat i matvarubutik, jag hjÀlper hellre artiga kunder Àn otrevliga...

Samma sak pĂ„ andra affĂ€rer, jag Ă€r alltid ordentligt trevlig och artig och har flera gĂ„nger lyckats fĂ„ hjĂ€lp med "det omöjliga", en gĂ„ng fick dottern byta ut ett par shorts trots att hon inte hade kvitto eller lapparna till plagget kvar- enligt butiksansvarige var det egentligen omöjligt och det var bara för att vi var sĂ„ trevliga och frĂ„gade snĂ€llt som hen gjorde sig besvĂ€ret! 😁
Samma sak nÀr man kontaktar en myndighet, man har större chans att fÄ bra hjÀlp om man Àr trevlig Àn om man tror att man ska brÄka sig till hjÀlp.

PÄ samma tema sÄ kan jag avslöja att det inte Àr nÄgon fördel att be AI skriva en begÀran om allmÀn handling, tvÀrtom. Vi som jobbar med det har redan koll pÄ vilka bestÀmmelser som Àr relevanta, jag lovar, vi behöver inte fÄ en (dÄlig) rÀttsutredning i mejlet för att du ska fÄ gehör. SÄ skippa AI, och skriv bara vad det Àr för handling du vill ha och lÄt oss göra den rÀttsliga prövningen sÄ gÄr det fortare för alla.

Alla hotell överbokar, alltid (ok, kanske inte smĂ„ familjeĂ€gda BnBs). De har ingen plan för vad som hĂ€nder om alla rĂ„kar dyka upp, sĂ„ det fĂ„r receptionisten försöka fixa sista minuten. Om du tror att du kommer komma sent, ring alltid! För dĂ„ kan de Ă„tminstone allokera ett rum till dig innan överbokningarna trillar in. 😅
Va?

Ytterst sÀllan de hotell jag jobbat som receptionist pÄ har överbokats Kanske 2-3 ggr. BÄde mindre hotell med ca 175 rum och större kedjor.

fast det var iofs nÄgra Är sedan.

Va?

Ytterst sÀllan de hotell jag jobbat som receptionist pÄ har överbokats Kanske 2-3 ggr. BÄde mindre hotell med ca 175 rum och större kedjor.

OT, men hur mĂ„nga rum brukar hotell i Sverige ha? Jag tycker det lĂ„ter mycket med att 175 rum Ă€r ett mindre hotell 😅 Men har ocksĂ„ absolut noll koll pĂ„ hotell och deras storlek.

Va?

Jobbade pÄ stor kedja, alla vÄra hotell överbokade sÄ fort chansen kom och det var samma pÄ alla hotell mina kollegor hade jobbat pÄ. Runt 2020. Kanske vanligare i vissa delar av landet?

Att vara otrevlig mot servicepersonal straffar sig alltid. Du fÄr ingen det pÄ ett eller annat vis. Oftast utan att du mÀrker det ens.
Ja dom Àr ju dÀr av en anledning, inte för att dom tycker det Àr sÄ himla kul utan för att det Àr deras jobb att serva andra. Likadant Àr det med vÀgarbeten, det stÄr inte en trafikvakt ivÀgen bara för att jÀvlas, eller Àr nedsatt hastighet, vÀgen frÄn mig och in till stan har dom frÀst ner hela 15 cm i sommar och byggt upp igen och en stolle gav vÀgarbetarna fingret och brÀnde ivÀg i sin Lamborghini som om han hade eld i arslet, hans lÄgprofildÀck gillade inte asfaltkanten som kom i trappsteg lÀngre fram, det lÄg aluminiumbitar av fÀlgarna pÄ bÄda sidor om bilen nÀr jag passerade, Karma is a bitch.:devil:

HĂ€stnyheter

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/trĂ€nare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka