07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag adresserade nog utifrån din kommentar att deras motivering var att unghästarna behövde sällskap typ . Om sällskapet består sv totalt oregliga och inte särskilt trygga hästar i ute ritt sammanhang förstår jag som sagt inte motiveringen , därav kommentaren ;) som ju inte har med dig att göra du har ju reagerat helt själv ;)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jo, en liten vila ska han också få :)
Har igentligen inte varit igång mer än sen mitten på februari och han är inte ens uppe i sådan kondis som mina brukar vara vid denna års tiden ens pga den långa vintern...
Men vi tar en liten paus nu medans jag letar både dressyr och fälttävlans träningar som kan passa oss och sen kör vi på igen.
Hoppas på som du säger ett " litet underverk " men fr ju helt enkelt ta det som det kommer ;)

Hans mamma var faktiskt precis likadan som honom när hon var ung, hon behövde en liten mental paus mitt i säsongerna för att orka med mentalt. Sen var hon visserligen mycket mer stressad och känslig mentalt (och ett sto ;) ) än vad Fille är, men han kanske behöver en liten paus ändå fastän att han inte visar det på samma sätt som hon gjorde..
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

sassiball, du är jättesnygg i din kavaj men det är ytterst få som passar i kort!:)

cirkus: Jag fick nästan en liten tår i ögat när jag läste ditt inlägg...vad jättejätteroligt för dig! Ridning är väl ett bra sätt att träna upp balansen också efter en stroke?

Jfrelin: Japp, det är bara att tävla på så kommer poängen att drulla in!:D

rebeckasff: Som flera sagt, en kortare vila eller lägre krav eller kombo av båda är nog det som brukar hjälpa på dom små busarna!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tack alla ni !

Jag har en häst till som jag ridit på hela tiden, en äldre valack som 07-an är efterträdare till. Jag red på honom direkt när jag kom hem från sjukhuset, jag var helt enkelt tvungen att veta att det gick. Jag och en stallkamrat tog en försiktig tur exakt en vecka efter att jag insjuknade. Det var svårt att komma upp och jag var löjligt sladdrig i början, men jag tror att det varit extremt bra träning. Djuren och naturen.

Jag trodde ock att jag aldrig skulle bli så bra att jag vågade/kunde rida på min unga häst. Sen hade jag sån lycka att en buke-bekant (och tja lite mera känner vi iofs varann nu) parade ihop mig och hästen med en annan buke-tjej och på den vägen är det. Så nu rider hon pålla 4 dagar i veckan och ska så göra så länge hon vill för det funkar så ypperligt.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Aha, då är jag med :o Jag tror de rids ut i grupp av praktiska skäl, det är så många hästar i stallet att det blir mest tidseffektivt att rida ut dem i klungor eller åtminstone i par. Och så är det ju socialare för ryttarna. Visst finns det äldre hästar också men inte lugna och trygga precis, faktum är väl att min tillhör de mest stabila...
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

kl

Idag har Beckahästen gjort sin första terrängträning ever!!!! Häst har skött sig exemplariskt hela dagen!!! "Trava ner (och upp) för banken på er som sitter på förstagångshästar" säger tränaren, "Icke säger Becka, är det hoppning ska man galoppera!!" Himla kul med häst med positiv inställning ^^ Plaska i vatten var en baggis :D

Den artar sig my goodie bag horse :d
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Vad roligt att det går så bra! Både du och hästen är så positiva, allt blir ju så mycket enklare då :) Vad är planen med henne i sommar? och varför kallar du henne Beckahästen, vad har jag missat ? :p

Jag o GP har varit iväg på programridning för Britt Hammar idag. GP var jättefin och jag hade gjort "halländska knoppar" istället för holländska :D , det fanns ingen tid för flätning så jag gjorde helt enkelt fem stora tofsar som jag samlade ihop till fem knutor och så gummiband om, jättesnyggt!

Jag red LB:2, vet ju att Britt är väldigt positiv i bedömningen, vi fick 69.6 % och det är vi väl knappast värda, men spelar ingen roll för vi fick så bra tips! GP gjorde nog sin bästa galoppfattning någonsin efter att Britt instruerat mig.

Och halten som vi alltid får låga poäng i eftersom bakbenen hamnar så långt bak, idag fick jag lära mig att det är bakbenen som man placerar först, sen så placerar man frambenen. Jättesvårt ändå att få till halten men nu har jag lite mer verktyg att jobba med. Jag ska också släppa fram nosen även i halten för då hamnar hon lättare rätt med benen.

Fick också hjälp med att få fram näsan på henne, som gärna kryper bakåt särskilt i 10 m volterna.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Britt sa också att jag ofta borde ta hjälp av en spegel när jag gör halten bla a och även 10 m volterna så att jag ser tydligare inverkan av mina hjälper.

Finns det någon spegel man kan smälla upp på uteridbanan? Jag brukar passa på att titta på vår skuggbild men ibland är det ju molnigt.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Min gammelhäst är en mästare på att ställa upp bra i halten. jag tränade typ en miljon halter på medellinjen/diagonalen så jag kunde se i spegeln hur han stod och korrigerade benen utefter det om de inte var jämnt uppställda. (Ja, jag saknade alltså ryttarkänsel att alltid kunna känna om hästen står precis jämnt men jag tränade upp det på detta vis. ) Rent generellt tycker jag att många är skitusla på att göra halt, hästarna står ojämnt och med bogar åt olika håll och kanter, rättar sig bakåt och står inte heller still.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ja hyffsat. Efter ungefär en miljon halter. Sen är jag körd om underlaget är ojämt
Jag känner lätt om den står ordentligt ojämt, om det bara skiljer lite så är det svårare.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Fast det känns ju jättetydligt om hästen står rätt eller ej ? Bakbenen bromsar in balanserat i halten och sen kommer frambenen och stödet liksidigt och jämnt eftergivet på tygeln . Om ryggen inte är med känns det i uppbromsningen och halten är förstörd redan där .
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ojdå man kanske borde känna att hästen står rätt :o men det gör inte jag. Får böja mig ner o titta, tror du man får avdrag för det på tävling :D ;)

Nä jag måste helt enkelt öva upp känslan.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag har ridit många programridningar för Britt och man får för en likvärdig ritt på tävling dra av ca 4-5 % så hamnar du rätt... så har det varit för mig på i stort sett varje tävling..69% hos Britt ca 64% på tävling :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Har varit ute i skogen ikväll i mycket rationell motionering av båda ponnisarna och hunden samtidigt:p. Och ja, det är troligen livsfarligt på ca 300 punkter.

225787_10200464674211297_205906346_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
122 385
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp