Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag tycker det ser ganska bra ut, och helt ok poäng, grattis :)

Vad var kommentaren om nosen? formen ser mycket bättre ut på den här filmen!

Fiorano, jag tycker bilden med den fladdrande tröjan var jättefin! ;)

Hemkommen från scandinavium nu, det var en jättetrevlig helg, såg ju lördagskvällen och innan dess några svettiga timmar på mässan :p

Man ser ju väldigt bra när man är på plats, vi satt i en loge (alltså inte stalloge nu då utan ett litet avskilt rum haha) där man kunde ta kaffe o kaka o vindruvor så det var ju toppen!

Köpte inte så mycket på mässan, ett flugtäcke, ridvantar till dottern och till mig och så strumpor med hästar på till dottern. Annars fanns där ju hur mycket som helst!
Blev lite nyfiken på några ridbyxor i väldigt stretchigt material klädda med hjortskinn, antar att man får väldigt bra grepp med dem.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det var i andra skänkelvikningen domaren skrev viker in nosen och så fick vi en 5a.

Formen är ju klart mycket bättre och jag är väldigt arg på mig själv att jag inte plockat upp henne tidigare men nu är det som det är. Har inte trott att hon har styrkan men uppenbarligen så klarar hon det. Finns ju mycket kvar att jobba på men jag är glad att jag slipper LB träsket och kan rida LA godkänt iallafall.

Hon måste ju bli ännu mer samlad och orka komma ännu högre och bli kortare i halsen men jag var jätteglad att domaren tyckte hon kom bra bakifrån. Det är ju liksom där det måste börja :D

Ska tävla på lördag igen, LA:1, och sen blir det ingen tävling på en månad. Känns ju lite tokigt att starta 3 veckor i rad och sen uppehåll. Man skulle ju vilja ha de lite jämnare men tyvärr är det såhär i Sthlmsområdet på våren om man inte rider lag eftersom det är både Div III och Div II nu och det är två zoner i varje så 8 tävlingar är liksom lagtävlingar plus sen 2 finaler.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Avundsjuk på alla er som varit på GHS. Klantigt att inte boka resa i år när det var dubbla finaler och allt. Att DH dessutom vann var ju helt fantastiskt!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tycker ni är fina! Dessutom verkar du själv helt på det klara med vad som behöver förbättras.:)

Helhetsintrycket kanske är att det ser lite hastigt ut och lite slarviga vägar men det är ju saker som går lätt att rätta till.

Intressant med nytt LA3-program. Och bussigt att de tog bort den där hemska galoppvägen på slutet. Hedwig o jag sladdade oftast in i den avslutande halten efter avbrott o några steg hysterisk slängtrav när hon var sex.:o
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ja det var ju fina omdömen du fick, bådar gott inför framtiden :) jag blev så inspirerad av att jobba vidare med dressyren när jag såg din film (bl a) och ska förhoppningsvis rida programridning för Britt Hammar på onsdag, om det finns tider som passar mig.

Angående GHS så är jag jätteglad att vi kom iväg, fick biljetterna i födelsedagspresent, har inte varit där på ca 25 år så det var på tiden :D
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Gratulerar till höjning i procenten!


*kl*

Jag tävlade också idag, debut i LA för herrn och fjärde dressyrtävlingen någonsin. Han var helt okej på framridningen och hemskt tittig när vi kom in på banan. Men gjorde trots allt alla moment utan några direkta missar. Spänd och lite väl hög i formen men inte direkt över tygel någon gång. Jag var nöjd och hade känslan av att det var en godkänd runda. Men domaren tyckte något annat, 57% och inte några särskilt trevliga kommentarer alls. Så det släpper vi och tränar vidare för nästa tävling (meeting i Borås med en start per dag i tre dagar, de har klasser från LA till Grand Prix så det blir antagligen både hårt motstånd och mycket att titta på men en väldigt bra upplevelse för hästen). Men jag är nöjd över att han gjorde allt idag utan direkta missar, särskilt galoppfattningen från skritt som han har lite svårt för på rakt spår fortfarande och ryggningen (som han lärde sig på senaste träningen och idag gjorde både rakt och jämt och på tygel :D ).
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ja det blir lite hastigt men annars är hon inte framme med nosen. Måste liksom rida in henne som en truck i handen :D Det är ju inte så vi rider på träning direkt. Ska se om jag kan stämma av lite mer på lördag.

Vi brukar inte slarva så mycket med vägarna men damen ville inte gå vid staket, det syns som tur är inte jättemycket och det var värst vid F, så ibland svängde hon lite av sig själv bl.a i andra travvolten och andra skänkelvikningen. Det är fler än Scandic som tror blommor kan äta upp hästar tydligen:D;)

Läste precis LA:1 programmet och ryggning 6 steg vi X!!!! ehhhh vi har precis lärt oss rygga. Kommer bli skitlätt att rygga mitt i banan utan vägg som hjälp :nailbiting:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

:love:Så fin hon är, Divan! Tror det kommer att bli kalas!

Jag är hemma efter en lååång dag i Udden. Uppstigning 04.45, var hemma igen vid 20.30.

Jag säger bara, det är tur för Chatsi att terrängen ligger sist på dagen, annars hade hon kanske inte fått följa med hem! :p

Dressyren är fortfarande katastrof.

Min häst under dressyrprovet:
"Oj kolla en bil! Oj, det sitter någon i den bilen! (har han några morötter, ska vi stanna och kolla? Gah, ett staket. Kolla, det är en häst där borta! Oj, där borta är det en bil till. Gräs? VA, är du kvar? Vad vill du? Jaså, stanna, men då passar jag på att sträcka ut mig lite. Ska du ha så korta tyglar tänker jag inte gå. :arghh: Oj, det går en människa där!" osv.... Suck

Konstaterar också att en 20x40-bana består av bara kortsidor och hörn. :meh:

Kommentar där nere: "För dagen svag bjudning."
Exakt samma kommentar som vi hade för samma domare i september... Dock lyckades vi skrapa ihop 2 poäng mer denna gång! Bäst poäng fick jag för mellanskritten, och då red jag ändå vilse, så jag gjorde halt på kortsidan och funderade innan jag började skritta. "Sen övergång", 6,5 poäng. :D
Totalt 57,5%. :wtf:

Sen i hoppningen fick vi ett litet pet, och det är väl helt ok.

I terrängen var hon super, galopperade på själv och hoppade på allt, letade till och med egna hinder... 8 sekunder över optimaltiden och inga hinderfel gav 3,6 straff. Underbara häst! :love:

Så, tillbaka och nöta dressyr, för får vi ordning på den så kan vi nog knipa placeringar vi med!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Läste precis LA:1 programmet och ryggning 6 steg vi X!!!! ehhhh vi har precis lärt oss rygga. Kommer bli skitlätt att rygga mitt i banan utan vägg som hjälp :nailbiting:

Äh, jag lärde herrn att rygga för en vecka sedan och red LA:1 idag. Det gick finfint att lägga i backen :D men håller med om att det är knivigt att den ligger vid X och inte längst en vägg när man rider unghäst under utbildning.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Himla roligt att terrängén går så bra! Ni ÄR ju bättre i dressyren nu än i höstas är bara svårt att få till det även på tävlingsbanan och då är det lätt att falla tillbaka i gamla mönster. Bara att nöta på:)!!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tjoho vad det går:D! Syns att ni verkligen tycker att det är kul och det ser säkert och fint ut! Jätteroligt att se:).
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tack! Rida program är skitsvårt! :o

Här är filmen från terrängen, 32 sekunder snabbare på samma bana jämfört med för ett år sedan. :angel: (välj HD!)

http://www.youtube.com/watch?v=ic1HRN762E4

Fina ni är :D ser jätteball ut! Skratta år dina kommentarer från dressyren "Vad vill du?" "Oj, där går en människa" :rofl:

kl

Idag kände jag igen min häst igen, nu var det laddad häst från att jag satt foten i stigbygeln! Härligt att rida i "uppförsbacke" med känslan av att hela tiden behöva hålla igen lite grand :d

Sen vart kompisarna låååångt borta när det var dags att släppas ut, vilken acceleration när jag släppte henne i hagen!!! OMG!!! I klass med galopphästen jag hade och det dånet från hovarna, blir ju helt :love: men sen tänker jag att jag ska sitta på och då blir det mer :crazy:

April1stL_zps6847be15.jpg
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Vilket bra tempo ni har fått upp i terrängen! Ni ser mycket säkra ut:)

kl
Idag har jag provat en sadel som Mooi här på Buke har. Hon var snäll och körde ut den till mig. Tyvärr så passade den inte, men det var värt ett försök iaf! :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Nej, jag tycker verkligen inte att det är trevligt. Men jag vill inte vara den där sura som alltid säger nej till sällskap och speciellt inte när folk behöver det pga hästarna.
Men tyvärr är det många hästar i det här stallet som är lite väl yviga, unghästar med mkt sprall i benen. Och de rider oftast i ett helt gäng dessutom och jagar upp varandra. Usch. Ja, jag är väl en feg dressyrtant men jag tycker inte det är det minsta kul att rida ut i grupp och hela tiden ha hjärtat i halsgropen. Då rider jag hellre ensam och har hela vägen för mig själv så jag vet vart jag har min häst och att det inte blir krockar. dessutom kan man trycka till när det behövs och ta igen när det behövs utan att störa eller störas.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Äh ? Vadå snäll ? Vad r det för idioter som vill rida ut med unghästar i grupp om alla flyger och far ? Fattar inte det är ju galet . På vilket sätt behöver dessa hästar det om gruppen i sig är helt oregelbar ? Märkligt tänk om man har unghäst !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
122 591
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp