07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exploderar han är det ju ett sätt att bli ”värre”. Men den som lever får se. Vi har tre, eller möjligen fyra starter till i höst kvar...

Jag pratar givetvis om grundutbildning. Jag uppfattade inte att du pratade hur hästarna ibland beter sig på tävling/skillnad framridningen /inne på banan vissa dagar osv..

Att hästarna kan reagera annorlunda på tävling oavsett att grunderna funkar i övrigt blir ju en sak utöver det. Förlåt om jag helt missförstod vad du avsåg med problemen du uttryckte 😅
 
Update:
7h utredning avklarad. Hon har täta tornutskott i sadelstaden och karpaltunnelsyndrom.
Hon är behandlad i knä och karpaltunnel höger fram, promeneras just nu och skall behandlas i ryggen om 1v.
Därefter långsam igångsättning med mycket longering rund och låg.

Ryggen påverkar henne endast i vissa lägen som jag hittills inte lyckats provocera fram vid ridning på egen hand. Med coahning av veterinären kunde jag rida fram en kraftig reaktion under ridprovet men då den typen av ridning inte ingår i vår normala repertoar samt att hon är mjuk och fin i ryggmusklerna och både hoppar och rör sig väl under ryttare så är magkänslan ändå ok. Eftersom hon åter igen visar att hon är mycket tydlig med att hon inte tar någon skit så är jag faktiskt inte så orolig, det är tydligt för mig att hon inte påverkas i vår vardagliga tränings och tävlings-ridning. Som svar på klumpigheten och oturen så tror de att dock att ryggen kan påverka hennes rörelsemönster negativt när hon rör sig i hagen. Mer muskler krävs i bakkärran oavsett.

Karpaltunneln är jag mer oroad över. Mest för att den ofta behöver opereras. Har vi tur räcker kortisonet för att ta bort problemet vilket vi får se när jag börjar belasta henne ordentligt igen. Annars krävs en operation, som iof är relativt enkel (titthål) och resultatet blir bra. Men där är det i så fall fyra månaders tråkig och seg rehab som väntar.

Feeling: Jag har lite hopp om framtiden igen.
 
Update:
7h utredning avklarad. Hon har täta tornutskott i sadelstaden och karpaltunnelsyndrom.
Hon är behandlad i knä och karpaltunnel höger fram, promeneras just nu och skall behandlas i ryggen om 1v.
Därefter långsam igångsättning med mycket longering rund och låg.

Ryggen påverkar henne endast i vissa lägen som jag hittills inte lyckats provocera fram vid ridning på egen hand. Med coahning av veterinären kunde jag rida fram en kraftig reaktion under ridprovet men då den typen av ridning inte ingår i vår normala repertoar samt att hon är mjuk och fin i ryggmusklerna och både hoppar och rör sig väl under ryttare så är magkänslan ändå ok. Eftersom hon åter igen visar att hon är mycket tydlig med att hon inte tar någon skit så är jag faktiskt inte så orolig, det är tydligt för mig att hon inte påverkas i vår vardagliga tränings och tävlings-ridning. Som svar på klumpigheten och oturen så tror de att dock att ryggen kan påverka hennes rörelsemönster negativt när hon rör sig i hagen. Mer muskler krävs i bakkärran oavsett.

Karpaltunneln är jag mer oroad över. Mest för att den ofta behöver opereras. Har vi tur räcker kortisonet för att ta bort problemet vilket vi får se när jag börjar belasta henne ordentligt igen. Annars krävs en operation, som iof är relativt enkel (titthål) och resultatet blir bra. Men där är det i så fall fyra månaders tråkig och seg rehab som väntar.

Feeling: Jag har lite hopp om framtiden igen.

Skönt att du fått hoppet tillbaka! Min veterinär som utredde Skrullan sa att täta tornutskott är i princip aldrig problem för en skicklig ryttare som får hästen att jobba över ryggen.

Men lite nyfiken på karpaltunnelsyndromet, hur diagnostiseras sådant?
 
Update:
7h utredning avklarad. Hon har täta tornutskott i sadelstaden och karpaltunnelsyndrom.
Hon är behandlad i knä och karpaltunnel höger fram, promeneras just nu och skall behandlas i ryggen om 1v.
Därefter långsam igångsättning med mycket longering rund och låg.

Ryggen påverkar henne endast i vissa lägen som jag hittills inte lyckats provocera fram vid ridning på egen hand. Med coahning av veterinären kunde jag rida fram en kraftig reaktion under ridprovet men då den typen av ridning inte ingår i vår normala repertoar samt att hon är mjuk och fin i ryggmusklerna och både hoppar och rör sig väl under ryttare så är magkänslan ändå ok. Eftersom hon åter igen visar att hon är mycket tydlig med att hon inte tar någon skit så är jag faktiskt inte så orolig, det är tydligt för mig att hon inte påverkas i vår vardagliga tränings och tävlings-ridning. Som svar på klumpigheten och oturen så tror de att dock att ryggen kan påverka hennes rörelsemönster negativt när hon rör sig i hagen. Mer muskler krävs i bakkärran oavsett.

Karpaltunneln är jag mer oroad över. Mest för att den ofta behöver opereras. Har vi tur räcker kortisonet för att ta bort problemet vilket vi får se när jag börjar belasta henne ordentligt igen. Annars krävs en operation, som iof är relativt enkel (titthål) och resultatet blir bra. Men där är det i så fall fyra månaders tråkig och seg rehab som väntar.

Feeling: Jag har lite hopp om framtiden igen.

De som vet anser har så pass milda ryggproblem att man fortsätter träna brukar gå att med riktad träning öka koordination och minska klumpigheten även avsuttet/fritt i hage etc. Det kan vara smart att ta tag i sån träning för att slippa en massa trauma-skador i hage etc pga att nervsystemet blir lite hindrat pga ryggen.
 
Update:
7h utredning avklarad. Hon har täta tornutskott i sadelstaden och karpaltunnelsyndrom.
Hon är behandlad i knä och karpaltunnel höger fram, promeneras just nu och skall behandlas i ryggen om 1v.
Därefter långsam igångsättning med mycket longering rund och låg.

Ryggen påverkar henne endast i vissa lägen som jag hittills inte lyckats provocera fram vid ridning på egen hand. Med coahning av veterinären kunde jag rida fram en kraftig reaktion under ridprovet men då den typen av ridning inte ingår i vår normala repertoar samt att hon är mjuk och fin i ryggmusklerna och både hoppar och rör sig väl under ryttare så är magkänslan ändå ok. Eftersom hon åter igen visar att hon är mycket tydlig med att hon inte tar någon skit så är jag faktiskt inte så orolig, det är tydligt för mig att hon inte påverkas i vår vardagliga tränings och tävlings-ridning. Som svar på klumpigheten och oturen så tror de att dock att ryggen kan påverka hennes rörelsemönster negativt när hon rör sig i hagen. Mer muskler krävs i bakkärran oavsett.

Karpaltunneln är jag mer oroad över. Mest för att den ofta behöver opereras. Har vi tur räcker kortisonet för att ta bort problemet vilket vi får se när jag börjar belasta henne ordentligt igen. Annars krävs en operation, som iof är relativt enkel (titthål) och resultatet blir bra. Men där är det i så fall fyra månaders tråkig och seg rehab som väntar.

Feeling: Jag har lite hopp om framtiden igen.
Skönt att det ändå känns lite bättre för er. Jag är också lite nyfiken på hur man diagnosticerar karpaltunnelsyndrom? Jag har själv haft det och är opererad för det men det måste skilja en del mellan häst o människa.
 
Min gris till häst langade av mig i kväll. Kändes så onödigt. Hade precis fått tillbaka förtroendet för honom och trodde att jag hade lärt mig hur han kändes och rör sig. Det gör inte jätteont i kroppen nu, har en bra säkerhetsväst. Men det gör ont i själen. Grinade som ett litet barn av ilska och besvikelse och tvingade hästen att galoppera i 25-30 min med små tempoväxlingar och korta skrittpauser. Trodde att jag skulle kunna trava av sen, men inte ens efter detta var han lugn. Just nu känns det rätt hopplöst. Han är en svårriden, rätt medioker dressyrhäst som bockar av mig när vi är ute och inte heller kan hoppa. Andningen är såklart inte heller vad den borde vara men hans veterinär är mammaledig och jag orkar inte med en ny liggande operation med två månaders boxvila. Suck.
 
De som vet anser har så pass milda ryggproblem att man fortsätter träna brukar gå att med riktad träning öka koordination och minska klumpigheten även avsuttet/fritt i hage etc. Det kan vara smart att ta tag i sån träning för att slippa en massa trauma-skador i hage etc pga att nervsystemet blir lite hindrat pga ryggen.

Precis! Vet. nämnde mycket longering och tömkörning rund och låg. Han föreslog longering med pessoasele men jag är kluven till den. Jag får nog ragga till mig fler tömkörningslektioner hos @Amanda_F och komma igång ordentligt med det om det vill sig väl i höst.
Klinikens ET kommer att vara med vid träningsupplägg vilket känns bra. Hon har kollat igenom C i samband med båda utredningarna.
Ryggen är dock sekundärt prioriterad eftersom hon i dagsläget är en grad halt i frambenet.

Jag håller er uppdaterade!

@sassiball @sorbifolia
Vet. Gissde på det direkt efter att bara ha klämt och känt på henne.
Han baserar diagnosen på detta:
Tidigare historik med mycket diffusa svullnader.
Hon har en galla vid karpaltunneln hf. vilket tydligen är ett vanligt tecken på problem.
Några av ådrorna/venerna på benet är förstorade om man jämför med andra benet.
Hon reagerar mycket kraftigt vid provocerande av karpaltunneln vid ett sådant böjprov.
Hon springer rent när karpaltunneln är bedövad, och tillåter då även böjprovet u.a.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta alla. Så jag tar gärna emot tips och tankar om både KS och karpaltunnelsyndrom.
 
@spinxx jag hoppas verkligen det löser sig och att ni har hittat roten till det onda nu. Du är varmt välkommen med eller utan häst till oss för tömkörning. Casp ställer säkert upp som läromästare. Då har han ju ett syfte i livet igen eftersom jag tröttnat på hans bus...
 
Min gris till häst langade av mig i kväll. Kändes så onödigt. Hade precis fått tillbaka förtroendet för honom och trodde att jag hade lärt mig hur han kändes och rör sig. Det gör inte jätteont i kroppen nu, har en bra säkerhetsväst. Men det gör ont i själen. Grinade som ett litet barn av ilska och besvikelse och tvingade hästen att galoppera i 25-30 min med små tempoväxlingar och korta skrittpauser. Trodde att jag skulle kunna trava av sen, men inte ens efter detta var han lugn. Just nu känns det rätt hopplöst. Han är en svårriden, rätt medioker dressyrhäst som bockar av mig när vi är ute och inte heller kan hoppa. Andningen är såklart inte heller vad den borde vara men hans veterinär är mammaledig och jag orkar inte med en ny liggande operation med två månaders boxvila. Suck.
Men vilken buse. Hur känns det i kroppen nu?
@spinxx skönt att ni kommit fram till vad problemen är. Fattar inte hur hästar med karpaltunnelsyndrom kan gå...om jag jämför med hur det kändes på mig. Jag var helt bortdomnad från hand till axlar. Mkt obehaglig känsla.
 
Barb och jag tävlade igår, en MsvC1. 66% och vinst minsann! Tyvärr var framridningen en jla mardröm. Hård och stum så jag red fram minimalt i rädsla att det skulle fresta på hovbenen. Tydligen oroade jag mig för fel sak för idag är hon svullen och tjock över senfästet hf :( . Ohalt och det är ingen enorm svullnad men den sitter så fel. Ska ringa kliniken imorgon så jag får komma in och göra ett ul. Ser bara hur resten av säsongen försvann.
40122618_10215052181969874_1833688093199171584_n.jpg

40063667_10215052180769844_7614652612633165824_n.jpg

40136572_10215052180929848_6758720232459599872_n.jpg

40122551_10215052180889847_8484850262823927808_n.jpg
40229427_10215052183409910_7176151922183766016_n.jpg
 
@spinxx Jag tycker du ska prova equiband istället. Googla på nätet så kommer du säkert till Svensk hästrehabs sida, där kan du läsa mer om det. Ser inte ut mycket för världen på filmerna men måste upplevas! Man kan hyra 1 månad och prova först om man inte vill köpa. Har testat på 3 olika hästar och jag är såld...
 
@Fiorano Hoppas det ordnar sig snabbt!

Jag och Casp fortsätter våra uteritter. Det gäller bara att hålla i sig och att förstå att när han blir spänd så måste jag jobba lite specifikare med det... Kommer nog försöka fortsätta med uteritterna för han har mer driv nu än förr och det gör livet rätt mycket lättare.

Vi tränade igår och det var nog vårt bästa pass tror jag. Jag rider ju som en jävla sopa ibland men på det stora hela så blir vi bättre och bättre. Blev såååå besviken igår, jag har haft span på en tävling i flera månader, för de har två stora ridhus med bra underlag och alltid trevliga funktionärer och sånt. I utkastet som går att se till tävlingen stod det att de hade MsvC. Men inte. Bara LB och LA. :( Så nu får jag lägga om min oktober-plan. IGEN.
 
På tal om skador... detta år verkar inte vara särskilt bra för 07-orna...

Vi skulle varit iväg på höstens första markarbetsträning i går, men nejdå - i fredags stod Skrullan helt plötsligt med två jättesvullna framknän!?! :crazy: Har absolut ingen aning vad som hänt, hon hade haft två vilodager i rad pga oväder så det är knappast träningsrelaterat (och ingen särskilt hård träning innan dess). Känns inte så sannolikt hellre att mitt snälla gamla sto har sparkat henne i båda knäna... Svullnaden verkade dessutom vara precis ovanför knät, riktigt märkligt!

Så nu är vi tillbaka på skrittmotion, börjar bli allvarligt less. :meh: Hon lyckades även tappa en sko i går som grädde på mosen eller vad det nu heter. :up:
 
@spinxx Jag tycker du ska prova equiband istället. Googla på nätet så kommer du säkert till Svensk hästrehabs sida, där kan du läsa mer om det. Ser inte ut mycket för världen på filmerna men måste upplevas! Man kan hyra 1 månad och prova först om man inte vill köpa. Har testat på 3 olika hästar och jag är såld...

Vi har equiband i stallet som jag får hyra, så det är absolut ett alternativ. Vi har använt det i både skrittmaskinen och på lina under igångsättningen i våras. :up:
Svensk hästrehab (och idén med EB överlag) är ju väldigt mycket för att inte spänna in huvudet och istället låta hästen hitta sin egna balans och jag gillar det! Men det är just det som veterinären är lite tveksam till. Han vill att hon skall söka sig nedåt och på det sättet verkligen låta kotorna få space, och jag måste väl verkligen se till att hon hamnar i det läget även utan några inspänningar, och det har hittills inte gått.

Funderar på om man kan kombinera EB med typ en löst spänd halsförlängare? För att slippa bakdel-mun sammankopplingen.

Vi skall in och kolla samt behandla ryggen imorgon och efter det är det väl meningen att hon skall börja linas och sakta sättas igång igen.
 
Appropå egen balans och hålla balans med huvudet är jag så glad att KÖ inte heller gillar hjälptyglar. Vi pratade en del om Cs nya öppnare form ibland och hon är så bra på att prata om utvecklingen, hur vi jobbar vidare osv. Känns alltid klokt och logiskt.
 
@sorbifolia vurpat och landat på bägge knäna kanske känns troligast ? Brukar kunna bli rejäla ödem som tar lite tid att försvinna.

@Amanda_F alltså jag tycker det är sjukt att ens det finns dressyrtränare som uppmuntrar hjälptyglar 😳 tack och lov tycker jag mig se att det minskat senaste åren, men det kanske bara är min egen världsuppfattning /de kretsar jag rör mig i ... ? 😳

Min nuvarande tränare sedan 5 år nu skulle aldrig komma på idén hjälptygel. Det är metodik och arbete med grunderna som gäller om man ska träna för henne.

Haft sunda tränare mestadels även tidigare långa år . De fåtal jag provtränat för som sedan nån gång velat att lägga på graman tex för att ”lära eleven hur det ska kännas” har jag inte ridit för mera.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 054
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 432
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 796
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp